1v10kk ja "unikoulu"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lumi-79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lumi-79

Vieras
Onnistuuko tämän ikäiselle "huudatusunikoulu" yösyömisen lopettamiseksi? Herää yhä kerran tai pari yössä tissittelemään...
Nukkuu omassa lastensängyssä parisänkymme vieressä.

Vinkkejä otetaan ilolla vastaan. =)

Melko samassa tilanteessa oltiin vielä viime viikolla. Meillä tyttö 1v4kk ja mietin kuumeisesti mitä tehdä yösyöttöjen kanssa. Meillä tyttö tulee kesken yön nukkumaan isoon sänkyyn ja tissitteli.

Aloitettiin kertaheitolla. En antanut päiväälkään maitoa, koska ei halunnut. vain yöllä kyselee maitoa. Mutta meillä mies on nukuttanut ym. käynyt rauhoittelelmassa pääsääntöisesti. Itselle laitoin pitkän yöpaidan ja tavalliset rintsikat, etten vain unenpöpperössä vahingossa anna maitoa. Sit kun tyttö tuli kesken yön meidän sänkyyn olin nukkuvinani. Kyllähän se itkeskeli, mut ei siihen kuole :) Ei kyllä isosti itkenyt.

Yhtenä iltana (vai oliko päiväunille nukuttaminen) suuttui, kun sanoin suoraan, etten anna maitoa. Tyttö alkoin huutamaan ja meni kaarelle. En antanut periksi. Menin vähäksi aikaa pois huoneesta ja sit takas huoneeseen. Yritin lukea kirjaa työtn kanssa, mutta potki sen pois. Kysin luetaanko kirjaa vai ei. sit suostu, koska toinen vaihtoehto oli mennä sänkyyn. Jep, aika monimutkaisesti kirjoitettu,mutta loppuksi: meillä on niin tapana jo se maidon antaminen ja itse täytyy olla valmis luopumaan siitä tavasta. Sit asenne, että halutaan pysyvä muutos. Loppujen lopuksi ei ollut rankkaa. Vaikka lopetin n. viikko sitten olen antanut välillä maitoa, kun rinnat ovat olleet kovat maidosta. Se ei ole onneksi lisännyt tytön maidonhalua (annoin päivällä). Tsemppiä!!!! :flower:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.02.2006 klo 11:58 tytön äiti kirjoitti:
Melko samassa tilanteessa oltiin vielä viime viikolla. Meillä tyttö 1v4kk ja mietin kuumeisesti mitä tehdä yösyöttöjen kanssa. Meillä tyttö tulee kesken yön nukkumaan isoon sänkyyn ja tissitteli.

Aloitettiin kertaheitolla. En antanut päiväälkään maitoa, koska ei halunnut. vain yöllä kyselee maitoa. Mutta meillä mies on nukuttanut ym. käynyt rauhoittelelmassa pääsääntöisesti. Itselle laitoin pitkän yöpaidan ja tavalliset rintsikat, etten vain unenpöpperössä vahingossa anna maitoa. Sit kun tyttö tuli kesken yön meidän sänkyyn olin nukkuvinani. Kyllähän se itkeskeli, mut ei siihen kuole :) Ei kyllä isosti itkenyt.

Yhtenä iltana (vai oliko päiväunille nukuttaminen) suuttui, kun sanoin suoraan, etten anna maitoa. Tyttö alkoin huutamaan ja meni kaarelle. En antanut periksi. Menin vähäksi aikaa pois huoneesta ja sit takas huoneeseen. Yritin lukea kirjaa työtn kanssa, mutta potki sen pois. Kysin luetaanko kirjaa vai ei. sit suostu, koska toinen vaihtoehto oli mennä sänkyyn. Jep, aika monimutkaisesti kirjoitettu,mutta loppuksi: meillä on niin tapana jo se maidon antaminen ja itse täytyy olla valmis luopumaan siitä tavasta. Sit asenne, että halutaan pysyvä muutos. Loppujen lopuksi ei ollut rankkaa. Vaikka lopetin n. viikko sitten olen antanut välillä maitoa, kun rinnat ovat olleet kovat maidosta. Se ei ole onneksi lisännyt tytön maidonhalua (annoin päivällä). Tsemppiä!!!! :flower:

Kysyisin sulta, että miten muuten nukutatte? Kun meillä imetys liittyy just nukahtamishetkeen, tosi harvoin on muuten nukahtanut...Oma moka kun oon siihen totuttanut, mutta... :ashamed:

Isä hoiti meillä nukutukset ja yöt vieroituksen ajan. Mä lähdin siis hyvissä ajoin illalla pois ja olin jopa yöt pois yli viikon ajan. Ekana iltana kyllä itki puolisen tuntia, mutta iskä oli vieressä. Samoin yöllä oli isän vieressä eikä kovin kauaa itkenyt, kun huomasi ja isä selitti, että äiti ei ole täällä eikä maitoa enää saa. Kerroin muuten kyllä itsekin etukäteen, että yöllä ei enää sitten maitoa saa. Ekoina öinä heräsi muistaakseni n. kaksi-kolme kertaa ja itksekeli kai max. 10-15 min.
Kun itse siirryin samaan huoneeseen ja samaan sänkyyn nukkumaan, yritti kyllä kerran yössä muutaman yön ajan kysellä maitoa, mutta uskoi kyllä ilman huutoja, ettei sitä heru. Muutaman viikon heräsi 1-2 kertaa yössä, mutta yleensä nukahti nopeasti uudestaan tassuttelemalla, pitämällä siis kättä selän päällä tai silittämällä painavalla kädellä selkää.
Vieroitus aloitettiin 1½ kk sitten. 3½ viikkoa sitten sai rokotuksen ja sen jälkeen alkoi taas herätä kerran-pari yössä, mutta viimeisen viikon on taas nukkunut yönsä putkeen ja toivottavasti nukkuu edelleenkin. Niin ja ikää oli tuolloin n. 1v 3kk.
Samalla oppi menemään nukkumaankin ilman tissiä enkä sitä ole sitten sen koommin tarjonnutkaan illalla.

Meillä kans syötiin yöllä vielä muutama viikko sitten. Emme antaneet maitoa, mutta viereen otimme yöksi. Pikkaisen itkeskeli, mutta laitettiin sitten tutti suuhun ja otettiin kainaloon. Lupasin myös antaa aamulla mammaa. Nyt sitten ei tule enää yöksi keskeen vaan nukkuu yön omassa sängyssä meidän sängyn vieressä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.02.2006 klo 20:04 Mindre kirjoitti:
Isä hoiti meillä nukutukset ja yöt vieroituksen ajan. Mä lähdin siis hyvissä ajoin illalla pois ja olin jopa yöt pois yli viikon ajan. Ekana iltana kyllä itki puolisen tuntia, mutta iskä oli vieressä. Samoin yöllä oli isän vieressä eikä kovin kauaa itkenyt, kun huomasi ja isä selitti, että äiti ei ole täällä eikä maitoa enää saa. Kerroin muuten kyllä itsekin etukäteen, että yöllä ei enää sitten maitoa saa. Ekoina öinä heräsi muistaakseni n. kaksi-kolme kertaa ja itksekeli kai max. 10-15 min.
Kun itse siirryin samaan huoneeseen ja samaan sänkyyn nukkumaan, yritti kyllä kerran yössä muutaman yön ajan kysellä maitoa, mutta uskoi kyllä ilman huutoja, ettei sitä heru. Muutaman viikon heräsi 1-2 kertaa yössä, mutta yleensä nukahti nopeasti uudestaan tassuttelemalla, pitämällä siis kättä selän päällä tai silittämällä painavalla kädellä selkää.
Vieroitus aloitettiin 1½ kk sitten. 3½ viikkoa sitten sai rokotuksen ja sen jälkeen alkoi taas herätä kerran-pari yössä, mutta viimeisen viikon on taas nukkunut yönsä putkeen ja toivottavasti nukkuu edelleenkin. Niin ja ikää oli tuolloin n. 1v 3kk.
Samalla oppi menemään nukkumaankin ilman tissiä enkä sitä ole sitten sen koommin tarjonnutkaan illalla.

Se vielä unohtui sanoa, että meidän tyttö heräsi öisin kuusikin kertaa tissille, joten mun mielestä meidän unikoulu meni tosi hyvin. Itse pitää vaan olla valmis ja varma asiastaan. Tsemppiä vaan teille koitokseen! Ihanaa, kun saa taas nukkua.

pidin "itsekeksimän" unikoulun n.1,5v. sillä meillä aina poika nukahtanut syliin pullon kanssa 3kk-7kk nukku yöt heräämättä mutta sitten rytmi vaihtui että heräsi kerran pari yössä ja koska on ollut huono syömään oli minusta hyvä että söi edes öisin mutta sitten se alkoi olee "vedätystä" joi ehkä 20ml ja kerran riitti pelkkä pullo suuhun itki sitä pulloo n.6 kertaa yössä,niin päätin että riittää,en kuitenkaan olisi ikinä raaskinut jättää yksin huoneeseen itkemään vaan pidin sylissä tai otin viereen nukkumaan ja sanoin että maitoa ei tule,en ole koskaan pystynyt imettämään joten meillä tämä oli myös pulloista vierottaminen,tosin nyt juo nokkaosallisella pullolla, muttei enää nukahda siihen vaan juo sen puuron yhteydessä,huutoa ja itkua kesti 2 iltaa,päivisin piti protestin eikä juonut lainkaan maitoa,ainoastaan vettä mutta kolmantena iltana jo oli tottunut siihen ja on siitä lähtien nukkunut yöt läpensä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.02.2006 klo 19:48 Lumi-79 kirjoitti:
Kysyisin sulta, että miten muuten nukutatte? Kun meillä imetys liittyy just nukahtamishetkeen, tosi harvoin on muuten nukahtanut...Oma moka kun oon siihen totuttanut, mutta... :ashamed:

No ollaan jo useamman kuukauden nukutettu silleen, että maidon jälkeen tyttö ei ole vielä nukahtanut ja viedään sänkyyn lukemaan kirjaa. Sitten jompi kumpi vanhemmista odottaa, että tyttö nukahtaa. Ei katsota sängyn suuntaan. Aluksi tyttö yritti seurustella meidän nukuttajien kanssa, mut parhaiten nukahtaa itsekseen, kun ei katso sinne päin. Laitettiin lepotuoli pinniksen viereen, niin on mukavampi istua :)

Joskus katotaan vielä ennen sänkyyn laittamista kirjaa yhdessä ja sit tyttö jatkaa sen lukemista sängyssä. Aiemmin tyttö ahditui siitä,e ttä piti mennä sänkyyn valveilla. Mutta kun kiinnittää huomion esim. kirjassa oleviin juttihin, niin pikkuhiljaa on tottunut, ettei se sänky niin paha paikka ole.

Nykyään aikansa pyörii sängyssä ja halailee nukkevauvaa. Saattaa laulaa sille tuutulauluja ja sit nikahtaa itekseen. Aluksi nukutettava piti silmiä kiinni, et tyyökin rauhottuis, mutta nykyään luen kirjoja ym. opiskelen samalla.

Eikun kokeilemaan omaa unirutiinia. Varmasti lapsi panikoi aluksi, että mitä tää nyt on, mutta kärsivällisyyttä ja kompromiseeja. Ei kuitenkaan kannata antaa mitään mehupulloja tms. sänkyyn. Ainakaan mun mielestä.

:wave:

ja vielä lisään. Me tehtiin suunnitelma miehen kanssa. Mitkä ovat tavoitteet? Ja montako askelta tavoitteeseen? Kannattaako tehdä muutokset osissa vai kerralla? Ajattelin, että pikkuhiljaa osissa, mutta loppujen lopuksi kerralla se onnistui parhaiten.

Vielä viime yönä tyttö itki maidon perään. Lopetuksesta on melkein viikko. Mutta kun ei anna periksi, niin kyllä se toivottavasti pian unohtaa tissittelyn :) Tyttö söi ennen maitoa 1-4 kertaa yössä.

Mä kun luulin, että olen ainut äiti jonka 1v3kk tyttö tisuttelee öisin. Aikas rankkaa hommaa. Nyt ollaan v. 4 yötä oltu ilman tissiä n. klo 5 saakka. Eka yö oli kauheaa, kun tyttö itku ihan hysteerisesti. Oli minullakin itku siinä vaiheessa herkässä, kun yritin sanoa tytööle, että nyt ei saa maitoa. Silittelyllä ja laululla sain tytön rauhottumaan, mutta parin tunnin päästä sama juttu.

Viime yö meni suht hyvin puoli 4 tyttö oli valmis tisuttelemaan, mutta en antanut ja tyytyi siihen. kuudelta heräättiin ja sit tisuteltiin. ehkä meillä nukutaan jo ensi viikolla heräämättä? toiveajattelua?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.02.2006 klo 11:49 ann kirjoitti:
Mä kun luulin, että olen ainut äiti jonka 1v3kk tyttö tisuttelee öisin. Aikas rankkaa hommaa. Nyt ollaan v. 4 yötä oltu ilman tissiä n. klo 5 saakka. Eka yö oli kauheaa, kun tyttö itku ihan hysteerisesti. Oli minullakin itku siinä vaiheessa herkässä, kun yritin sanoa tytööle, että nyt ei saa maitoa. Silittelyllä ja laululla sain tytön rauhottumaan, mutta parin tunnin päästä sama juttu.

Viime yö meni suht hyvin puoli 4 tyttö oli valmis tisuttelemaan, mutta en antanut ja tyytyi siihen. kuudelta heräättiin ja sit tisuteltiin. ehkä meillä nukutaan jo ensi viikolla heräämättä? toiveajattelua?

Mekin käytettiin aiemmin samaa tekniikkaa, että tiettyyn aikaan asti ootettiin, ennenku sai maitoa. Meillä sai 6:lta aamulla, mut se aika lipsui välillä pahastikkin. Mutta syötöt vähenivät ja se oli hyvä se.

Kiitos kaikille asiaan kantaaottaneille, on kiva kuulla ettei ole yksin näiden tilanteiden kanssa.
Ajattelin toimia seuraavasti: miehellä on ens viikon jälkeen "kevyempi" työviikko, eli tulee vähemmän harmia jos yöllä valvotaan. Sanon tytölle etukäteen, että yöllä ei syödä jne. Mietin vaan, että kannattaisko samantien jo nukuttaakin ilman rintaa, vai jättää ensin yötarjoilu pois? Vai missä järjestyksessä, vai kaikki kerralla? Huoh, on nämä melkoisia ongelmia... =) Ihana kun täällä on vertaistukea!
Aurinkoista viikonloppua kaikille!

Yhteistyössä