1v ja 9kk ikäinen lapsi ja sen ruokailu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hermostunut äiti09
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hermostunut äiti09

Vieras
Onko kenelläkään kokemusta tai samaa ongelmaa kuin meidän perheessä on, eli meillä on 1v ja 9kk ikäinen tyttö joka syö todella huonosti ruokaa, ihan sama mitä sille yrittää syöttää ja erinlaisia niin ei syö kovin hyvin, ehkä vähän saattaa maistaa ja jättää syömättä ja sitten kuitenkin pitää olla vähän väliä antamassa jotaki syötävää.

Mulla vähän meinaa hermostuttaa neidin huono syöminen, Elokuun alussa 2010 käytiin 1,5v neuvolassa ja punnittiin neiti ja paino oli: 9,900Kg, 5kk aikaa tuosta neuvolasta ja käytettiin neitiä tänään aamulla puntarilla niin paino oli: 10,800Kg. Pelottaa että sen painokäyrä tippuu vain alas päin, seuraava neuvola onki sitten parin kuukauden päästä 2v neuvola.

Neitille ei puurokaan paremmin enään maistu illalla eikä aamulla vaikka syö välillä kaurapuuroa, mannapuuroa ja ruispuuroa.

Mitä teen :(

No jos sä oot sille vähän väliä jotakin antamassa, niin eihän se silloin kerralla paljoa syö. Ilmeisesti kuitenkin syö ihan hyvin, kun painoa on tullut hyvin lisää. Yritä pitää ruoka-ajoista kiinni. Anna välillä viilejä ja jugurtteja ja leipää eikä aina vain puuroja.

Kuulostaa paljon paremmalta syöjältä kuin meidän neiti tuon ikäisenä.. ;)
Meillä ei mitään puuroja edes maistettu, lämpimiä ruokia ei syöty jne.

Nyt tyttö 2v2kk ja ruokailu muuttunut muutamassa kuukaudessa huimasti. Me ollaan käyty ihan laitokselta asti painokontrolleissa yleensä kerran kuukaudessa, harvimmillaan 2,5kk välein. 2v neuvolassa oli 10,5kg ja 82cm. Koskaan en ole tyrkyttänyt tai tuputtanut.
"Ei terve lapsi nälkään kuole ruokapöydän vieressä".

Kuulostaa paljon paremmalta syöjältä kuin meidän neiti tuon ikäisenä.. ;)
Meillä ei mitään puuroja edes maistettu, lämpimiä ruokia ei syöty jne.

Nyt tyttö 2v2kk ja ruokailu muuttunut muutamassa kuukaudessa huimasti. Me ollaan käyty ihan laitokselta asti painokontrolleissa yleensä kerran kuukaudessa, harvimmillaan 2,5kk välein. 2v neuvolassa oli 10,5kg ja 82cm. Koskaan en ole tyrkyttänyt tai tuputtanut.
"Ei terve lapsi nälkään kuole ruokapöydän vieressä".

No meillä lapsi kasvaa huimaa vauhtia vain pituutta mutta painoa ei tule paljon ollenkaan, pituuttaki oli 1,5v neuvolassa 84cm ja nytten varmaan lähemmäs 90cm.

hyvin on neiti kasvanut jos 5 kuukaudessa kuitenkin melkein kilon saanut painoa lisää! Mikä on siis ongelma? Tuossa iässä lapset syövät mitä tarvitsevat, tuputtaminen ei auta asiaa yhtään. Ruokaa tarjotaan ja lapsen annetaan syödä sen verran kuin haluaa. Jos ei kelpaa niin odotellaan seuraavaa ateriaa.

Aika normaalia että 1,5-2v iässä painon kehitys lakkaa. Monilla jopa paino tipahtaa, koska liikkuminen runsaastuu tuossa vaiheessa niiiin paljon, ettei taida suursyömäritkään syödä yhtä paljon kuin kuluttaa. Ei ole vaarallista vaan normaalia :)

Älä stressaa huonosyömäisyydestä, se kun taita aolla sisäsyntyistä eikä opittua. mutta toisaalta älä päästä siihen että oppii syömään vaan vaaleaa leipää jne. mieluumin olla vähän aikaa nälässä ja syödä seuraavana päivänä oikeaa ruokaa kuin antaa aina syödä jotain höttöleipää saati herkkuja.

t. samanikäisen rohmusyöjän äiti jonka paino ei tuosta 1v 3kk ikään saavutetusta 9,5 kilosta ole siltikään muuttunut ylöspäin vaikka ikää jo 1v10kk. Vauhtia riittää.

säännölllise ruoka-ajat ja ylimääräiset napostelut poies. jos yhen aterian jättää syömättä nii yleesä seuraava jo maistuu. oleko käyttänyt öljylisää? aamu ja iltapaloihin saa vaihtelua myös silloin tällöin leipää tai mysliä. ja puuron päälle voipi aittaa vaikka pakastemarjoja tai muita herkkuja. syötätköö vai syökö itse?

Alkuperäinen kirjoittaja mieleestäni;22828865:
hyvin on neiti kasvanut jos 5 kuukaudessa kuitenkin melkein kilon saanut painoa lisää! Mikä on siis ongelma? Tuossa iässä lapset syövät mitä tarvitsevat, tuputtaminen ei auta asiaa yhtään. Ruokaa tarjotaan ja lapsen annetaan syödä sen verran kuin haluaa. Jos ei kelpaa niin odotellaan seuraavaa ateriaa.

No pelottaa vain se tuleva neuvola kun viimeksikään neuvolantäti ei ollut kovin mielissään kun neitillä oli painoa tullut niin vähän ja kun paino käyrä menee siinä keskirajalla kuulemman just ja just, ehkä vähän alle.

Tässä on meän neidin painot lueteltuna ihan 1kk neuvolasta lähtien:

1kk: 3,795Kg
1,5kk: 4,345Kg
3kk: 5,320Kg
4kk: 6,040Kg
5kk: 6,560Kg
6kk: 6,980Kg
8kk: 7,600Kg
10kk: 8,350Kg
1v: 8,850Kg
1,6v: 9,900Kg

[QUOTE="VIERAS";22828903]säännölllise ruoka-ajat ja ylimääräiset napostelut poies. jos yhen aterian jättää syömättä nii yleesä seuraava jo maistuu. oleko käyttänyt öljylisää? aamu ja iltapaloihin saa vaihtelua myös silloin tällöin leipää tai mysliä. ja puuron päälle voipi aittaa vaikka pakastemarjoja tai muita herkkuja. syötätköö vai syökö itse?[/QUOTE]

Meillä on nytten menossa "minä itse" vaihe päällä eli syö itse, tai pitää saada syödä itse, ei tykkää jos syötetään :D

ei mene samalla tavalla kyllä kaikille.
meillä ei kyllä tepsi parissa viikossa ruoka-ajat ja ettei mitään anna välissä.
ei syö niin ei syö.
meidän tyttö 1v 7kk ei juurikaan syö kuin lusikallisen pari ruokailussa.
eikä siihen oikein mitään auta, olen ajatellut että tarjoan vaan ja jos ei syö niin olkoon, ollaan tästä jo taisteltu kauan.

Yhteistyössä