1v ruokailu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kata
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kata

Vieras
Mitä teidän 1-vuotiaat "osaa" ruokapöydässä? Välillä olen epätoivoinen kun ruokailu on ihan sähläystä, lautanen kipataan, ruoka heitetään lattialle, ei juo itse, ei syö lusikalla yms. Sormin syö kyllä hienosti välillä kun tahtoo.

Ja millaisia sääntöjä pidätte noin pienelle? en haluaisi hävittää hänen kiinostustaan ruokailuun, mutta en kertakaikkiaan jaksa sietää yletöntä sotkemista. Oppaat taitavat sanoa että lapsen pitäisi antaa toteuttaa itseään ruokapöydässä, mutta ei meillä muutkaan saa kaataa lautastaan pitkin pöytää. Onko tää vaan tällainen vaihe, vai pitäiskö mun tehdä jotain enemmän/paremmin? Koko ruokailu ahdistaa minua aika paljon.

Auttakee..

Meilläkin tuossa iässä lautaset lenteli ja juomat kaadetaan välillä vieläkin lattialle. Mut osaa juoda ihan normi mukistakin jos vaan haluaa. Vielä ei mene ruoka lusikalla suuhun. Jos viskaa mukin/kaataa juomat niin annan vippamukin ja sit juo siitä. Lautasen jos kippas, kerran annoin takas ja sanoin et seuraavalla kerralla poistut pöydästä ja näin tein jos ei uskonu. Ikää nyt 1v 7kk

Ei meillä kenelläkään kyllä lautaset oo koskaan lennelleet....kuopus on nyt 1v5kk ja syö itse, juo tavallisesta mukista. Joskus harrastaa sitä, että lähtee välillä pöydästä kuleksimaan ja sit meinaa tulla takaisin, sen oon nyt alkanu tekee, että jos lähtee ja kiittää, ei enää tulla takaisin!

Söi lusikalla ja haarukalla, joi itse mukista ja jaksoi yllättävän pitkään keskittyä ruokailuun. Lautanen ja muki lähtivät lentoon vasta silloin kun tyttö kyllästyi ja oli syöny tarpeeks. Siinä vaiheessa kysyin, että joko riitti? Sitten sanotaan kiitos ja poistutaan pöydästä. Tyttö toisti perässä kiitos ja nostin pois tuolilta.

Yhteistyössä