116 koossa: haalari vai 2-osainen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pikkupiikkis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

pikkupiikkis

Aktiivinen jäsen
29.11.2009
1 457
0
36
pk-seutu
Kumpaa suosisitte? Tyttö tulee olemaan noin 6 v kun käyttää eli eskari. Mahdollisesti myös 5 v keväällä. Onko haalari ollut ok vielä silloin? Meillä oli haalari huono joskus kun oli 3,5- 4 v (ei välikausivaatteena kelvannut), mutta talvella kelpasi kyllä taas.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
haalari ulkoiluun ja siitä meillä ei edes keskustella. Kouluun mentäessä sitten 2-osainen vasta.

Mä oon vähän tän koulukunnan kannattaja, mutta olipa tappelut siitä välikausihaalarista viime keväänä ja syksynä. Talvella ei tapellut toppahaalaristaan.

Molemmat olisi hyvät olla olemassa, mutta jos on varaa vaan toiseen nyt, niin kumpaan satsaisin...

Meillä poika itki kun eskariin joutui haalarin laittamaan. Muutenkin ollut sellainen ettei ole ääneen valittanut, mutta salaa surrut tai itkenyt jos on sellaista joutunut tekemään/pukemaan mitä ei halua. Ostin sitten 2-osaisen eskariin ja käytti kotona haalaria. Miksi turhaa pakottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sanon, että molemmat. Tyttö käytti eskarissa haalaria, oli päiväkodin yhteydessä. Kaupassa käydessä takki on taas parempi.

Meillä se eskari on päiväkodin yhteydessä myös, eli ei tuu mitään koululaismatkimista. Koulussa ei haalareita näy.

Kaupassa käydään kävellen, ei autolla ja olen nytkin vetänyt sisällä koko haalarin pois ja pukenut uudestaan.

Juhliin olen löytänyt tai tehnyt itse jonkun "hienostelutakin" joka vuosi, nyt on tekoturkki.

Alkuperäinen kirjoittaja herkkäpoika:
Meillä poika itki kun eskariin joutui haalarin laittamaan. Muutenkin ollut sellainen ettei ole ääneen valittanut, mutta salaa surrut tai itkenyt jos on sellaista joutunut tekemään/pukemaan mitä ei halua. Ostin sitten 2-osaisen eskariin ja käytti kotona haalaria. Miksi turhaa pakottaa.

Meillä oli eskari koulun yhteydessä. Pihalla vain matala aita välissä.

Mä myös "pakottaisin" alle kouluikäisen haalariin ainakin jos on yhtään vilkkaampi tapaus. Takki nimittäin nousee rymytessä tosi helposti ylös ja sitten on selkä lumessa. Jos ulkoillessa vaan nätisti kävelee jalkakäytävää pitkin niin 2-osaisellakin pärjää.

Alkuperäinen kirjoittaja herkkäpoika:

Mulla on pahat aavistelut, että meillä valittaa siitä myös. Välikausihaalaria en meinaa hommata enää, mutta ennen tuota valitusta kerkesin ostaa remun välikausihaalarin, joka menee koon puolesta nyt keväällä. Jos ei pidä sitä, niin ei voi mitään. Eiköhän sille joku käyttäjä löydy huutiksesta.

Taidan ensi sijassa hakea 2-osaista ja jos sitten ihan loppualesta löytyy 70 % alennuksella haalari niin ostan pulkkamäki/ym. käyttöön ja jos ei käytä sitä, niin huutikseen sitten.

Meillä on molemmat, mutta eskarilainen haluaa aina pitää haalaria. TUon ikäiset vielä leikkivät lumessa (ainakin meillä), ja lapsi valittaa lumen menevän selkään takki/housu -yhdistelmässä.
Meidän ekaluokallakin noin puolella lapsista on haalari. Se on nopeampi pukea välitunnille mennessä.

Kaksiosainen hyvä jos lapsi ei kasva puvusta yli niin menee myös koululaisena ainakin varapukuna. Kaksiosaisessa kannattaa olla ehdottomasti haalarihousut niin ei mene lumi ja kylmä selkään.

Alkuperäinen kirjoittaja a:
Mä myös "pakottaisin" alle kouluikäisen haalariin ainakin jos on yhtään vilkkaampi tapaus. Takki nimittäin nousee rymytessä tosi helposti ylös ja sitten on selkä lumessa. Jos ulkoillessa vaan nätisti kävelee jalkakäytävää pitkin niin 2-osaisellakin pärjää.

Meillä rymyää, vaikka on tyttö, ja on saanut tavallisia pukuja rikkikin eli cordura-alaosaa täytyy olla.

Alkuperäinen kirjoittaja a:

Tai jos takin hankkii, niin kannattaa olla sellainen, missä on tuulipussi helmassakin. Se on sellainen erillinen osa takin sisässä, missä on helmassa kuminauha, on vähän karheakin, ettei nouse ylös ja siinä on pari nepparia, jotka suljetaan. Urheiluliikeistä saa noita, hinta on sitten aika reilu.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä on molemmat, mutta eskarilainen haluaa aina pitää haalaria. TUon ikäiset vielä leikkivät lumessa (ainakin meillä), ja lapsi valittaa lumen menevän selkään takki/housu -yhdistelmässä.
Meidän ekaluokallakin noin puolella lapsista on haalari. Se on nopeampi pukea välitunnille mennessä.

Kyllä nuo leikkii. Mutta asun koulun vieressä ja nyt en oo kenelläkään nähnyt haalaria, en niillä pienilläkään eli ekaluokkalaisilla. Joillakin niillä pienillä tytöillä ei oo edes toppahousuja vaan joku pitempi mokka-karvatakki (varmaan lämmin kyllä ) ja tavalliset housut (farkut) vilkkuu siellä vaikka on pakkanen.

Joten kouluun en hanki haalaria, vaikka se olisikin kätsympi.

Muoks. paitsi ehkä kotikäyttöön, jos haluaa.

Mä oon ostanut viimeisen talvihaalarin haalarin koossa 86 cm ja ekan kaksiosaisen (ihan ulkoiluun tarkoitetun) koossa 86cm.

Housuissa on henkselit, erityisesti noiden pienempien vielä erityisen korkealle nousevat haalarihousut. Meilläkin on osassa takeista lumilukot. Ja ihan normaalia möngerrystä päiväkodissa noi ovat kestäneet. Koskaan ei ole selkä ollut lumessa. Päiväkoti antanut palautetta että oikein hyvät vaatteet vaikka pariin talveen ei ole meillä enää haalaria näkynyt.

Onko jollakin oikeasti käytännön kokemusta, että 2-osainen olisi surkea lumessa? Vai pelkästään urbaania legendaa? Minkä merkkinen asu käytössä

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Mä oon ostanut viimeisen talvihaalarin haalarin koossa 86 cm ja ekan kaksiosaisen (ihan ulkoiluun tarkoitetun) koossa 86cm.

Housuissa on henkselit, erityisesti noiden pienempien vielä erityisen korkealle nousevat haalarihousut. Meilläkin on osassa takeista lumilukot. Ja ihan normaalia möngerrystä päiväkodissa noi ovat kestäneet. Koskaan ei ole selkä ollut lumessa. Päiväkoti antanut palautetta että oikein hyvät vaatteet vaikka pariin talveen ei ole meillä enää haalaria näkynyt.

Onko jollakin oikeasti käytännön kokemusta, että 2-osainen olisi surkea lumessa? Vai pelkästään urbaania legendaa? Minkä merkkinen asu käytössä

Mä oon kyllä ostanut haalareita pienemmälle. Joskus on ollut 2-osainen toisena asuna. On mulla nytkin käytettynä ostetut remun toppahousut ja takki, mutta olen suosinut niitä lähinnä jos mennään suoraan johonkin sisään (kauppaan) tai bussilla kylään tms. Ei ole pyytänyt niitä päiväkotiin.

Päiväkodissa pienemmillä on se, että ennen kuin osaa itse pukea hyvin housut ja takit niin haalari on helpompi itse osata. Yli 3 v pitää jo melko itsenäisesti osata laittaa ulkovaatteet siellä. Musta meillä vasta (noin) 4,5 v saa itse hyvin takin päälle, siis kaikki vetskarit ja painonapit. Sellaiset henkselimallliset housut menee hyvin, mutta vyötärömalli saattaa jäädä takaa huonosti tms. Eskari-iässä varmaan osaa jo hyvin kaikki.

Ei se 2-osainen muuten mikään surkea ole, mutta haalari on lämpimämpi ja varmempi että selkä ei ole kylmä. Ja helpompi pukea pienemmällä.

Yhteistyössä