112:een soittamisesta!

Alkuperäinen kirjoittaja bad virgin:
Alkuperäinen kirjoittaja hätäkeskuspäivystäjä:
Soitin 112:seen kahteen otteeseen,kun venäläinen rattijuoppo oli valtatiellä sekoilemassa REKAN kanssa!!Eikä poliisit edes vaivautuneet tulemaan paikalle |O

Hätäkeskuspäivystäjä on varmasti ilmoittanut soittosi alueen partiolle/partioille. Voi olla, että heillä on ollut toinen vielä kiireellisempi tehtävä toisaalla kesken ja siksi ei ole ollut mahdollisuutta rientää välittömästi paikalle. Tälle asialle hätäkeskuspäivystäjä ei luonnollisestikaan mitään voi. Auto jää kyllä "tarkkailuun" ja jos on menossa rajan suuntaan, ilmoitus tehdään myös rajaviranomaisille, joilla myös puhallutusmahdollisuus.

Just just,no saakeli seurattiin sitä melkein rajalle asti :headwall:
Hemmetti kun mulla ei ollut kameraa mukana niin säkin hiljenisit!

Luulenpa, että puheoikeuksia tällä palstalla jakelee joku muu kuin sinä. Anteeksi, että yritin hieman selventää toimintatapojamme.

Joo,no olisko poliisit tulleet vasta sitten paikalle kun olis ruumiita tullut,se oli helvetin lähellä monta kertaa!!
Soitin puhelimellakin parille tyypille matkan varrella ettei missään nimessä lähde nyt autoilemaan :/

Kun tyhjästä on paha nyhjästä - eli hätäkeskuspäivystäjän on mahdotonta taikoa poliisi, ambulanssi tai muu viranomainen paikalle. Usko nyt, että kyse on poliisin resursseista, ei hätäkeskuksen toiminnan puutteesta.

Lopetan oman osallistumiseni tähän keskusteluun... pienokainen kaipaa huomiota.

Ensimmäisessä puhelussa sanottiin että taavetin kohdalla tulee poliisi katsomaan tilanteen,joo no taavetti meni ohi jo aikoja sitten,soitin uudestaan,joo kyllä sieltä tullaan.
Miks pitää valehdella |O

tilanteet ovat voineet muuttua soittosi jälkeen.

Btw,minkälainen koulutus pitää tälläisellä "päivystäjällä" olla?

Hätäkeskuspäivystäjän koulutus on Hätäkeskuslaitoksen, Pelastusopiston
(Kuopio) sekä Poliisiammattikorkeakoulun (Tampere) suunnittelema kokonaisuus, joka johtaa hätäkeskuspäivystäjän tutkintoon. Opinnot kestävät kolme lukukautta, siis 1,5 vuotta.

muodollisesti päteviä:
hätäkeskuspäivystäjä (Pelastusopiston ja Poliisikoulun yhdessä järjestämä koulutus) sekä vanhempi- ja ylikonstaapeli (Poliisikoulun järjestämä koulutus).

Olen soittanut hätäkeskukseen mm. seuraavissa tapauksissa ja aina saanut asiallista palvelua.
- juoppoja tien varrella jotka eivät herää puhuteltaessa (puolisen tuntia meni, olisi ollut nopeampaa, mutta ei ollut hengenhätää)
- oma kodinkone syttyi palamaan (paloauto, ambulanssi ja poliisi paikalla 3 minuutissa)
- kotiväkivaltaa naapurissa (poliisi paikalla ennen kuin kissaa ehdin sanoa)
- järkyttävän bileet viereisessä talossa (poliisi saapui noin tunnin päästä, kysyttiin onko tappelua vai vaan mekastusta eli kuinka kiire on)

Erinomaista palvelua.

Hätäkeskukseen ei kuulu asiat, jotka voi mitenkään hoitaa esim. seuraavana päivänä kuten tuo murtautuminen.

Kommentoin tosi on - lähettäjälle, joka oli sitä mieltä, että poliisien määrän lisäämistä toivotaan vain siihen asti kunnes itse saadaan ylinopeussakot: jos mä saan sakot ylinopeudesta, niin olen ne ansainnut ja that's it. Maksan ne asap ja edelleen toivon, että Suomessa olisi enemmän poliiseja.
Myös liikennevalvontakameroita toivoisin olevan enemmän, mutta se menikin jo OT:ksi tästä keskustelusta.

Alkuperäinen kirjoittaja Ymmärryksensydän:
Tuli vaan tuosta ketjusta, jossa puhuttiin oman lapsen hätätilanteesta mieleen, että oletteko joutuneet soittamaan paljon hätänumeroon? Miten hyvin apua tuli?

Itse olen soittanut kaksi kertaa. Toisella kertaa olin sellaisessa rupuisessa pubissa, jonne tuli yli 10 henkinen jengi heilumaan kättä pidemmän kanssa ja soitin 112 et lähettävät poliisit ja vähän äkkiä. Se akka siellä linjan päässä sanoi et odotapa kun yhdistän paikallisille poliiseille ja siinä vaiheessa vielä ajattelin et jee, kohta tulee apua. Poliisi oli töykeääkin töykeämpi ja sanoi et he ei tule mihinkää kapakkaan, ellei paikan omistaja soita apua!
Sanoin, et se livisti ekana paikalta ku sitä uhkailtiin. Totesivat siihen et vai niin ja heitti luurit kiinni. Eikä apua koskaan tullut. Mä sain mieheni ja serkkunsa vietyä ulos ovesta, mut aika moni siellä oli sairaalakuntoon laitettu.

Toisella kerralla soitin, kun erään sillan luota oli joku ääliö varastanut liikennevalot, eikä ollut mitään tietoa milloin uskaltais lähteä ylittämään siltaa, kun vastapuolelle ei ollenkaan näkynyt.
Mietin muutaman kerran ennen kuin soitan, sillä olen aina kuullut painotettavan että sinne soitetaan vain hätätapauksissa.

Nainen luurin päässä sanoi, et heille on siitä jo monta soittoa tullut ja alkoi jaarittelemaan jonnin joutavia. Sanoin siihen sitten ystävällisesti, että olen myöhässä töistä valojen takia ja tuskin hänelläkään on aikaa jutella tällaisia, kun jollain voi oikeasti olla hätä.
Tiuskaisi siihen jotain ja heitti luurit kiinni.

Jotenkin on jäänyt sellainen maku, et joskus kun on oikea hätä, apua ei saa :ashamed:

Nopeasti on tullut, paitsi yhtenä kertana ku piti itelle saaha ambulanssi ku tuskat ol selästä hirveät ettei kärsinyt mitään tehdä saati ees vessassa käydä. :snotty:

se seikka, että apu tuli nopeasti tai hitaasti... se ei todellakaan johdu hätäkeskuksesta. päivystäjillä olisi valmius välittömään hälyttämiseen, mutta kun ei ole niitä vapaana olevia ambulansseja, poliiseja, sossutanttoja jne. aina saatavilla.
se on myös hyvä tiedostaa, että apu lähtee tulemaan useasti muualta kuin palo- tai poliisiasemalta.

Alkuperäinen kirjoittaja Jaanuska:
Nopeasti on tullut, paitsi yhtenä kertana ku piti itelle saaha ambulanssi ku tuskat ol selästä hirveät ettei kärsinyt mitään tehdä saati ees vessassa käydä. :snotty:

Selkäkipupotilas (ilman tuoretta vammaa) tarvitsee kuljetuksen ohjeistuksen mukaan puolen tunnin-kahden tunnin kuluessa, riippuen potilaan yleiskunnosta.
Jos kunto muuten hyvä, voi mennä hyvin taksilla tai pikkuautolla hoitoon. Taksissa on sama omavastuumaksu eli 9.25?.

kaksi vuotta sitten jouduin soittaa hätänumeroon. kävin yöllä vauvan luona ja eteisessä mennessäni kuulin käytävästä vaimeaa piipitystä. lähdin kattoo ja ääni oli palohälyttimen kolme kerrosta alempaa. soitin ovikelloa eikä kukaa tullu avaamaan. sit oli pakko soittaa 112. nainen käski huutaa ja paukuttaa ovea ja tunnustella onko ovi kuuma ja tuleeko huoneistosta savua. no minähän mesosin käytävässä ja ovea ei avattu, eikä sitä tiedettykään, onko siellä ketään vai ei. lähettivät palokunnan ja lanssin tarkistaa tilanteen ja suht nopeasti tulivat vaikkakaan ei pillit soiden. mä soitin talonmiehelle et tulee avaa oven. naapuri oli sammunu ku oli tullu kapakast kotii ja alkanu laittaa ruokaa. oli pikkasen pihalla ku palomiehet talutti sen ulos, ihmetteli vaan ääneen et hänenkö takia tämmönen hässäkkä. ei onneks käyny pahemmin, mut olis voinu käydä jos ei meidän vauva olis sattunu just silloin herää. kukaan naapuri ei nimittäin heränny edes siihen mun metelöintiin siellä käytävässä niin tuskin olis siihen palohälyttimeenkään heränny.

Alkuperäinen kirjoittaja Ymmärryksensydän:
Tuli vaan tuosta ketjusta, jossa puhuttiin oman lapsen hätätilanteesta mieleen, että oletteko joutuneet soittamaan paljon hätänumeroon? Miten hyvin apua tuli?

Itse olen soittanut kaksi kertaa. Toisella kertaa olin sellaisessa rupuisessa pubissa, jonne tuli yli 10 henkinen jengi heilumaan kättä pidemmän kanssa ja soitin 112 et lähettävät poliisit ja vähän äkkiä. Se akka siellä linjan päässä sanoi et odotapa kun yhdistän paikallisille poliiseille ja siinä vaiheessa vielä ajattelin et jee, kohta tulee apua. Poliisi oli töykeääkin töykeämpi ja sanoi et he ei tule mihinkää kapakkaan, ellei paikan omistaja soita apua!
Sanoin, et se livisti ekana paikalta ku sitä uhkailtiin. Totesivat siihen et vai niin ja heitti luurit kiinni. Eikä apua koskaan tullut. Mä sain mieheni ja serkkunsa vietyä ulos ovesta, mut aika moni siellä oli sairaalakuntoon laitettu.

Toisella kerralla soitin, kun erään sillan luota oli joku ääliö varastanut liikennevalot, eikä ollut mitään tietoa milloin uskaltais lähteä ylittämään siltaa, kun vastapuolelle ei ollenkaan näkynyt.
Mietin muutaman kerran ennen kuin soitan, sillä olen aina kuullut painotettavan että sinne soitetaan vain hätätapauksissa.

Nainen luurin päässä sanoi, et heille on siitä jo monta soittoa tullut ja alkoi jaarittelemaan jonnin joutavia. Sanoin siihen sitten ystävällisesti, että olen myöhässä töistä valojen takia ja tuskin hänelläkään on aikaa jutella tällaisia, kun jollain voi oikeasti olla hätä.
Tiuskaisi siihen jotain ja heitti luurit kiinni.

Jotenkin on jäänyt sellainen maku, et joskus kun on oikea hätä, apua ei saa :ashamed:

No kyllä noi sun jutut on semmosia, etten mä minnekään 112:n ois soittanut vaan suoraan poliisille!!

Yhteistyössä