1v-nukkuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Taina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Taina

Vieras
Meillä on kerta kaikkiaan aivan mahdoton nukutusongelma!!

Lapsi nukkuu vielä kahdet päiväunet ja menee illalla 20.30 nukkumaan. Yöunien kanssa ei ole minkänlaista ongelmaa, vauva kannetaan sänkyyn ja toivotetaan hyvät unet. Mutta ne päiväunet on siis aivan totaalista taistelua!! Olettaisin, että ongelma on se, että lapsi on viikot perhepäivähoidossa, jossa hän nukkuu vaunuissa pihalla ja päivät menevät muutenkin erilailla. Rutiinit on siis erilaiset hoidossa kuin kotona. Äitiysloman aikana tällaisia ongelmia ei ollut vaan lapsi tiesi koska nukutaan ja nukkumaan mentiin samalla lailla kun yöunille eli kannettiin vaan sänkyyn ilman mitään ihmeempiä nukutuksia. Ja iltapäivällä käytiin sitten kävelylä ja nukkuva lapsikannettiin kopassa kotiin.

Vaunuissa en häntä enää joka päivä voi kotona nukuttaa, koska kantokoppa on jäänyt pieneksi ja asumme kerrostalossa eli lasta ei voi enää kantaa heräämättä sisälle jatkamaan unia enkä itse halua kävellä viikonloppuisin kaksi kertaa päivässä parin tunnin kävelylenkkiä. Nyt siis olemme joutuneet turvautumaan uudelleen ""maitopullonukutukseen"" jonka lopetimme lapsen ollessa 5kk. Jos ei pullon kanssa nukahda niin sitten seuraa vähintään tunnin ""pakkonukutus"" mistä ei seuraa kun pahamieli äitille ja lapselle...

Nyt tuli tosi sekava sepustus, mutta toivottavasti joku sai selvää ja osaa neuvoa.

Ihan ensin, oletko sama Taina joka oli täällä keväällä? Miten pojalla on mennyt hoidossa?

Saattaa olla, että hän on kohta valmis siirtymään yksiin päiväuniin. Varsinkin voisit kotona sitä kokeilla että nukkuisi vain yhdet unet. Jos näyttää myöhemmin iltapäivällä (max ennen kl 16) tosi väsyneeltä niin annat nukkua sellaiset pikku 20 min torkut. Siinä rupeaa alkuun iltaunille menokin aikaistumaan, ennenkun tottuu yksiin uniin. Voi viedä vielä parikin kuukautta tottumiseen. (ainakin meillä).

Hoidossa voi tarvita kahdet unet pitkäänkin sillä siellä on rankempaa touhua kuin kotona.

Tsemppiä:)

Jos kokeilisit jättää ne toiset päikkärit pois kokonaan ja sitten illalla aikaisemmin nukkumaan?

Tai sitten jos voisit sopia perhepäivähoitajan kanssa, että alatte nukuttaa häntä samalla tavalla sekä siellä että sinä viikonloppuisin kotona.

yksiä unia vois kokeilla. Meillä oli ihan samanlaista kun 2 päikkärit, silloin nukkui päikkärit vaunuissa, sisälle ei voinut kuvitellakaan yrittävänsä. PÄikkärit alko olla yhtä takkuamista, vaikka kuinka olisit kiertäny kylää kärryillä ni ei meinannu uni aina tulla. Ja jos nukahti ni sitten ne tokat päikkärit meni ni myöhäseksi että yöunet siirtyi. Joinakin päivinä kävi niin että aamupäikkärit nukkui mutta sitten en saanutkaan enää toisille ja sitten vauva oli toooosi väsynyt tietty illan. Kun kuitenkin näin että jotenki jaksoi ni siirryttiin yksiin uniin. Ja kas kummaa sisäpäikkärit alko onnistua. Meillä sitävastoin on toisin päin, päikkäreille ei tarvi maitoa mutta illalla kyllä :).

Meillä kanssa perhepäivähoidossa, hoitaja oli tyytyväinen kun nukkuu yhdet unet, helpompi muiden lasten kanssa rytmittää.

Kiitos kaikille vastanneille. Ja heidille: Kyllä mä oon se sama Taina, joka keväällä vieraili ahkerasti täällä! :o) Pojalla on mennyt hoidossa todella hyvin! Sopeutui loistavasti ja viihtyy päivät. Ensimmäinen viikko oli vähän hankala, mutta siitä eteen päin on rullannut jouhevasti. Eikä ole ollut kipeänäkään vielä kertaakaan (koputtaa puuta), vaikka hoidossa muut lapset ovat sairastaneet ja kotonakin on ollut räkätautia (siis minulla ja lapsen isällä). :o)

Olen miettinyt itsekin noita molempia vaihtoehtoja mitä ehdotitte. Tuntuu, että poika ei kyllä vielä pärjäisi yksillä unilla, mutta kai sitä täytyy sitten yrittää... Ja vakavissani olen miettinyt, että ehdottaisin hoitajalle, että hänkin laittaisi lapsen toisille unille sisälle. Aamupäivällä poika nukuu vaunuissa kun muut ulkoilevat, mutta iltapäivällä kun kaikki lapset nukuvat niin Jessekin voisi nukkua sisällä. Hoitajalle ei vain ole pinnasänkyä, mutta kai vuoden vanha osaisi nukkua jo lastensängyssä?

Joo se tosiaan ottaa aikansa, että lapsi tottuu siihen yhden unen rytmiin. Mutta olen tuosta meidän samanikäisestä pojasta huomannut, että jos häntä ei oikeasti nukuta, niin SEN SITTEN KYLLÄ KUULEVAT NAAPURITKIN. Että se raivarin syy voi olla siinäkin... Vanhoissa unipaikoissa tulee helposti kiukku ja väsymys, mutta ne menevät ohi, jos esimerkiksi lähtee silloin ulkoilemaan tms.. Vaan eihän se tietysti helppoa ole.

Asiasta sadanteen, meillä on nyt aivan kamala flunssa sekä minulla että pojalla. Eilen ipana nukkui reilun tunnin päiväunet ja parkui loppuillan. Tänään näytti käyvän samoin, mutta pakkonukutin hänet rattaisiin ja selvisimme loppupäivän sillä. Yöllä heräisi viideltä itkemään tukkoista nenää. Eipä ole tällaistakaan aikaisemmin ollut. Siis että sairas lapsi, joka tarvitsee unta, ei nuku millään ja on sitten entistä sairaampi..:(

Taina: Jos teillä on matkasänky niin vie hoitajalle lainaksi muutamaksi kuukaudeksi. Tarhassa tosin 1v nukkuvat tavallisessa sängyssä eli kyllä ne taaperot tottuvat nopeasti.

Lina: toivottavasti paranette pian:)

Yhteistyössä