1v ripulissa, hyviä vinkkejä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yhmamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yhmamma

Vieras
1v ripulissa nyt viidettä päivää, ei suostu syömään mitään, mutta onneks juo kyllä. Käytin päivystyksessä, mutta koska ei oo kuivunut, nii sanottiin ett pitää vaan odottaa. Mitähän tuolle reppanalle voisi antaa? Onko jotain ruokia mitkä ois hyviä vatsataudissa?

Tee kiisseliä tai anna niitä kaupan valiima mehukeittoja. Gefilus-meuhu on kans ok, vaikka tuskin muuten olet vauvalle mehua antanut. Hedelmäsoseet on meilä kans kipeenä maistunut parhaiten.

Alkuperäinen kirjoittaja moona81:
Toimiiks toi muuten vatsataudissakin vai vaan hyväksi ripulissa?

Jos perunajauhosta kysyit niin toimii. Itse olen isommilla lapsilla ja aikuisilla sotkenut veteen jauhot. Ei maistu kauheen herkulle, mutta auttaa.

Banaani ja mustikka perinteisesti ovat vatsaa rauhoittavia. Osmosal ym liuokset parantavat nestetasapainoa nopeasti ja parantavat oloa. Vältä makeita. Vatsa voi riehaantua uudelleen jos sinne tuuppaa liikaa sokeria. Ohjeena nykyään on, että kaikkea voi syödä, mikä alas menee.

Mulla ei paljon ohjeita ole jakaa mutta empatiaa senkin edestä..

Tää voi kuulostaa hurjalta mutta meillä on ripuli jatkunut nyt 3,5viikkoa. Syynä enterorokko, johon 1v3kk sairastui reilut kolme viikkoa sitten. Ollaan käyty lääkärissä, lapsi ei ole kuivunut ja pepun iho on taas hyvässä kunnossa. Vaippoja kyllä menee reippaasti. Välillä tavaraa tulee 8 x päivässä mutta onneksi välillä ollut muutama kiinteämpikin tuotos välissä. Lääkärin mukaan enterorokko saattaa aiheuttaa kuukaudenkin ripulia ja juuri näin, että välillä tulee normaalia ja sitten taas vesiripulia. Vesiripulit tulee siis ihan reippaasti vaatteista läpi niin, että tyttö seisoo vihreän vesilammikon vieressä. Huomenna viedään näytteitä labraan.

Ruoka maistuu huonosti mutta maitoa ja vettä menee. Alkaa vaan tuollaisessa alle 8,5kg:n / 71cm tytössä jo hieman näkyä.. 74cm housut (joita käytetty elokuusta asti) pysyy enää kiristysnarujen avulla ylhäällä. Vatsa on siis kadonnut. Lapsi jaksaa leikkiä ja touhuta.

Alkuperäinen kirjoittaja yhmamma:
Mustikka keittoa ostinkin, siis jos sinne sitä perunajauhoa laittais. Alkaa olla reppana aika väsynyt, kun ei oo moneen päivään syönyt.

Juu, koita sinne, niin voi se jauhojen makukin peittyä. Tämän ohjeen olen joskus mummoltani saanut. :)

Mustikka keittoa ostinkin, siis jos sinne sitä perunajauhoa laittais. Alkaa olla reppana aika väsynyt, kun ei oo moneen päivään syönyt.

Eiköhän siinä ole jo sitä perunajauhoa (=tärkkelystä ) jolla se mustikkakeitto on suurustettu... Musta ajatus perunajauhon lisäämisestä juotavaan (niin ettei sitä keitetä "kypsäksi" ) on aika :x :x Suostuisitko itse juomaan sellaista?

Alkuperäinen kirjoittaja miina:
Alkuperäinen kirjoittaja moona81:
Toimiiks toi muuten vatsataudissakin vai vaan hyväksi ripulissa?

Jos perunajauhosta kysyit niin toimii. Itse olen isommilla lapsilla ja aikuisilla sotkenut veteen jauhot. Ei maistu kauheen herkulle, mutta auttaa.

Kiitoksia :)

Hulluna keräilen nyt kaikkia vinkkejä. Kun oon niin vainoharhainen tuon vatsataudin kanssa, että tahdon päästä mahd vähällä jos se iskee... Sitä kun tuntuu olevan joka puolella taas liikenteessä.

Relatabsin syönti alotettiin meillä ja käsien pesusta mesuan vielä enemmän lapsille kun normaalisti. Vaikka kyllähän se sieltä iskee jos on iskeäkseen.

Mitkäoireet enterorokossa on?

Vajaan kahden päivän kuume n. 38,5-39,5 astetta. Rakkulat käsiin, jalkoihin, kasvoihin ja suuhun. Ja tuo ripuli.. Meillä aikuisilla (sairastimme siis koko perhe) ei ollut ripulia mutta rakkulat TOSI pahoina ja yhden päivän kuume + kurkkukipu.

Yhteistyössä