Niin, no voihan se ihminen jäädä kiinni nikotiiniin jo tuossa iässä. Meinaan vaan, että itse olen lopettanut tupakointia moneen kertaan, viimein kolme vuotta sitten onnistuen ja ei tuo kyllä helppoa ollut! En usko, että olisin siinä helpommin onnistunut jos joku olisi ojentanut välillä. En väitä todellakaan, että olisit tehnyt jotain väärin, mutta muistuttaisin vaan siitä, että nikotiini riippuvuus on pirullinen juttu johon ei raivoaminen auta. Itsekkin nyt aikuisiällä lopetellessani kirosin ja toivoin vain etten ikinä olisi tullut aloittaneeksikaan, harvempi kai aikuisiällä enää aloittaa. Tuskaista se lopettaminen oli..
Mitään vinkkejä en oikein osaa antaa. Vanhin lapseni on tulossa tuohon ikään ja vastaavassa tilanteessa olen ajatellut(kaikkeahan voi ajatella) keskustella vakavasti ja osoittaa jollain tapaa luottamusta. Onhan nuori ottanut ison askeleen aikuisuuteen liittyviin asioihin kun on aloittanut jotain mikä määrää noin vahvasti tulevaisuutta. Halusi sitä vanhempi tai ei. Tasavertaista keskustelua haitoista (potenssi, pituuskasvun mahd. pysähtyminen, rahan meno jne.). Kertoisin siitä kuinka tuossa iässä polttaminen kertoo vielä jollain tapaa asemasta kaveri piirissä, "katu-uskottavuudesta" ja toisten hyväksynnän saamisesta, mutta kuinka se aika on hyvin pian ohi ja tupakat vaihtuu ns,pakkotupakoihin. Siihen, että on pakko polttaa vaikka päätä särkee ja askiin menee viimeset rahat, muut ihmiset nyrpistelee nenää kun muiden mielestä haisee yhtä kivalle kuin kissan kusi. Kertoisin kuinka rasittavaa ja vaikeaa lopettaminen on kun on polttanut vuosia ja miten ihmiset yrittävät ja yrittävät lopettaa koska tajuvat miten TYHMÄÄ se on. Kertoisin miten oma oloni parani kun lopetin.
Lopuksi laatisin nuoren kanssa jonkinlaisen suunnitelman lopettamiseksi mikäli nuori siihen suostuu. Mikäli lopetus onnistuisi seuraisi joku porkkana jos ei seuraisi jotain yhdessä sovittua keppiä. Herättelisin nuoren omaa vastuuntuntoa elämästään, aikuisuuteen ja itsenäistymiseen kun noilla "pyristelyillä" yleensä pyritään ja luottamushan on yksi keino vastuuntunnon herättelyyn.
Mutta tämä nyt on tietenkin vain ajatus ja varmaan käytännössä ei iiihan noin yksinkertaista ja varmaan olet jo jotain vastaavaa yritellytkin.