11/08 masunkasvattajien murut *marraskuussa*

Huomenta!

En miekään malta olla vauvan luota kauaa poikkeen. Haluan itse hoitaa mahdollisimman paljon. Oltiinhan me siellä titi-nallen konsertissa torstaina, mutta poissa oltiin vain 1,5h ja sen aikaa oli mummo kahtomassa ja neiti vain nukkui. Ja pikaisesti ollaan käyty kaupassa.

Isoimmat menot varmaan tulee olee sitten kuun lopussa, jolloin ei viitsitä ottaa pienintä mukaan KYS:iin, ku esikoiselta mitataan kuulo uudestaan. Ja sitten kuun viimeinen päivä on itsellä kampaaja. Sitä tässä odotellessa.

Meillä on kyllä arki lähtenyt hyvin käyntiin. Ei silleen sen erityisempää tehdä, kunhan vain ollaan. Pikku pirpana nukkuu, syö ja vähän aikaa käy hereillä :D. Mutta todella kiltti on.

Maitoa meidän neidillä on mennyt: Torstainta 5,7 dl, perjantaina 4,7 dl ja lauantaina 4,9 dl :D.

Tänään tulee porukat katsomaan vauveliinia.

Ukko lähtee purkaa vetonivelen autosta.. Eilen otti perän irti ja se on tuusan nuuskana. Tiedetäänpähän mikä ostaa kuun lopussa, että saadaan autokin sitten käyttöön.

Mie ihan kateellisena luen noita teidän painonpudotuksia.. Kunpa olisi itselläkin noin hyvin, että paino tippuisi.. :ashamed:

hm: huippusuloiset vauvelit :heart:

keiju: mukavalta kuulosti sinun iltasi!! Ja eipä pikkuinen Leevi tainnut edes aavistaa että äiti kävi hieman tuulettumassa. :) Samanlailla voisin itse käydä jossain, että oisin tarvittaessa lähellä ja juuri noin että toisen saa imetettyä ja nukkuun ja jos/kun tietää että nukkuu sen 3-4-5tuntia...jaksaa itse taas paremmin!!
Toki olen kanssa hyvin rakastuntu tähän pikumieheen ja kiinni siinä, kuten varmaan me kaikki! Ja haistelen, nuuhkin sekä sylittelen tauotta, koska tämä jää meidän viimoseksi. Mutta kaikkea sopivassa suhteessa. :heart:

Mä sain nukuttua vielä 2-3 tunnin unet, kun vauva nukkuu edelleen, nyt on pirtee olo!! :D Kohta ruoanlaittoon ja soittaan esikoisella ja sitten ulos!

-helmi-

Pitkästä aikaa täällä! Tuntuu että ei aika riitä mihikä, kahteen päivään en oo koskenukka tietokoneeseen! Ihme juttu!!

Liberot meillä toimii hyvin ja toimi esikoisellaki. Pampersit fuskas esikoisella. Muumivaippoja ollaan nyt käytetty kans ja ne on kans hyvät. Meillä on vielä käytössä ne kaikkein pienimmät eli 2-4 kg vaipat ja hyvin riittävät.

Korppinen: mieki tykkään että vaatteet on puhtaat! Kotona ollessa voi olla jotain ruokatahraa, mutta jos vieraita tulee tai lähetään kyläilemään niin vaihdan kyllä kesken päivänki sit puhdasta päälle.

Me alotettiin d-tipat perjantaina. Meillä saa neuvolasta sen eka pullon tippoja ja DeVitolia toivat. Se kävi esikoisellekki paremmin eikä nytten ainaka vielä oo ollu mitään vaivoja. Mie totuttelen kyllä varalta vähän hitaammin...että 1. ja 2. päivänä annan yhen tipan, sit seuraavana kahtena päivänä 2 jne sinne viiteen tippaan saakka. Toivottavasti ei rupeiska vaivaamaan!

Ulkoilusta: Me käytiin perjantaina tuossa omassa pihassa hetkinen olemassa vaunuissa - eli viikon ikäinen oli Leevi silloin. Oli mammakavereita leikkimässä siellä. Ja iltapäivällä käytiin vielä pikkukävelyllä postissa. Täällä sanoivat että jos on plussan puolella lämpötila niin viikon iässä voi viedä, mutta pakkaseen ei alle 2 viikkoista. Ens viikoks on tänne luvannu pikkupakkasia eli kotosalla joudutaan Leevin kans olemaan. Viime yönä satoi ensilumenki! :)

Tuttia ei oo annettu, eikä anneta jos ei tuu semmoista tarvetta. Esikoinen imutteli käsiään pienenä tosi paljon ja iho hilseili kauheesti. Hänelle opetettiin tutti. Nyt ei oo vielä ainaka tarvittu. On tuolla oottamassa tutteja keitettynä.

Jälkitarkastus on miulla vasta tammikuun alussa. Melko myöhään miun mielestä. Taitaa olla tasan 2 kk synnytyksestä. Keretään siis vielä ehkäisyjuttujaki miettiä. Mie oisin sitä mieltä että piuhat poikki, ja mieluummin mieheltä kun se hänelle on yksinkertaisempi operaatio vissiin. Mie en kierukkaa halua, tuntuu ällöltä. Mutta jos ei ukko lämpene katkaisuun niin pillerit on varmaan sit ainoo vaihtoehto.

Paino on pudonnu jonkun verran, tosin ei ihan tuoretta lukemaa oo nyt antaa... 15 kg mulla tuli kaikkiaan ja torstaiaamuna tilanne oli että 6,5 on vielä jälellä.

Vieläkö teitä vaivaa jälkisupistukset? Miulla on välillä aamuyöstä ihan kamalat kivut. Viime yönäki piti käydä särkylääkettä ja kaurapussia hakemassa. Tuntuu että ei pääse sängystä ylös ja että jalat ei kanna. Puolisen tuntia kesti taas ennen kun loppui. Tosi kamalat!!!!

Pään nostelu: meilläki Leevi nostelee jo melko terhakasti päätä, mutta ei jaksa kannatella vielä kovinka pitkään. Mahallaan ollaan joka päivä pidetty pikkuhetkiä että lihakset alkaa vahvistua. Terkka sanoi että voi ihan hyvin jo reenailla kunhan on joku vahtimassa, että ei saa jättää valvomatta vauvaa vielä mahalleen kun ei sitä päätä sit osaa välttämättä kääntää ite.

Mitäs tässä on tapahtunu muutamaan päivään...

Miulla on ollu vähän tissiongelmia. Perjantai-iltana alko toinen rinta kipeytyä ja meni punaseks, mutta ei ollu pahkuroita. Lauantaina oli kipeempi ja illasta alko toinenki kipeytyä. Mie ahkerasti lypsin ja Leevi luputteli ja kaalila pidin liiveissä ja pelkäsin rintatulehdusta. Soittelin illalla osastollekki että mikäs juttu tää on... Epäili vaan kudosärsytystä. Jätin sit illalla yhen syötön tissistä antamatta että saavat vähän levätä ja illan menin toplessinä ja annoin ilmakylpyä rinnoille. Annoin pullolla Leeville sit päivällä lypsettyä maitoa ja ukkeli vetäs 60 ml ihan tuosta noin vaan! Sit nukkuiki ekan syöttövälin 4 tuntia eikä vaikuttanu yhtään nälkäseltä vielä sillonka, pikkusen vaan luputti ja jatkoi unia. Kahella syötöllä siis selvittiin! Tissitki on tänään jo melko normaalit, ehkäpä tästä nyt selvittiin.

Eilen käytiin aamulla prismalla koko köörillä. Mentiin heti ysiks että ei oo kauheeta ruuhkaa vielä. Reilu puol tuntia oltiin. Kiva oli päästä vähän ihmisten ilmoille. Ostin kahet imetysliivit. Ihan kunnolliset triumphin liivit löysin. Tosi ihanat päällä. Voi olla nimittäin että ne miun käytössä olleet liivit oli vähän huonon malliset ja tiukat niin on neki voinu ärsyttää noita rintoja!

Meillä oli hääpäivä eilen ja sen kunniaks sit vielä illalla otettiin viinipullo. Kyllä maistui valkkari!! 1,5 lasillista join. NAM! Teki hyvää miehen kans vaan istua sohvalla ja saatiin purettua tän kuluneen viikon tunnelmia että miten on menny ja miltä on mikäki juttu tuntunu. Sovittiin nyt että mie rupean oikeesti nukkumaan enemmän ja isi vielä ens viikon ulkoilee joka aamu Nuutin kans. Tänäänki ukot meni pihalle ja mie kävin Leevin kans unille. Nukuin 1,5 tuntia ja on kyllä ihan eri olo. Leevi nukkuu nyt taas, mutta en taida ite mennä enää. Pitää vähän kotihommiaki kuitenki tehä. Mutta koitan nyt olla järkevämpi kuin esikoisen aikaan ja oikeesti levätä että en mee sit ihan yliväsyks. Varsinki nyt kun mies on kotona niin oikeesti pystyy nukkumaan! Kyllä on meidän isi ollu hyvä isi!! :heart:

Anzkuli ja Leevi 9 vrk

Mulla ei ees ole vielä tietoa jälkitarkastuksesta.

Jälkisuppareita ei ole ollut enään,mä palauduin yhdessä yössä synnytyksestä.

Ulkoilusta - Pientä ulkoilua ollut mutta ei paljoa mitään,Emma tulee ensikeskiviikkona 2 viikkoseksi niin sitten katsotaan asioita uudestaan,shoppailu reissuilla likka on älyttömän rauhallinen hih.. ihana.

Vaatteista - Aina on puhtaat,en pidä likasta päällä olleskaan.

Pöppiäinen & Emma 11vrk

kurkkii varovasti :wave:

ihanaa lukee teiän vauva juttuja et jotkut jo päätä nostelee ja ulkoilemassa käytte ym...mä oon NIIIIIN kateellinen :ashamed:
vaikka kyllähän sitä kerkee mut oma olo on niin hirmu huono ja haluun mun murun syliin..ekaa kun ootan ni on niin kärsimätön..vaikka kyllä pelottaakin ihan hirmuisesti!!!

jaksuja teille mamma arkeen..mä toivon et pääsis vihdoin jo itsekin tänne puolelle :saint:

tietämätön ja masussa piileskelevä muru 40+2

Moikka Täältäkin tämäkin haluaa tänne tulla..

poika synty 11.11. 19.39 4010g ja 50cm pipa 36,5cm perjantaina päästiin kotiin ja ja tässä pikku hiljaa alkaa arki rullaan ehkä.. :D mä tosin en voi kauheesti kertoo synnytyksestä kun mulla meni kaasu niin päähän että en kauheesti muista kun pieniä pätkiä.. :whistle: :whistle: mutta kipeetä teki kun puudutuksia laitto ne kyl muistan.. meill tosi ihana kätilö hauska täti koitti kuulemma mua kovasti viihdyttää mutta mua ei kiinnostanu kuulemma :LOL: :LOL: mutta alku oli et lähettiin tiistai aamuna käymään tayssissa kun supisteli sillai vähän väliä kipeesti ja sit kun pästiin autoon niin alko tuleen ihan säännölisiä 3-10min välein.. no käyrälle siitä sit ja kanavaa oli vähän auki olin 2cm no siitä menin sit suihkuun ja sais sängyn ja jonkun piikin kello oli 12.30 kun piikki tuli pyllyyn ja sit uudestaa käyrälle ja 15,20 saliin ttuli lähtö.. siitä kaasua alkuun ja puudutus tuli 16.57 ja aivan kreivin aikaan kun sit alko tapahtuun... kalvot puhkastiin.. 15min meni ponnistuksiin 5 ponnistuksella poitsu näki päivän valon.. synnytys kesti tasan 6h.. meillä pisteet oli 9/9 yks miinus väristä.. siin' kaikki mitä muistan. :whistle:

paula+peikko 6vrk

Joo lääkärin tarkastuksen jälkeen se sano et 10 poika.. :heart: no se vaan niin lutunen pikku veijari.. nyt tässä on hetki omaa aikaa kun vaavi nukkuu.. niin pääsin tuleen käymään koneella.. vielä on istuminen hivenen vaikeeta mutta kunhan nuo tikit sulaa niin eiköhän se siitä sit ala pikku hiljaa onnistuun :LOL: koirat ihmeissään kun tuo ilmootelee ittestään niin ne heti syöksyy kattoon et mikä sillä on.. sit ne nuuskii sen varpaita kun on sylissä mutta muuten ei vielä ole tullut mitään mustasukkaisuus kohtausta koirilta.. (sitä odotellessa) kun ovat olleet ennen meiän vauvoja tai onha ne vieläkin...

helmiltä raporttia taas.. =)

Esikoinen haettu kotiin ja käytiin lainaan makuunista ice age (kirjoitinko oikein..) ja voi kun tuli vollotettua, on varmaan hormoonit edelleen huipussaan/sekasin. :LOL: Pikku-ukkeli nukkui mun sylissä elokuvan alan, ja herkuteltiin tietty nameilla samalla. Nyt isi pelaa esikoisen kanssa kimblee...täytyy siitä nostaa miehelle hattua että jaksaa touhuta kaikkee mihin itsellä ei aikaa! Minä hoidan vauvan ja hän esikoisen "viihdytyspuolen"

Pisteistä, mulla ollut molemmista 9-9 ja ne sanoo ainakin vammalassa että siellä ei anneta kellekään kymppiä, kun aina sen verran värissä mainittavaa että siitä lähtee aina 1piste pois...vaikka ei mulle noilla pisteillä väliä, täydellinen tuo on joka tapauksessa minulle. :heart:

oonpas nyt hempeilypäällä...heh, kun kaikki muka niin täydellista, kunhan kohta herää ja arkaa korvia viiltävä huuto!!

-helmi-

Minä myös ilmottaudun mukaan :wave:
Poika syntyi 7.11 klo: 16.53 paino: 3215g pituus:49,5 cm
päästiin jo 9.11 kotiin kun oli kaikki hyvin vauvalla ja äidillä.Vauva sai pisteitä 8-9-10 :)
Synnytys alkoi vesien menolla 5.11 ja supistukset alkoivat pari tuntia siitä,mutta paikat eivät avautuneet.Mentiin synnärille aamu 7 ja supisteli mut ei aukassu paikkoja,pistivät osastolle odottelemaan..siellä supistukset heikkenivät ja sain yön nukuttua.aamulla alkoi taas supistella ja pistivät antibiootin tipalla menemään,koska lapsivesien menosta oli jo kauan.Sitten pääsinkin jo synnytyssaliin ja pistivät oksitosiinitipan.Synnytys eteni aika hitaasti neljään senttiin ilokaasun avulla mentiin.Sain pc-puudutuksen kohdunsuun rentoutukseen,auttoi n. tunnin..kun olin 4 cm auki sain epiduraalin joka vei kivun,siitä n.15 min alkoi ponnistuttaa..supistukset heikkenivät puudutuksen myötä ja vauva oli takaraivo tarjonnassa,ponnistusvaihde kesti 43 min,kova urakka mut tuli se sieltä viimein.Kokonaisuudessaan meni aikaa 6h20min. Suloinen nyytti,jota vois vain katsella ja nuuhkia :heart:

kopioin teillekin nyt vielä tuolta odottajista vielä..

onkohan mulla mitään toivoa päästä lähtee..??

täällä vähän jänskättää..5aikaa rupes sattuu selkää ihan perkuleesti noh nousin pisulle ni oksensinkin sit vessassa pitkin seinää ja lattiaa..sit tuli sellasia suppareita 4min välein et o lin polvillaan wc lattialla ja itkien ja kynnystä puristaen soitin miehen kotiin..sit meni masu ns ihan vedelle..noh ne supparit joihin luulin kuolevani..ihan kun joku olis repiny mut rikki sisältä päin ni loppu...supistelee nytkin mut siedettäviä ja epäsäännöllisiä mut jospa ne tästä yltyis vielä..toivo elää..kovasti jomottelee ja jänskättää :ashamed: just sain vähän siivottua ja jospa sitä menis lepäämään ja kerää voimia....mä en kestä jos tää nyt taas loppuu...

laittakaas mulle peukut pystyyn et saan tän kakaran vihdoinkin ulos täältä...

tietämätön ja muru 40+2

tietämätön: Minulla ainakin peukut pystyssä! :wave:

äityliini & paula: Paljon onnea! :flower: :hug: :heart:

Porukat kävivät tänään. Meteliä riitti. Neidit kiusasivat pappaa oikein olan takaa :D Keskimmäinen piti kunnolla jöötä yllä :D.

Äiti toi amaryllyksen (miten lie kirjoitetaan oikein ;) ), ja täytekakun :p , jokaiselle lapselle vaatetta. Mukava päivä ollut.

Sitten vielä kävi anoppi miesystävänsä kanssa.

Nyt oon ihan poikki. Yhtäkkiä iski väsymys. Prinsessa nukkuu ja haluaisin mennä toisen vain herättää.. :whistle: Tumman siniset silmät ja se vauvan tuoksu.. Miten mie oonkaan kaivannut vauvaa. En tiedä, mie vaan tykkään niin paljon vauvoista, lapsista. Heti on levollisempi olo tai jotain.

Jospa huomenna jaksaisin pestä pyykkiä.

Mutta nyt miettii jotain tekemistä. Jospa lähtis pesee tyttöjen hampaat ja koiruliinin kanssa pihalle. Saa isäntä lukea sadut neideille ja laittaa nukkumaan.

:wave:

Moikka! Ilmottautuisin mukaan! Eli meidän Matilda-vauva syntyi 7.11 klo 17.59. Pituus 53 cm, paino 4075 g ja hattu 37 cm. Synnytyskertomuksen kirjoittelinkin tonne odottajiin! Äityli76 onkin synnyttäny ihan samoihin aikoihin! Kovasti eri aiheista oli teillä ollu puhetta, liekö muistan puoliakaan, kun ketjun läpi lukaisin.

Meillä on arki lähtenyt käyntiin mukavasti, vauva on kiltti kuin mikä ja somet ristissä toivon, ettei tule mitään vatsavaivoja tms. Kuulostaa tosi rasittavalta, mitä esim. Helmi kertoi.

Tutti: Ei oo meillä käytössä, täällä ei suositella alle 6-viikkosille? Mutta en otakaan käyttöö jos näin hyvin menee.

Kuivasta ihosta: Meillä rasvaillaan kätilön ohjeen mukaan kuoriutuvaa ihoa manteliöljyllä =) Ihan tuntuu tehokkaalta, vaikka ihon kuoriutuminen on kuulemma normaalia.

Tikeistä: Mulla on alapää kuin ristipistotyö, mutta onneks paranemaan päin! Seksikieltoa tuli 6 vko ja kierukkaa ajattelin jatkoehkäsyksi... kuuden viikon päästä myös jälkitarkastus.

Apagar-pisteitä tuli 9/10/10...

Ulos: Me lähdetään huomenna, kun on aika lastenlääkärillä perustarkastuksessa. Muuten saataisiin jo ulkoilla, (täällä ei anneta 2 vkon rajaa?) mutta mie en viellä saa pitempiä matkoja kävellä. Tiistaina ehkä kierretään korttelin ympäri =) Mies on ihan innoissaan päästä vauvan kanssa ulos!

Kylpemisestä: Meidän vauva ei oo viellä käyny kertaakaan kylvyssä! Jotenkin hassua... Luulin, että heti laitoksella aletaan kylpeä. No kätilö on tulossa tiistaina meille, joen ehkä kylvemme silloin... napakin tytöltä lähti yöllä! Miten Suomessa nykyiset "kylpemissuositukset"?

Kylvettämisestä meille on sanottu että voi vaikka joka päivä jos haluaa ja vauvan iho kestää. Mutta kerran viikossakin riittää. Me ollaan perjantaisin käytetty, vähän kuiva iho nimittäin!
Ihon rasvauksesta taas että ei hirveesti kuulemma kannata alkuun rasvata että oma "rasvantuotanto" käynnistyy. On kyllä jo paljon paremmassa kunnossa tytön iho verraten pari viikon takaiseen! Pyllyyn laitan silloin tällöin sinkkivoidetta jos punoittaa.

Esikoisen yökyläily oli tosi hyvin mennyt =) Eli joulun aikaa uudelleen kun äidilläni lomaa!
Minä siivoilin aamulla täällä, pesin pyykkiä (again =) ) ja käytiin miehen ja vauvan kanssa ulkonakin ennen kuin lähdettiin isompi hakemaan kotiin!

tietämätön:
Kovasti toivon että oisit jo synnärillä =)

Noh, isompi ei rupeis nukkuu, itkeskelee sängyssään... Höh!

Iltaa!
Ihan paikainen kurkistus että mitä tänne kuuluu. Toivottavasti tietämätön on päässyt jo tositoimiin! Peukut ja varpaat pystyyn!

Tänään olin kaikkien lasten kanssa mummolassa kylässä, pikkuisetkin siis pääsivät mummolaan nyt eka kertaa. Kivasti meni reissu, mummu ja pappa pitivät vuorollaan kumpaakin palleroa sylissä ja välillä leikkivät isompien kanssa. Oli ihana saada juoda kahvit ja syödä jäätelöä ( :p ) rauhassa. Wilma ja Oskarikin olivat kiltisti, nukahtivat suloisesti syliin. Tullessa kaukaloihinsa tietenkin nukahtivat ja nukkuivat pitkät unet, heräilivät tuossa 21 aikaan maidolle ja nyt Oskari kuuluu tuolla sängyssään ähkivän. En tiedä mikä kumma siinä on että päivällä nukkuvat tosi hienosti mutta yöllä sitten ähkäävät ja vääntävät oikeen olan takaa. Voisivat päivisin ähkiä ja öisin nukkua, mutta mitenkäs asian noille sitten selittäisi... :/ :D

Kai sitä täytyy itekin mennä iltapesuille ja sänkyyn, josko tuo pikkuherrakin suvaitsisi nukahtaa pian ja saisi itekin unta. Miehellä oli tänään syntymäpäivä ja annoin hälle "lahjaksi" kunnon päikkärit sillä välin kun oltiin lasten kanssa mummolassa. Jospa tuo sitten huomenna antaisi mun nukkua kans...ei vaan, passitti mut jo tuossa alkuillasta torkuille kun sohvalla pilkin. Mutta nyt siis suihkuun ja lypsylle. Hyvää yötä mammat!

HM

Huomenia..

Meillä likka on vauhdissa,mamma ei ihan niin vauhdissa ole tässä,hyvin söi 80ml meni,hirvee määrä kyllä mutta likalle just sopiva.
Kahvin avulla yritän tässä olla freesinä hih...

Kuvassa likka isänsä kanssa

Pöppiäinen & Emma 12vrk :heart:

Huomenta!

Ihmeellinen yö takana, kumpikaan ei pahemmin kätissyt eli olen saanut nukuttua suht hyvin! Aamu kuudelta Oskari vähän hermostui niin otin viekkuun ja niistettiin kunnon räät nenästä pois. Meillä on tosi kylmä täällä, patterit ei yllättäen ole päällä. Sato säästää... Melkein voisi soittaa sinne ja kirota niille että se lämmitys päälle NYT!!!! No, nyt kumpikin pampula on syönyt aamupalat ja tuossa sohvalla hakevat unta, isoveljet yrittävät viihdyttää.

Pöppiäinen, meillä nuo pikkuiset vetävät maitoa sellaiset 140-160 ml kerralla... ei ihme että paino nousee ropisemalla... Osittain saa siis rintsikkaa ja osittain Nannia.

Tänään olisi ohjelmistossa esikoisen hammaslääkäriä, tai oikeestaan hammashygienistin käynti se on. Ei viedä poikia tänään tarhaan, saavat olla vapaapäivällä, huomenna menevät kn kastepappi tulee kylään, saa rauhassa puhua kasteasiat ilman että pojat kyselevät sen tuhannen asiaa...

Jaa, Wilma näyttää haluanvan pikkasen jälkiruokaa. Eli menen syöttöpuuhiin. Vilasen taas päivemmällä uudet uutiset! Moido! :wave:

HM ja heimo

Huomenta!
Olosuhteisiin nähden hyvin nukuttu yö takana. =) Pikkuinen nukahti yöunille ysin aikaan ja nukkui kopassa alakerrassa niin kauan kun äiti katsoi bb:n :LOL: Sitten otin tuon kainaloon ja nukkumaan, mutta heräskin ja tissille viihtyi. Yöllä heräs syömään 3aikaan ja teki aikamoiset kakat. Ja sitten 6:lta taas maistui tissimaito. Ja nyt sitten nukkuukin kuin tukki, edelleen. Esikoinenkin (ihanaa) nukkui ysiin saakka ja nyt kävi katsoon piirrettyjä, että äiti saa rauhassa kahvitella. ;) Hain koneen ja kahvin tänne ylös, kun ei vitsi tuota pikkuista siirrellä, kun uni näköjään alkaa häiriintyyn jo siitä.

Meillä annettu eilinen päivä joka syötöllä cuplatonia, ja näyttäis *kop-kop* ainakin auttavan!! Toki masu välillä tosi pinkee ja näkee että sattuu, mutta paukkujakin tulee ahkeraan.

Kylvettämisestä...meille neuvolantäti sanoi että max 1xviikossa! Mutta siksi kun tuolla kuivan oloinen iho, eli varmaan riippuu vauvasta.

Tietämätön, oisko jo saanut lähteä vauvanhakuun?? :D

Pöppiäinen: söpönen pikkuneiti :heart:

Ja ONNEA KAIKILLE VAUVAUTUNEILLE!!! :flower: :flower:

Tää lähtee nyt siivoon esikoisen huonetta, ja tuo pikkumieskin näköjään heräilee..joten HEIPPA :wave:

-helmi ja pojat-

Huomenta!

Pöppiäinen: Suloinen pieni Emma. Niin rauhallisen näköinen. :heart:

HM: Hyvä, että oot saanut nukuttua hyvin :D.

Itsellä on jotenkin katkonainen yö takana.. Osittain neiti heräs 3h välein yöllä.. Mutta sitten oli pari kertaa, että tunnin välein.. Itse olin just saanut nukahdettua, ni eikös vain ala kitinä :D ja suun hamuaminen.

Nyt tottakai neiti nukahti kunnolla ja nukkuukin pitkän pätkän. Eli täällä on kans niin, että päivät nukutaan todella hyvin, mutta yöllä välillä tuhistaan ja ollaan hereillä :D. Mitenkähän sitä rytmiä voisi tosiaan muuttaa :whistle: . Ei vaineskaan :D.

Itse masennuin eilen hiukan.. Miehän oon sanonut, että meidän autosta on perä mennyt ( :LOL: ).. Ja tarkoitus on ostaa uusi kuun lopussa.. Ja ukko on mulle sanonut koko ajan, että hän pystyy sen maksamaan..

Mie, ku oon toiselle sanonut, että millä hää aikoo sen ostaa, että itse en ainakaan pysty avustamaan yhtään, ku on kuun lopussa kampaaja, jonne menee rahaa maltaita ja olen ajan varannut jo monta kuukautta sitten. Olen ajatellut palkita itseni tästä urakasta. Olen asiasta kertonut jo pitkään..

Ni eilen illalla sitten, kun neidit oli jo unten mailla.. Ukko rupes lapsilisistä jotain puhuu, että niistä ottaa puuttuvan määrän perän ostoon.. Mie sitten siihen, että ei oikein pysty, ku on se kampaaja ja sekään ei edes riitä.. Ettetkö muista, etten ole avustamassa sinua yhtään sen asian kanssa..

Ukko sitten siihen, häneltä puuttuu ainakin 100e.. Joten se siitä kampaajareissusta.. Ehkä niin on parempi, ni ei ainakaan niin tiukkaa olisi ensi kuukausi. Olen kyllä ajatellut, että kerran se vain kirpaisee ja ensi kuussa jo helpottaa..

Mitenkähän sitä kampaajallekin ilmoittaa, ettei pystykään tulemaan.. Varsinkin, jos on kerennyt tilata hiusjutut jo.. Ollaanpa sitten ristiäisissä hienon näköinen.. En ole kyllä näille hiuksille mitää tekemässä..

En ole pitkään aikaan itselleni ostanut mitään. Aina vain joudun toiselle sitten antamaan.. Pitäähän se auto tietenkin kuntoon saada, mutta minkä helvetin takia sitten puhuu, että hän pystyy itse sen maksamaan.. On kyllä kaverilleen hiukan auki, mutta ei siltikään pitäisi sanoa, että pystyy ite maksamaan..

Kyllähän ukko sanoi: "etkä oo perumassa. sinähän menet sinne" Miten mie sinne pystyn menee.. Pakko auto saada tosiaan kuntoon, ettei tarvitse kyytiä olla vailla..

Ajattelin tänää lähtee kävellen kaupunkiin esikoisen kanssa. Saa esikoinen pyöräillä. Riippuen kyllä siitä, minkälainen ilma on.. Pitäisi vain keksiä miten oikein peruu sen ajan.. Koska tasan tarkkaan on tilannut hiustuotteet.. Olisihan se pitänyt arvata, ettei mikään mun kohdalla onnistu.

Mitäpä menin haaveilee ja varaamaan ajan.. Ei voi mitään. Sama kai sitä olis vetäistä kaljuksi :LOL: . En ole kyllä edes värjäämässäkään näitä hiuksia.. Hävettää vain kuvissa olla, mutta ei voi mitään.

Mutta nyt antaa aamupalaa. :wave:

RD, noi voihan pee... :( Teet nyt jonkun kotivärjäys-kampausoperaation? Pyydät jotain ystävää laittamaan?(siis ei tietenkään pidennyksiä, mutta värin?) voisitko siirtää sitä hiuslisäkkeiden laittoa esim. kuukaudella eteenpäin?
Toi on kurjaa kun noita "ylläreitä" tulee aina silloin kun ei pitäis..

(ei tuo pikkumies taidan nyt ollenkaan jaksaa herätä...ja pitäis päästä pikkuhiljaa itsekin suihkuun ja hakeen puita kellarista, kun on vähän vilposta täälläkin)

helmi: En mie oo värjäämässä, mitenkään. Koska kotivärjäyksestä en tykkää, enkä uhallanikaan mene edes kampaajallekaan värjäyttää, koska leikkauksenkin sitten tarvitsee.. Näihin hiuksiin ei nimittäin pelkkää värjäystä kannata tehdä. Olisiha se tietenkin helppoa, yksinkertaista ja halpaa värjätä ite. Mutta se ei ole ollu tarkoituseni..

Eipä tuo mulle ollut mikään yllätys, etten minä itselleni mitään saa. Aina menee kaikki autoon.

Enkä pysty siirtää kuukaudella.. Nyt olisi siihen tilaisuus.. Mutta eipä kuitenkaan.. Eniten minä sitä, että jos on kerennyt pidennystarvikkeet tilata.. Ni tiedän, etteivät hyvällä tykkää, että käyn perumassa..

Mutta ei auta itku markkinoilla, vaan pitää tyytyä osaansa.

Eniten tässä tosiaan ärsyttää se, kun oon pari kuukautta ukolle muistuttanut, että mulla on marraskuun lopussa kampaaja.. ja nytten, kun on autosta ollu puhe muutama viikki, ni oon ukolle sanonu, että muistaahan sen, että mulla on se kampaaja.. etten pysty avustaa yhtään.. mutta ei voi mitään.. tää ei oo mitää uutta..

ja mie pari kuukautta sitten päätin, etten minkään anna estää kampaajalle menoa!

Huomenta!

Täälläkin hyvin nukutu yö takana, Leevi rupes 22 nukkuu ja nukkui yhteen asti ja söi 150ml sit heräs vasta viiden maissa mutta imas pari kertaa pulloa ja jatkoi unia sit vasta puol kasi söi kerralla 200ml. Nyt on sit aamun tankkaillu vähän väliä maitoa. Nyt nukahti, taidan itsekkin ottaa pikkutorkkut. Esikoinen on tällä viikolla 4pv hoidossa niin meni jo tänään sinne.

RD: voi itku, eipä ole sulla olu mukava yllätys mieheltä.

Täällä oli yöllä satanu lunta vähän,jospa se talvi sieltä tulis. =)

keiju ja Leevi

keiju: ei kyllä ollut.. Mutta osasinpa oikeastaan jo odottaakin uutista.. Ei oo nimittäin uutta..
Ku en viitsis peruakaan.. Kuitenkin oon varmaan jo kolme kuukautta sitten käynyt varaa.. ja tiedän, ettei turhaan tilaaminen ole kivaa hommaa..

Minua kyl niin vietävästi väsyttää.. Ja olin tosiaan suunnitellut, jos lähtisin kävelee kaupunkiin esikoisen kanssa.. Eihän se ois ku 5 km suuntaansa.. Mutta tuolla on jo ihan kivasti pakkastakin ja mun kävely ei mitää nopiaa oo.. Ja tää väsymys..
Mitähän varten mie oon oikein kaupunkiin menossa? Eka ajattelin, että sen kampaajan perumaan.. Mutta mie haluan sitä vielä miettiä, että olenko vain itsekäs.. Ja kirjastossa, mutta kirjastoauto tulis keskiviikkona.. Noh, katsotaan..

Joutuis ukko olee vauvan + keskimmäisen kanssa varmaankin ainakin 3 h keskenään :D. Tuskin oon nopeampaan kävelemässä.

Huomenta!Ilmoittaudun!

poika on jo 2 viikkoinen ja totuttelee nyt juuri nukkumaan vaunuissa parvekkeella, kun äippä tässä lypsää samalla tällä elektronisella pumpulla.
Mul on niin kauheet huonommuuden tunteet, kun tää imetys ei onnistu. Hormooniongelma..maitoa ei vaan tule enempää molemmista yhteensä korkeintaan 20 ml, yleensä vaan 10 ml...ja kaikki keinot on kokeiltu..enempää kaljaa ei voi kitatakaan, ku olen juonut. poika kuiteskin viihtyy tissillä vaikka sieltä ei mitään tuliskaan kuin joku hassu tippa, käyttää sitä ihan huvitissinä :LOL:
Meillä on masuongelmia, hirveesti ilmaa masussa ja poika on huono röyhtäisemään, pieruja tulee kyllä paljon. Espumisan-tipat on käytössä. Kätilön neuvosta syötetään 3 tunnin välein, että masu saa välillä rauhoittua, jos nukkuu pidempään niin sitten herätetään syömään.

tutti, meillä on käytössä. Kätilö neuvoi käyttämään, kun on masuvaivoja...auttaa jotenkin ruoansulatuksessa tuo imeminen.

d-vitamiineista, sairaalasta saatiin sellaisia d-vitamiini tabletteja, jotka liotetaan maitoon, niissä on fluoria karieksen ehkäisyyn( Suositeltiinko teillekin Maotao noita?), hassua vaan kun hampaitakaan ei ole vielä ja pitäis tollasia antaa. No eihän me annettu ko 3 päivää ja se oli yhtä huutoa ja se loppui kun lopetettiin nuo. Kätilö sanoi, että se johtuu siitä maissitärkkelyksestä..ja pitäis kokeilla niitä tippoja...mut en tiedä. Meidän äiti ei ole kenelläkään lapsista antanut niitä tippoja, kun kaikki huusivat niistä...Mikäköhän siinä d-vitamiinissa sitten on, että maha ei kestä?

kylpemisestä, poju on ollut jo 2 kertaa kylvyssä, nauttii kovasti. kerran viikossa kylvetetään.

Apgar-pisteitä, 7/7/9. Lapsivettä oli keuhkoissa ja ei huutanut ollenkaan.

tikeistä, Mulla epparihaava( viistoon tehty)ja emätinrepeämä. Viikon päästä repsahti tikit osittain auki, eikä ne lähde enää uudestaan ompelemaan, ois taas iso operaatio, nyt vaan sitten saa parantua tolleen ja tulee ruma iso arpi.

Millaista jälkivuotoa teillä on ollut?
Mulla kesti tän 2 viikkoa, nyt näyttää lopahtaneen. Oli niin rajua, et vuosi aina yli ja sieltä tuli isoja istukanpalasia, isoin köntsä oli omenan kokoinen ja se tipahti housun puntista vessan lattialle, vähänkö pelästyin. Olo oli ihan heikkona ja makasin vaan sängyssä kun pyörrytti niin kovasti.

kuunkulta ja poika 2 viikkoa :heart:

Jälkivuoto alkaa olla sellaista vähän kellertävää jo. Välillä tulee punaisempaa, mut on jonkin verran jo valkovuotoa seassa. Sais kyllä loppua kokonaan jo :headwall:
Sairaalasta lähtiessä kävin vessassa ja tuli sellainen luumun kokoinen klöntti. Säikähdin sitä mut kätilöt sanoi et se on ihan ok, ja hyvä että tuli pois ettei jäänyt sisälle!

Meillä suht hyvin onnistunut yö takana. Vois vaan tuo pikkuinen mieluummin yöllä ottaa näitä 3-4 tunnin unia, eikä herätä viimeistään 2,5h päästä uudelleen syömään :D Illalla annoin rinnan sijaan reilusti korviketta että jaksais nukkua pidempään... Mitä vielä, oliko kaksi tuntia ja hirmuinen hamuaminen kävi!
Mä oo aatellut et voisko johtua siitä että kun minä haisen vieressä maidolle että sillä heräis useammin yöllä?

Käytiin aamupäivästä ulkona lenkillä, vauva jatkaa vielä niillä unilla :heart: Ihanan raikas keli, -3 astetta pakkasta.
Kohta vois jo miehen herättää, eka yövuoro takana. Saikohan edes nukuttua kun ei löytänyt toista korvatulppaa :LOL:

Katotaan kerkeenkö vielä tulla takas kirjoittaa, mut illalla viimeistään :wave:

Luminka ja neitonen 4vk + 4pv

Yhteistyössä