1v:n imetys ja sen lopetus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mymmeli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mymmeli"

Vieras
Elikkäs imetän pari kertaa päivällä (ennen päiväunia+ehkä kerran päivällisen jälkeen), illalla sekä aamuyöllä. Tänään jätin ton toisen päiväimetyksen pois ja annoin vettä sekä maitoa tilalle. Nyt mua askarruttaakin muutama asia, johon oisin toivonut kokemuksia :)

1. mua huolestuttaa maitotuotteiden menekki, ei millään mene 6dl päivässä, ehkä nipin napin 4dl (sis. iltapuuron, aamulla jugurttia ja välipalalla viiliä, maitoa ei sellaisenaan juo kuin pieniä tilkkoja). Alkaako maitoa mennä enemmän, kun lopetan imetyksen vai alanko antaa kalkkitabletteja?

2. Milloin "kannattaa" vieroittaa noista viimeisistäkin imetykskerroista? Tähän asti on tissillä käyty aika usein, viimeisen viikon verran on ollut rytmi yllä kuvailtu. Halua ois jo lopettaa, mutta mahdollisimman kivuttomasti ja vähillä itkuilla. Pitääkö laittaa kerrasta poikki vai edelleen jättää aina yksi pois jne?

Kiitos jo etukäteen kokemuksista ja vastauksista!

1. Kokeile piimää juomaksi, jotkut lapset tykkää siitä enemmän.

2. Oman maun mukaan. Itse vähensin imetyksiä yksi kerrallaan, ja jätin "tärkeimmän" viimeiseksi - meillä se oli esikoisen kohdalla aamuimetys. Sitten vaan päätin koska oli viimeinen kerta. Sen jälkeen imetin muutaman päivän päästä vielä kerran, kun itsestä tuntui että maito turvotti rintoja.

Oletko miten kauan antanut tavallista maitoa ruuan kanssa? Meillä 1 v 1 kk lapsi, jolle olen nyt alkanut antamaan joka aterialla maitoa. Alussa vieroksui, mutta nyt juo tavallisesti ainakin sen puoli desiä. Lisäksi aamulla ja välipalalla jugurttia, illalla puuron sekaan myös maitoa. Piimästä ei poika välitä.

Itse aloin aika lailla samaan tahtiin vähentämään imetyskertoja, ja melko lailla nopeasti jätin kaikki päiväimetykset pois. Tällä hetkellä vain aamuyön imetys jäljellä. Sekin pitäis jotenkin saada vaan pois, toivottavasti ilman huutoja... Tähän saakka mennyt aika kivuttomasti nuo päiväimetyksen poisjättämiset, kun aina kääntää lapsen huomion toisaalle, kun alkaa kinuamaan rintaa :D

Uskoisin, että lapsesi alkaa juoda maitoa ruuan kanssa, kunhan imetys on jäänyt pois. Jos taas ei, etkä saa ruokaankaan lisättynä tarpeeksi maitotuotteita menemään, ei varmasti ole huono idea kysellä neuvolasta kalkkitabletteja. Tsemppiä vieroitukseen!

Yhteistyössä