11kk vauva juo maitoa paljon, eikä ruoka maistu. Apua pyytelen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Tuo pian 11kk vauva siis on ollut aina huono syömään, ruokaa menee vain muutama lusikallinen, välillä ei syö ollenkaan. Maitoa kyllä joisi, ja juokin, jokaisen ruokailun jälkeen yhteensä koko päivän aikana n. 800ml, minkä lisäksi saattaa yöllä vielä juoda n.100ml (tämä ei siis ole joka öistä). Lisäksi puuro tehdään maitoon n. 1,5dl (syystä että saisi edes vähän enemmän energiaa kuin veteen tehdystä puurosta) ja jogurttia syö päivittäin. Jogurtti ja puuro siis yleensä kelpaa, ja niitä syökin paremmin kuin muita ruokia.
Olen yrittänyt vähentää maidon määrää, antaa vain vähän ruoan jälkeen maitoa, ei auta, alkaa kamala huuto, kun on nälkä vielä. Vaikka antaisin huutaa siihen asti, että on seuraava ruokailu, ei silti ruokaa mene yhtään sen enempää.
Jos yritän korvata osan maidosta vedellä, alkaa huuto, tahtoo maitoa. Juo kyllä vettä ulkona ollessa hiukan, kun janottaa, mutta ei paljon.
Eli vaikka mitä tekisin, ei tuo ruoan määrä kuitenkaan lisäänny, saman määrän, muutaman lusikallisen, jos sitäkään, syö silti, mutta huutaa sitten nälkäänsä jos ei saa edes maitoa.
Banaanista, jogurtista ja puurosta uskoisin syövän vatsan täyteen, koska niitä menee ihan ok, banaanista saattaa mennä puolikas, jogurtista ja puurosta n.1,5dl. Eli nuo ruokasoseet nyt ongelmana pääasiassa. En tahtoisi syöttää lounaalla ja päivällisellä kuitenkaan mitään "herkkuja", vaan ihan todella kasviksia ja lihaa/kalaa/kanaa.

Yöllä saattaa herätä, itkee niin kauan (kai nälkäänsä) että saa maitoa, silloin saattaa juoda 150ml, välillä vaan ehkä 30ml. Nukahtaa aina sitten takaisin. Koitan aina ensin antaa vain vettä öisin, mutta ei se auta, siitä nousee vielä kovempi huuto.

Auttakaa...!

Mahtaisiko auttaa, jos alkaisi antaa jo tavallista maitoa? Jos pikku hiljaa sekoittaisi korvikkeen joukkoon? Se nyt kai täyttää kuitenkin vähemmän vatsaa kuin korvike, josko sitten ruokakin menisi paremmin? Hapanmaitotuotteita on syönyt nyt n. kuukauden verran.

Meillä on ollu kolme lasta joita oon täysimettäny 8-10 kk ikäiseksi. Kun ei vaan ole syöneet muuta. Ensimmäinen neuvo on että aloita yhdellä kunnon ruoalla. Turhaa tuputtaa sataa kertaa päivässä. Kun se yks ruoka päivässä uppoaa niin sit kaks kertaa jne.
Oletko antanut jo tavallista ruokaa? Syökö paremmin jos saa syödä itse vaikka sormin?
Ja se että antaa sitä maitoa sitten kun on syöny edes muutaman lusikallisen jotain muuta.

Itsellä alkaa olla jo niin kaukana vauva-ajat, että pitää oikein muistella miten meillä meni.

Teetkö ruuan itse vai kaupan soseita? entä sormiruoka? jos esim. pikkuruisia kananpaloja, jauhelihan murua ym?

minä tekisin kylmästi niin että en antaisi niin paljon maitoa, pikkasen ennen ruokaa ja janoon. Ja yrittäisin monta kertaa päivässä sitä lihaa. Muutama päivä on varmaan rankkaa mutta harvemmin lapsi nälkään kuolee jos on ruokaa tarjoilla.. Kokeile itse syödä samalla, tai pyydä joku muu ruokailemaan kun syötät vauvaa. Tee ruokailusta hauskaa ja positiivista, kehu joka lusikallisen jälkeen tosi innostuneena. niin ja ehkä ruoka uppoaa paremmin, jos annat hänen itse syödä leivän palasia, maissi naksuja tai muuta näin ens alkuun jotta oppii että ruokailu voi olla kivaa..

Alkuperäinen kirjoittaja Kumipuu:
minä tekisin kylmästi niin että en antaisi niin paljon maitoa, pikkasen ennen ruokaa ja janoon. Ja yrittäisin monta kertaa päivässä sitä lihaa. Muutama päivä on varmaan rankkaa mutta harvemmin lapsi nälkään kuolee jos on ruokaa tarjoilla.. Kokeile itse syödä samalla, tai pyydä joku muu ruokailemaan kun syötät vauvaa. Tee ruokailusta hauskaa ja positiivista, kehu joka lusikallisen jälkeen tosi innostuneena. niin ja ehkä ruoka uppoaa paremmin, jos annat hänen itse syödä leivän palasia, maissi naksuja tai muuta näin ens alkuun jotta oppii että ruokailu voi olla kivaa..

Juu, ei saa nytkään maitoa janoon, eikä ennen ruokailua, vasta ruoan jälkeen. Itse en voi syödä samalla, kun pitää syöttää lasta. Eli jommalla kummalla jää syöminen. Päivät ollaan kahdestaan, kun isä on töissä.
Ruokaa en tuputa, ja kehun kyllä paljon ja len itsekin syövänäni.
Tykkää syödä itse juurikin leipää ja maissinaksuja, mutta jos edes näkee niitä, saati sitten saa syötäväksi, ruoka ri maistu senkään vertaa :(

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Juu, ei saa nytkään maitoa janoon, eikä ennen ruokailua, vasta ruoan jälkeen. Itse en voi syödä samalla, kun pitää syöttää lasta. Eli jommalla kummalla jää syöminen. Päivät ollaan kahdestaan, kun isä on töissä.
Tykkää syödä itse juurikin leipää ja maissinaksuja, mutta jos edes näkee niitä, saati sitten saa syötäväksi, ruoka ri maistu senkään vertaa :(
Itse et voi syödä samalla? Jos esität että syöt niin etkö voi samalla pistää haarukallista omaankin suuhusi?
Älä anna sitä maitoa, kyllähän se lapsi huutaa kun tietää sitä saavansa. Tarjoat ruuan ja juomaksi veden. Ja maitoa vaan vaikka aamulla ja illalla. Kyllä se ruoka rupeaa maistumaan kun ei enää täytä vatsaansa maidolla.

Mulla oli myös lapsi joka olis vaan maitoa juonu ja imetin vielä. Lähdin matkalle ilamn lasta ja sisko tuli hoitamaan. Ei ollut sitten suostunut ottamaan maitoa pulosta mutta kummasti oli jo toisena päivänä ruvennut ruoka maistumaan ja on maistunut siitä lähtien :)

Anna sormiruokaa! Meidän kuopus ei ikinä oikein hyväksynyt lusikalla syötettyjä soseita. Itse kun sai pistellä sormin tai haarukalla ruokapaloja suuhunsa, maistui paljon paremmin. Soseet eivät ole ollenkaan välttämättömiä. =)

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Itse et voi syödä samalla? Jos esität että syöt niin etkö voi samalla pistää haarukallista omaankin suuhusi?
Älä anna sitä maitoa, kyllähän se lapsi huutaa kun tietää sitä saavansa. Tarjoat ruuan ja juomaksi veden. Ja maitoa vaan vaikka aamulla ja illalla. Kyllä se ruoka rupeaa maistumaan kun ei enää täytä vatsaansa maidolla.

Mulla oli myös lapsi joka olis vaan maitoa juonu ja imetin vielä. Lähdin matkalle ilamn lasta ja sisko tuli hoitamaan. Ei ollut sitten suostunut ottamaan maitoa pulosta mutta kummasti oli jo toisena päivänä ruvennut ruoka maistumaan ja on maistunut siitä lähtien :)

No kun ei tuo suostu juomaan sitä vettä kuin ihan olemattoman tipan, niin huutaa varmaan osaksi ihan janoakin sitten ruoan jälkeen. Mutta kokeilen! :)
Ja tuosta itse syömisestä, eli jos otan molemmille lautaset, tarkoituksena, että itsekin syön, jää jommalla kummalla ruoka syömättä, koska sitten kun tuo lapsi syö, se syö vauhdilla. Uuden lusikallisen on oltava koko ajan menossa suuhun, eli en kyllä ehdi itse syödä. Jälkeenpäin ei sitten enää olekaan hyötyä, kun lapsi on jo syönyt, syödä itse. Siis jos ajattelee sen "mallin näyttämisenä" :) Eli esitän syöväni silloin, kun alan ruokaa antamaan lapselle, en ruokailun aikana :D

Alkuperäinen kirjoittaja Vekotiitus:
Anna sormiruokaa! Meidän kuopus ei ikinä oikein hyväksynyt lusikalla syötettyjä soseita. Itse kun sai pistellä sormin tai haarukalla ruokapaloja suuhunsa, maistui paljon paremmin. Soseet eivät ole ollenkaan välttämättömiä. =)

Ei kelpaa sormiruokana muu kuin tuo banaani, maissinaksut ja leipä. Ja niinkuin jo ylempänä kirjoitin, niin jos jotain noista näkee tai saa käsiinsä, kun pitäisi syödä ruokaa, jää kyllä ruoan syöminen kokonaan.
Muuta ei syö paloina, kokeilen kyllä aina, mutta ilman tulosta. Lentää kaikki kaaressa lattialle, ei syö.
Lusikan saa aina omaan käteen, kun aletaan syödä, leikkii hetken sen kanssa, ja heittaa sitten lattialle.

Yhteistyössä