16-vuotias puukotti hoitajaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Itsekin sijoitettuna ollut.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Itsekin sijoitettuna ollut.

Vieras
Järkytys kesken automatkan - 16-vuotias tyttö iski puukon reiteen | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

Ja hohhoi! Valtion koulukodit on varmaan niitä pahimpia lasten"suojelu" laitoksia. Oppipahan tuokin "hoitaja" -yleensä niitä kutsutaan ohjaajiksi- että kyllä ne nuoretkii osaavat olla v-mäisiä, jos niitä ei kohdella ihmisinä yms. Tuo on kyllä niin hyvä!

"Espoon käräjäoikeus totesi 16-vuotiaan syylliseksi törkeään pahoinpitelyyn ja virkamiehen väkivaltaiseen vastustamiseen." Siis mikä virkamies?! Jotkii lasten "suojelussa" työskentelevätkö ovat muka jotain virkamiehiä? Alinta kastia, jos niiltä sijoitetuilta kysytään! Toivottavasti kyseinen tyttö pääsee pois laitoksesta, ei ne lasten eikä nuorten paikkoja ole, varsinkaan tuollaset, josta päällepäin näkee, että pahoinpiteleviä aikuisia on ja muutenkin hirveä paikka varmasti!

Uskon että tapahtuu hirveitä asioita noissa sijoituspaikoissa, kurilla yritetään hoitaa ongelmia jotka ei kurilla ratkea. Varmasti on paljon mielivaltaa ja vallankäyttöä, ihan kuin mielisairaaloissakin.
Puukotusta en toki hyväksy.

Hyvin, hyvin monessa sijoituspaikassa ne ohjaajat kohtelee nuoria, kuin eläimiä. Ei arvosta yhtään ja aukoo päätä ynnä muuta, ohjaajien lellipennut asia erikseen, niitäkin on tullu nähtyä. Yhdessä paikassa, jossa olin, lellipentu uhkas tappaa mut puukollaan, joka oli kuulemma sen huoneessa. No, sen oma ohjaaja sano, että se oli leikkiä. Että se siitä.

Ehkä osa sijoitetuistakin on alinta kastia?
Ei kaikki ole yhteiskuntakelpoisia, jotkut kuuluvat laitokseen.

Ei kaikki lastensuojelulaitokset ole paskoja paikkoja, eivätkä kaikki työntekijät hirviöitä.

No vois ne silti ne ohjaajat kohdella niitä nuoria ihan ihmisinä, olis ne nuoret minkälaisia vaan, kun nekin kuitenkin on ihmisiä, eivätkä välttämättä ite syyllisiä huostaanottoon..

Oman kokemuksen perusteella, 3paikkaa läpikäyneenä voin sanoa, että ekassa paikassa oli johtaja täys *****, ohjaajat jotain lastentarhan opettajia, ei tajunneet mistään mitään. Tokassa paikassa ihan ok, mitä nyt omaohjaaja uhkaili Muhoksella(eikös se Nuorten ystävien pääpaikka ole siellä.), ja yks ohjaaja piti "omien" nuoriensa puolia, mm. neuvoi omaa ohjattavaa läksyissä, eli kertoi vastaukset, vaikka mulla oli samat läksyt ja olisin tarvinnu apua.
No kolmas paikka kaikista pahin. Yhtenäkin päivänä (poliisit haki eka kotoa, vei rauhottumishuoneeseen, koska en suostunu menee sisälle, olin siellä 30min, josta "omaan" huoneeseen) ohjaajat tuli vessan oven taakse; "jos et avaa ovea heti, minä haen lekan, jolla se sitten avataan." sitten avasin, niin jouduin rauhottumishuoneeseen 8.5tunniksi ja sieltä nuor.psyk.osastolle, koko päivän olin syömättä. Rauh.huoneeseenhan pitäs joutua, jos on vaaraks itelleen tai muille. Ei ollut mitään todisteita, että olisin ollut vaaraks kellekään. Ihan rauhallinen olin. Mutta siellä oli töissä 2pahinta, jotka saattoi ihan pienestäkin jutusta raahata rauhottumishuoneeseen.

[QUOTE="aapee";25149631]No vois ne silti ne ohjaajat kohdella niitä nuoria ihan ihmisinä, olis ne nuoret minkälaisia vaan, kun nekin kuitenkin on ihmisiä, eivätkä välttämättä ite syyllisiä huostaanottoon.. [/QUOTE]
Tottakai. Mutta nuorten pitää myös muistaa kohdella heitä ihmisinä, eikä kohdella ohjaajia kuin skeidaa ja kuvitella silti saavansa ystävällistä kohtelua aina vaan.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
Tottakai. Mutta nuorten pitää myös muistaa kohdella heitä ihmisinä, eikä kohdella ohjaajia kuin skeidaa ja kuvitella silti saavansa ystävällistä kohtelua aina vaan.

Niin, mut eihän nuoretkaan kohtele niitä kunnioittavasti, jos ei ohjaajatkaan nuoria. Niin se menee. Varsinkin, jos ohjaajat repii nuoria, niin sitä vähemmän monikaan nuorista niitä kunnioittaa.

[QUOTE="aapee";25149717]Niin, mut eihän nuoretkaan kohtele niitä kunnioittavasti, jos ei ohjaajatkaan nuoria. Niin se menee. Varsinkin, jos ohjaajat repii nuoria, niin sitä vähemmän monikaan nuorista niitä kunnioittaa.[/QUOTE]
On myös nuoria, jotka pitävät kaikkia ohjaajia vihollisina, ja kohtelevat näitä ikävästi, vaikka ohjaajat kohtelisivat heitä hyvin. Kun ohjaajan on sitten pakko antaa rangaistus, niin sitten on helvetti irti, ollaan niin uhria että, karataan ja tehdään ties mitä.

Ei voi väittää että kaikki nuoret kyllä kohtelisivat ohjaajia hyvin, jos he olisivat heitä kohtaan kunnioittavampia. Osa on oikeasti ihan perseestä.

Ja osa ohjaajistakin on taatusti perseestä. Pikkuhitlereitä joilla on olematon valta noussut päähän. Mutta eivät kaikki ole, ei suinkaan.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
Kaikella kunnioituksella ap, uskon toki että noissa lastensuojelulaitoksissa voi tapahtua mitä vaan, mutta minkä ikäinen nykyään olet? Pystytkö suhtautumaan aikuisen näkökulmasta omiin lastensuojeluvuosiisi? Nimittäin nuo esimerkit mitkä kerroit, ei nyt kauheesti vakuuttanut ainakaan mua. Saan tekstistäsi nyt sen kuvan, että se on ollut kaikkien muiden paitsi sun omaa syytä, joutuminen laitokseen siis. Itse et ole tehnyt kertakaikkiaan mitään?

Miten sua olisi pitänyt kohdella?

No, mitenkähän väkivaltaisia nuoria pitäisi sitten kohdella?
Jos kotonakaan ei heidän kanssaan pärjätä.
Ap, kerrotko kuinka tuossa vaiheessa asetetaan rajat, koska eihän yhteiskunnassa voi kuitenkaan tehdä ihan mitä huvittaa?

Nyt sulta tais unohtua että ohjaajat ovat palkattuina kyseisiin tehtäviin, heidän pitäisi olla turvallisia aikuisia ja osata kohdata nuorten tunteet ammattimaisesti eikä ottaa asioita henkilökohtaisesti. Ja jollei osaa erottaa työtään henkilökohtaisista tunteistaan niin ei kannata hoitoalalle edes hakeutua. Olkoon potilas vaikka kuinka ilkeä suustaan, hoitajan on vaan kestettävä se.

[QUOTE="aapee";25149493]Hyvin, hyvin monessa sijoituspaikassa ne ohjaajat kohtelee nuoria, kuin eläimiä. Ei arvosta yhtään ja aukoo päätä ynnä muuta, ohjaajien lellipennut asia erikseen, niitäkin on tullu nähtyä. Yhdessä paikassa, jossa olin, lellipentu uhkas tappaa mut puukollaan, joka oli kuulemma sen huoneessa. No, sen oma ohjaaja sano, että se oli leikkiä. Että se siitä.[/QUOTE]

No puukottikos lellipentu sinua sitten?

[QUOTE="kurre";25152931]Olkoon potilas vaikka kuinka ilkeä suustaan, hoitajan on vaan kestettävä se.[/QUOTE]
Paskat...ei ole pakko kestää, voi sanoa että en kuuntele tuollaista.

Jotkut potilaat kyllä virheellisesti kuvittelevat, että he voivat käyttäytyä miten tahansa, ja hoitohenkilökunnan pitää silti heitä jaksaa.

Lastensuojelulaitoksia on kovin monenlaisia. Itse olen useammassa asunut.
Laitokseen alunperin jouduin vanhempien alkoholismin takia.

Kaikki laitokset ei ole paskoja, kaikki ohjaajat ei ole paskoja eikä kaikki nuoret ole paskoja :)
Nyt aikuisen näkökulmasta katsottuna monet asiat jotka teininä raivostutti onkin yllättäen ymmärrettäviä. Vikassa laitoksessa jossa asuin oli ihania ohjaajia joiden avulla sain elämäni kuntoon ja vielä useiden vuosien jälkeenkin pidetään yhteyttä. Siellä oli myös niitä mätämunia jotka käytti valtaa ja työaikaa väärin. Hirveetä kyykyttämistä, ainaista omassa puhelimessa lääräämistä, tietokoneella roikkumista joka sit oli nuorten ajasta pois. Joillakin ohjaajilla tuntuu unohtuneen se että se laitos on niitte lasten koti ja lapset on täysin riippuvaisia ohjaajista (varsinkin suljetussa laitoksessa)

Että ei se elämä niin mustavalkoista ole, on ne harmaan sävytkin olemassa :)

Varmasti suurin osa työntekijöistä on oikealla alalla ja välittäviä ihmisiä.
Olen itse opiskellut sosiaalikasvattajaksi aikoinaan (työllistyivät monesti lastensuojeluun) ja vietettyäni 4 vuotta opiskelukavereideni kanssa, voin ainakin heistä sanoa, että mukana tuskin oli yhtään "mätää omenaa", vaan olivat sydämellisiä ihmisiä.
Nuoret laitoksissa on kovia kokeneita ja varmasti paha olo purkautuu tavalla ja toisella.
Ei ole nuorilla ollut helppo alku elämälle, eikä ole ohjaajilla helppo työ.
Oma ex-mieheni joutui pahoinpidellyksi ohjaajana ollessaan, vaikka oli yleisesti tykätty työntekijä, jolla myös oli myötätuntoa ja ymmärrystä nuoria kohtaan, koska oli itsekin ollut nuorena laitoksessa.
Niinkuin jostain luin niin tuossa työssä pätee sanonta että rakkautta tarvitsevat eniten ne, jotka sitä vähiten "ansaitsevat".

^ varmasti pätee hyvin tuo sanonta!
Ja sitten vielä on niitä nuoria joiden on niin kovin vaikeaa ottaa vastaan se välittäminen. Vaatii ohjaajilta paljon.
Eikä kaikkia nuoria voi auttaa. Kaikki ei halua auttaa itseään eikä ottaa muiltakaan apua vastaan.

Mua jäi vähän vaivaamaan että mitä ap tarkoitti lellipennuilla? Tuossa viimeisessä laitoksessa taisin olla juuri sellainen, mutta ihan oman käytökseni ansiosta.

No onhan noissa laitoksissa asiat aika huonosti. Itse olen ollut suljetulla nuorten katkolla, jonne pääsi porukkaa töihin ilman minkäänlaista hoitoalan kokemusta tai koulutusta, ainoa työkokemus kodinkoneliikkeestä... Eikä kaikki nuoret joudu laitokseen oman käytöksensä takia vaan esim. vanhempiensa. Toki nuorissakin on niitä, jotka ovat ihan kamalia mutta usein he oireilevat jonkin asian takia eikä siihen auta vastata väkivallalla ja halveksuvalla käytöksellä.

Itsekin olen kiertänyt noita paikkoja teininä. Olin "kiltti tyttö", mutta kotiolot olivat niin pahat, että oli pakko päästä pois...Sijoitettavaksi olin liian vanha. Oma kokemukseni pienestä nuorisokodista:

Ohjaajat lainasivat luvatta ja salaa nuorten tavaroita, esim. levyjä. Nuorista ei välitetty vitun vertaa vaan saivat pärjätä omillaan. Ohjaajat olivat pääasiassa aikuisia iki-teinejä, eikä joko älykkyys tai viitseliäisyys koko henkilökunnassa riittänyt ohjaamaan yläasteen läksyissä.

Vanhemmat pojat ja osa henkilökunnasta ahdisteli seksuaalisesti. Huoneet olivat ehkä 4,5 neliötä, sänkyyn ja työpöydälle johti vain kapea käytävä. Ihmettelin tullessani kun paikka oli niin paskainen, että kuinka usein siellä siivotaan. Sanottiin että kerran vuodessa kaupungin siivoojat käyvät siivoamassa. Mutta siivoaminen ei kuulu ohjaajille. Nuoret siivoavat huoneensa ja keittiön kerran viikossa. Eli käytännössä ohjaajat yrittivät joskus rahapalkkioilla saada nuoria siivoamaan muutakin. Kerran puolenvuoden aikana näin ohjaajan imuroivan. Ruokaa ei todellakaan laitettu juuri koskaan. Nuoret yritettiin saada laittamaan ruoka itse, mikä ei toiminut. Muuten saatettiin tarjoilla vain nuorille 5 päivää vanhaa, selvästi pilalla olevaa ruokaa. Kerran viikossa tehtiin jotain yhdessä, tyypillisesti mentiin pitsalle,mäkkäriin tai raxiin. 16-vuotiaasta ylöspäin nuoret yritettiin saada töihin. Tukea opiskeluun ym. tulevasuuden suunnitelmiin ei saanut. Vaatteita en koko aikana saanut kertaakaan, periaatteesta mitään yli 20 e arvoista ei ostettu, vaikka teki tarkan anomuksen miksi ja minkä vaatteen tarvitsi, ei edes kevätjuhlavaatteita. Ojaajat ihmettelivät kun 14-vuotias ei vielä seurustellut.

17 vuotiaana piti muuttaa pois. Kun eräs tämän ikäinen tyttö mainitsi kuulleensa, että nuorisokodin pitäisi säästää jokaiselle nuorelle kuukaudessa tietty summa tulevaisuutta varten, olivat ohjaajat hyvin vaivautuneita ja lopulta johtaja ilmoitti, että koska ky. laitoksessa nuorten viikkoraha on niin korkea, niin siellä ei erikseen tuollaisia makseta.

Ohjaajat viettivät suurimman ajan keskenään, tai tietokoneella. Oma ohjaajani kehui ylpeänä kuinka oli saanut 15-vuotiaan itkuisen ja itsetuhoisen tytön lopettamaan viiltelyn. Oli antanut veitsen käteen ja sanonut että alahan viiltää. Tyttö ei ollut pystynyt. Kun kommentoin järkyttyneenä ohjaajan tehneen väärin sain hänestä vihamiehen.

Nuorille ei tyypillisesti järjestetty mitään harrastuksia. Siitä 6 ryhmästä jonka kanssa olin yksi päätyi nuorisovankilaan ja kaksi kadulle narkeiksi ja juopoiksi heti pois lähdettyään. Toisen näistä, juuri täysi-ikäisen tytön näin sekapäisenä vanhojen puliukkojen leluna vain vuosi "itsenäistymisen" jälkeen.

Että terveisiä vain viherin paskaohjaaja-joukolle jos satutte lukemaan tämän.

Kun nuori joutuu laitokseen, on jo takana kovia kokemuksia ym. Se ei auta sitä nuorta alkuunkaan että kusipää hoitajat pompottaa. Toki selkeät säännöt on oltava, ja niistä tultava sanktiota jos ei noudata. Mutta alalla olevien luulisi tietävän että työsarka ei ole helppo, eikä kiitollinen ainakaan alussa. Sitten kun sen nuoren kanssa jaksaa aidosti olla ja tehdä sitä työtä, niin se kantaa myös yleensä hedelmää.

Jos omat tai paikan rahkeet ei riitä, niin syytä toimia jotenkin

No onhan noissa laitoksissa asiat aika huonosti. Itse olen ollut suljetulla nuorten katkolla, jonne pääsi porukkaa töihin ilman minkäänlaista hoitoalan kokemusta tai koulutusta, ainoa työkokemus kodinkoneliikkeestä... Eikä kaikki nuoret joudu laitokseen oman käytöksensä takia vaan esim. vanhempiensa. Toki nuorissakin on niitä, jotka ovat ihan kamalia mutta usein he oireilevat jonkin asian takia eikä siihen auta vastata väkivallalla ja halveksuvalla käytöksellä.

Outoa olisi, jos eivät oireilisi. Ja se on hyvä että saavat purettua sitä pahaa oloa. Siitä voi alkaa rakentamaan sitten parempaa jatkoa

Täytyy sanoa että oon ollu töissä muutamassa paikassa lasten/nuorten kanssa ja että on olemassa paikkoja joissa itseänikin ahdisti mennä töihin koska koko laitoksessa ei mitään ollu organisoitu. Hoitajat ku tuli aamulla paikalle niin juotiin kahvit, kiskottiin lapset sängystä ylös ja kouluun, sitten kahvit, sitten pari tuntia netissä, tekstiviestejä.... Sit jos joku nuori keskeytti jotain niin kaikki oli tosi tympäntyneitä. En kyllä sattuneista syistä jäänyt tonne kovin pitkäksi aikaa. Kumpa olis enemmän sijaiskoteja että niiden kaikkein pienimpien ei tarvitsisi olla näissä laitoksissa. Oon tällä hetkellä kyllä töissä mukavassa koulukodissa missä ihan oikeesti henkilökunta välittää nuorista ja se näkyy. En tiedä miks joissain paikoissa se motivaatio omaan työhön on niin latistunutta... Mut oli paikka kuinka hyvä tahansa niin pienet lapset kyllä tarvii sijaiskodin eikä laitosta. Mun isoin toiveeni on että ihmiset joilla on tasapainonen koti niin vois jakaa sen yhden tai useamman sijaislapsen kanssa, se vois todella muuttaa näiden huostaanotettujen elämän suunnan täysin ja pelastaa ne joutumasta "niihin huonompiin laitoksiin".

Yhteistyössä