11 kk puree kielloista huolimatta, apua??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ..Milla..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

..Milla..

Vieras
Hei.
Meillä siis pian vuoden ikäinen vauva (vai oisko se jo lapsi...), joka PUREE tosi ikävästi, lähinnä minua, mutta myös isäänsä ja erityisesti toisia lapsia.

On ystäväpiirin eka vauva, joten muita lapsia ei usein näe, mutta esim. muskarissa kerran viikossa ja joskus lapsellisia tuttuja tavatessa huomaa selvästi, että ottaa kontaktia puremalla. On myös yrittänyt purra mummin kissaa kylkeen... Onneks ei onnistunut, olis tainnut jäädä toiseksi.

Kieltämiseen reagoi muissa asioissa (kirjojen repiminen hyllystä, siivouskomeroon kiipeäminen jne.), ainakin sen sadannen toiston jälkeen, mutta tuntuu että pureminen jatkuu ja jatkuu vaan.

Alan olla väsynyt tähän, sillä paitsi että mua oikeasti sattuu, on inhottavaa kun muut lapset joutuvat pelkäämään ja menemään karkuun, enkä voi hetkeäkään antaa leikkiä keskenään vaan koko ajan on vahdittava aggressiivisen terroristin hampaita. Muuten kyllä osoittaa hellyyttä, halaa ja pussaa ja kiehnää.

Onko jollain jotain vinkkiä aiheeseen?

Milla (hampaanjälkiä etusormessa, olkapäässä ja nilkassa(!))

Meillä on poika purrut lähinnä minua myös ehkä juuri tuosta iästä lähtien. Nyt hän on puolitoistavuotias ja silloin tällöin vieläkin puree. Ensin se tapahtui vain silloin kun hän innostui ja halusi osoittaa kiintymystään mutta sitten puri myös kun suuttui minulle. Isäänsä puree myös joskus mutta ei muita aikuisia tai lapsia. Olen kuullut sen olevan juuri kiintymyksen osoittamista (tai tunteiden yleensä) noin pienillä lapsilla. Ei kai siinä voi kuin sanoa aina ei mutta asiasta ei tulisi tehdä numeroa. Sitten olen itse näyttänyt pojalleni miten nätisti silitetään vain, eikä tarvi purra tai nipistää. Se on toiminut aika hyvin ja nyt poika sanookin usein ai ai ja silittää nätisti tai halaa. Oma esimerkki sai hänet matkimaan sitä oikeaa tapaa.

Mä tekisin silleen kuten eläimillekin opetetaan ettei saa purra. Eli paina lapsen oma huuli kevyesti hänen omia hampaita vasten niin tajuaa miltä tuntuu kun hän itse puree.

Pieni lapsi puree siksi, kun ei osaa vielä ilmaista tunteitaan. Kyse ei välttämättä ole ollenkaan negatiivisista tunteista, vaan yleensäkin vahvoista tunteista. Tämä on hyvin alkukantainen vaisto, joka ihmisellä on vielä jäljellä. Toisilla se ei esiinny ja toisilla senkin edestä. Itse en "purisi takaisin", sillä luulisin sen hämmentävän lasta entisestään, vaan näyttäisin muun tavan miten tunteita voisi ilmaista, kuten "ounoup" kertoi tehneensä. Tavan pitäisi viimeistään jäädä pois, kun sanavarasto lisääntyy ja kun oppii näyttämään tunteitaan laajemmin. Ehtona tähän tietysti on, että kotona tunteita näytetään. Jos lapsi puree vielä yli 4-vuotiaana, sitten puremiseen on syitä ja seurauksia kannattaa vähän tarkemmin miettiä..

mutta jotenkin se sitten jäi siinä kolmen vuoden iän jälkeen.. onneksi.. oli tosiaan kamalaa kun ei voinut lasten antaa leikkiä keskenään vaan oli koko ajan vahdittava ettei meidän poika vaan pure..

ja vaikka mitä yritti opettaa niin ei tuntunut tehoavan.. kaipa se sitten kun sanallinen varasto kasvaa niin oppii sanoin ilmasemaan..

Kiitos vastanneille!

Täytyy nyt yrittää sitkeästi opettaa miten voi halata, silittää jne. - joskin välillä tuntuu että tajuaa kyllä mitä ajetaan takaa mutta puree kuitenkin.

Jatkamme yritystä. Toivottavasti tosiaan jää pureminen pois kun alkaa jutella.

Ajateltiin myös pussata takaisin kun puree, jos se vaikka kiinnostais opetella...

Yhteistyössä