1vuotiaan nukkumisongelmat

• Viestiketjun aloittaja Äippyrä03
  • Ensimmäinen viesti
Äippyrä03
Yksivuotias poikamme itkeskelee useaan otteeseen yöllä. Lähinnä se on semmoista pientä ikinää ja helpottuu tutilla ja asennonvaihdolla. Neuvolassa ehdotettiin pojan siirtämistä omaan huoneeseen, mutta mietin että onko siitä mitään hyötyä loppujen lopuksi. Itse olen niin herkkäuninen, että varmaankin juoksisin sitten toisessa makkarissa poikaa hiljentämässä. Alkaa ottamaan jo voimille, kun yöt ovat niin katkonaisia. Toiset yöt ovat tietenkin parempia kuin toiset, mutta kuinka yleistä tämmöinen on? Onko muilla vastaavaa? Ruoka-aineallergiaan en oikein usko, koska poika ei kyllä itkemällä itke niin kuin olisi maha kipeänä. Neuvoja? Pitääkö alkaa unikoulua pitämään?

Hei,
Meillä on juhannuksen tienoilla vuoden täyttänyt tyttö. Sama ongelma ilmeni toukokuussa, kun veimme tytön hoitoon. Viimeiset 4 yötä on taas menneet valvoen ja tämä käy voimille.

Saimme ohjeet jo unikouluun, mutta ne eivät tunnu omilta. Lapsi herää 03-04 välillä ihan litimärkään vaippaan ja nälkään (?). Hän ahmii velliä, vaikka on illalla syönyt puuron klo 21 aikaan ja päälle vellin 22 aikaan kun menee nukkumaan.

Välillä heräilyn poisti se, kun palasimme kaksiin päiväuniin, mutta nukkumaanmenoaika siirtyi lähelle puolta yötä ja lapsi on aamuisin väsy. \|O

Yö kerrallaan täytyy jaksaa eteenpäin. Lapsi on aamuisin iloinen ja energinen kuitenkin, joten jos hänellä on hyvä olla, täytyy jotenkin itse vain koittaa jaksaa.

Tsemppiä!
t: ViaValeria

faktahomma
Heippa!

Meillä 1 v 2 kk vuotias poika. Korvatulehduskierteen jälkeen pidimme
unikoulua ja se auttoi vähäksi aikaa. Nyt taas on heräillyt useasti yöllä.
Ihmettelimme sitä kunnes poskihampaita oli ilmestynyt pojan suuhun. Meillä ainakin hampaiden tulo vaikuttaa uneen. Joskus annamme supon kun tiedämme että hammas on tulossa eli on jo näkyvillä mutta ei puhjennut n. 4 iltana peräkkäin ei uskalleta jatkaa
pitempään. Nyt taas nukkuu suhteellisen ok, mutta olen opettanut
oksennus ripulitaudin aikana yösyöttöihin. Meillä nukkuu pinnasängyssä josta yksi laita irti ja ihan oman sänkyymme kiinniliimautuneena. Kaikki ajallaan esikoinen teki samaa, mutta asia korjaantuu kun ikää tulee lisää ja siirretään toiseen sänkyyn.

Tutulta kuulostaa kuule!
Meidän yli vuoden vanha neiti valvoi yöt kaikki läpeensä, ja päivät kiukkusi kun oli väsynyt. Äiti oli jo valmiiksi kiukkuinen illan pimetessä, saisihan sitä TAAAAS vain valvoa ja siirtää lasta olohuoneeseen muita lapsia häiritsemästä.Välillä neiti vain valvoi ilman syytä, välillä auttoi maitopullo joka oli edelleen kuvioissa. Sen poistaminen jo kuulosti kamalalta, olihan se ainoa joka lohdutti ja hiljensi talomme edes tunniksi.
Me nukuimme samassa huoneessa, koska talomme oli pieni.

Muutettuamme lapsemme oli 1v ja muutaman kuukauden päälle. Ja minä ajattelin jo että ok, jatketaan valvomista, järjestin oikein uuden kodin valvomiselle suotuisaksi :ashamed:
Mutta mutta. Sen ekan uuden talon yön jälkeen hän on nukkunut kuin tukki, ilman pulloa mutta tutin kera. Pyytää tuttia joskus yöllä käyn sen antamassa ja kaikki taas hyvin. Äitikin nukkuu taas!!! Eri huoneessa!!
Eli, kannattaa kyllä kokeilla tuota että siirrät eri huoneeseeen, siten että sinä kuulet lapsen, mutta lapsi ei herää vanhempien joka tuhinaan. ;)
Minä uskon,että meidän lasta häiritsi muun perheen läsnäolo samass ahuoneessa. Hän heräsi ilmeisesti aina siihen muiden perheenjäsenten tuhinaan ja ei saanut enää unen päästä kiinni, ja siitä tuli kierre.
Joten kokeile ihmeessä siirtää toiseen huoneeseen. Kokeillahan aina voi, eihän se ole lopullinen ehdoton ratkaisu.
Suosittelen.

Äippyrä03
No meillä ei lapsi varsinaisesti valvo öitä; hyppyyttää vain äitiä yhdestä viiteen kertaan yössä (mies kun ei tuosta lapsen ääntelystä tiedä yhtään mitään..!). Välillä sitten aivan huojuen silmät ristissä käyn antamassa tuttia... \|O Toisinaan minulla on sitten ongelma saada uudestaan unen päästä kiinni eli saatan pyöriskellä tunninkin sängyssä. Ja aamulla on aivan kuitti, kuin ei olisi nukkunut ollenkaan...

Kyllästyin itse joskus siihen tutti hyppelyyn. Ensin siirsin pojan sängyn ihan viereeni ettei tarvinnut koskaan nousta sängystä antamaan tuttia ja parin kuukauden kuluttua hermostuin siihenkin ja vieroitin tutista. Sen jälkeen on meillä nukuttu, kunnes alkoi yölliset painajaiset astmakohtausten yhteydessä. Tyttö taas tarvitsi kaksi vuotiaaksi asti yö tankkauksen, mutta kerran yössä sitä vielä jaksaa herätä...

oona10
Meillä on myös tämmöinen heräilevä ja itkeskelevä lapsi, 1,2v.

Nousi usein seisomaan ja istumaan keskellä yötä, välissä itki hetken, halusi tutin, tartti laittaa takas makuulle, "miten istuen voi nukkua, tai seisten??". Ei siis osannut mennä takas maate. JOskus juttelee/päristelee tai jotain "leikkii" sängyssä tunninkin.

Siirrettin pinnasängystä kokeilumielessä lastensänkyyn. Seisomaan nousu loppui, istuminenkin väheni. Toinen asia minkä tein, vieroitin unitutista. Puolivuotiaana on muuten tutti jäänyt pois, unitutti on ollut. Ajattelin, että silloin ei ehkä tulisi tutin ikävä.

MInun mielestä yöt ovat olleet nyt parempia. Tosin näistä muutoksista ei kovin kauaa ole aikaa, siis ensin sänky, vähän sen jälkeen tutti. Ja heti kohta tutin perään sattui sairastumaan flunssaa, joten nenä tukossa toki yöt olivat huonompia. Itkeskelee välissä vieläkin, mut usein rauhoittuu ihan itse, joskus tarttee viedä unilelu kainaloon tai asento makuulle. Asentoa kyllä paljon vähemän.

Omaan huoneeseen siirtoakin olen välissä miettinyt, oikeestaan silloin mietittiin, että siirretäänkö omaan huoneeseen vai lastensänkyyn. Sänkyä sitten päädyttiin kokeileen.

Katkonaiset yöt tuntuu välissä rankalta, varsinkin, kun odotan toista, ja tää alkuraskaus väsyttää. Mut eiköhän tää... samoja ongelmia näyttää olevan muillakin, helpottavaa kuulla, kun lähinnä olen kuullut näistä koko yön 12 tuntia nukkuvista... Ei meillä kyllä muutenkaan niin pitkä yö ole, ja päikkäritkin noin tunnin verran, joskus puolitoista.

Ai joo, se vielä, vaikka on joskus lastensängyssäkin herännyt valvoskeleen "leikkiin", niin on silti pysynyt sängyssä, ei ole pois lähtenyt keskellä yötä.

Meillä vuoden vanha tytteli herää viiden aikaan syömään maitopullon ja nukkuu sitten seitsemään.Pitää tässä kohta puolin vieroittaa se pullosta,mutta kun nää yöt on nyt paljon parempia kuin kuukausi sitten,kun imetin vielä.Silloin tyttö nukkui samassa huoneessa ja heräili useasti,mutta kun siirrettiin veljen huoneeseen,niin johan alkoi yöt rauhoittuun.
Kyllähän jotkut vanhemmat,joiden muksut nukkuu kuulemma 12 tuntia heräämättä,arvostelee tuota aamupulloa,mutta kun on muitakin lapsia niin ei viitsi herättää niitä anivarhain parkumisella.
Kyllä ne lapset viimeistään kaksivuotiaina yönsä nukkuu ja ilman pulloakin.Vai mitä?

oona10
Kysyisin vielä minäkin, kun tää on sen verran itsellekin kiinnostava, tärkeä ja puhutteleva aihe.

Te, joilla lapsi on siirtynyt toiseen huoneeseen, onko hän ollut muutenkin herkkä äänille? Jos siis on epäilty lapsen haluavan rauhaa, heräävän vanhempien ääniin tms. Mä nimittäin itse tätä myös meillä mietin, muuten ei kyllä lapsi kovin äänistä välitä, esim. nukahtaessa ei tartte täysin hiljaista olla. Tietyssä unenvaiheessa voi kyllä olla herkkäkin. vaikeuksia on välissä nukahtaa uudestaan, jos herää.

Omaan huoneeseen olisi mahdollista siirtää, itkuhälyttimen voin ottaa itse viereen, silloin kuulisin kyllä, jos tarttee.

Meillä on itkuhälytin kyllä ollut välttämätön kapine, on niin iso talo, että jos menee toiseen päähän pyykkejä laittamaan, ei kuule mitään. Eikä aina edes olohuoneeseen kuulu makkarin äänet, varsinkaan, jos itse juttelee tai on jokin toosa auki.

hennis
Joo maitoo/ mehua meilläki yöllä antaa mutta nukkuu ihan hyvin sitte aamuun . Joskus kitisee unissaan mutta ei kovaa huuda... Juu kyllä sitte 2v nukkuu varmaan jo koko yön hyvin ja meillä kyllä tyttö nukkunu hyvin koko ajan. Hampaita tulossa varmaan meilläki poskihampaat meinaan... että koetetaan jaksaa meillä neiti 1v 1kk ;) =) =) :heart:

no meillä tuo ilmeni vähän aikaisemmin eli silloin jo kun tyttö oli 5 kk ikäinen. piti sellaista pientä kitinää unissaan, siis nukkui ja välillä inisi. välillä sitten heräsi oikein itkemäänkin, mutta saattoi jopa nukahtaa itsekseen muutaman minuutin päästä. tämän lisäksi tarvitsi sitten myös sitä tuttiakin olla laittamassa suuhun aina muutaman kerran yössä. yöllä ei tosin enää syönyt tuossa iässä vaan aamuyöstä sitten 6 aikaan maitoa, silloin vielä rinnasta.

minä siirsin vauvan silloin omaan huoneeseensa, joka sijaitsee asuntomme toisella puolella. välissä siis kaksi ovea ja käytävä, ovet tosin raollaan molemmat. ja sen jälkeen meillä nukuttiin kaikki hyvin!!! olikin niin, että lapsi ei saanut nukutuksi kun häiriintyi meidän äänistämme. minä kun tykkään lukea illalla sängyssä ja silloin on tietty valot päällä, lisäksi minä ravaan kaiket yöt pissalla ja mies kuorsaa. lapsi selvästi vähensi itkuilua ja kun joskus valvoin yöllä, niin kävin oikein kuuntelemassa, että enkö muka vain kuule ininää, mutta ei, tyttö siellä nukkui kuin pieni enkeli.

SAMA JUTTU
Meillä on vuoden ikänen poika ja syö yöllä velliä pullollisen, kaksi kertaa. Nukahtaa 21 ja herää ekan kerran klo:1 yöllä. Sitten syö ja taas herää klo:4 ja syö. Sitten jo 5 aikaan alkaa pyöriminen ja kitinä ja kaikki nuo syötönvälitkin yöllä on kitinää ja pyörimistä \|O Auttasko tosiaan se omaan huoneeseen siirtäminen? Alkaa olemaan aika väsynyt olo :headwall:

"Ihanaa" kuulla että muillakin... Meillä poitsu oppi nukkumaan yöt kun täytti 1v, ihanaa. Mutta meni pari kuukautta, ja taas valvotaan. Jee.
Annoin rintaa hirmu pitkään, kun lopetin sen, se auttoi osaltaan. Jossain vaiheessa huomasin että saan huikalla vettä pojan rauhoittumaan yöllä, mutta onkohan siitäkin tulossa jo tarve. Kaikki yösyötöt mielestäni kannattaa lopettaa, jos yöllä valvotaan (tässä yritetään). Mutta tuo hampaiden tulo taitaa tosiaan olla syynä meillä nyt. Niitä on tullut vauhdilla, mutta mistä sitten tiedän uskallanko suppoa antaa? Jos poitsu herääkin ilman syytä, olen vaan aina jotenkin arka noiden suppojen kanssa. ?? Tsemppiä kaikille väsyneille!

Yhteistyössä