1v1kk syö tissiä yöllä ja nukkuu sivuvaunussa--itsestään vieroitus, onnistuuko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja KittyM
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

KittyM

Vieras
Meidän neiti on ollut koko ikänsä aika vaativa tapaus. Alkaa huutaa kuin hyeena, jos ei saa öisin tissiä. Usein herää ensimmäisen kerran vasta neljän maissa, mutta monesti on päivä ollut niin vilkas, että heräilee pitkin yötä ja yritän tainnuttaa tissillä. Tämä on kaikista helpoin tapa itselle, kun hiljenee heti kun saa tissin suuhun ja ite torkun samalla. Onko muita joilla on ollut samanlaista ja vauva on itse vieroittanut itsensä? Tämä ei myöskään kauaa varmaan toimi, kun sivuvaunu alkaa olla vaarallinen jos vauva alkaa pian kiipiä sieltä pois. Tyttö nukkuu unipussissa ja tämä onneksi vähän estää konttailua ja kiipimistä. Miten olette tehneet sivuvaunusta normi pinnikseen siirtymisen kanssa? Ensin vain laskeneet pohjaa ja antaneet sängyn olla vielä omassa kiinni? Vai oletteko heti siirtäneet sängyn kauemmas ja laittaneet toisen laidan kiinni? KOkemuksia kaipailisin... Sitten tissittelyt saa yöaikaan unohtaa jos sivuvaunu otetaan pois. Itse en ole valmis hyppimään pois sängystä ja ottamaan vauvaa yöllä viereen syömään...Silti olen ajatellut, että aamun kuudesta eteenpäin syötön säilyttäisin, niin että saisimme kaikki nukuttua pidempään. Tällöin täytyisi vauvan nukkua loppuyön vieressä...Olisi kyllä ihanteellista jos vauva itse vieroittaisi itsensä, mutta tähän en oikein usko :P

Kiva kuulla, että on muitakin:) Jännä, miten välillä sitä ajattelee, että syökööt yöllä vaikka se ei olekaan nälkää vaan vain tapa/turvallisuuden kaipuuta, välillä sitä on taas ihan valmis aloittamaan jonkun sortin unikoulun...Olisi niin mukava jos vauva vieroittaisi itse itsensä...

Yritin kuopusta vieroittaa tuossa (kin) iässä. Huuto oli niin karmaiseva, että helpommalla pääsi kun antoi tissiä. Ikää oli lopulta melkein 3v kun ilta ja yötissi jäi - sanoin silloin lapselle, että nyt ei ole tississä enää maitoa. Lapsi totesi "voi voi" ja kävi nukkumaan :D on sen jälkeen kyllä kysellyt iltatissiä, mutta rauhallisena tyytynyt vastaukseen että maito on loppu. Se oli totta osittain, koska se ilta ja yötissi oli jo enemmän vain tapa. Nykyään nukahtaa vain kainaloon :)

Tuon ikäisellä on sellainen tietty vaihe, että alkaa ymmärtää ympäristöä enemmän yms ja silloin voi olla erityisen hankalia kaikenlaiset vierotukset yms. Malta puoli vuotta niin saattaa yövierotus sujua kuin itsestään. :)

Meillä yövieroitus hoitui sillä, että lapsi kiukutteli iltapallalla ja minä julma äiti silloin sanoin, että jos et syö tuota puuroa, et saa tissiäkään yöllä. Puolen yön tienoilla lapsi heräsi ja pyysi tissiä, sanoin nätisti mutta jämäkästi, että muistatkos mitä iltapallalla sanoin. Lapsi seisoi aikansa keskellä huonetta ja raivosi omaa tyhmyyttään, mutta tissiä ei enää pyytänyt. Kun sai raivottua valmiiksi, palasi sänkyyn ja nukahti kainaloon ilman ongelmia. Ikää lapsella oli tuolloin 1,5v suunnilleen.

Meillä lapsi ei huolinut koskaan tuttia eikä tuttipulloa, Hän tissutteli päivät ja yöt 1v 7kk ikäiseksi pikku hiljaa kertoja harventaen ja sitten yhtänä päivänä vain ei enää huolinut tissiä. Vähän vaan naureskeli kun yritin tissiä tarjota. Seuraava lapsonen taas vaihtoi tissin tuttipulloon ja tuttiin alle puolen vuoden ikäisenä. Kovasti voivat olla erilaisia saman perheen vauvat vaikka samalla lailla hoidetaan :)

Meillä 1v+ yösyötöt vaan tiheni kun lapsi alkoi hampaiden sarjatuotannon takia heräillä koko ajan. Silloin olin itse väsynyt ja suunnittelin vieroitusta, kokeilinkin pari kertaa vähentää, mutta aika ei tuntunut oikealta (silloin kun lapsi koki yöimetystä tarvitsevansa erityisen paljon). 1v4kk hampaiden tulo sitten rauhoittui ja lapsi vähensi yösyönnit itse yhteen n. klo 5. 1v5kk iässä se viimeinen syönti alkoi venyä koko aamun mittaiseksi lupsutteluksi enkä itse osannut enää nukkua sen aikana, joten sen viimeisen syönnin lopetin äidintahtisesti mutta hyvin vaivattomasti (silittelin vain kainaloon ja kuiskutin monotonisella äänellä että äiti nukkuu, isi nukkuu, mummo nukkuu, kissa nukkuu... se rauhoitti uskomattoman hyvin!). Siitä tosin seurasi tosi pitkä kausi että oltiin sitten jo kuuden aikaan aamupalapöydässä nälkäisen lapsen kanssa, ja hetkittäin kaduin valintaani :D

Eli sanoisin, että edistystä voi tapahtua itsekseenkin, ja on olemassa helpompia ja vaikeampia hetkiä vieroittaa, ja jos se nyt tuntuu erityisen vaikealta niin itse laiskana kokeilisin 2vk-2kk päästä mieluummin uudelleen kuin puskisin väkisin jos ei välttämätöntä vieroitustarvetta ole. Sänkyjärjestelyihin en osaa sanoa, tuo nukkuu edelleen (2,5v) samassa sängyssä.

Minulla yöimetykset oli muuten ratkaisevia maidontulon suhteen. Kun viimeinen yöimetys jäi, maidontulo väheni radikaalisti, lapsi vähensi itsekseen päiväimetyksiäkin ja heruminen kävi taas tiukkaan. Tämän muistan nyt tämän toisen lapsen kanssa enkä aio aktiivisesti yövieroittaa ennen kuin ollaan valmiita luopumaan imetyksestä muutenkin, en todellakaan jossain 6kk kohdalla.

13-18 kk:n iässä vieroitus on usein hankalinta, että niin.... tsemppiä :D Meillä tissitakiainen vieroitettiin 1 v 4 kk:n iässä, äidin väsymyksen ja uuden raskauden vuoksi. Pistin laastarit nännien päälle ja sanoin että maito on loppu! Pari päivää kävi niitä koko ajan katsomassa ja näpläämässä, sai raivareita ja kitisi kun ei pystynyt imemään. Mutta pidin pääni, lohdutin enkä antanut periksi. Alle viikossa aika hyvin unohti koko tissin, välillä edelleen haluais kurkata paidan sisään ja silitellä, silittää saa paidan raosta mutta muuten sanon aina että maito on loppu, ja sen uskoo jo kerrasta.

Ja meillä oli kans tosi paha tissitakiainen, kinusi tissiä pitkin yötä, aamuyöllä sai raivareita jos ei saanut nuokkua tissi suussa aamu neljästä eteenpäin. Päivällä olis halunnut monta kertaa... Monta kertaa yritin vähentää/vieroittaa lempeästi mutta ei toiminut.

Suosittelen kyllä kerrasta poikki taktiikkaa ja laastareita. Kun yritin ilman niitä laastareita vieroittaa, niin huomas että muksu oli kiukkuinen MINULLE, kun kielsin tissin häneltä vaikka se siellä paidan alla oli. Kun tissien päällä oli laastarit, ei kiukku kohdistunut niin voimakkaasti äitiin vaan se oli sellaista pettynyttä ja hämmentynyttä itkua kun maitoa ei enää tule vaikka yrittää, joten luopuminen oli jotenkin helpompaa. = " miksi kinuta äidiltä jotain, mitä sillä ei enää ole? "

Kiitti kovasti kun vastailette:) Äh, vai on nyt sitten huono ikä vieroittaa yötissistä :p Aluksi ajattelin tuota, että kerrasta poikki omaan erilliseen pinnikseen ja ei yösyöttöjä. Nyt kuitenkin mietin, että se läheisyys on tytölle niin tärkeää ja itselle on helpompaa rauhoitella vieressä maaten, joten yritän nyt päästä irti noista tiheistä yösyömisistä ensin. Viime yönä heräili pitkin yötä, mutta rauhoittui hyvin silittelyllä ja neljältä annoin tissiä sekä sitten seitsemältä, minkä jälkeen nukkui kymmeneen :O Yleensä herää siinä kahdeksan maissa. Saa nähdä miten ensi yö menee. Onneksi mies on lomalla, että voi tarvittaessa rauhoittaa syliin, jos oikein alkaa huutamaan. Itse en viitsi tätä tehdä kun siloin tissit houkuttavat liikaa kun ovat siinä "framilla"...

Yhteistyössä