1v ei syö..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uupunut mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uupunut mamma

Vieras
Täällä oikukas ruokailija ja 2 "hermoraunio" vanhempaa. Lapsemme menee paino käyrällä -20. Tarjoamme aamulla ja illalla puuroa (riisipuuroa, kaurapuuroa, kunigatarpuuroa, puolukkapuuroa, mannapuuroa..), ollaan tarjottu rasvalisän kanssa, marjasopan kanssa jne.
Yritämme syöttää 2x päivässä kasviksia, makaronia, perunaa tai jotain, kera lihan tai kalan. Ollaan tarjottu niin itse valmistamia, kuin kaupan valmiita. Yhden välipalan yritämme syöttää ja usein ennen nukahtamista haluaa juoda 2dl velliä.

Välillä syö paremmin, välillä kieltäytyy täysin.. tosin 2 hammasta puhkesi ja sai 3 rokotetta.
On erittäin virkeä ja kehittyy hyvin. Neuvolasta sanottiin, ettei painolla saa stressata, mutta kyllä tuosta stressi tulee. 1v lapsemme ei vieläkään paina 8kg .. nyt sai rokotteet eikä taas ruoka maistu, pelkään että entisestään laihtuu.

Auttakaa ja antakaa vinkkejä, kuinka saamme tyttären syömään ja painon edes hiukan nousemaan :( Jotain lapselle maistuvia ruokavinkkejä.. banaanin makua lapsemme inhoaa.

Neuvolassa on todettu, että lapsella on pientä takaisin virtausta, helposti yökkää ja pulauttaa. Röyhtäisee myös kesken aamupuuron, jos ei röyhtäise, saattaa pulauttaa kaiken pihalle.

Kyllä tällä mammalla meinaa itku päästä.. uupunut.

Pienyä takaisinvirtausta? Miksi ei ole kokeiltu refluksiin lääkettä, jos se parantaisi ruokahalua. Voi olla että lapsi yhdistää ruokailun kipuun joka seuraa kun ruoka nousee mahasta tulehtuneeseen ruokatorveen ja siksi ei halua syödä. Lastenlääkärille mars!

Refluksi olisi hyvä tutkia, jos se vaivaa kovin lääke olisi hyvä. Ja mahdolliset allergiat.

Syökö itse? Meillä ei kuopus tykkää ollenkaan jos aletaan syöttämään, mitä enemmän itse sen paremmin. Okei, puurot vetelee vieläkin sormin (ikää 1,5v) lusikkaa käyttää jos sattuu kiinnostamaan mutta en ota siitä stressiä.

Käytät varmaan jo rasvaisia maitotuotteita ja lisärasvaa ruuissa.

Onko mitään lempiruokia? Tarjoile niitä useammin. Meillä ainakin kaikki sellaiset menee paremmin jotka ovat selkeitä rakenteeltaan, ei mitään sekoitussalaatteja tms. Vaan esimerkiksi tomaatti omana ryhmänään lautasella, peruna omanaan, lihapullat omanaan.

Ja sitten se vaikein: koittakaa olla stressaamatta ja tekemättä syömisestä numeroa. Antakaa syödä rauhassa sen minkä syö, vaikka siihen menisi vähän aikaa. Ja ellei syö niin sitten myöhemmin uudelleen, ei kovaa tuputtamista.

Viimeksi muokattu:
Jollei syönti lusikalla oikein onnistu, niin kokeile antaa sormiruokaa. Meidän 1v typy ei suostu enää syötettynä syömään, joten lusikointiharjoituksen on nyt menossa ja sormiruokaa menee siinä ohessa. Toki teidän tapauksessa tuo mahdollinen refluksi pitäisi selvittää.

Rasvalisät on käytössä ja hyla kevt maito (tavallinen maito pieretti). Täytyy huomenna varata lastenlääkärille yksityiselle aika, kun täällä neuvolassa ja tk:ssa eivät asiaa tutki, vaikka monta kertaa ollaan asiasta puhuttu. Sanovat vaan, että on takaisin virtausta ja eivät silti tutki, saatika lääkettä määrää. Ollaan annettu itse sormeilla ruokaa, hyvin vähän suuhun menee. Ja itse yritämme lusikalla syöttää ja on kyllä varmaan tuputettukin :/ Mutta on usein yritetty myöhemmin tarjota, huonolla tuloksella. Mitään erityistä lempiruokaa ei ole, sen ilta vellin syö hyvin.

ja aloitti kiinteät 1v2kk ottamalla lusikan kaäteen ja syömällä itse samaa ruokaa kuin muutkin perheessä.No kyllä aloitti maistelun jo 3-4kk mutta ei syönyt oikeastaan ollenkaan siis määrällisesti kuin ruokalusikallisen päivässä.
Olen siis vähän huono neuvomaan. Mutta mun vinkki on ,että älkää stressatko.
Jos mahdollista.
Lapsi kyllä syö jos on nälkä.
Tiedän et neuvola painostaa ja ne niitten käyrät.
Mutta tehkää ruokailuista mukava yhdessäolon hetki,silloin kaikki istuvat pöydässä ja syövät yhdessä.
Näyttäkää esimerkkiä,ja antakaa lapselle lusikka käteen. Jos tuttavapiirissä joku lapsi joka jo syö itse niin pyytäkää kylään ja syökää yhdessä.Lapsenne näkee miten isompi tekee ja haluaa tehdä samoin. Ja ksa kummaa ruoka haviää lautaselta.

heip. meillä poju on makuherkkä ja oireili samoin ton ikäsenä. siis mietoja makuja mussuttaa viläki 4v.. siis kokeilisin kaikkea mikä ei maistu miltään.. mitään ei saa sekoittaa keskenään eli peruna eri lautaselle ja lihakastike erikseen ja sitä rataa.. :)

lapsikin jos sen vaistoaa. Meilläkin tyttö pulautteli...

Niin ja se paino tarkistin oikein neuvolakortista mein kevyt keiju..

1v oli 8550g
Ja 2v 10 675g

Ei kaikki kasva saman kaavan mukaan. Iloinen ja reipas terve neiti....

Yhteistyössä