1v2kk ei kävele vielä, neuvoja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Jassu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"Jassu"

Vieras
miten saisi aktivoitua 1v2kk kävelemään itse.

menee hyvin tuen kanssa, esim. pöydän ympäri ja osaa hirmu hyvin kävellä pitkiäkin matkoja jos saa pitää vanhemman kädestä tai pikkurillistä kiinni.

itse ei kuitenkaa halua kävellä yhtään. menee heti kyykkyyn kun seisoo itse tai ottaa korkeintaa pari askelta.Jos kaatuu pepulleen suuttuu ihan hirveästi eikä halua enää ollenkaan kävellä sinä päivänä. jotenkin se kaatuminen on aina hirveä katastrofi hänelle.

kävelykärryä ei halua yhtäkkiä enää ollenkaa työntää seisaalleen. mieluumin konttaisi kärryn kanssa tai kiipeää kärryyn istumaan ja haluaa että muut työntää häntä. vaikka laitan kärryn täyteen tavaraa niin ottaa vaan kaikki pois ja kiipeää siihen istumaan.

lapsi on muutenkin aika arka kaikessa liikunnassa ja haluaa kokeilla asioita vasta kun tietää osaavansa ne. esim. konttaamaan lähti vasta 10kk iässä.

mitä tässä nyt tekisi, miten saisi harjoitettua tuota kävelyä? pelkään että lapsi ei vielä 1v6kk iässäkään itse kävele jos tätä menoa mennään...kuitenkaan en usko että on mitää vikaa ettei voisi oppia kävelemään.

onko jotain harjoitteita tai leluja mitä kannattaisi kokeilla?

poika lähti kävelemään vasta 1 v 3 kk ja 2 viikossa jo juoksi eikä kävelyssä ollut mitään "alkeisnäköä"
eli oli vaan odotellut rohkeutta ;)

Eka sana "äiti"i kyllä tuli sitten puolestaan 4 kk neuvolassakin ;) jo

Meidän esikoinen oli samanlainen. Lähti kävelemään 1v. 4kk. Todella liikunnallinen lapsi tuli myöhemmin. Nyt mm. jumppaa, hiihtää ja ui. Sun ei tarvi tehdä yhtään mitään. Lapsesi vaikuttaa täysin normaalilta. Meidän naapurin lapsi lähti kävelemään vasta 1v. 6kk ja hänkin on normaali tenava.

Meillä poika oppi "kunnolla" kävelemään 1 v 2 kk ja sitä edelsi samanlaiset vaiheet kun ap kertoi, joten älä ole huolissasi vielä. Mielestäni voit ihan rauhassa katsella ainakin pari kuukautta vielä. Se tulee sitten tosi nopeasti kun lapsi keksii että kävellen on kätevämpää liikkua ;) Ja tosiaan vasta se 1,5 v taitaa olla takaraja, kun kävelyn pitäisi onnistua.

Kuulostaa tosiaan aralta liikkujalta. Toisaalta sun ei tarvitse tehdä mitään - kaikkein vähiten ottaa tästä asiasta paineita - kävelemään ja juoksemaan ehtii vielä hyvinkin. Toisaalta jos haluat niin voit lelun kanssa houkutella liikkumaan. pistät tytön (miksihän oletin, että kyseessä on tyttö :-)) no siis, laitat lapsen siihen tukea vasten menemään ja sitten läheiselle tuolille/pöytätasolle kiinnostavan lelun tai vastaavan, jota kohti mennessään hänen pitää kurkottaa siten, että otekin saattaisi irrota ja saisi sitten taas tuen läheisestä tuolista (saitkohan mitään selvää). Tai sitten tätä klassista..."tule tänne" leikkiä, jossa vanhemmat kehoittavat lasta kävelemään sylistä syliin ensin lyhempää ja sitten pitempää matkaa.

1v 2kk taitaa oikeasti olla aika lähellä juuri sitä keskimääräistä kävelyynlähtöikää eli lapsesi ei ole vielä yhtään myöhässä! Meilläkin alettiin konttaamaan 10kk ja 12kk kävelemään tuen kanssa. 1v 4kk lähti kävelemään ilman tukea. Varovainen oli meilläkin. Sanoisin, että anna sille lapselle nyt vielä aikaa ihan rauhassa oppia. Jos ei 1v 6kk sattumalta kävelisi, niin neuvolasta ohjaavat kyllä fyssarille, jos tarpeen.

Meillä lähdettiin 1,vuotta 4kk kävelemään. Ja kävelee nyt kun vanha tekijä! Piti olla tosi varma, että uskalasi lähtee! Kyllä se sieltä tulee, elä panikoi! Kun opetteli tämä varovaisuus kävelemään ei telonut/kaatuillut paljon yhtään. Toiset on varovaisempia ja sitä järkee on enemmän päässä.

Älä painosta, kyllä se kävelee sitten kun on valmis. Älkää myöskään kävelyttäkö kädestä kiinni pitäen, lapsi oppii vaatimaan että pitää kävelyttää ja into itsenäiseen liikkumiseen menee. Mieluummin siis kontaten paikasta toiseen kuin taluttaen. Lapsesi on tosi pieni vielä, koko talvi aikaa opetella kävelemään.

Meillä poika lähti kävelee myös vasta 1,6 -vuotiaana.. Ihan normaali 3,5 -vuotias on nyt :) itse olin myös lähtenyt tuon ikäsenä liikkeelle. Anna pienelle aikaa, lähtee sitten kun on valmis.