16 kk syö niin älyttömän vähän :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Diamanto
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Diamanto

Jäsen
28.11.2005
186
0
16
Ei meinaa taas jaksaa ollenkaan tätä pelleilyä :'(

Taapero ei meinaa syödä niin sitten mitään..

Aamupalalla pari haukkasun leipää, jossa margariinia päällä. Pari haukkasua juustoa ja yhden pienen rahkajugurtin puolikas.

Päivällä 3 pikkulusikallista spagettia kastikkeella ja pari purasua tummaa leipää.

Iltapäivällä 1 lusikallinen "isojen ruokaa".

Äsken 2 purasua leipää.. :'(

Miten se pieni pärjää tolla määrällä??!

Neuvolassa viimeksi paino ei ollut noussut ollenkaan , vaan oli pysynyt samana. Nyt tilasin taas neuvola-ajan, jotta päästään punnitukseen.... ja vähän pahaa pelkään ettei taaskaan paino ole noussut ( toivottavasti ei ole tippunut.. :( )

Yritän kaikin keinoin saada tuon syömään.. katsellaan kirjaa samalla kun yritän ujuttaa pari lusikallista suuhun, lauleskelen samalla kun syödään, annan oman lusikan jolla leikkii ( ei tajua laittaa suuhun mitään.. ), annan ns.sormiruokaa ( tehoaa tosi harvoin )

Mitä mä teen???? !

Ei jaksa, ei !! :'(

Jospa on jokin vaihe menossa...kyllä niitä aina välillä tulee! Toisaalta jos jaksaa leikkiä ym. niin tuskinpa huolta, vaikka itseä tietty huolettaakin. Onhan teillä riittävät välit ruokailuissa? Jos kokoajan koittaa huolissaan antaa jotain, niin silloin ei koskaan syö oikein kunnolla!

Pitkään jatkuvana tuollainen syömättömyys kannattaisi varmaan tutkituttaa, mutta jos on ohimenevää esim. hampaiden tulon takia, niin sitten ei varmaan ole syytä huoleen. Kerro kuitenkin neuvolassa mitä lapsi on syönyt vaikka viimeisen viikon aikana eli ala pitää syömispäiväkirjaa, niin siitä näkee aikas hyvin mitä on syöny ja muistaakin paremmin, kun heti laittaa ylös. Viimesessä Kaksplussassahan oli syömisestä juttua, lukaise se jos sulla on lehti tai saat sen jostain.

Kiitos kummallekin! =)

Hyvä idea tuo syönti-päiväkirja.. täytyypä huomisesta pitäen laittaa esim. tuon viikon ruoat paperille, niin tietää sitten ihan tarkalleen mitä sinne mahaan on mennyt..

Selkeitä välejä olen kyllä yrittänyt pitää tuon ruokailun suhteen, mutta taitaa kyllä siinäkin olla vähän parantamisen varaa.

Äsken poikanen juuri söi taas vähäsen, joten toivotaan että meilläkin ruvetaan saamaan sitä lihaa luiden päälle.. =)

:flower: Nyt jaksaa taas vähän aikaa =)

Moikka,

meillä on taapero ollut aina tosi huno syöjä. Ja ymmärrän sinun tunteesi täysin. Sitä itkettää, pelottaa ja ärsyttää kun toinen ei syö. Me ravattiin lastenpolilla ja verikokeissa (kilpirauhaset, keliakiat otettiin) ja mitään ei niistä selvinnyt. Lastenlekuri neuvoi minua laittamaan ruokaöljyä lämpimään ruokaan ja sitä konstia olen käyttänyt kun ruokahalu on huono. Meillä tuo ruokahaluttomuus on selkeästi johtunut hampaista tai uuden asian oppimisesta.

Piti vielä laittaa noista kunnon ruokailu väleistä, että kyllä välissä annettu maitokin saattaa viedä ruokahalua seuraavalta ruualta! Olen nimittäin kuullut, että moni antaa maidon ruokailujen väleissä..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2006 klo 22:09 äiti76 kirjoitti:
Piti vielä laittaa noista kunnon ruokailu väleistä, että kyllä välissä annettu maitokin saattaa viedä ruokahalua seuraavalta ruualta! Olen nimittäin kuullut, että moni antaa maidon ruokailujen väleissä..

Meillä ei ruokailujen välillä kyllä maitoa juoda, mutta vettä kyllä aika paljon.. voisikohan se olla osa-syynä asiaan? :whistle:
Olen kiinnittänyt asiaan jo huomiotakin, kun tuntuu että taapero joisi vähän väliä vettä..
Täytyy ottaa esille tuo asia nyt viikolla kun käymme neuvolassa..
Kiitos!

Sama meillä, ruoka ei maistu, vaikka tarjoaisin mitä. Mutta neiti on virkeä ja jaksaa touhuta, joten en ole kovin huolissani. Kyllä se yleiskunnossa alkaa näkymään jos ei saa tarpeeksi ravintoa. Tietysti, jos itsestäsi siltä tuntuu, niin kannattaa ottaa joitain labrakokeita, esim allergia/keliakia tms.

Sanasol lisää ruokahalua. Itse olen antanut omalle lapselle sitä kuuriluontoisesti ja huomaan että se auttaa ruokahaluihin. En vaan muista nyt onko se vasta yli 2v. Jotkut vitamiinin puutteet saattavat olla huonojen ruokahalujen taustalla. Tämä vain yksi esimerkki muiden joukossa. Ja voihan se olla vaan jotain ohimenevää.

Sama täällä, ruoka vaan ei maistu.

Käytännössä kuitenkaan ei kannata huolestua jos lapsi on energinen ja ilonen. Asialle ei oikeastaan voi paljoa, yleensä syöminen kyllä paranee ajan kanssa ja viimestään kun poika on teini-iässä sitä toivoo että voisi syödä vähän vähemmänkin.

En todellakaan tiedä mistä tuo meidän hyperaktiivinen apina-taapero saa kaiken tuon energiansa, mutta niin se vaan jaksaa viilettää...

Neuvolassa kyllä aina näpisevät kun paino ei nouse, mutta minkäs teet? Ei sitä ketään voi väkisin pakottaakaan syömään (sitten ei ainakaan koskaan ala tykkää syödä). Rennosti siis vaan jos lapsi on muuten ilonen!

(Kun olin päiväkodissa töissä siellä oli myös pari lasta jotka söivät tooodella mitättömästi, mutta niin ne vaan päivästä toiseen touhusivat ja olivat ihan kuin muutkin. Me vaan ollaan erilaisia)

Hei,

Meidän tyttö (16kk) kanssa älyttömän huono syömään! Suunnilleen samanlaisia määriä menee kuin viesin aloittajankin lapsella. Sen olen kyllä huomioinut, että ulkoilun jälkeen ruokaa uppoaa selvästi enemmän kuin muulloin. Meillä myös otetaan pitkiä päiväunia (n.2,5-3h) mutta muuten mennä viiletetään täysillä ja ollaan energisiä. Itse olen laittanut huonon syömisen osittain yöimetyksen piikkiin, tosin sekin on nyt loppunut viikko sitten- eli rintamaitoa ei enää lisänä ole. Ensi viikolla neuvola, jossa asian otan puheeksi- itse pelkään että tytön hemoglobiini olisi alhainen (ei tosin ole kalpea), kun syö niin huonosti. Toivottavasti, ilmiö on kuitenkin vain kasvuun liittyvää eikä mitään vakavampaa!

Yhteistyössä