1v5kk lapsi "lyö/tönii" muita lapsia

Eli tyttö kotihoidossa mammojen kanssa, kun itse olen työssä ollut jo keväästä asti. Nyt kun olemma aloittaneet perhekerhon tytön kanssa olen huomannut molemmilla kerroilla, että tarkkailee kovin muita lapsia. Loppuajasta vapautuu ja ohimennen heittelee tavaroita lapsia päin tai läpsäsee naamalle.

Kotona on alkanut koiraa kiusaamaan. Sekä myös puree ja nipistelee aikuisia, sanoen samalla "ai ai".

Onko tämä nyt normaalia kehitysvaihetta vai pitäisikö huolestua? Joka kerta tyttöä kyllä torutaan ja sanotaan, että ei saa tehdä noin.

Onko meille tulossa seuraava koulukiusaaja :(

Lisään vielä, että olen miettinyt olisiko päivähoidon aloittamisesta apua tilanteeseen?
 
Viimeksi muokattu:
Kokeilehan ottaa jäähyt käyttöön. Aina kun tekee noin niin joutuu tiettyyn paikkaan tietyksi aikaa jonka jälkeen pyytää anteeksi tekemistään. Jos ei suostu jäähyllä pysymään niin pysy kovana ja palauta joka kerralla takaisin kunnes uskoo ettei nyt auta muu kuin olla siellä. Kyllä pitäisi oppia ettei niin saa tehdä ja että se todellakin sattuu. Itselläni 2v4kk tyttö joka teki samalla tavalla yhdessä vaiheessa, siis puri ja nipisteli minua. Hienoa siinä sitten itku kurkussa hammasta purren koittaa olla vakavana jotta toinen tajuaa mitä tuli tehtyä.
 
Meidän tytön päiväkodissa on sellainen tyttö joka raapii muita lapsia kasvoista. Tämä raapija on mielestäni alle 2vee ja mielestäni hän ei ymmärrä tekevänsä pahaa. Aina hoitajat laittavat pyytämän anteeksi ja opettavat kyllä miten tulee käyttäytyä ym. Tämä hänen käytös kohdistuu pienempiin tai suht samanikäisiin lapsiin ja selvästi ainakin meidän tyttöön kohdistuessaan on sitä isomman valtaa. Muillakin lapsilla on samantyylistä käyttäytymistä meidän tyttöä kohtaan. Joku istuu kontatessa päälle tai ei anna kävellä vaan estelee siinä edessä. Niin ja meidän tyttö on joukon nuorin, kohta 1-vuotias muut on 1-3 vuotiaita, mutta suurin osa kai tuolla 2 vuoden molemmin puolin.
 
Jäähyä parempi on ottaa lapsi syliin ja pitää siinä tiukasti mutta lempeästi, kunnes olo helpottuu. Jos sen jälkeen sama käytös jatkuu, uudellen syliin pitemmäksi aikaa. Ei tarvitse pelästyä, jos lapsi itkee ja raivoaa; se kuuluu asiaan. Mitään moitteita ei tarvita, mutta kun lapsi rauhoittuu, hänen kanssaan voi jutella - todennäköisesti lapsella oli paha mieli jostain, mitä hän ei ollut osannut sanoa. Jos lapsi ei vielä ole kovin verbaalinen, voi esittää mahdollisia syitä pahaan mieleen (kun tuntee lapsen ja on nähnyt kaikki pikku tapahtumat päivän mittaan ja pitemmältäkin ajalta, osuu usein aika hyvin oikeaan). Sekä jäähy että sylihoito kertovat saman asian - toista ei saa satuttaa - mutta jäähy työntää lasta etäälle (kieltää läheisyyden), sylihoito ottaa entistä lähemmäs. Lapsi saa tunteen, että hän on hyvä, vaikka ei aina onnistu käyttäytymään hyvin.

Kotiäitiys - elämänura ja elämäntapa!
Kotona
 

Yhteistyössä