1v 3kk puheen kehitys

  • Viestiketjun aloittaja mietin vaan
  • Ensimmäinen viesti
mietin vaan
Mua kiinnostaa miten paljon teidän noin 1v 3kk ikäiset lapset puhuvat, pojat erityisesti. Onko sanoja ja miten paljon...? Meille eka sana tuli jossain 10-11kk iässä, sit kun opittiin kävelemään oli taukoa ettei tullut sanoja, sit n. 1v 1kk iässä tuli useitakin sanoja lisää mutta sen jälkeen kun poika oppi kiipeilemään tuntuu ettei paljonkaan uutta puheeseen ole tullut. Ymmärtää tosi hyvin jo perusarkipuheen, sekä kehotuksia, on kiinnostunut kuulemaan mitä mikin esine on (esim. kirjasta osoittelee itse kuvia ja odottaa että nimetään esine). Sanoja taitaa tällä hetkellä olla äiti, isi, täällä, anna, ota, prrr (auto), vaak-vaak ja joo. Kuulostaako normaalille vai joko muitten lapset tän ikäisenä puhuu enempi.

 
Pyrystiina harmaana
Ihan normaalilta kuulostaa. Monella tuon ikäisellä ja vanhemmallakin lapsella ei ole vielä yhtään sanaa. Tärkeintä on, että lapsi ymmärtää puhetta ja osoittelee asioita.

Esikoisella oli 1v3kk ikäisenä 4 sanaa. Oppi oikeastaan puhumaan 2v. Kuopus on 1v2kk ja hänellä on käytössä 6 sanaa.
 
alkuper
Pyrystiina, kiitos! Kun on eka lapsi, sitä miettii kaikenlaista kun ei voi tietää asioista, halusin siis "varmistaa" että onhan ihan samanlaista muillakin tän ikäisillä tuo puhuminen.
 
Vierasss
Joo hyvinkin normaalilta kuulostaa. Meillä tyttö 1v 2kk, ja sanavarasto ehkä 10 sanaa. Keksii myös itse omia sanoja. Ja esim kaikki nallet on PUH ja kaikki muumihahmot PAPPA. On muuten hassua kuinka yksilöllistä on tuo puheenkin oppiminen. Kaverilla on 1 v 10 kk poika, ja meidän lapset puhuu suunnillen saman verran. Tärkeintä on toisaan tuo että näyttää ymmärtävän puhetta. Silloin tietää ettei ainakaan kuulossa ole vikaa.
 
Meidän 1v3kk pojalla on käytössä vaan 3-4 sanaa: isi, että (vettä), se on?, aitähh. Poika oppi kävelemään jo 10kk ikäisenä, mutta puhuminen näyttää tulevat aika hiljakseen. Mutta uskon silti, että ei ole vielä mitään syytä huoleen =) Ja kyllä poitsu puhetta ymmärtää hyvin ja omassa kielessään puhua pälpättää koko ajan =)
 
Meillä ei ole vasta kuin ehkä kaksi kunnon sanaa ja toisen niistäkin unohtanu mamma ja anna ja ikää tulee kohta 1v4kk,muuten selostaa kyllä ummet ja lammet omaa kieltä mistä ei saa mitään selkoa.Ja välillä saattaa matkia kun itse sanoo jotain mutta se unohdetaan samantien.

Ymmärtää omasta mielestäni hyvin puhetta,en ole vielä kovin huolestunut tästä kun odottelen seuravaa neuvolaa että mitä sieltä ovat mieltä.

Mitä mieltä te olette tästä?
 
Meillä oli suht samanlainen tilanne kuin ap:lla. Sitten 1 v 6kk poika alkoi yhtäkkiä toistaa melkein kaiken kuulemansa. nyt 1v 9kk höpöttää jo kaiket päivät ja puhuu 2-3 sanan lauseillakin. Nuo vaiheet tulee pyrähdyksinä ja välillä taantuu. Noraalilta kehitykseltä kuulostaa, hitaampikin menis mun mielestä vielä normaaliin kehitykseen.
 
Meillä alkoi tyttö puhua ekoja sanojaan vasta 1v3kk iässä. Niitä tuli muistaakseni kolme silloin. Sitten hän alkoi yhtäkkiä 1v6kk iässä matkia puhetta kovasti, ja sanoja tuli kerralla parikymmentä. Nyt 1v8kk iässä puhuu ensimmäisiä 2 sanan lauseita ja pälpättää KOKO AJAN... :D
 
Sinttien äiti
Ihan normaali on. Meillä kuopus, nyt 1v2kk, ei sano kuin omia "tää, tää" jne höpinöitään. Esikoinen puhui 2 v:nä "joo, ei, oho" ja sitäkin pidettiin normaalina. He molemmat ovat tyttöjä.
Keskimmäinen, poika, oppikin puhumaan aikaisin ja 1v8kk iässä puhui jo 3-4 sanan lauseita. Ekat sanat tulivat joskus 1 v tienoilla.
 
Meillä poika syntynyt 01/06 eikä sano vielä alun ensimmäistäkään sanaa, paitsi ehkä äiti, jos nyt haluan sen äidiksi kuulla. Omia höpinöitään puhuu kyllä paljon mutta ei mitään selkeitä sanoja. Ymmärtää monia monia sanoja kyllä, mutta ei tuota itse. Minäkin jo alkanut hätäillä että mikä maksaa, mut tottapa tuo ennen kouluun menoa puhunee... ;)
 
Meidän 1 v 3 kk pojan sanavarastossa on yleisyysjärjestyksessä:

anna
töitä
kakka
kukka
kännykkä
ei
hei
vettä
tyttö
täti
kenkä
äiti


jotain kymmenen sanan luokkaa ja nyt tykkää toistaa kaikkia sanoja koko ajan... tämä on siis joku ihan uusi vaihe, että kokoajan toistetaan. Ja sitten osaa matkia koiraa, kissaa, lammasta, lehmää ja tiikeriä. Ja kaikkia moottoriajoneuvoja.

 
Meil neiti ei kunnolla sano mitään sanoja paitsi kun rupee kiukkuamaa tai muuten on paha mieli niin kuuluu ättä ja kaikki muut ovat esim. koira hättä onko normaalia puheen kehitystä. :ashamed:
 

Yhteistyössä