11 kk ja yöllä nälkä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pau76
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pau76

Vieras
Meillä on 11 kuukautta vanha tytär, joka on ollut syntymästään saakka huono nukkumaan öisin. Jossain välissä oli parin viikon jakso, jolloin hän nukkui 6 tuntia putkeen. Nyt yöt mennään 1-3 tunnin pätkissä.

En yleensä saa häntä rauhoittumaan muuten kuin tissillä. Tyttö syö ahnaasti ja aika usein molemmista rinnoista. Päivisin hän ei ole ikinä syönyt kuin yhden rinnan kerrallaan. Minulla on tullut koko ajan maitoa tosi paljon, joten arvioisin tytön syövät kerrallaan yöllä 2-3 dl.

Voiko hänellä siis olla oikeasti nälkä? Miten saisin ruokaa menemään paremmin päivällä? Kiinteitä menee seuraavasti:

2 x 1,5-2 dl puuroa
2 x 100-150 g liha- tai kalasosetta
1-2 hedelmäsosepurkkia
1/2-1 banaani tai omena
+ vaihtelevasti sormiruokia (leipää, vihanneksia jne.)
+ ruokajuomana vettä

Imetän ruokailujen välissä 3-4 kertaa päivässä.

Tyttö kasvaa hieman alakäyrillä, mutta on ollut siellä koko ajan. 10 kk tarkastuksen mitat olivat 70 cm ja 8,5 kg.

Sinuna vähentäisin maidon määrää. Tuntuu, että koska hän syö yölläkin maitoa niin tuo maidon määrä kuulostaa aika hurjalta. Eli enemmän kiinteitä ja maitoa se noin 6dl päivässä. Puuro kannattaa tehdä maitoon jos mahdollista, joten siinä tulee maitoa jo huomaamatta puolet päivän määrästä.

Eikö siihen vuodenikään vauvan pääasiallinen ravinto kuulukin olla maito? Äidinmaito on hyvin ravitsevaa ja olenkin miettinyt että korvikevauvojen pitää syödä enemmän ja aiemmin kiinteää ruokaa kuin rintalasten.

Anna vaan syödä yöllä, kuulostaa ihan oikealta nälältä ja siihen ei puurot tai perunasoseet auta. Vauvasi on vielä pieni.

Alkuperäinen kirjoittaja rintamaito:
Eikö siihen vuodenikään vauvan pääasiallinen ravinto kuulukin olla maito? Äidinmaito on hyvin ravitsevaa ja olenkin miettinyt että korvikevauvojen pitää syödä enemmän ja aiemmin kiinteää ruokaa kuin rintalasten.

Anna vaan syödä yöllä, kuulostaa ihan oikealta nälältä ja siihen ei puurot tai perunasoseet auta. Vauvasi on vielä pieni.

No haloo, 11 kuinen ei ole enää mikään pikkuvauva. Kyllä sen ikäisen kuuluu saada jo paljon muutakin ravintoa kuin maito.

Niin minustakin tuo maidon määrä kuulostaa paljolta, koska hän syö MUUTEN noin paljon ihan normiruokaa. Taitaa olla ihan tapa vain ja läheisyyden ahnasta tankkaamista.

Jospa isä menisi ja koettaisi saada vauvan öisin uudelleen nukkumaan.

Miksei vauva sais tankata läheisyyttä tai syödä rintamaitoa jota haluaa?? Mikä ihmeen villitys ihmisillä on siirtää vauvat kiinteisiin ja itsenäisiksi äidin läheltä??

Eivoiymmärtää. Mut mä oonki mä.

Minä jotenkin ymmärsin ap:n kysymyksestä, että häntä vaivaa se, onko lapsen yöllä syöttäminen "turhaa" ravitsemuksellisesti. Siksi vastasin niin, että uskoisin, että on. Saahan sen vauvan kanssa nukkua vaikka sylikkäin ja valvoa koko yön, mutta jos valvominen / syöttäminen tulee liian rankaksi, yösyötöt on "helppo" jättää pois ja pyhittää yöt nukkumiselle.

Päivällä voi sitten olla lähellä. Ja huom. ap:n lapsi syö JO paljon kiinteitä.

Ok. Mäkin ajattelin et kiinteitä menee ihan reilusti. Ja silti haluaa syödä öisin, eli kuluttaa paljon? Jos yöllä syöttäminen on raskasta niin sitten pitää miettiä, mut ymmärsin ettei kyse ollut siitä. Siksi rohkaisen jatkamaan:). Ei se turhaa ravintoa ole.

Minä itse oon ihan tyytyväinen että vauva syö öisin ja on vierellä, koska päivällä saattaa syödä huonommin ja leikkiä paljon itsekseen. Saan tehtyä enemmän kun vauva on tyytyväinen päivällä. Yöllä on niin helppo olla siinä tankkiasemana:)..

Meillä vauveli 13kk, ja syö edelleen 1-2kertaa yössä.
Isoveikka oli ihan samallainen, ja hänet piti sitten ihan vierottamalla vierottaa. Eli Isä tosiaan yritti saada hänet uudelleen nukkumaan..

Minä oon tullu siihen tulokseen, että se yösyöminen on vain vauva-ajalta opittu tapa. Josta pitää oppia pois.

Meilläkin tyttö syö aamupala, lounas, päivällinen, iltapala ja siinä välissä vielä välipalaa tai mammaa ku menee päiväunille. Elikkä ihan varmasti saa riittävästi päivän aikana ravintoa, niinku ap:nkin lapsi..
Että tässä ennen joulua on sit vierotus edessä, ennenkuin tuleva vauveli syntyy, ei oo sit kahta vauvaa yösyötöillä :)

Kiitos kommenteista. Itse uskon siihen, että tässä on kyse niin rintariippuvuudesta kuin kasvupyrähdyksestä. Tyttö kasvaa ihan silmissä.

Sovimme jo miehen kanssa, että kokeilemme jotakin pehmeää unikoulua lähiaikoina ja katsomme, loppuvatko yösyönnin suht koht kivuttomasti. Yhden tai kaksi herätystä jaksaisin kyllä suht kivuttomasti, mutta jatkuva heräily ottaa pidemmän päälle koville.

Anoppini painostaa lopettamaan imettämisen kokonaan, koska pelkkien yösyöttöjen lopettaminen ei hänen mukaansa riitä yöheräilyihin. Anoppi sattuu olemaan terkkari. Olin ajatellut jatkaa ainakin jonkin aikaa vielä...

Niin minullakin on anoppi sita mielta, etta kun on jo vuotias niin olisi syyta lopettaa. Kun oma poikakin parjasi pullolla alusta lahtien... No jatkan edelleen, koska pidamme molemmat lapseni kanssa imetyksesta. Ja mitaan hyvaa syyta ei ole lopettaa, muuta kuin tama "on jo vuotias". Meilla lapsi saman kokoinen ja syo suunnilleen saman verran, mutta ei heraa yolla syomaan. Tosin joskus heraa jo 5-6 aikaan, syo ja nukahtaa uudelleen ja jatkaa unia 7-8 joka on heraamisaika.

Olet hyvä esimerkki siitä, että imettäminen ei automaattisesti tarkoita yöhulinoita. Olen sanonut anopille, että kukaanhan ei imettäisi pitkään jos hänen väitteensä pitäisi paikkansa, mutta hän vaan jaksaa painostaa. Montako kertaa imetät päivällä?

Tuon ikäinen pystyy nukkumaan yöt keskeytymättä. Mielestäni kyse on väärin opitusta nukkumistottumuksesta. Voit jatkaa imetystä, mutta niin, että annat rintaa vain päivisin. Vauva oppii äkkiä siihen, että jos on pinnasängyssä, niin sieltä ei nosteta syömään rintaa, vaan pelkästään valoisaan aikaan syödään rintaa (= kun on valot päällä). Yöaikaan voi tarjota tuttipullosta tai nokkamukista vettä. Totta kai vauva saa raivarit, kun ei saakaan maitoa, mutta kun jaksaa systemaattisesti 2-3 yötä tarjota vain vettä, niin hän kyllä lopettaa maidon vaatimisen. Jos mahdollista, isä voisi hoitaa yöheräämiset vieroituksen ajan, jotta äiti ei sorru imettämiseen. Isä voisi hoitaa yöheräämiset esim. perjantai- ja lauantaiyönä, jolloin su-ma välinen yö todennäköisesti on jo normaali.

Kannattaa huomata, että 11 kk:n ikäinen yleensä osaa itsekin ottaa tuttipullon esille. Varsinaisesti aikuisen ei edes tarvitse nostaa vesipulloa hänelle, koska lapsi voi sen itsekin ottaa esille esim. vieressä olevan yöpöydän päältä.

Jos vauva nukkuu vielä vanhempien kanssa samassa huoneessa, niin yöt voivat rauhoittua, kun vauva siirretään pois vanhempien huoneesta.

Meillä aika lailla sama tilanne eli vauva (tai kohta taapero, 11 kk...) syö öisin parin tunnin välein. Tai aina ei kyllä edes syö, tarvitsee selvästi rintaa nukahtakseen uudestaan. Ja vanhemmat on nyt liian väsyneitä, joten pidämme unikoulun. Meillä ei ole ollut mitään hyvän nukkumisen vaihetta, 4 tuntia on tainnut olla pisin yöunipätkä.

Ap:lle lisäkysymys eli imetätkö ruuan yhteydessä vai ruokailujen välissä vielä ne 3-4 kertaa? Jos imetät ruokailujen yhteydessä ja ruokailujen välissä niin voisko ne väli-imetykset jättää pois? Ehkä ruokaa sitten menisi enemmän?

Jos haluat, että yöllä nälkä pysyisi paremmin poissa niin anna iltapuuron sijaan lihasose, pitää nälkää paremmin. Tai syödäänkö teillä hapanmaitotuotteita? Esim. välilpalalla voisi hedelmäsoseen kanssa syödä vaikka viiliä tai rahkaa, tämä lisäisi päivittäisen energian määrää. Ja puuroon voisi lisätä öljyä, on varmaan tuttu vinkki, jos paino on mennyt alakäyrillä.

anopit on h:tistä. Mikähän niiden motiivi on. Äidin jaksamisesta jotkut mainitsevat, mutta epäilyttää. Mä en jaksa anoppeja. Imettäminen voi tosiaan tehdä hyvää MYÖS äidille. Sen lopettaminen ei ole patenttiratkaisu, vaikka voi jotakin muuttaa. Typerää erityisesti terkkarilta kuvitella niin! Painostaminen imettämisen lopettamiseen on kielletty!

että on järjetöntä yrittää lopettaa yösyötöt koska ympäristö siihen painostaa. En ole kertaakaan kymmeneen kuukauteen nukkunut niin huonosti kuin viimeyönä kun "päätin" että pikku-ukko nukkukoon omassa sängyssä. Valvoin puoli kahdesta neljään (rauhoiteltuani häntä ilman tissiä puolituntia en saanut enää unta), ja olin aamulla väsyneempi kuin vauvan nukkuessa vieressä. Esikoisemme joka ei halunnut syödä yöllä, oli varsinainen yöhulinoitsija, hänen kanssaan vaikeaa oli kun ei edes rinnalla saanut rauhoittumaan. Omat yöunet olivat pahimmillaan yht. 5 tuntia neljässä pätkässä.

Muuhun en nyt kommentoi, mutta meillä toimineen neuvon voisin antaa. Kun alettiin vierottaa tissistä siksi, että se oli jatkuvaa tissittelyä niin, ettei lapsi edes imenyt kovin paljoa mutta halusi tiheästi, minä aloin antaa osalla kerroista pullosta maitoa, koska arvasin ettei se kelpaa. Niin ne syömiset aika nopeasti väheni ja siitä kyllä tiesi, ettei ollut mikään pakottava tarve saada ruokaa, koska pullo ei kelvannut, vaikka osasi siitä kyllä juoda..

Pitää myös muistaa se, että vaikka yösyötöistä päästään, voi heräämiset jatkua silti. Näin ainakin meillä. Ei siis heräämisen syy aina ole nälkä, vaan lapsi ei vaan osaa nukkua koko yötä, tai on todella herkkä heräilemään, ja vaatimaan aina myös äidin paikalle.

Itse lopetin imettämisen kun poika oli 1v3kk. Viimeisimpänä oli aamuyön syöttö, mistä oli vaikein päästä eroon (helppo tapa nukuttaa lapsi uudelleen), päivällä en enää silloin imettänyt. Heräilyt jatkuivat vielä pitkälle yli 2-vuotiaaksi - syy milloin mikäkin. Nyt vasta 2,5 vuotiaana poika nukkuu enimmäkseen heräämättä 10h putkeen.

Mielestäni ap voisi karsia ensin päivistä imetystä, ensin yksi kerta pois ja sitten toinen ja sitä rataa, jolloin kiinteitä menee enemmän. Itse imetin sitten lopuksi vielä pitkään öisin, koska se oli niin helppoa, lapsi nukahti siihen heti uudelleen eikä kenenkään tarvinnut kuunnella mitään itkuja... Moni tosin karsii imetykset pois yöstä ensin, mutta itse tein siis toisinpäin.

Kiitän edelleen hyvästä keskustelusta.

Meikkikselle: Toiveeninani on jatkaa imettämistä, joten en haluaisi vähentää päiväsyöttöjä. Minusta kolmesti päivässä (aamupäivällä, iltapäivällä ja illalla) ei ole paljon, kun kyse on lapsesta, jolle imetystä ihan virallisestikin vielä suositellaan.

Vesivinkki kuulostaa sellaiselta, jota voisimme kokeilla ensimmäiseksi :)

Tyttömme nukkuu perhepedissä. Olemme yrittäneet saada häntä omaan sänkyyn monta kertaa, mutta hän nukkuu siellä vielä tavanomaistakin huonommin. Pisin pätkä omassa sängyssä kesti kuukauden, jonka jälkeen en enää löytänyt mistään voimia siihen rumbaan. On niin paljon helpompaa hyssytellä lasta, kun hän on vieressä.

Voimia kaikille väsyneille äideille & isille!

Ja anoppi on tosiaan h..tin rasittava tämän imetyksen suhteen, enkä itsekään käsitä hänen tarkoitusperiään.

Kuinka monta kertaa ap siis imettää vuorokaudessa jos päivällä menee 3-4 kertaa ruokailujen välissä (aloitusviesti) ja yöllä sitten about saman verran? (Jos nukkuu 1-3h kerrallaan ja yleensä rauhoittuu vain tissiin)

No, hyvä kun nukkuu perhepedissä, siinä nyt on nopein ja helpoin rauhoitella ja imettää tarvittaessa. Tuo ikäkin voi olla hankala kun liikkuminen ja muut asiat puskevat uniin. Saatko nukahtamaan illalla ilman imetystä uneen? Kun meillä se joskus onnistui, niin silloin ei yölläkään herännyt niin montaa kertaa... Ja vesipullon kanssa tuo onnistui joskun montakin iltaa putkeen, mutta sitten taas luisuttiin vanhaan tyyliin... Rankkaa tuo on, mutta usko pois, että ilman unikoulujakin asia joskus korjaantuu. Meilläkin nukutaan nyt kuin tukki, vaikka joskus tuntui, että tämä yöheräily ei lopu koskaan. Lapset on vain hetken pieniä, tsemppiä.

Alkuperäinen kirjoittaja rintamaito:

Hmmm... Mun käsittääkseni vuoden ikäisen tulee syödä jo samaa ruokaa kuin aikuisetkin? Ainakin mä olen saanut sellaisen ohjeistuksen. :) Jos 11 kuukautta vanha syö pääasillesti tissiä, niin ei oikein taitaisi onnistua. Kyllä tuon ikäinen tarvii jo vähän tukevampaa ruokaa mahaansa (sen maidon lisäksi). Neuvolan suositus on vuoden ikään asti ja WHO:n kahden vuoden ikään asti, luulen että se koskee kehitysmaita, joissa ravinnonlaatu ja määrä on heikompaa kuin täällä. Äidinmaidosta on silloin apua lapselle enemmän. Mutta jokainen imettää niin pitkään kuin pystyy ja haluaa.

Yhteistyössä