14,5-vuotias haluaa säännöllisen viikkorahan - mikä olisi hyvä määrä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "anu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Poika itse sanoi, että ostaisi karkkia, limua, kävisi pitsalla, hampparilla, joskus leffassa ja noin. Muuta rahaa ei saisi, bussikortissa on rahaa muutenkin. Ja vaatteet ja levyt yms. me vanhemmat ostamme, samoin maksamme puhelinlaskun jne. Eli ihan omaa "arkikäyttöön" olisi raha tarkoitettu.

Entäpä kuukausiraha? Esim 100 euroa kuussa? Silloin voisi tehdä isompia hankintoja tai laittaa säästöön. Oppisi myös ehkä vastuullisempaa rahankäyttöä kun heti viikon päästä ei tule lisää rahaa.Tosin jos te rahoitatte vaatteet yms. niin ehkäpä esim. 70 euroa kuussa? Itse sain aikanaan kuukausirahaa 450mk ja se riitti vaikka mihin...myös siihen kaljaan :D.

Mun samanikäinen saa 5 euroa viikossa, hamppari, pizza yms. käynteihin saa rahaa erikseen. Saa rahaa myös hyvin menneistä kokeista ja todistuksen hyvistä numeroista. Isompaa rahaa en halua antaa jatkuvasti sillä joka päivä ei tarvitse syödä karkkia tai käydä hampparilla. Enemmän saa varmaan vuoden päästä kun alla on mopo, jota pitää tankata.

[QUOTE="vieras";24106654]10 vuotta sitten ku olin 14v, niin sain 40e, siitä piti ite maksaa kännykkälasku ja muut kivat, shoppaukset jne. vaatteisiin sain tosin joskus lisäavustusta.[/QUOTE]

hups,siis se 40e oli kuukausiraha.
eli oisko se 10e viikko teitin teinille kans hyvä summa? koin ainakin sillon et tuo 4kypää oli kk:ssa ihan ookoo.

Kiitos vastauksista! Poika itse ehdotti kymppiä. Oli sitä mieltä, että kuukausiraha voisi kulua turhan nopeasti, eli ajatteli, että viikkorahasysteemillä ei olisi niin usein aivan rahaton. Ehkä viikkoraha (ei kuukausiraha) estäisi mahdolliset kaljakokeilutkin..?

[QUOTE="Vieras";24106651]Mä ajattelisin, että joku 20€ olis hyvä aloitusmäärä. Siitä voi sitten nostaa, jos se tuntuu liian pieneltä.[/QUOTE]

HAH HAH HAAAAA...

Minulla oli pentuna viikkoraha 10mk jolla ei ihmeitä saatu.
Sen sijaan aloitin "työnteon" 13v vanhana

Hoidin muiden lapsia,että vanhemmat saivat omaa aikaa esim silloin tällöin pääsivät esim elokuviin yksin.
Kun olin noin 15v vanha oli minulla jo useita vakio perheitä/vanhempia asiakkaina ja töitä riitti joka viikonlopulle.Arkena ei oikein onnistunut ( koulu vei arkena aikaa riittävästi )

Keskimäärin sain 7-11 h työstä 50-100mk tähän kuului tietyissä talouksissa ruoka mukaan.

Omasta kotoani sain perus ruoan ja vaatteet.
KAIKKI: MEIKIT, CD-LEVYT YMS HÖPÖTYKSET PITI ITSE MAKSAA JA ITSE HANKKIA RAHA SIIHEN.

Rahaa opin arvostamaan hyvin varhain,kun piti itse miettiä mihin se olisi minusta järkevintä käyttää.Ostin toisinaan cd-levyja yms meikkejä ja säästin tuonemmaksi.

OPETTAKAA HYVÄT IHMISET PENNUILLENNE RAHAN ARVOA JA HUOM! JOPA 12V ON RIITTÄVÄN VANHA "TÖIHIN" ANSAITSEMAAN OMAA RAHAA OMIIN KULUIHIN!

ÄLKÄÄ KASVATTAKO AVUTTOMIA KERMAPEPPUJA TÄHÄN MAAILMAAN! KIITOS!

ajatteles nyt että se lapsi pistää sen 20e viikossa kaikkeen epäterveelliseen mitä luettelit että jos vaikka 10e ois sitten fiksumpi ja ehtona tosiaan että tekee jotain rahan eteen. Eikö kotona saa kunnon ruokaa jos pitää mässätä tuon 20 euron edestä viikossa

Alkuperäinen kirjoittaja NEITIKKÄ-1985;24106713:
HAH HAH HAAAAA...

Minulla oli pentuna viikkoraha 10mk jolla ei ihmeitä saatu.
Sen sijaan aloitin "työnteon" 13v vanhana

Hoidin muiden lapsia,että vanhemmat saivat omaa aikaa esim silloin tällöin pääsivät esim elokuviin yksin.
Kun olin noin 15v vanha oli minulla jo useita vakio perheitä/vanhempia asiakkaina ja töitä riitti joka viikonlopulle.Arkena ei oikein onnistunut ( koulu vei arkena aikaa riittävästi )

Keskimäärin sain 7-11 h työstä 50-100mk tähän kuului tietyissä talouksissa ruoka mukaan.

Omasta kotoani sain perus ruoan ja vaatteet.
KAIKKI: MEIKIT, CD-LEVYT YMS HÖPÖTYKSET PITI ITSE MAKSAA JA ITSE HANKKIA RAHA SIIHEN.

Rahaa opin arvostamaan hyvin varhain,kun piti itse miettiä mihin se olisi minusta järkevintä käyttää.Ostin toisinaan cd-levyja yms meikkejä ja säästin tuonemmaksi.

OPETTAKAA HYVÄT IHMISET PENNUILLENNE RAHAN ARVOA JA HUOM! JOPA 12V ON RIITTÄVÄN VANHA "TÖIHIN" ANSAITSEMAAN OMAA RAHAA OMIIN KULUIHIN!

ÄLKÄÄ KASVATTAKO AVUTTOMIA KERMAPEPPUJA TÄHÄN MAAILMAAN! KIITOS!

Peesi. Minä en ole koskaan saanut viikkorahaa, vaikka vanhemmillani olisi varmasti ollut varaa sitä maksaa. Opinkin sen vuoksi hyvin rahan arvon. :)

Jos vanhemmat ostaa vaatteet, levyt, harrastusjutut, bussiliput ym. niin ei tuon ikäinen mun mielestä paljon tarvitse. Jos teillä vielä on joskus kotonakin herkkupäivä, ei pojan tarvitsisi niitäkään varten hirveästi saada rahaa. Mä antaisin ehkä kuukausirahaa tuossa tilanteessa vaikka sen 20e, sillä voi käydä vaikka leffassa tai kavereiden kanssa hampurilaisella, tai sitten nuori voi halutessaan säästää siitä johonkin isompaan.

Mun mielestä tuon ikäinen ei siihen "arkikäyttöön" juurikaan rahaa tarvitse, ellei sitten maksa itse niitä bussilippuja tai joudu ostamaan vaikka eväitä pitkin matkojen takia. Ennemmin antaisin vaikka isomman kuukausi/viikkorahan, josta pitäisi itse maksaa ne levyt ja tietokonepelit tai ylimääräiset vaatteet, niin oppisi vähän rahankäyttöä.

Meillä todellakin saa kunnon ruokaa, mutta tämänikäisillä nähtävästi on tapana viettää aikaa ja tapailla esim. mäkkärissä. Oma poikani sanoo syövänsä usein kavereiden piikkiin, joka on minusta väärin. Visa Elektronin poika haluaisi, mutta itse pidän rahaa fiksumpana. Tiedä sitten...

14vee tyttö saa 100euroa kuukausirahaa, siitä pitäisi kustantaa omat menonsa:leffat, mäkkärit, meikit, ns. turhat vaateostot, vaan homma ei toimi..viimeistään kk:n neljäs päivä on neidillä matti kukkarossa:D vaan enempää ei tipu, ehkäpä siperia opettaa..

Saan mukavasti sellaisia vastauksia, jotka mukailevat omia ajatuksiani. "Vieras" kirjoitti juuri, kuten itsekin ajattelen. Mutta se, että kaverit maksavat pojan syömisiä ym, on tylsää. Ja vaikea on kieltää syömästä, jos kaverit kuitenkin ostavat. Luulisi, että tämä hampurilaisvaihe menee aika pian ohi, kohtahan on "mopovaiheen" aika.

Ja sitä karkkiakin tuntuu olevan kaikilla koko ajan, huoh.

[QUOTE="anu";24106799] . Visa Elektronin poika haluaisi, mutta itse pidän rahaa fiksumpana. .[/QUOTE]

Miksi? laittakaa tiliin sinullekin käyttöoikeus niin rahaa on helppo siirtää netissä .

[QUOTE="vieras";24106808]14vee tyttö saa 100euroa kuukausirahaa, siitä pitäisi kustantaa omat menonsa:leffat, mäkkärit, meikit, ns. turhat vaateostot, vaan homma ei toimi..viimeistään kk:n neljäs päivä on neidillä matti kukkarossa:D vaan enempää ei tipu, ehkäpä siperia opettaa..[/QUOTE]

Mielestäni tyttäresi saa kyllä paljon rahaa. Mihin raha menee, jos muutamassa päivässä menny kaikki? Itse vaatisin jo nähdä ainakin ostokset.

Mulla poika joka täyttää just 15v. Sillä ei oo viikko eikä kuukausirahoja. Visa electron löytyy. Näen aina omilla pankkitunnuksilla paljonko tilillä on ja lisäilen tarpeen mukaan. Käteistäkin annan kyllä muutaman kerran kuukaudessa.
Kyllä tuon ikäiset vaan kuluttaa jo. Itse en koskaan saanut kotoa rahaa ja omilleni en halua samaa kohtaloa. Jos mulla on rahaa antaa, annan myös.

Kyllä se 15 euroo ainakin vois antaa jos sulla on varaa. Piankos sellaisen kuluttaa.

Yhteistyössä