10min ulkoilemassa - sisälle tultaessa varpaat tikkuilee, turpoaa ja on tulessa, mitä tämä on????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Punaisetvarpaat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Punaisetvarpaat

Vieras
Osaako joku auttaa. Olin vain 10minuutin kävelyllä ulkona äsken ja tuntui että jo sinä aikana varpaat jäätyi. Nyt sisälle tultaessa tuli hirveä tuska varpaisiin. Ne tikkuilivat ja olivat ihan tulessa. Nyt helpottanut mutta ovat edelleen turvoksissa. Tällä kertaa oireet olivat rajut.

Olen ihan itsetuhon partaalla asian kanssa kun en voi enää ulkoilla pakkasessa ja miten voi olla että en voi olla parissa pakkas asteessakaan ulkona ilman tällaisia oireita.

Vuosia minua on kiusannut se että 5-15min ulkoilun aikana alkaa reisiäni kutittaa ja se on sietämätöntä. Jos käteni ovat jäässä ja pesen ne lämpimällä vedellä alkaa kutina, punoitus ja turvotus joka menee kuitenkin nopeasti ohi kun lämpötila tasaantuu. Esim. Jos kuorin kylmää perunaa, alkaa kämmentä kutittaa, missä olen perunaa pitänyt.

Olen ihan epätoivoinen näiden oireiden kanssa. Mitä tämä on ja mikä tämän parantaa tai mikä tähän auttaa?

Lisään vielä että usein käsienkin jäätymiseen riittää se et menen muutaman asteen pakkasella putsaamaan autoa..parin minuutin aikana hanskat kädessä ja lämpimästi pukeutuneena olen jo jäässä

Kylmäallergiaa minäkin sanoisin, tai herkistymistä tms. Mun exällä ja itseasiassa nyxälläkin lehahtaa iho punaseks kylmässä. Tai ei edes tarvii olla asteissa kylmä, vaan esim hikoilu ja tuuli saa tuon reaktion. Oireita yleensä pahentaa jos lenkin jälkeen menee (lämpimään? en minä tiiä kuinka kuumassa lotraavat) suihkuun.

Mutta tyhmä kysymys, et onhan sulla tarpeeks isot kengät, jalkapöytä ei saa olla puristuksissa, verenkierto estyy. Ja onhan sulla muutenkin kunnon talvikengät, paksupohjaset, ei mitää lärpäkkeitä...

Mulla on pitkikset toppahousut ja jalkineina kuomat jotka ei minusta purista yhtään ja pitäisi olla lämpimät. Pidän vielä villasukkiakin... Ja silti 10min riitti :((

Eikö tosiaan ole kohtalokavereita. Olen niin masentunut. Miksi mulla pitää olla tällaisia oireita ja muilla ei mittään. Kärsin vielä hajusteyliherkyydestäkin. Kaikki hajuvedet yms käy henkeen ja olen syrjäytymässä tästä elämästä täysin.. Sitten yrittää raahata itsensä ulos niin pystyy kävelemään 10min ja keho sanoo stop. Olen niin masentunut..miksi kehoni pettää minut. Ja miksi olen erilainen kuin muut.

Ehkä sun pitäis saada jotain muutakin elämää, niin ei tollaset asiat sais noin isoja mittasuhteita.
Kaikkien reisiä kirvelee ulkona, sit menee tunnottomaks ja sisällä taas pistelee. Samoin käsiä jos kylmästä tultua tylntää ne lämpimän veden alle.
Tai sit sulla on fibromyalgia. Tunnen pari ja he on herkkiä kylmälle, ei kaks villatakkia toppatakin alla riitä.

Hei, on meitä muitakin..minullakin yhteen aikaan oli melko pahana tuo vaiva, esim. kun menin kauppaan sinne missä lihat ja maidot on niin sekin oli jo tarpeeksi kylmää mun sormille, ne turpos, meni punaisiksi ja kankeiksi, todella inhottavan tuntuiset. Myös nenä jäätyi ja turposi! Varpaat jäätyi kans aina ulkona ja sen huomasin että jos sukkia liikaa niin herkemmin palelee. Käytin sitten sellaista luontaistuotetta kuin neidonhiuspuu-uute, niin se auttoi ainaskin mua, parantaa nimittäin ääreisverenkiertoa.

Mulla taas menee sormet ja varpaat ihan vitivalkoisiksi, koviksi ja tunnottomiksi jo 0-kelillä, joskus jopa silloin, jos on +:n puolella, mutta kosteaa. Samanlaisiksi sormet menee kaupassa, jos työnnän ostoskärryjä, joita on säilytetty ulkona. Sormet on valkoiset n. 15 minuutin ulkoilun jälkeen. Ulkoilu on yhtä tuskaa, ja se on mulle kuitenkin pakollista, kun olen pph. Mun tytöllä oli pienenä kylmäurtikariaa, ja hänellä iho meni ihan paukamille viileässä. Mulle neuvolan terveydenhoitaja sanoi, että reisien punoitus kylmäsä olisi myös kylmäallergiaa. Reidet itselläni tikkuilee aina ulkoillessa ja kotiin tullessa ne on ihan hehkuvan punaiset ja kutiavat. Pidän niin paljon päällä kuin vain pystyn, mutta ei se auta noihin sormi-, varvas- ja reisiongelmiin.

On helpottaneet oireet enkä aina edes muista että mulla on tuollaista vaivaa ollutkaan! Sitä luontaistuotettakaan en kovin kauaa käyttänyt silloin, mutta auttoi pahimpaan.

Yhteistyössä