1280€, pitäisikö riittää??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja enkö vain osaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

enkö vain osaa

Vieras
Tuon verran saan siis kuussa rahaa, en lähde erittelemään enää et mistä tulevat.
Meitä 3 taloudessa, minä + lapset 2kpl, alle kouluikäsiä.
420€ menee asumismenoihin kuussa.
Loppurahat eli 860€ pitäis sitten saada riittämään auton kuluihin, ruokaan, vaatteisiin, puhelimeen, lääkkeisiin, huvituksiin....
Siis loppuihin menoihin kuussa.
Olenko siis vaín harvinaisen surkea kassanhoitaja kun ei pysty tuolla rahalla elämään, ja puhun nyt et tää tilanne jatkuis tälläsenä vielä n. vuoden taikka 1,5v?
Eli kun jotain esim. hajoais niin ei oikeesti vaan olis varaa ostaa uutta.
Olen saanut mielipiteen, että tuolla rahalla pitäis kyl pärjätä mun.

Pitäisikö siis tuolla summalla teidän mielestä pystyä elättämään ittensä + 2 alle kouluikästä??

Riippuu monesta asiasta. Esimerkiksi, paljonko lääkkeet maksaa? Onhan se eri asia jos lääkkeisiin menee kuussa 20€ vai 200€.
Samaten autokulut, siihen saa pistettyä loputtomasti rahaa, tai sitten voi hankkia vähällä liikkuvan pikkuauton. Vähän enemmän infoa kiitos.

Sinulla on siis noin 28,50€/päivä, kyllähän sillä pitäisi pärjätä ellei ole jotain erikoisen suuria menoja.

Joskus on vaan tilanteita että on pakko pystyä. Mulla on huomattavasti isommat tulot, mutta lainalyhennys ja yhtiövastike+sähkö vievät siitä niin ison osan ettei ns. käyttörahaa jää tuon mainitsemasi summan verran enempää.

Sillä on vaan yksinkertaisesti pärjättävä. Tarkkana saa olla eikä turhuuksia hankita/tehdä. Nykypäivää monessa lapsiperheessä.

[QUOTE="vieras";24864968]Sillä on vaan yksinkertaisesti pärjättävä. Tarkkana saa olla eikä turhuuksia hankita/tehdä. Nykypäivää monessa lapsiperheessä.[/QUOTE]

Nykypäivää?
Eiköhän aina ole ollut niitä köyhiäkin lapsiperheitä, joiden on vain pärjättävä tavalla tai toisella. Nykyään on varmasti helpompaa olla köyhä kuin ennen vanhaan...

Onko sulla vakuutuksia, millaiset puhelinlaskut, nettilaskut ym. menot?
Auto tietty syö aika paljon, minkä verran menee bensaan/kk?

Meillä sellainen tilanne että olen kyllä parisuhteessa, mutta mulla rahaa tulee n. 520e ja maksan niistä oman puh.laskun, vaatteet itselle ja 2 lapselle+perheen ruuat.

Vaatteet ostan ihan automaattisesti kirppikseltä, ei puhettakaan että voisin uusia ostaa(tietty alusvaatteet ja jos jotain pakollista ostettavaa mitä en löydä käytettynä).

Ruokaa on aina jääkaapissa ja ostan halvinta mahdollista, myös hedelmiä ja kasviksia, teen paljon ruokaa vähästä määrästä, erilaisia keittoja esimerkiksi joita syö pari-kolme päivää,ostan -50% merkittyjä lihoja ja leipiä, leivon myös itse.

Rahat ovat vähissä aina kuun lopussa, mutta aina riittäneet. Toki myös pakko olla vähän jemmassa jos tulee jotain odottamatonta.
Meillä mies maksaa asumiskustannukset (puhutaan kaikkineen n. 1000e/kk), vakuutukset jne isommat. Bensaan meillä ei paljoa mene rahaa.

Mutta joo, luulen että pitäisi riittää tuo summa...

ok. infoa lisää.
auto vie kuussa n. 60€, riippuu hiukan et tuleeko mummolareissuja 150km päähän tehtyä.
muuten isäni esim. huoltaa autoani aika paljon. ja auto on suht uus, 2004 vuosimallia eli kaiketi nyt suht taloudellinen ajokki siis.
lääkkeisiin ei mene kuussa kun n. 25€, jos ei siis mitään ihmeitä tapahdu.
sähkön unohdin mainita tuosta, on jotain 40€/kk.
Ja siis ymmärrän et tuolla summalla pitäis elää jonkun aikaa, mutta kyl mulla tekee tosi tiukka kun nyt menty noilla rahoilla jo 7kk.
tai kai se sit vaan on niin vaikeeta tottua ettei todellakaan voi koskaan ostaa sitä lempparileipää kaupasta, taikka käydä elokuvissa ym..enkä siis koskaan ole mikään kroisos ollut.
mutta normityötulot ja asuntolainaa maksellut niillä jo hyvän pätkän.
kai se pitäs sit vaan pystyy hankkimaan kuukauden ruuat, vaatteet, pesuaineet ym..

No jos meillä 4 henkilöä (+kissa) ja koko perheen nettotulot on 1800e, siitä maksetaan asuntolaina, auto- ja moottoripyörälainat, sähköt, bensat (pakko autolla kulkea kun kauppaankin n.20km), juoksevat kulut (puhelin, netti, vakuutukset jne.)
Ja ei oo kyllä päivääkään tarvinu miettiä että mistä rahaa ruokaan, eli kyllä sillä rahalla pitäisi pärjätä.

Alkuperäinen kirjoittaja kotiäitee.;24864982:
Onko sulla vakuutuksia, millaiset puhelinlaskut, nettilaskut ym. menot?
Auto tietty syö aika paljon, minkä verran menee bensaan/kk?

Meillä sellainen tilanne että olen kyllä parisuhteessa, mutta mulla rahaa tulee n. 520e ja maksan niistä oman puh.laskun, vaatteet itselle ja 2 lapselle+perheen ruuat.

Vaatteet ostan ihan automaattisesti kirppikseltä, ei puhettakaan että voisin uusia ostaa(tietty alusvaatteet ja jos jotain pakollista ostettavaa mitä en löydä käytettynä).

Ruokaa on aina jääkaapissa ja ostan halvinta mahdollista, myös hedelmiä ja kasviksia, teen paljon ruokaa vähästä määrästä, erilaisia keittoja esimerkiksi joita syö pari-kolme päivää,ostan -50% merkittyjä lihoja ja leipiä, leivon myös itse.

Rahat ovat vähissä aina kuun lopussa, mutta aina riittäneet. Toki myös pakko olla vähän jemmassa jos tulee jotain odottamatonta.
Meillä mies maksaa asumiskustannukset (puhutaan kaikkineen n. 1000e/kk), vakuutukset jne isommat. Bensaan meillä ei paljoa mene rahaa.

Mutta joo, luulen että pitäisi riittää tuo summa...

Lisään vielä että ennakoin tosi paljon, esim jos löydän jonkin tosi hyvän tarjouksen, niin ostan reilusti varastoon, esim. pesuaineet, leivät, lihat, vessapaperit, askartelutarvikkeet, säilykkeet.....

Laita kuukauden kuitit talteen, ihan jokainen, niin näet oikeasti mihin se raha menee ja mistä voisi karsia. Voi tulla yllätyksiä, kun pikkuostoksistakin kertyy iso summa, jos niitä tekee useamman viikossa.

No tosiaan, ehkä nyt kannattaa ymmärtää että aina ei pääse elokuviin ja ruokakaupassa kannattaa hiukan vertailla hintoja, siinäpä ne pääsyyt miksei rahat riitä. Muuten nuo mainitsemasi hinnat ovat kohtuullisia, mutta voi jösses minkähintaista sähköä! Meillä ihan normaalikulutus, kaksi aikuista, sähkölaskun suuruus maks. 75e/3kk.

Alkuperäinen kirjoittaja kotiäitee.;24865004:
Lisään vielä että ennakoin tosi paljon, esim jos löydän jonkin tosi hyvän tarjouksen, niin ostan reilusti varastoon, esim. pesuaineet, leivät, lihat, vessapaperit, askartelutarvikkeet, säilykkeet.....

Noin tein siis ennen nykyistä rahatilannetta, mutta on nykyään suorastaan mahdotonta et käyttäs rahaa johonkin vessapaperitajoukseen kovin paljoa, tai et ostas pesuaineita monella kympillä kerralla.
ennen tein juuri näin, mutta nykyään ostan juuri ja vain sen mitä tarvitsen.
mutta siis suurimman osan mielestä mun pitäs vaan elää täl summal, joten ei muuta kun elämään nyt.
kiitos ja kumarrus, pakko mennä!

Jos kysyt mielipidettä niin kyllä mullakin tekisi tiukkaa tuolla summalla kun meillä kolmen hengen taloudessa ruokaan menee 500-600/kk. Totta, en juuri katsele mitä ostan. Ja jos tuossa budjetissa tulee ylimääräisiä, yllättäviä kuluja niin tiukkaahan se tekee. Mutta lopputulema pakkohan sitä on sillä summalla pärjätä jos muuta vaihtoehtoa ei ole. Ihminen on tarvittaessa sopeutuvainen ja kekseliäs olio..

tee ruokalista. tai ainakin teet listan ruuista mitä syötte kk aikana.
kaupassa voi katsoa sitä halppismerkkiä, ovat toisinaan parempia kuin se 3e enemmän maksava.
jos mahdollista niin käy kaupassa aamusta, silloin on parhaiten alelihoja.
sähkö ei kuulosta pahalta, meillä sähkölasku on n.260e/kk.
Kirpparit/huutis on oiva paikka etsiä vaatetta.

Onko sun auton kulut todella 60e/kk? Auto on siis oma ei osamaksukuluja?

Just maksoin autoveron ja sekin on n. 50snt/päivä, eli 15e/kk. Vakuutukset autossa, sulla on ilmeisseti pelkkä liikennevakuutus? Bensaan jää siis kuukaudessa jokunen kymppi, eli ilmeisesti kovinkaan paljon ajoa. Tarvitsetko todellakin autoa? Voisiko ne mummolareissut tehdä bussilla/junalla?

kiitoksia vastauksista.
Autoon eli bensaan menee tuo 60/kk,
vakuutukset of course tuohon päälle,katsastukset kerta vuoteen...
Ja onhan noita menoja vuoden varrella muitakin,yksittäisiä semmosia.
Terveyskeskus maksuja,tontinvuokra,kiinteistövero,vakuutuksia...
Et mun vaikee ymmärtää et te todella eläisitte parikin vuotta tollasil tuloilla,eikä edes tiukkaa tunnu tekevän.
Ja todellakin kirpparit hyödynnetään,ja alesta ostetaan.
Ja ei kyl oo aikaa/haluja/jaksamisia leipoa 8h koulupäivän jälkeen,kotitehtävien ja lastenkaitsemisen lomassa.

Ei tuolla rahalla todellakaan juhlita. Minulle jää asumisen jälkeen vaihtelevasti 500-800 € käteen, ja siitä pitää maksaa kaikki. Perheessä minä ja kolme lasta joka toinen viikko. Suurin menoerä on bensa, siihen menee n. 200 € kuussa (muita auton kustannuksia en onneksi joudu itse maksamaan). Pakollisiin laskuihin menee n. 120 € kuussa, lopuista pitäisi sitten kustantaa ruoka, vaatteet, lääkkeet ja ne huvituksetkin.

Omasta asunnosta lainaa maksava joutuu aina ikävämpään tilanteeseen, jos tulot tippuvat. Vuokralla asujalle maksetaan aina asumisesta ja sosiaalitoimisto kattaa loput (perheelliselle pesukone, lääkkeet, sähkö ym). Eli kun olet päättänyt, että talossa on pysyttävä, vaikkei siihen olisi oikeastaan varaa, niin silloin joutuu kituuttamaan. Jos tosiaan vaan puolitoista vuotta joutuu enää menemään noin, niin keksisin jotakin ja väkisin sinnittelisin, ennen kuin myisin talon ja eläisin sillä rahalla ettei omaisuus katoaisi, mutta eipä oikein valittaakaan voi. Seurakunnalta voi kysyä apua.

[QUOTE="vieras";24865735]Omasta asunnosta lainaa maksava joutuu aina ikävämpään tilanteeseen, jos tulot tippuvat. Vuokralla asujalle maksetaan aina asumisesta ja sosiaalitoimisto kattaa loput (perheelliselle pesukone, lääkkeet, sähkö ym). Eli kun olet päättänyt, että talossa on pysyttävä, vaikkei siihen olisi oikeastaan varaa, niin silloin joutuu kituuttamaan. Jos tosiaan vaan puolitoista vuotta joutuu enää menemään noin, niin keksisin jotakin ja väkisin sinnittelisin, ennen kuin myisin talon ja eläisin sillä rahalla ettei omaisuus katoaisi, mutta eipä oikein valittaakaan voi. Seurakunnalta voi kysyä apua.[/QUOTE]
Entä jos kysyisi voiko lainasta maksaa pelkkiä korkoja jonkun aikaa, jos tietää, että vuoden tai puolentoista päästä tilanne on toinen.

No kyllä meillä elää 4 henkeä noin. 1800 euron netolla, josta asumiseen menee 870 euroa (as.laina ja vastike + vesi)
930 euroa jää siis muihin menoihin ja meitä on yksi enemmän kuin teitä.

ekaks miettisin että onko auto IHAN PAKOLLINEN. siinäkin säästää paljon kun ei sitä omista.
Meillä on kummallakin työ/koulumatkaan noin 7km/ suunta ja hyvin jaksetaan pyöräillä. MEidän perheessä jää noin 800ekk laskujen jälkeen josta sitten ostetaan KUUDELLE henkilölle, ruoat, vaatteet ym ym. Hyvin riitää kun viisi perheestä saa koulussa ilmaisen ruuan kerran päivässä.

niinpä niin.ei joo tekis mieli luopua omistusasunnosta tietenkään,sen eteen oon kuitenki töitä jo tehny aika paljon.
Ja loppupeleis jos vuokralle jouduttas,niin sithän ois asunnon myynnistä jäänyttä käteistä ja ei sais sossusta eikä kelasta tukia.
Mut et en oo nyt ees kauheesti vinkumassa mitään apuja,mut lähinnä mietin et elääkö joku oikeesti tollasil tuloilla vuodesta toiseen??

Alkuperäinen kirjoittaja enkö vain osaa;24865881:
niinpä niin.ei joo tekis mieli luopua omistusasunnosta tietenkään,sen eteen oon kuitenki töitä jo tehny aika paljon.
Ja loppupeleis jos vuokralle jouduttas,niin sithän ois asunnon myynnistä jäänyttä käteistä ja ei sais sossusta eikä kelasta tukia.
Mut et en oo nyt ees kauheesti vinkumassa mitään apuja,mut lähinnä mietin et elääkö joku oikeesti tollasil tuloilla vuodesta toiseen??
No ei välttämättä elä, kuten aikasemmin sanoin, että sosiaalitukien varassa saa paremmin rahaa ja silläkin elämä on sinnittelyä. Mutta sinulla tuossa sinnittelyssä on hyvä syy eikä se kestä ilmeisesti ikuisesti, että siinä mielessä parempi tilanne. Yritä keksiä lisätuloja jostakin, kysy apua vanhemmilta ja käytä seurakunnan apu ja ruoka-avustukset hyödyksi. Olisiko korkojen maksaminen pelkästään mahdollista?

Yhteistyössä