1v8kk ei nukahda yksin ja herää nukuttamisen jälkeen huutamaan.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuskainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tuskainen

Vieras
Tilanne on nyt tämä. 1v8kk ei enää nukahda yksin ja vaikka nukuttaisi vieressä makaamalla ei nuku kuin n. tunnin kunnes herää huutamaan (olen siis poistunut huoneesta tällä välin). Tästä heräämisestä rauhoittumiseen voi mennä mitä tahansa 5 sekunnin ja 2 tunnin välillä. Iltarutiinit ovat aina samat ja ne toimitetaan samassa järjestyksessä. Nyt lisänä yskään lääkitys.

Lapsi on osannut nukahtaa itse vielä muutama kuukausi sitten. Tilanne meni pahemmaksi yskän takia (yski niin että oksensi), joka nyt hoidossa. Jos nostan lapsen omaan sänkyyni (lapsen sänky makuuhuoneessa omani vieressä) niin saattaa nukahtaa heti ja nukkua koko yön heräämättä, joskus havahtuu sielläkin nukkuessaan ja aloittaa huutamisen. Jos lapsen laittaa hänen omaan sänkyynsä niin huuto alkaa melkein heti ja yrittää päästä syliin/minun sänkyyni.

Itsellä alkaa voimat olla nyt loppu. Unikoulua on yritetty (aikaisemmin meni kaksi iltaa 5 min mölinällä kunnes nukahti itsekseen nätisti) monta iltaa. Huutaa niin kauan että oksentaa ja vielä sen jälkeenkin. Joten huudatus ei ole enää vaihtoehto. Onko tässä nyt mahdollisuutta enää tehdä muuta kuin nukuttaa viereen? Onko muilla ollut tällaista vaihetta? Teenkö nyt jotain väärin?

Ventolinea ja astmaattiseen yskään tarkoitettu inhalaattori. Valitettavasti nämä pakko olla, muuten yskii keuhkonsa (ja ruokansa) pihalle. Ja kun ongelma ei ole sitten lopulta se itse nukkuminen vaan nukahtaminen. Kunhan nukahtaa (ellei havahdu kun en ole vieressä) niin nukkuu kyllä tyytyväisenä aamuun asti.

[QUOTE="Kifa";25391505]Jätä pois se yskänlääke. Ovat ihan hyödyttömiä ja jos kyseessä sattuu olemaan Ventoline-mikstuura niin taatusti valvottaa.[/QUOTE]

Miksi ventoline valvottaisi?

Salbutamolin sivuvaikutuksiin kuuluu levottomuus, sairaalassa työskennellessä tuota näkee kyllä usein kun päivystyspolilla lapsia lääkitään. Jos pari-kolme kertaa joudutaan Spiraa antamaan niin jo kiipeävät seinille.

Ventolinea nesteenä ja sen lisäksi Flixotide inhalaattorilla... Kuuria jäljellä vielä 2,5vko. Olen yrittänyt jättää ventolinen pois tuloksena yskii aamulla niin ettei meinaa happea saada.

Miksi ihmeessä Ventolinea nesteenä? Teho on nimittäin tosi paljon huonompi kuin inhalaattorilla annettuna. Ja jos teillä joka tapauksessa on Babyhaler kotona niin ei ole mitään järkeä kiusata lasta antamalla lääkettä josta saa sivuvaikutukset eikä tehoa.

Miksi nesteenä? En tiedä, en ole lääkäri joka lääkkeet määräsi. Mutta kuten sanoin, jotain tehoa on lääkkeissä kun yskä (joka vaivannut syyskuusta asti) alkaa pikkuhiljaa katoamaan. Ja ei, ei ole mykoplasmaa.

Mutta takaisin aiheeseen. Jotain vinkkejä nukahtamiseen? Kokemuksia siitä onko kyseessä vain joku "kausi"? Jotain vertaistukea...

Pienillä lapsilla on kyllä nukkumisen suhteen erilaisia "kausia" ja sairastelu voi pistää vähäksi aikaa normaalia nukahtamisrytmiä vähän uusiksi. Jos lapsi on aiemmin nukahtanut omaan sänkyyn niin todennäköisesti palaa sinne jossain vaiheessa vaikka nyt nukuttaisitkin viereen.

Ihan siksi että nesteen teho on huonompi. Inhalaattorilla lääkeaine menee suoraan sinne missä sitä tarvitaan = keuhkoihin, nesteenä se imeytyy ruoansulatuskanavasta ja jakautuu koko veritilavuuteen ja vain murto-osa päätyy "oikeaan osoitteeseen" kun taas sivuvaikutukset tulevat täysmääräisinä. Käytännössä astmaoireisiin lääke pitäisi aina ottaa inhalaationa, nestettä ei nykyään suositella enää juuri käytettäväksikään.

Aikaisemmin tuota mikstuuraa kyllä määrättiin runsaasti, lähinnä siksi kun yskänlääkkeitä ylipäätään käytettiin enemmän ja kun ihan pienille lapsille ei niitä voinut turvallisesti käyttää ja vanhemmat kuitenkin toivoivat jotain troppia niin kirjoitettiin sitten tuota "jos siitä vaikka hiukkasen hyötyä olisikin" . Nykyään kun alkaa olla aika hyvin tiedossa etteivät yskänlääkkeet mitään auta isommillakaan niin myös salbutamolimikstuuran määräily vanhempien rauhoittamiseksi on vähentynyt. Toisaalta inhalaattoritkin ovat tulleet helppokäyttöisemmiksi niin ettei ole mitään syytä lähteä mikstuuralla kikkailemaan jos on pienikin epäily astmaattisesta oireilusta.

En oikeastaan osaa sanoa mikä teillä parhaiten toimisi. Itse yritin aikanaan nukuttaa esikoista yksin nukkumaan, jo vuoden iästä, kun luin jostain mammapalstoilta että se olisi hyväksi. Kyllä sitä huutoa sitten riittikin. Nyt vanhemmiten olen löysännyt noista periaatteista ja ajattelen, että lapsi nukkuu parhaiten siellä, missä hänen on parasta olla. Vaikka sitten vieressä. Mutta kuten parhaaksi näette.

Täällä ei ole jakaa neuvoja, ainoastaan sympatiaa! Mulla myös 1v8kk poika ja vihaa nykyään nukkumaanmenoa yli kaiken. Vielä pari kuukautta sitten ei ollut mitään ongelmaa mutta yhtäkkinen oman tahdon ilmentyminen on ulottunut myös nukutustilanteisiin. Laulut, iltasadut, silittely ja sylittely ei auta vaan jätkä karjuu pää punaisena kiukkuaan kun ei haluaisi nukkua vaikka väsy olisi. Tällä hetkellä se linja, että sänkyyn kannetaan, annetaan hyvänyön halit ja pusut, valot kiinni ja itse menen viereen omaan sänkyyni nukkumaan (pojan sänky omani vieressä). Huudosta huolimatta makaan vaan ja esitän nukkuvaa ja pidän kättä pinniksessä. Aikansa työntää kättä pois ja kiukkuaa mutta lopulta luovuttaa. Meillä ainakin kaikenlainen "ylimääräinen" (lauleskelu, lukeminen, suhiseminen, silittely) vaan raivostuttaa ja virkistyttää tuota enemmän...

• Tykkää
Reactions: Kastanja

Yhteistyössä