14-vuotias tyttöni pudotti pommin- raskaana!

  • Viestiketjun aloittaja Hämmentynyt mummo(ko?)
  • Ensimmäinen viesti
Hämmentynyt mummo(ko?)
Kyllä, totta se on, vaikka itse en vielä sitä oikein usko (enkä tiedä tahdonko uskoakaan). Minun "pieni" 14-vuotias tyttöni hämmensi minut tänään täydellisesti, enkä tiedä mitä asiasta ajatella. Auttakaa minua sanomalla edes jotain seuraavaan:

Asun tyttäreni kanssa kahdestaan, koska olemme eronneet tytön isän kanssa. Tänään laitoin ruokaa ja olimme tytön kanssa yhdessä ruokailemassa. Tapamme mukaan juttelimme niitä näitä, kunnes hän meni vaisuksi ja vähän vaikeaksi.
Huomasin että hänen mieltään painaa jokin ja kysyinkin asiasta. Tyttö sanoi ettei uskalla kertoa, johon totesin että jos se noin paljon mieltä painaa niin on helpompi olla kun on kertonut, oli asia mikä tahansa.
Noh, sitten se tuli. "Minä oon raskaana." Tyttöni purskahti itkuun ja minä menin sanattomaksi...Hän on kuulema päättänyt ettei tee aborttia. On vasta menossa ysille ja lapsen isästä ei varmuutta..
Minäkin meinaan kohta itkeä, en tiedä mitä tehdä!! Anteeksi jos oli vähän sekava teksti, olen ihan pyörällä päästäni vielä..
 
"fossiili"
Hupst. Tuli varmasti järkytyksenä. Olet nyt tyttäresi tukena tietysti, jos asia susta tuntuu vaikealta niin 14-vuotiaasta se on varmasti ihan tajuttoman vaikea. Kerrot miten vauva muuttaa elämää ja kuinka voit tukea tytärtäsi kasvamaan ensinnäkin äidiksi ja toiseksi auttaa, että saa opinnot suoritettua.
 
"saapas"
Koita tukea nuortasi ja olla painostamatta mihinkään ratkaisuun. Jos on tarpeeksi vanha seksiin, on tarpeeksi vanha myös kantamaan vastuunsa...jos päättää pitää lapsen, kannustat ja autat häntä parhaasi mukaan kasvamaan paitsi aikuiseksi, myös äidiksi. Et jyrää ikäsi vuoksi vaan muistat että lapsi on hänen omansa.
 
tuota
Varmasti vaikea tilanne! Koittaisin kuitenkin puhua tytön kanssa mahdolllisimman järkevästi käytännönkin asioista. Miten hän ajattelee tulevaisuudesta vauvan kanssa. Kuinka ajattelee selvittää isä-asian yms. Voi olla, että lapsi ei ole vielä ajatellut montakaan asiaa. Ja jos puhuis jollekin esim terkkarille tms.
 
tytär-99
minä AIVAN VARMASTI pakottiaisin aborttiin!! eipä olisi muuta vaihtoehtoa. Ja sitten käsittelemään vaikka minne psykologille asiaa vaikka porukassa ja aikamoiseen arestiin ja kieltoihin sais sopeutua!
 
"heip"
Taudit testataan ihan neuvolan toimestakin se nyt on pieni huoli tuossa ei sitä kannata järkyttää testeihin kärräämällä ne hoidetaan kyllä. Mutta kannattaa keskustella omista kokemuksista ja antaa nuorelle tilaa puhua ja tukea myös. :) tsemppiä teille!
 
  • Tykkää
Reactions: Kumipuu
"provo"
Alkuperäinen kirjoittaja Hämmentynyt mummo(ko?);26455002:
Kyllä, totta se on, vaikka itse en vielä sitä oikein usko (enkä tiedä tahdonko uskoakaan). Minun "pieni" 14-vuotias tyttöni hämmensi minut tänään täydellisesti, enkä tiedä mitä asiasta ajatella. Auttakaa minua sanomalla edes jotain seuraavaan:

Asun tyttäreni kanssa kahdestaan, koska olemme eronneet tytön isän kanssa. Tänään laitoin ruokaa ja olimme tytön kanssa yhdessä ruokailemassa. Tapamme mukaan juttelimme niitä näitä, kunnes hän meni vaisuksi ja vähän vaikeaksi.
Huomasin että hänen mieltään painaa jokin ja kysyinkin asiasta. Tyttö sanoi ettei uskalla kertoa, johon totesin että jos se noin paljon mieltä painaa niin on helpompi olla kun on kertonut, oli asia mikä tahansa.
Noh, sitten se tuli. "Minä oon raskaana." Tyttöni purskahti itkuun ja minä menin sanattomaksi...Hän on kuulema päättänyt ettei tee aborttia. On vasta menossa ysille ja lapsen isästä ei varmuutta..
Minäkin meinaan kohta itkeä, en tiedä mitä tehdä!! Anteeksi jos oli vähän sekava teksti, olen ihan pyörällä päästäni vielä..
selkee provo taas kerran.
 
"ääliö"
Alkuperäinen kirjoittaja tytär-99;26455062:
minä AIVAN VARMASTI pakottiaisin aborttiin!! eipä olisi muuta vaihtoehtoa. Ja sitten käsittelemään vaikka minne psykologille asiaa vaikka porukassa ja aikamoiseen arestiin ja kieltoihin sais sopeutua!
onneksi oma äitini ei 12 vuotta sitten olluttuollainen hirviö, niinkuin sinä.
 
zxc
Todella rankka tilanne, teille molemmille. Mutta tilanne on nyt sitten mikä on ja se on vastaanotettava.

Aika tärkeää olisi mielestäni se, että isäkandidaattikin löytyisi. Haastattele vähän kenen kanssa on ollut mihinkin aikaan kuukautiskierrosta. Kait nyt jonkinlainen rajaus mahdollisuuksiin on tehtävissä.

Mietityttää vaan, että miten 14 vuotias on joutunut tuollaiseen tilanteeseen. Apua tarvitaan kyllä elämän hallintaan muutoinkin kuin pelkän lapsen osalta.
 
  • Tykkää
Reactions: aurinkoaa
Mietityttää vaan, että miten 14 vuotias on joutunut tuollaiseen tilanteeseen. Apua tarvitaan kyllä elämän hallintaan muutoinkin kuin pelkän lapsen osalta.
Tätä en ymmärrä, että miten se, jos 14-vuotias harrastaa seksiä niin viittaa heti että elämän hallinnassa on jotain pielessä? Vai ymmärsinkö lauseesi nyt ihan väärin?

Onhan 14-vuotias jo 8./9.luokkalainen. Moniko ylä-asteikäinen on neitsyytensä menettänyt.. Ei se mitenkään tavatonta ole noihin aikoihin seksiä harrastella. Ei tietty ehkä niin suotavaa, mutta ei tavatonta.

Ja ihan helposti 14v, seksielämänsä aloittanut voi ajautua tuollaiseen tilanteeseen. Niinhän niitä sattuu kolmekymppisillekkin.
 
"Kifa"
No ensinnäkin pitäisi selvittää onko kyseessä ollut raiskaus tai hyväksikäyttö ja kuka se isäkandidaatti sitten olisi. Ei niitä mahdollisuuksia niin monta voi olla. Ja tietysti raskauden kesto suunnilleen.

Sitten miettimään jatkovaihtoehtoja. Kannattaa keskustella tytön kanssa siitä abortistakin, ei tuon ikäinen välttämättä edes oikein tiedä millainen toimenpide se on ja minkä kokoinen sikiö on milläkin viikolla jne., saattaa olla ihan vääriä käsityksiä noista ja sen takia pelkää toimenpidettä. Jos silti päätyy pitämään lapsen niin kannattaa miettiä ihan nämä käytännön asiat. Olisiko adoptio vaihtoehto?
 
  • Tykkää
Reactions: Mimmar
"alkup."
kunhan alkujärkytykseltäni tokenen, selvitän kyllä juurta jaksaen kaikki asiat. Miten tähän tilanteeseen on voitu edes joutua. pakko myöntää että olen pettynyt (sisälläni tunne etten saisi olla) :( Ja tuollaiset provosointiyritys-väitteet jää omaan arvoonsa, valitettavasti tämä on meille totisinta totta.
 
"vieras"
Kutsuisin isäkandidaatit perheineen keskusteluun. Tarjoaisin kahvit ja puhuttaisiin. Kuka haluaa lapsen, käsi ylös? Pitäähän isänkin ajatuksia kuunnella.

Jos olisi omani kyseeessä, tekisin kaikkeni, että ymmärtäisi abortoida.
 
ops
Tätä en ymmärrä, että miten se, jos 14-vuotias harrastaa seksiä niin viittaa heti että elämän hallinnassa on jotain pielessä? Vai ymmärsinkö lauseesi nyt ihan väärin?

Onhan 14-vuotias jo 8./9.luokkalainen. Moniko ylä-asteikäinen on neitsyytensä menettänyt.. Ei se mitenkään tavatonta ole noihin aikoihin seksiä harrastella. Ei tietty ehkä niin suotavaa, mutta ei tavatonta.

Ja ihan helposti 14v, seksielämänsä aloittanut voi ajautua tuollaiseen tilanteeseen. Niinhän niitä sattuu kolmekymppisillekkin.
Siis varmaan kirjoittaja tarkoitti, tai ainakin itteäni jäi mietityttään, että kun isästä ei ole varmuutta. Siis juu, moni menettää neitsyytensä jo tuolloin, mutta se, että on ollut niin monen eri pojan kanssa, ettei tiedä kuka voisi olla isä on huolestuttavaa.
mutta juu, itse tulin raskaaksi 16 vuotiaana, ja juu äiti ei ollut mielissään, mutta totesi, että turha nyt on sulle huutaa vaan nyt mietitään mitä nyt. Ja itse, aivan itse, päädyin aborttiin. En kadu, vaikkakin toki joskus mietin, että mulla olisi nyt 12 vuotias lapsi. Nyt itse äitinä tekisin samoin, tuossa tilanteessa arestit jne on turhia. Vahinko on tapahtunut ja nyt sitten istutaan alas ja mietittään, että tilanne on tämä ja tästä selvitään yhdessä. Tsemppiä AP:lle (en jotenkaan usko tämän olevan provo, ehkä olen naiivi :)!
 
Moralisti
Tätä en ymmärrä, että miten se, jos 14-vuotias harrastaa seksiä niin viittaa heti että elämän hallinnassa on jotain pielessä? Vai ymmärsinkö lauseesi nyt ihan väärin?

Onhan 14-vuotias jo 8./9.luokkalainen. Moniko ylä-asteikäinen on neitsyytensä menettänyt.. Ei se mitenkään tavatonta ole noihin aikoihin seksiä harrastella. Ei tietty ehkä niin suotavaa, mutta ei tavatonta.

Ja ihan helposti 14v, seksielämänsä aloittanut voi ajautua tuollaiseen tilanteeseen. Niinhän niitä sattuu kolmekymppisillekkin.
Tässä tapauksessa kyseinen 14-vuotias on harrastanut suojaamatonta seksiä sen verran monen pojan/miehen kanssa ettei osaa sanoa kuka mahtaa olla isä. Tai sitten osaa muttei uskalla. Molemmissa tapauksissa elämänhallinnassa on kyllä jotakin pielessä.
 
  • Tykkää
Reactions: .....
"alkup."
kiitos kaikille vastauksista." Isäehdokkaita" tytön mukaan kaksi. Entinen poikaystävä ja joku 16- vuotias poika, jonka oli tavannut illanvietossa ja loput arvataankin sitten kaikki.. poikaystävän perheen tunnen melko hyvin, ja luule että ovat pitkälti samalla linjalla kanssani..
 
  • Tykkää
Reactions: aurinkoaa
"xyz"
Adoptiota kannattaisi kenties ehdottaa? Siinä jäänee mahdollisuus, että tulevaisuudessa sekä lapsesi että vauvan aikuistuttua olisi mahdollisuus yhteydenpitoon. Pahoin pelkään, että sinun huollettavaksi lapsi jää jos tyttäresi sen pitää. Mikä on tavallaan ymmärrettävääkin: ei noin nuoren tarvisi opetella vielä äidiksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Jennan unelma

Yhteistyössä