1v10kk lapsellani on korvat vain koristeena.. :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yksi äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yksi äiti

Vieras
Ei tottele kieltoja, menee kuin päätön kana ympäriinsä. Nauraa, kun kiellän.. Koskee tavaroihin vaikka kiellän.. Koskee tavaroihin vaikka vieraat ihmiset kieltävät..Vetää kirjat hyllystä yms..

Miten paljon tämän ikäiseltä voi odottaa? Onko vaan vika mun kasvatuksessa? Mitä vois tehdä?

Myönnän, että koska lapsi on ollut suht "helppo" tähän asti, kasvatukseen ei ehkä ole panostettu niin paljoa kun olis pitäny vaan ollaan ehkä menty aina tilanteen vaatimalla tavalla eikä yhdenmukaisesti aina samalla tavalla..

No ei ton ikäiseltä kyllä vielä voi paljon vaatia. Meillä 2-vuotias ja aika päätöntä on touhut välillä. Vanhempi on kolme ja hänen kanssaa jo huomattavasti helpompaa. Kyllä se aika sitten auttaa :)

Tuon ikäinen tutkii ympäristöään vielä kaikilla aisteilla ja yksi tärkeimmistä on tuntoaisti. Kannattaa varmaan lukea joku hyvä kasvatuskirja, niin pääset vähän jyvälle mikä tuon ikäiselle on normaalia.

No meidän lapsi on kyllä kuullut kiellot ja uskonut ne päälle 1-vuotiaana. On helppo lapsi, mutta aloimme kasvattaa heti kun silmät aukenivat. Olen aina perhekahviloissa ym. ihmetellyt, kun jotkut 1-2 v. lapset tönivät ja repivät leluja toisten käsistä ja äitinsä vaan istuvat vieressä eivätkä tee mitään. Olen päiväkodissa töissä ja kyllä ihan pienetkin lapset oppivat kieltoja ja toivottua käytöstä, kun opettaa ja on johdonmukainen. Aina ihmettelen niitä, jotka alkavat kasvattaa uhmaikäistä ja ihmettelevät miten lapsi ei usko mitään.

Johdonmukaisuutta, sovitte miehen kanssa toimintamallit ja säännöt eri tilanteisiin ja toimitte molemmat aina samoin. Meillä esim. sanotaan kaksi kertaa ja sitten tehdään vanhemman avustuksella, jos ei lapsi usko. Sääntöjä on vähän, mutta niistä ei jousteta koskaan mitä on. Ei tarkoittaa aina ei vaikka eitä pyrin mahdollisimman vähän käyttämään ja korvaamaan kiellon ohjaavalla lauseella.

Mulla samanikäinen. On juttuja joista mä pidän kiinni, esim. patteria ei hakata palikoilla tai millään. Lapseni nauraa kielloille, mutta sitten siirrän hänet toiseen paikkaan jos yrittää mennä taas hakkaamaan. Pihalta sisälle ollaan koko kesä tultu raivarin kanssa, kun ei haluaisi lähteä. Tällä hetkellä menee vähän paremmin, tulee kun käsken.

Mutta joo, ei se kyllä puhetta usko. Leikin varjolla ja innostusta hyväksi käyttäen saa parhaiten tekemään kuten haluan. Kaverin samanikäinen tottelee tosi hyvin mielestäni..

Tuon ikäisillä toimii parhaiten, että kiellät ja haet pois. Vilkkaammat tapaukset eivät puhetta viellä tuossa vaiheessa usko, ja näin oli meidänkin pojan kohdalla. Nyt 2v9kk kyllä uskoo, kun vain sanallisesti kielletään.

Yhteistyössä