12-vuotias teki facebook-profiilin luvatta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minä

Vieras
Huomasin sattumalta 12-vuotiaamme tehneen itselleen fb-profiilin salaa. Oli valehdellut ikäänsä muutaman vuoden ylöspäin, että ikäraja täyttyy (13). Huomasin samalla, että aika monella hänen 12vee kaverillaan on myös profiili.

No, minä tietysti vaadin profiilin poistettavaksi ja pidin sitten puhuttelun siitä, että tällaiset asiat tehdään yhdessä ja luvan kanssa. Yhdessä siksi, että katsotaan sitten tietoturva-asetukset kerralla kuntoon ja jutellaan pelisäännöistä. Hän oli esim. laittanut muutaman kuvan pikkusisaruksista feissariin ja tietoturva-asetukset olivat niin, että kaikki pääsivät niitä katsomaan :-( . Sikäli jännää, että tyttö ei ole missään vaiheessa puheissaan edes viitannut feissariin. Ehkä se oli enemmän päähänpisto.

Oletteko te antaneet nuorempien kuin tuo 13 tehdä itselleen profiileja? Ja valvotteko jotenkin profiilin käyttöä? Itse en nyt aio antaa ennen 13-vuotissynttäreitä uusia profiiliaan, ja senkin jälkeen pitää miettiä kuinka tarkasti tuota alkaa kontrolloida.

Meillä 10- ja 11-vuotiaat mankuvat facebookkiin. Olen perustellut tuolla ikärajalla, että ei vielä. Toistaiseksi ovat tähän tyytyneet.

Mutta kyllä tiedän monia heidän kavereitaan facebookissa olevan. Mahtavatko vanhemmat sitten sen hyväksyä?

Alkuperäinen kirjoittaja daydreams:
kaverin 8v tytöllä on profiili kun "se halus".Ei kuitenkaan kuvia ole esillä, ilmeisesti enemmänkin vaan pelaa niitä pelejä..

OK!
En kyllä itse päästäisi 8-vuotiasta sinne, omalla nimellä kun siellä ollaan. Mutta mikäpä minä olen jonkun toisen vanhemman päätöstä kyseenalaistamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja noh:
Meillä 10- ja 11-vuotiaat mankuvat facebookkiin. Olen perustellut tuolla ikärajalla, että ei vielä. Toistaiseksi ovat tähän tyytyneet.

Mutta kyllä tiedän monia heidän kavereitaan facebookissa olevan. Mahtavatko vanhemmat sitten sen hyväksyä?

Minua huolestuttaa oman tyttären kanssa, että niin autuaasti oli ikänsä valehdellut ja piti sitä vielä täysin näkyvillä kaikille. Olisi edes tullut puhumaan, niin oltaisiin voitu keskustella :-(

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
En ole antanut keväällä 12 täyttävälle tyttärelleni lupaa luoda profiilia, enkä tule lupaa antamaan jos ikä pitää valehdella.

Onko hän pyydellyt?
Onko kaverit jo fb:ssä?

Kerran ollaan asiasta puhuttu ja toin esiin tuon ikärajan. Useilla hänen kavereillaa on profiili FBssä vaikka oma ikä ei riittäisi sitä luomaan ja näillä vanhemmat ovat hyväksyneet asian.

Minä varmaan saisin ihan kilarit. Meillä netin käyttö lapsilta on aika tarkkaan valvottua ja rajattua. Ja jos jossain huijaisivat ikäänsä ja saisin sen tietoon, niin taitaisi mennä netti saman tien joksikin aikaa käyttökieltoon kotoa ainakin.

En ole antanut keväällä 12 täyttävälle tyttärelleni lupaa luoda profiilia, enkä tule lupaa antamaan jos ikä pitää valehdella.

Onko hän pyydellyt?
Onko kaverit jo fb:ssä?

Kerran ollaan asiasta puhuttu ja toin esiin tuon ikärajan. Useilla hänen kavereillaa on profiili FBssä vaikka oma ikä ei riittäisi sitä luomaan ja näillä vanhemmat ovat hyväksyneet asian.

On se jännää, että aikuisetkin joissain asioissa niin tyynesti ovat valmiita opettamaan lapsilleen, että sääntöjen rikkominen on ok, jos itse siitä hyötyy.
:-(

Alkuperäinen kirjoittaja meillä on luvan kanssa:
Ikää ei riittävästi mutta pelaa siellä vain farmvilleä ja valvonnan alla koko ajan.

Miten valvotte? Onko teillä hänen salasanansa tms?
Hänellä ei siis ole ollenkaan kavereita yms. siellä?
Kyselen vaan, kun kiinnostaa millaiset pelisäännöt tulevaisuudessa tuolle laittaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Minä varmaan saisin ihan kilarit. Meillä netin käyttö lapsilta on aika tarkkaan valvottua ja rajattua. Ja jos jossain huijaisivat ikäänsä ja saisin sen tietoon, niin taitaisi mennä netti saman tien joksikin aikaa käyttökieltoon kotoa ainakin.

Tämä kävi mielessä, mutta sanoin nyt niin, että jos toisen kerran jää jostain vastaavasta kiinni, niin netti on käytössä vain silloin, kun aikuinen on paikalla. Haluan uskoa, että tuo oli vain lapsellista ajattelemattomuutta, ei tahallista ilkeää salailua ja valehtelua.

Alkuperäinen kirjoittaja huh:

Tämä kävi mielessä, mutta sanoin nyt niin, että jos toisen kerran jää jostain vastaavasta kiinni, niin netti on käytössä vain silloin, kun aikuinen on paikalla. Haluan uskoa, että tuo oli vain lapsellista ajattelemattomuutta, ei tahallista ilkeää salailua ja valehtelua.

Netin kyseessä ollessa minä olen nimenomaan käskenyt huijata kaikissa tiedoissa. Ne joiden kuuluu saada tietää kuka esim. 16 - vuotias Pelle Peloton todellisuudessa on, saavatkin tietää. 12 - vuotias poikani sanoi, että kaikki kaverit ovat facebookissa - vähän vaikea uskoa. (Emme asu Suomessa) Eikä muutenkaan ole mukavaa, että lapset liikkuvat netissä siellä, missä aikuisetkin ovat.

Ne on ne ikärajoitukset tehty rikkomista varten. Jos kiellät niin kiellät. Kaikkuu kuuroille korville. Nuoretkin, ihan nuoretkin ovat taitureita hämäämään, niin vanhempiaan kuin muitakin. Silmänlumeeksi pyytävät päästä toisen fb:n sivuille pelaamaan, ja äiskä antaa luvan, ja näin ollaan puhtaita pulmuja.

Itse olen antanut 12-vuotiaan tyttäreni liittyä facebookkiin, ei se minua niin paljoa häiritse, jos vuodellä ikää huijaa. Sovimme kuitenkin, että hän ottaa minut kaverikseni niin voin vähän valvoa tyttöä ja samalla saan tietää hänen elämästään enemmän.

Onko se nyt niin kauheeta, jos 12-vuotias luo itselleen fb -tilin? Varsinkin jos on täyttämässä pian 13v, niin ei pitäis olla kauhea vääryys. 12-vuotiaita on niin erilaisia. Jotkut laittaa sinne jumalattomasti kuvia kaikesta, jotkut ei. Jotkut osaa olla järkevämpiä. Jotenki niin huvittaa tollanen "minun 12-vuotias lapseni ei saa mennä facebookiin, koska ei ole vielä 13v." :D hei siellä on ihan kamalasti 12-vuotiaita käyttäjiä, jotkut on sellasia lapsellisia, jotkut ei. YouTubessa on sama homma, ei sinnekään sais alle 13-vuotiaana mennä, mut siellä silti on alle 13-vuotiaita.

Yhteistyössä