14 vuoden ikäinen raskaana

  • Viestiketjun aloittaja Hämmästynyt
  • Ensimmäinen viesti
peesi
Olen ja on (tarkkaan ottaen ei, mutta yksi pojista tuli nuorena isäksi mikä lie tässä yhteydessä sama asia.)
Mutta en usko että niinkään se kuin ihan vain repulsio ja kuvotus tyhmyyttä ja asenteellisuutta kohtaan se, mikä asenteeseeni vaikuttaa.

Pidän kuvottavana aloituksen tyyppisiä "hyökkäyksiä" haavoittuvassa tilassa olevia kohtaan, kohdistuu se mihin tahansa hetkellisesti heikoilla olevaan ryhmään tahansa.
Peesi jälkimmäiselle kappaleelle. Mikä ajaa ihmiset tuollaiseen? ja kun muistaa miten suojaton on nuorena. Ei sitä itse tiennyt omia rajojaan, kuolevaisuuttaan, oikeuksiaankaan.
 
Tuon ikäinen varmaankin osaa ihan hyvin hoitaa lapsen, fyysiset tarpeet ja rakkauttakin antaa, et ei siinä mitään, mutta kun se oma kehitys on silti niiiiin täysin kesken. Tuossa iässä kaksikin vuotta voi tehä niin paljon. Toivottavasti on isovanhemmat paljon tämän tulevan lapsen elämässä mukana. Ja toivottavasti kaikki menee hyvin, terve normaali lapsi jne. :)
 
satun tietämään nuoruudestani ainakin 4 tyttöä ketkä tekivät lapset alle 17 veenä, jokaikinen heistä antoi lapsensa pois

tämän takia ei minulle herätä kovin hyviä ajatuksia 14 veen raskaus ja säälittää todella paljon että hänen oma loppu lapsuus ja nuoruus menee hukkaan!!!

mutta täällä kuulemma onkin vain kouluttamattomia yh:itä joten sellasten mielipiteitä en kaipaakkaan!!!!!!! vain fiksujen ihmisten
Mielestäni sinusta ei anna kovinkaan fiksua kuvaa, kun yleistät asian noin. Ehkäpä kaveripiirissäsi oli jotain vikaa. 4 tyttöä ei nyt kuitenkaan anna kovinkaan laajaa kuvaa nuorista äideistä.

Käsittääkseni tämä kyseinen 14 vuotias on itse tehnyt päätöksen pitää lapsi. Joten miksi häntä sääliä. Miksi nuoruus menee hukkaan jos on vauva/lapsi? Elämässä voi olla muutakin kuin pelkkä baareissa juokseminen.

Vaikkakin tyttö kävisikin joskus baarissa, kunhan on siinä iässä. Ei sekään hänestä huonoa äitiä tee.

Uskon, että tämän tytön vanhemmat tulevatkin olemaan isona osana tytön ja tulevan vauvan elämää. Mitä pahaa siinä on. Pikaiselta vilkaukselta vanhemmat ovat tilanteen hyväksyneet.

Sinuna jättäisin turhan säälimisen pois. Tämä asia ei kosketa sinua tai sinun elämääsi mitenkään. Eikä tytön kirjoitukset viittaa millään muotoa siihen, että hän sääliä kaipaisikaan.

Minä en ole yh ja minulla on koulutus. Joten ennenkuin meitä palstalaisiakaan alat yleistämään, suosittelisin parempaa tutustumista. Ja kerta mielipiteesi on tuo palstalaisista, miksi ihmeessä edes tänne kirjoitat? Miten oletat saavasi fiksujen ihmisten kommenteja, jos tällä palstalla sellaisia ei mielestäsi ole?
 
Hmm.. Mä mietin 14kesäsenä saanko ikinä lapsia. Ja 17kesäisenä jo olin raskaana. Enkä kadu pätkääkään.

17-vuotiaana sain km:n ja silloin lääkäri totesi raskautumiseni olevan vaikeaa ja raskauden loppuun saattaminen lähes mahdotonta. Lääkäri valmisteli tuolloin lapsettomuuttani. Nyt viidettä odottaessani en voi kuin olla onnellinen tekemistäni ratkaisuista ja lapsistani. <3

Ikä on vain numeroita. Ja mitä sitten vaikka isovanhemmat kantaisivatkin osan vastuusta? Ei se ole minulta pois.
 
Onhan 14v. vielä lapsi ja paljon on hänellä edessä. Mutta ihmiset on erilaisia, toinen voi hyvinkin olla kypsä/kypsyä nopeasti ollakseen hyvä vanhempi lapselle, toinen taas ei. On turha yleistää, kaikki kun eivät ole samasta muotista.

Eiköhän jokainen vanhemmaksi tulossa oleva henkilö tarvitse tukea, oli ikä sitten mikä tahansa. Surullista on, että hyökätään tuntemattomia, nuoria, ihmisiä kohtaan näin, sillä mitä heidän valintansa on keltään pois?
 
  • Tykkää
Reactions: nöppönen
ikävä tilanne
Opiskelen sosiaalialaa ja olen tehnyt työharjoitteluja lastensuojelussa. Ikävä todeta, mutta kyllä siellä on aika vahvasti edustettuna ne perheet, joissa äidit tulleet hyvin nuorina raskaaksi. Jossain vaiheessa rupeaa baarit kiinnostamaan liikaa. Sanoisin, että 80 prosentille tuntemistani teiniäideistä niin käynyt:( Kavereinani on paljon nuorena lapsen tehneitä, yksi sai myös 14v iässä lapsensa. Suurimmalla osalla menee ihan päin persettä, jotkut harvat ovat olleet hyviä äitejä.
 
"vieras"
Onhan 14v. vielä lapsi ja paljon on hänellä edessä. Mutta ihmiset on erilaisia, toinen voi hyvinkin olla kypsä/kypsyä nopeasti ollakseen hyvä vanhempi lapselle, toinen taas ei.
Muutama esimerkki.

14-vuotias:

-Ei ole rikosoikeudellisessa vastuussa teoistaan.
-Ei saa ajaa mitään moottorikäyttöistä ajoneuvoa.
-On vielä peruskoulu kesken.
-On vielä suojaikärajan alapuolella.
-On vielä täysin vanhempiensa holhouksen alaisena. Eli ei saa tehdä juuri mitään päätöksiä ilman vanhempiensa suostumuksia tai ilman vanhempiensa lupaa.

Ja listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkälle.

Itse en näe 14-vuotiasta mitenkään kovin kypsänä juuri mihinkään, koska lain mukaan sen ikäistä ei katsota riittävän kypsäksi ottamaan vastuuta omista teoistaan (esimerkiksi rikoksista, jos sellaisia on tehty). Lisäksi laki katsoo alle 16-vuotiaat erityiseen suojeluun seksin suhteen, joten tämänkään vuoksi en näe 14-vuotiasta mitenkään kovin kypsänä juuri mihinkään.
 
hmph
Ai ikä on vain numeroita? On se kyllä koko paljon muutakin. Ja jatketaanpa numeroilla:

Onhan se mahdollista että tämä tapaus selviytyy, mutta jos yhtä jollain tapaa selviytyjää kohden on neljä epäonnistujaa, niin meillä ei ole mitään syytä täällä ruveta markkinoimaan toisillemme myönteisempää suhtautumista teiniraskauksiin ilmiönä. Toki on syytä suhtautua viisaasti jo valmiiksi pallomahaisiin teineihin. Viisaus ei silti taida olla sama asia kuin löperö myötämielisyys.

Sitäpaitsi mitä on tapahtunut sille ymmärrykselle, että niistä varhaiskypsistä tytöistä kannattaa olla huolissaan, koska koko olemus saattaa olla niin taitavaa kompensaatiota, että tosiasiassa tarvittaisiin apua eikä ihailua. 14vee voi toki onnistua hienostikin, jos isovanhemmat omivat lapsen niin tehokkaasti, että teini saa toimia enemmänkin isosiskon roolissa.


Ja varmaan jotkut ihmeyksilöt onnistuvat ihmeen hyvin omin päinkin. Mutta useimmat ovat taviksia, eikä ihmeotuksia siksi pitäisikään nostaa minkäänlaisen ihailun kohteeksi. Teiniraskaudet leviävät muotina sitä tehokkaammin, mitä enemmän aikuiset ovat asian suhteen kuutamolla ja pää pilvessä. Ne tulevat tänne siinä kuin räppi ja ylipainokin ja mitä nyt uusimmat angloamerikan kulttuurin uusimmat kukat lienevätkään. On turha kuvitella että tämäkään muoti olisi omiaan lisäämään hyvinvointia.
 
"Vieras"
Olen myös sitä mieltä että 14-vuotiaana ei vielä ole ehkä se kaikista otollisin aika hankkia lapsia. Mutta fakta on se, että "ikinä" et ole valmis niitä hankkimaan! Aina voi keksiä syitä, miksei vielä käy. Ja siihen äitiyteen ehtii kasvaa yhdeksän kuukauden aikana, oppiminen jatkuu koko elämän.

Ja heittäköön ensimmäisen kiven se, joka väittää ettei vanhemmat äidit käy baareissa ollenkaan... nimim. tiedän yhden, joka lähti bilettämään kahden viikon päästä synnytyksestä! Asiaa ei kauhisteltu koska kyseinen nainen on jo noin 30v..
 
Kyllä yleistäen voi sanoa että ei 14v ole oikea ikä lapsia hankkia. Siinä mielessä kyllä ymmärrän ap:n ihmetyksen, en tosin tuota oksetus-kommenttia.

Vaikka varmaan on poikkeuksia niin en oikein usko tuon ikäisen olevan valmis sitoutumaan lapseen siten kuten pitää. Alkuhuuman jälkeen tulee todellisuus ja ne pikkulapsivuodet jotka sitovat vanhempaa kovasti.
 
"Minea"
Tyttö kuullostaa kypsältä ikäisekseen ja on aidosti onnellinen raskaudestaan. Lisäksi tällä tytöllä on perhe ja poikaystävä tukena. Parempi tulevaisuus tällä vauvalla on kuin odottavan päihdeäidin vauvalla.
 
Yli 3-kymppinenkin saatta olla henkisesti niin epäkypsä, ettei kykene huolehtimaan omasta lapsestaan.
Onhan se aika karua, että tuon ikäinen saa lapsen, mutta onhan näitä nuoria äitejä ollut ja tulee aina olemaankin.
Varmasti tulee olemaan vaikeaa, mutta vaikeaa se on monille paljon vanhemmillekin ihmisille.
 
!!
Kun teiniäidin lapsi on 18-vuotias on äiti vasta 32v. ja on vielä kuumaa kamaa sinkkumarkkinoilla, jos ei parisuhde ole kestänyt elämän melskeessä. Mikäs siinä on baareissa juostessa! ;) :D

Ei kukaan omasta lapsestaan toivo teinivanhempaa, mutta jos niin kuitenkin on päässyt käymään, niin vanhempiensa tukea lapsi edelleen kaipaa, ehkä enemmän kuin koskaan. Ei tuen osoittaminen teininä raskaaksi tulleille ole teiniäitiyden ihannoimista.

Länsimaissa 14vuotias on teiniäiti, mutta esimerkiksi kolmansissa maissa vain pelkkä äiti.
 
äiti26v
Eikai tämmöinrn kovin tavatonta voi olla?? Siis jos ottaa sen huomioon että moni aloittaa yhdynnät jo 13-vuotiaana, ja siinä saattaa useammallakin ehkäisy unohtua.

Onhan 14- vuotias nuori ikä lapsen tekoon, mutta minkäs teet, jotkut selviää paremmin jotkut huonommin. Sen vuoksi tukiverkosto olisikun kullanarvoinen, että ehkä äiti/isä voisi siinä sivussa vähän edes nuoruuttaan elää, niin ettei lapsi kärsi siitä.
 
Me ei asuta missään kehitysmaassa, jossa mennään naimisiin 10v ja saadaan eka lapsi 12v...Mutta joo, noh, 14v on lapsi, ja toivottavasti tuo lapsi saa omilta vanhemmiltaan, lapsen isältä ja näiden vanhemmilta paljon tukea. Itse ottaisin oman 14v kanssa abortin puheeksi. MUtta vilpittömästi kaikkea hyvää tulevalle äidille.
 
"minä"
Luulenpa, että hyvin pärjäinneiden ja huonosti pärjänneiden hyvin nuorten teiniäitien suurin ero löytyy kotioloista. Eli mikäli 14-vuotiaan omat vanhemmat ovat aktiivisesti edelleen mukana oman lapsensa ja lapsenlapsensa huoltamisessa ja hoivaamisessa, on onnistumismahdollisuudetkin korkeammat. Tottakai näiden isovanhempien tulee sitten teiniäidin varttuessa myös osata pikkuhiljaa alkaa pienentämään omaa huoltajan rooliinsa, mutta ensimmäisten vuosien vahva rooli on varmasti kaiken a ja o.

Jo aikuisiällä lapsen saaneet teiniäidit tarvitsevat myös paljon tukea, vaikka isovanhemmilla ei enää sellaista varsinaista huoltajan roolia ole. Toiset tarvitsevat enemmän ja toiset vähemmän. Kaiken kaikkiaan kyse on hyvin paljon kaikissa tapauksissa kotioloista.

Mikäli oma lapseni raskautuisi/tulisi isäksi rippikouluikäisenä, en olisi ensimmäisenä aborttia vaatimassa. Samalla kuitenkin tiedostaisin oman huoltajan työsarkani mahdollisen "laajenemisen" seuraavalle vuosikymmenelle. Ja joka tapauksessa "työnkuvaan" tulisi melkoisia muutoksia...
 
En ymmärrä näitä kommentteja baarissa ravaamisesta. Käyhän aikuisetkin baarissa? Baareissa on sekä isiä että äitejä. Joten mikä kauhistus se olisi jos tuo 14-vuotias kävisi joskus baarissa tultuaan täysi-ikäiseksi? Kauheaa, minäkin käyn joskus ja olen 24. Ja olen vielä ÄITIKIN. KAUHEAA.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
Minua taas kuvottaa maailmassa rehottava väkivalta, eriarvoisuus, epäinhimillisyys ja ihmiset jotka laiminlyövät jälkeläisiään. Onnellisena lasta odottava 14-vuotias äiti ei kuvota vähääkään. Tukea nuori äiti tarvitsee, se on selvää, mutta niin tarvitsee meistä jokainen lapsen saadessaan, alkoi ikä millä numerolla tahansa.
 
Kyse on kuitenkin vielä lapsesta. En ainakaan itse voi puhtainsydämin sanoa että tollainen olisi hyvä juttu. Jos kyseessä olisi oma lapsi, ehkä keskustelisin pitkään abortista. Miettikää nyt, menee vielä neljä vuotta ennen kun on edes täysi-ikäinen....lapsuus kesken ja nuoruus tuskin alkanutkaan.
 
"vieras"
Minun ystäväni sai esikoisensa aikanaan 16 veenä. Edelleen on tämän lapsen isän kanssa naimisissa, ja "lapsiakin" on jo 3 (lapsenlapsia 2 :) )
Äitini oli aikoinaan 16 v. kun synnyin. Nyt vanhempani ovat olleet naimisissa kohta 40 vuotta, lapsia 4, lapsenlapsia 7.

Silti se oli mummo joka minut kasvatti, ei osanneet teinityttö ja armeijassa ollut isäni vauvaan suhtautua. Kun vertaa minun ja 18 vuotta nuoremman pikkuveljeni lapsuutta, on kuin meillä olisi ollut eri vanhemmat.

Joten suhtaudun hyvin varauksella alaikäisenä lapsen saaneisiin, myös eräs kaverini sai esikoisensa 16 -vuotiaana ja tiedän muitakin teiniäitejä. Itse olin 26 v. kun esikoinen syntyi, mulle oli täysin selvää (vanhempieni esimerkki )ettei lapsia hankita lapsena.
 
o_O
En ymmärrä näitä kommentteja baarissa ravaamisesta. Käyhän aikuisetkin baarissa? Baareissa on sekä isiä että äitejä. Joten mikä kauhistus se olisi jos tuo 14-vuotias kävisi joskus baarissa tultuaan täysi-ikäiseksi? Kauheaa, minäkin käyn joskus ja olen 24. Ja olen vielä ÄITIKIN. KAUHEAA.
Myös minä käyn joskus baareissa ja olen 26, mutta uskon tämän pointin olleen se että jotkut 18-vuotiaat kun käyvät joka viikko viihteellä.
Esimerkkinä minäkin ennen raskaaksi tuloa kävin baareissa joka viikonloppu vuosien ajan, mutta minä olenkin päässyt näkemään sen kaiken ennen lasta. Mutta nuori 14-vuotias saa lapsen ja täysi-ikään päästessään alkaakin haluta kulkea muiden ikäistensä kanssa baareissa joka viikonloppu.
Lisäksi tuo vähän itseänikin hirvittää, kun peruskoulu kesken, ei ole ammattia, ei saa rahaa mistään millä elättää lasta..jääkö kaikki sitten isovanhempien niskoille?
 
o_O
Minun mielestäni hieman eri asia on kuitenkin jos nuori saa lapsensa 16-18 vuotiaana mitä 14-vuotiaana..täällä kun näitä kommentteja on minkä ikäisenä on itse tai kaveri saanut lapsia.
 
"mee"
Lapsihan 14 vuotias vielä on ja hyvä olisi ollut vielä siitä lapsuudesta ja vapaudesta hetken nauttiakin. Teini-iässä kasvu ja kehitys on niin hurjaa, että puolikin vuotta tai vuosi lisää voi olla iso asia.

Joka tapauksessa tukea tulee tyttö tarvitsemaan, ei haukkuja. Minusta on törkeää, että (jotkut) aikuiset naiset ja äidit täällä jaksavat pistää nuorta tyttöä niin matalaksi. Todella kypsää.
 

Yhteistyössä