2 1/2 -viikkoinen itkee selkä kaarella iltaisin ja huutaa päivisin - koliikkiako tää on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Silmäpussit navassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Voimia paljon! :hug: Ostaisin luontaistuotekaupasta Biolaten jauhelmaista maitohappobakteeria. En kokeilisi itse mitn esim. disflatyl-tippoja, koska niissä kaikissa on lisäaineita yms ja vauvan maha jos on ennestäänkin jo herkkä niin mitä varmemmin kivut vain lisääntyy. Eli luontaistuotekauppaan menisin ja siellä kertosiin tilanteen.

jotain vinkkejä tässä:
-baby miracle kapalo, joka auttaa koliikkiin, koska se "painaa" oikein sidottuna palleaa ja vatsaa helpottavalla tavalla ->suosittelen!!!
-röyhtäytä hyvin ja pidä vauvaa kohoasennossa eli ei heti selälleen, jos vaikka vielä refluksitaipumusta eli maito virtaa takaisin vatsalaukusta suuhun ja korventaa kurkkua, jolloin haluaa lisää maitoa helpottamaan kipua kurkussa ja syö itsensä ähkyyn ja kierre valmis
-jos sun tisseistä tulee suihkuamalla maitoa, niin lypsä pahin suihke eka pois ja syötä vasta sitten, niin vauva ei niele ilmaa niin paljon (eli ei ilmaa mahaan) ja maito ei suihkua paineella kurkkuun
-tuttipulloja saatavilla leveällä imuotteella, jotka ei häiritse imetystä niin paljon ja joista myös tulee hitaasti maitoa, esim. Avent pulloissa new born suuosa, kehitetty estämään koliikkia tai Tommee Tippee (rinnan muotoinen)
-kantoliina
-vyöhyketerapia tai sit harjoittelee itse vauvahierontaa

VOIMiA!!!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Arwen Undomiel:
Alkuperäinen kirjoittaja th:
Suosittelen, että käytät lapsen jo tänään lääkärissä. Silloin suljetaan pois kaikki muut sairaudet esim.tulehdus!

Tätä suosittelen myös minä! Pienen itkun syy pitää aina ensin selvittää kunnolla!

Torstaina on taas neuvola ja jos nämä uusimmat kokeilut (korvikkeen vaihto, cuplaton sun muut) eivät ole auttaneet, niin kysytään mitä tehdään. Vauva ei niinkään tunnu kosketusaralta ja sitten kun (lopulta) nukahtaa, niin nukkuu kyllä ihan hyvää, syvää unta. Mutta mistäs sitä noista pienistä aina tietää, parempihan se on varmistaa.

Ja sanoisin myös että unohda kaikki tärinä sitterit, koliikkikeinut yms kalliit härpäkkeet! Jos vauva on kovin itkuinen niin ei varmasti suostu niissäkään rauhottumaan.

Meilläkään ei auttaneet kummatkaan, hukkana meni nekin rahat mutta tosiaan kun oli niin väsynyt niin se raha ei ollut este jos siitä apu olis löytynyt!

Ensin lääkäriin ja jos sieltä ei löydy mitän niin sitten osteopaatille!

Kiitos kaikista vinkeistä! Anoppi on vyöhyketerapeutti (tms?) ja vauva on tuntunut tykkäävän hieronnasta ja klassisesta jalkojen pumppaamisesta sun muusta. Myös vatsan hierominen rauhoittaa. Silti tuo huudon määrä on kova, joten jos meno jatkuu samana tällä viikolla, niin torstaina neuvolassa pitää ottaa asia puheeksi.

Noita värinä sittereitä saa ihan edullisestikin. Itse ostin ystävälle lahjaksi, maksoi n. 45 euroa. Selaile eri nettikauppoja lastentarvike/lelupuolella. Itse mielestäni tilasin lelukeisarilta, mutta mielestäni se sitteri poistui sieltä jo....

Noita värinä sittereitä saa ihan edullisestikin. Itse ostin ystävälle lahjaksi, maksoi n. 45 euroa. Selaile eri nettikauppoja lastentarvike/lelupuolella. Itse mielestäni tilasin lelukeisarilta, mutta mielestäni se sitteri poistui sieltä jo....

:wave:
Täällä myös kohtalotoveri.

Meillä huuto diagnosoitiin koliikiksi, käytiin myös vyöhyketerapiassa josta saattoi olla vähän apua ainakin päivähuutoon. Iltaisin ei auttanut mikään - esikoinen nukahti joka ilta rättiväsyneenä huutoonsa. Kannettiin miehen kanssa vuorotellen ja ei ollut yksi eikä kaksi kertaa kun jo meinas usko loppua :/

Esikoinen sairastui 2kk iässä virtsatieinfektioon jonka jälkeen ultrattiin munuaiset. Sieltä löytyi yllättäen rakennevika; munuaisaltaan laajentuma ja ahdas virtsatie. Näin jälkeenpäin ajateltuna se oli varmasti syy itkuisuuteen. Itkut helpottivat kuin taikaiskusta kiinteiden aloituksen aikoihin.

Kannattaa tosiaan varmistaa ettei ole kyse täällä jo mainituista allergioista tai jostain muusta syystä. Jaksamista ja tsemppiä sulle ja perheellesi! :heart:

Meillä on molemmilla lapsilla ollut refluksitauti ja laajat ruoka-aineallergiat. Molemmilla alku on ollut juuri kuvaamasi kaltaista ennen kuin refluksiin on saatu lääkitys ja allergiat kuriin (meillä se vaati molemmilla siirtymisen apteekin aminohappopohjaiseen Neocate-korvikkeeseen). Suosittelen hakeutumaan hyvän lastenlääkärin vastaanotolle, jotta ko. vaivat saadaan ainakin poissuljettua.

voi olla suolioireilevaa allergiaa,esim maitoallergia joka oireilee äidin maidon kautta. kirjaudu www.histamiini.com ja siel on vertaiskeskusteluja ihan pienien poikkeavasta itkuisuudesta, monella se on helpottanut kun on allergiat löytyneet :heart:

Kiitos edelleen! Jos on vinkkejä hyvästä lastenlekurista Helsingissä, niin saa vinkata. Allergia-asiaa en tosiaan haluaisi vielä edes ajatella. Itselläni ei ole mitään erityisiä allergioita, mutta miehellä on herkästi oireilevaa kissa-koira-omena-pähkinä-koivu-jne. -settiä, eli en ihmettelisi vaikka vauva olisi perinyt allergiataipumusta.

Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Hiero jalkapohjia varovasti. Tod.näk. "laittaa" hanttiin alkuunsa, mutta rentoutuu kyllä ajan mittaa. Tuo meillä auttoi vatsanväänteisiin.

Tästä tykkää ja olen vauvaöljyn kanssa hieronut ja sivellyt jalkoja, jalkapohjia ja vatsaa. Joka päivä tulee hierottua ja etenkin jalkapohjien ja jalkaterien hieronta rauhoittaa, mutta ei ole tuntunut auttavan iltaitkuun.

Veikkaisin yhden koliikkivauva ja yhden allergiavauvan suppealla kokemuksella allergiaksi. Vastaavassa tilanteessa tekisin kaikkeni, että pääsisin pelkälle äm:lle, eroon korvikkeesta. Korvike epäily numero ykkönen, mutta syy voi olla myös syömissäsi ruuissa. Lastenlääkärille, allergioihin erikoistuneelle.

Yhteistyössä