10kk on alkanut pelkäämään :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sirpaleina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

sirpaleina

Jäsen
23.04.2010
533
0
16
Meidän 10kk vanha tyttö on alkanut mielestäni pelkäämään paljonkin asioita. Ensimmäinen asia mihin kiinnitin huomiota oli se asia, kun välillä nostan tytön kainaloiden alta syliin ja muka sitten "heitän"(en päästä otetta missään vaiheessa irti, vaan mun käsien varassa on kokoajan) tyttöä vähän korkeammalle. Ennen tuo juttu oli tosi hauskaa tytön mielestä, mutta nyt alkaa vapisemaan ja itkemään :( Minä en ymmärrä mistä tytölle on tullut tuohon asiaan pelko! Muulloinkin alkaa tutisemaan, jos ei ole tiukasti sylissä, vaan vaikka esimerkiksi nostamisvaiheessa joutuu olemaan irti äidistä/isistä.
Mitään vahinkoa ei ole sattunut, että pelkäisi siksi, mistä tuo on voinut tulla?

Tytyllä on myös menossa eroahdistus ja vierastusvaihe. Vieraassa paikassa ollaan itkuisempia, ja jos äiti jää jonnekkin oven taakse niin silloin pääsee tytöltä kauhea parku...

Säälittää, kun toinen on niin herkässä iässä :(

Onko muilla samanlaisia kokemuksia?

Mä tässä eniten pelkään, että jos joku onkin tehnyt tytölle jotain minkä takia on alkanut pelkäämään... :(

Meillä tulee ja menee tollasia.
Meillä 8kk ikänen "pelkää" välillä ruokalappua, se laitetaan järkyttävän huudon ja huitomisen kanssa kaulaan.
Eroahdistus on myös ihan hirveä ollu nyt kuukauden. Huuto tulee saman tien jos mä häviän näkyvistä. Välillä en saa mennä edes keittiöön. Koetan aina livahtaa kun tytsy ei huomaa, ni jaksaa vaan leikkiään kuvitellen että mä oon edelleenkin sohvalla :D

Meil sama juttu, tyttö 10kk kans. Johtuu kai ainaki osittain siitä että nyt alkaavat tajuamaan että ovat kaksi eri henkilöä äidin kanssa, ja toki se vähän pelottaa ja pitää takertua ja turvautua. Ohi se menee!:)

Meillä oli pojalla kanssa vaihe, että pelkästi kovasti kaikkea: kylpyä, imuria, ihmisiä, kovia ääniä, vähemmän kovia ääniä ym. Lisäksi vierasti kovasti ja oli muutenkin tosi ujo ja äidin helmassa nyhjöttävä! Nyt puolitoista vuotiaana on aivan kuin eri lapsi! Menee muitten kanssa leikkimään, eikä asiat pelota enää niin paljoa! :) Toinen on vaan herkkä lapsi, eikä siinä mitään pahaa ole!

Tuota nostamistilanteessa tapahtuvaa pelkoa meillä ei kyllä ole ollut... onko tyttö ollut hoidossa jossakin? oletko kysynyt onko kenties päässyt jokin vahinko käymään?

Anoppilassa ollaan joskus oltu, missä olisi ollut mahdollista tuo vahingon sattuminen. Kuitenkaan mummu tai vaari ei ole tuohon asiaan voi liittyä, koska ne kyllä kertoisivat. Mutta olen sitten joskus jättänyt tytön vähäksi aikaa tuolla anoppilassa erään ulkopuolisen naisen vahdittavaksi, joka osaa olla tosi kateellinen meille. Eikä siitä todellakaan tiedä mitä se on tytölle tehnyt, kun olen ollut 5minuuttia poissa lähettyviltä!

Meidän tyttö pelkäsi myös tuota nostamista tässä muutama viikko sitten (on nyt siis melkein 11 kk ikäinen). Ennen tykkäsi ilmaannosteluista, mutta sitten tuli viikon/parin mittainen aika, jolloin ei tykännyt siitä yhtään (alkoi itkeä ja tarrasi kiinni). Nyt taas nauraa aina kun nostellaan ilmaan. Ja tosiaan, en tiedä mistä syystä pelkäsi (ei ole kertaakaan meinannut tippua tms.).

Uskoisin, että on vaan jokin ohimenevä vaihe, mutta toki kannattaa vähän tarkkailla sitä ulkopuolista naishenkilöä ja katsoa, miten lapsi häneen suhtautuu.

Yhteistyössä