13 vuotias saa viranomaisten mukaan olla ainoastaan pari tuntia yksin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
13-vuotias tyttö viikon kotona yksin – äiti sai syytteen heitteillejätöstä
11.04.2011, 15:30 · Kategoria:Ohhoh!

Teini-ikäiset tulevat usein toimeen jo omillaan, vaikka tarvitsevatkin vielä vanhempiensa valvovaa silmää. Nyt Britanniassa hämmästellään tapausta, jossa perheenäiti pidätettiin hänen jätettyä 13-vuotiaan tyttärensä viikoksi yksin kotiin.

Sinkkuäiti Winnie Chaffee vietti viikon työmatkalla Taiwanissa ja jätti tyttären kotiin. Äiti jätti lapselleen rahaa, ruokaa ja luottokortin, mutta se ei viranomaisten mukaan riittänyt. Chaffee on nimittäin saamassa syytteen tyttärensä heitteillejätöstä. Perheen asianajaja Casey Rakob kuvaili tilannetta epätoivotuksi, Journal News uutisoi.

Jupakka sai alkunsa, kun tyttären ystävä sai tietää tilanteesta ja kertoi siitä vanhemmilleen. Ystävän vanhemmat hakivat teinitytön kotiinsa ja ilmoittivat tapauksesta poliisille. Tytär asui loppuviikon ystävänsä luona, ja äidin palattua hänet pidätettiin. Asiaa puidaan myöhemmin oikeudessa. Poliisi perusteli lehdelle toimintaansa sillä, että 13-vuotiaan voi kyllä jättää yksin pariksi tunniksi, mutta ei viikoksi.

Niin, ei munkaan mielestä 13v ole kykeneväinen huolehtimaan itsestään yksin viikkoa. Päivän normaali 13v toki osaa olla itsekseen, mutta yötä päivää viikko on kyl munkin mielestä heitteillejättö ton ikäset kohdalla.

Niin Britanniassa. Suomessa ei ole lakia olemassa siihen, minkäikäinen saa olla yksin ja kuinka kauan. Tapauskohtaista. Suomessahan moni 7 v. on yksin iltapäiviä kotona. Meillä 12 v. lapsi, joka ei ole ollut minuuttiakaan yksin kotona kuin korkeintaan 10minuuttia.

Ja mä olin tuon ikäisenä onnellinen jos vanhemmat lähti perjantaina mökille ja tulivat vasta maanantaina. Nautin omasta rauhasta täysin rinnoin, ja jopa siitä että sain kokata itse ruokaa! Ehkä olinkin erilainen nuori...

[QUOTE="vieras";23558581]Niin Britanniassa. Suomessa ei ole lakia olemassa siihen, minkäikäinen saa olla yksin ja kuinka kauan. Tapauskohtaista. Suomessahan moni 7 v. on yksin iltapäiviä kotona. Meillä 12 v. lapsi, joka ei ole ollut minuuttiakaan yksin kotona kuin korkeintaan 10minuuttia.[/QUOTE]

Jatkoa, että tässä aiheesta lisää

Suomen laissa ei määritellä, milloin lapsen voi jättää yksin kotiin. Lastensuojelulain mukaan viranomaisten on puututtava asiaan, kun lapsen hoidon laiminlyönti vaarantaa lapsen kehitystä.

Kansainvälisiä suosituksia

Englannissa National Society for the Prevention of Cruelty to Children (NSPCC) suosittelee, ettei alle 12-vuotiasta lasta tulisi jättää yksin milloinkaan, eikä alle 16-vuotiasta tulisi jättää yksin yöllä. Lapsenvahtina ei suositella käytettävän alle 16-vuotiasta lasta. Lapsen ikä ei kuitenkaan ole ainoa kriteeri, jonka mukaan arvioidaan, voiko lapsi jäädä yksin kotiin, ja voiko hän huolehtia nuoremmasta sisaruksestaan - siihen vaikuttaa moni muukin seikka.

Miten vanhemmat voivat toimia?

Ala-asteikäisen lapsen pitäisi pääsääntöisesti olla aikuisen seurassa. Silti kouluikäinen lapsi voi ja usein haluaakin harjoitella yksinoloa. Tuolloin hänen kanssaan täytyy käydä läpi, kuinka hän voi toimia, jos sattuu jotakin, tai jos hänestä tuntuu yksinäiseltä tai pelottaa. Ruotsalaisen tutkimuksen mukaan suuri osa yksin jääneistä lapsista pelkää – lapset kertoivat esimerkiksi mielikuvista vaatekaappiin piiloutuneesta rosvosta, jota he pelkäsivät. Erityisesti kun ulkona on pimeää, lapsi tuntee olonsa yksinäiseksi. Lapsen kyky eritellä sisäisiä pelkoja ulkoisesta todellisuudesta on rajallinen, ja hän saattaa yksin ollessaan joutua pelon valtaan.

Vaikka alle 13-vuotias lapsi kokisi yksin ollessaan olonsa riittävän turvalliseksi, hänellä ei useinkaan ole valmiuksia toimia oikein hätätilanteissa. Tutkimusten mukaan lapset muistavat alle puolet heille annetuista turvallisuusohjeista. Lapsen turvallisuuden tunteeseen vaikuttaa paljon se, onko lähellä naapureita, joiden puoleen voi tarvittaessa kääntyä tai voiko vanhempi vastata puhelimeen, jos lapsi soittaa jne. Hätänumerot on käytävä läpi lapsen kanssa ja kirjoitettava paperille. Vanhempi voi myös ulottaa huolenpitonsa lapseen silloinkin, kun hän ei ole itse paikalla: termospullossa voi olla kaakaota, lautasella valmiiksi tehtyjä voileipiä, jne. Lisäksi voidaan sopia säännöllisistä puheluista. On myös sovittava, mitä lapsi saa ja ei saa tehdä, kun hän on yksin kotona – voiko hän esimerkiksi mennä ulos leikkimään, vai onko hänen pysyttävä sisätiloissa? Saako pyytää kavereita kylään?

On myös hyvä tarkkailla lapsen reaktiota, kun puhutaan yksin olemisesta: onko lapsi innokas tai epäröivä, vai selvästi haluton? Kuinka lapsi yleensä käyttäytyy, jos tapahtuu jotakin ennakoimatonta – hätääntyykö lapsi helposti?

Onhan tuo 13 vuotias vielä ihan lapsi! Jos joku sanoo, että hänen 13 vuotias on niin aikuismainen, että hyvin viihtyis ja pärjäis kotona viikon ihan yksin, niin mun mielestä se tarkoittais vaan sitä, ettei anneta olla lapsi, eikä välitetä.

[QUOTE="vieras";23558587]Ja mä olin tuon ikäisenä onnellinen jos vanhemmat lähti perjantaina mökille ja tulivat vasta maanantaina. Nautin omasta rauhasta täysin rinnoin, ja jopa siitä että sain kokata itse ruokaa! Ehkä olinkin erilainen nuori...[/QUOTE]

Samoin! Mutta nämä nykykersat onkin niin passattuja ja tekevät mitä huvittaa, ettei niihin voi luottaa sen vertaa, että niitä voisi jättää edes hetkeksi yksin.

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23558627:
Onhan tuo 13 vuotias vielä ihan lapsi! Jos joku sanoo, että hänen 13 vuotias on niin aikuismainen, että hyvin viihtyis ja pärjäis kotona viikon ihan yksin, niin mun mielestä se tarkoittais vaan sitä, ettei anneta olla lapsi, eikä välitetä.

Samaa mieltä, joskin ymmärsin, että ap ihmetteli poliisin kommenttia, että 13 v. voi olla vain pari tuntia yksin. Voihan sen ikäinen olla vaikkapa 5-8 tuntiakin yksin(päivällä). Viikko on totta kai liikaa 13 v. olla yksin kotona, se on selvä asia.

[QUOTE="eeva";23558650]Samoin! Mutta nämä nykykersat onkin niin passattuja ja tekevät mitä huvittaa, ettei niihin voi luottaa sen vertaa, että niitä voisi jättää edes hetkeksi yksin.[/QUOTE]

Mannerheimin Lastensuojeluliitto on huolissaan siitä, että lapset viettävät liikaa aikaa ilman vanhempien läsnäoloa. Kasvaakseen omassa tahdissaan itsenäisiksi koululaisiksi lapset tarvitsevat apua, kannustusta ja aikaa opetella ottamaan vähitellen vastuuta koulutehtävistä sekä mahdollisuuksia osallistua perheen yhteisiin askareisiin. Päivittäiset rutiinit ja vanhempien asettamat selkeät rajat lisäävät lapsen turvallisuuden tunnetta.

– Suomessa vallitsee pärjäämisen kulttuuri ja pientenkin lasten odotetaan suoriutuvan tehtävistään hyvin itsenäisesti. Tämä voi johtaa siihen, että huolehtimista pidetään ylihuolehtimisena ja lapsia tahattomasti laiminlyödään itsenäistämällä heitä liian aikaisin, huomauttaa MLL:n pääsihteeri, kasvatustieteiden tohtori Mirjam Kalland.

[QUOTE="vieras";23558581]Niin Britanniassa. Suomessa ei ole lakia olemassa siihen, minkäikäinen saa olla yksin ja kuinka kauan. Tapauskohtaista. Suomessahan moni 7 v. on yksin iltapäiviä kotona. Meillä 12 v. lapsi, joka ei ole ollut minuuttiakaan yksin kotona kuin korkeintaan 10minuuttia.[/QUOTE]

Täysin OT mut tää nauratti :D

Mua ei oisi saanut pienet valjaatkaan muun perheen mukaan mökille tai edes sukulointikesälomille. Mä jäin kotiin viikoksi ekan kerran 13-vuotiaana. Oli superia saada olla tyhjässä talossa. Kyllä mun vanhemmat tietty tunsi ja tiesi mut, jotta uskalsivat jättää. Naapurista olisi saanut apua, jos olisin tarvinnut. On tää nykyään ihan hullua!

Itse uutiseen: Munkin mielestä 13v on liian nuori ollakseen viikon yksin, yhdeksi yöksi voisin varmaan hyvillä mielin jättää, mutta toisaalta ymmärrän tuon Winnie Chaffeen toimia, jos hänellä ei ollut ketään kenen luokse lapsen olis voinut viedä. Kyseessähän oli työmatka. Nykyään on länsimaissa vähän sellainen kulttuuri, ettei kehdata kysyä apua naapureitla, ystäviltä tms. On voinut tuntua helpoimmalta jättää lapsi yksin. En siis kovin ankaraa tuomiota tuosta antaisi, näpäyttäisin, ja ohjaisin hakemaan apua arkeen.

Itse uutiseen: Munkin mielestä 13v on liian nuori ollakseen viikon yksin, yhdeksi yöksi voisin varmaan hyvillä mielin jättää, mutta toisaalta ymmärrän tuon Winnie Chaffeen toimia, jos hänellä ei ollut ketään kenen luokse lapsen olis voinut viedä. Kyseessähän oli työmatka. Nykyään on länsimaissa vähän sellainen kulttuuri, ettei kehdata kysyä apua naapureitla, ystäviltä tms. On voinut tuntua helpoimmalta jättää lapsi yksin. En siis kovin ankaraa tuomiota tuosta antaisi, näpäyttäisin, ja ohjaisin hakemaan apua arkeen.

Kyseessä heittellejättö, jos jättää 13 v. yksin yöksi kotiin

[QUOTE="vieras";23558718]Niin sinunhan lapsesi on 2 v. jo yksin pihalla ja sinä sivusilmällä vahdit häntä ikkunasta[/QUOTE]

Miten se liittyi tuohon kommenttiin? :D "ei ole ollut minuuttiakaan yksin paitsi kymmenen minuuttia" :laugh: Ajatusmoka, eikö noille saa hihittää? :O

Muualla maailmalla ihmetellään sitä, kuinka varhain täällä lapset joutuu pärjäämään ja olemaan yksin kotona.

Tässä puhutaan asiaa:

– Suomessa vallitsee pärjäämisen kulttuuri ja pientenkin lasten odotetaan suoriutuvan tehtävistään hyvin itsenäisesti. Tämä voi johtaa siihen, että huolehtimista pidetään ylihuolehtimisena ja lapsia tahattomasti laiminlyödään itsenäistämällä heitä liian aikaisin, huomauttaa MLL:n pääsihteeri, kasvatustieteiden tohtori Mirjam Kalland.

No. 13 v on aika nuori olemaan yksin kotona noinkin pitkän ajan.
Toisaalta se "vain pari tuntia" on sitten toisen ääripään liioittelua.

Itse taisin olla riparikesänä muutaman viikon ajan yksin kotona kun muu perhe oli kukamissäkin.
En kokenut oloani turvattomaksi tms.
:)

Ja siis ihan oikeasti kyllä 13-vuotiaan pitäisi yksi yö pärjätä yksin, johan moni saa 15-vuotiaana muuttaa pois kotoa? Itse olin 16-vuotiaana 2,5 kk vieraassa kaupungissa, asuin teltassa ja tein yötyötä :D Aika raju muutos jos ei vielä 13-vuotiaana voinut olla yhtäkään yötä yksin.

Yhteistyössä