10kk altistui vyöruusulle

elämä kantaa

Aktiivinen jäsen
13.01.2006
4 607
1
36
APUA!!! olen jo kysynyt ohjeet päivystyksestä mutta

onko kokemusta tarttumisesta, äidilläni todettiin tänään vyöruusu ja lapsella on eilen tullu pun näppy poskeen. ei parantunut kortisonivoiteella eli ei vaikuta hyttysenpistolta ehkä.
mennään huomenna siis lääkäriin mutta onko jollain kokemusta

Tarttuvuus

* Vesirokkovirus voi tarttua rakkulavaiheessa olevasta vyöruususta kosketustartuntana.
* Potilaan on vältettävä kontaktia vakavasti sairaisiin lapsiin, esim. solunsalpaajahoidossa oleviin. Jos kontakti on jo tapahtunut, lapselle on annettava zoster-hyperimmunoglobuliinia.
* Vältettävä kontaktia raskaana oleviin naisiin, jotka eivät ole sairastaneet vesirokkoa.

Meidän lapset on ollu moneen kertaan tekemisissä sukulaisten kanssa, joilla on ollu vyöruusu. Eivät ole saaneet vesirokkoa. Olen ymmärtäny, että aika heikosti se vyöruususta tarttuu.

Ja öö.. anteeksi nyt, mutta miksi menette huomenna lääkäriin? Sen yhden näpyn takia? :o

Mietin myös, et jos äidilläsi on tänään todettu vyöruusu niin ei se eilen tullut näppy voi olla siltä saatua vesirokkoa, eiköhän tartunta sitten ole tullut jostain muualta.

Vyöruusuun voi sairastua vain sellainen, joka on saanut vesirokkoviruksen elimistöönsä. Vyöruusu on aktivoitunut vesirokkovirus.

Eikä vyöruusu tartu yhtä ärhäkästi kuin perinteinen vesirokko. Voi siis niinkuin muutkin jo sanoivat saada vesirokon, mutta sekin vaatisi, että tuo vyöruusu olisi rakkula vaiheessa ja lapsesi suorassa kontaktissa niihin rakkuloihin.

Ja se tuli ihan pikkurillinpään kokoisesta haavasta!!!!
Illalla tyttö valitti sitä haavaa ja minä vain siihen että eihän tuo voi olla edes kipeä!!! No mutta aamu kun valkeni oli jalka turvonnut moninkertaiseksi!!! Ei saanut edes kenkiä jalkaan!!!
Ei muutakuin äkkiä lääkäriin ja sieltä sairaalaan!!!
On kuulemma hengenvaarallinen ilman hoitoa!!!
No meillä alkoikin kahden viikon antibiootti kuurit!!! Ensin kanyylilla suoraan suoneen viikon ajan ja sitten koti hoidolla!!!

Ja meillä ei ole ollut vesirokkoa!!! Nämähän ovat kai jotenkin samankaltaisia nämä ruusut!?
Ja meidän tyttö on 3 vuotias! Ja kaikki joka paikassa ovat sanoneet että on harvinaista jos tämän ikäisellä on edes ruusu...
Ja sairaalassa ainakun tuli uusi hoitaja niin kävi ensin netistä lukemassa että mikä ihme on ruusu!
Niin harvinainen se ainakin lasten polilla on!!!

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
Vyöruusu ei tartu lapsiin! Jos se tulee on taudin nimi vesirokko, joka ei ole niin vaarallinen että lasta pitäisi lääkäriin kiikuttaa!!!

Kyllä voi saada vyöruusun lapsenakin, mutta harvinaista. Yleensä tosiaan tulee vesirokkona.

joo kun mä pelkään että se tulee vyöruusuna sille |O
nimittäin äidilläni on pahana se on kasvohermohalvausvaara tällä hetkellä niin pahana ja kova kipu. siksi olen hermona. mut ajattelin että jos se muuttuu rakkulaksi siitä saa sen näytteen otettua.

mä en ole mikään tyhmä

Alkuperäinen kirjoittaja bebes:
Ja se tuli ihan pikkurillinpään kokoisesta haavasta!!!!
Illalla tyttö valitti sitä haavaa ja minä vain siihen että eihän tuo voi olla edes kipeä!!! No mutta aamu kun valkeni oli jalka turvonnut moninkertaiseksi!!! Ei saanut edes kenkiä jalkaan!!!
Ei muutakuin äkkiä lääkäriin ja sieltä sairaalaan!!!
On kuulemma hengenvaarallinen ilman hoitoa!!!
No meillä alkoikin kahden viikon antibiootti kuurit!!! Ensin kanyylilla suoraan suoneen viikon ajan ja sitten koti hoidolla!!!

Ja meillä ei ole ollut vesirokkoa!!! Nämähän ovat kai jotenkin samankaltaisia nämä ruusut!?
Ja meidän tyttö on 3 vuotias! Ja kaikki joka paikassa ovat sanoneet että on harvinaista jos tämän ikäisellä on edes ruusu...
Ja sairaalassa ainakun tuli uusi hoitaja niin kävi ensin netistä lukemassa että mikä ihme on ruusu!
Niin harvinainen se ainakin lasten polilla on!!!

Ruusu ja vyöruusu on kaksi aivan eri tautia!!

Alkuperäinen kirjoittaja wannabemommy:
ai ei voi tulla jos ei ole sairastanut vesirokkoa? mistä kuulit?

mites vesirokko käyttäytyy tän ikäisellä?

Voi tulla tosi lievänä ja jos niin käy, niin yleensä lapsi saa sen myöhemmin uudestaan.

Ruusu eli erysipelas on ihon ja ihonalaiskudoksen bakteeritulehdus. Vielä 1900-luvun alkupuolella ruusu oli hengenvaarallinen ja yleinen sairaus ja se esiintyi myös epidemioina. Edistysaskeleita ruusun hoidossa olivat sitä aiheuttavan bakteerin eristäminen vuonna 1882 ja penisilliinin käytön yleistyminen 1940-luvulla. Nykyisin ruusu on helposti diagnosoitavissa ja se hoidetaan antibiooteilla pitkinä kuureina. Ruusua ei pidä sekoittaa kahteen muuhun ihotautiin, ruusufinniin tai vyöruusuun, joita hoidetaan tyystin eri tavalla.

Vyöruusu eli herpes zoster on vesirokon aiheuttaman viruksen aiheuttama ihoinfektio. Vesirokon aiheuttava virus (varicella zoster) jää vesirokon sairastumisen jälkeen pysyvästi tuntohermojen hermosolmukkeisiin, josta se voi aktivoitua uudelleen, jonka seurauksena iholle syntyy yhden tai useamman hermon hermottamalle alueelle vyöruusuksi kutsuttu ihoinfektio. Henkilö, joka ei ole sairastanut vesirokkoa, voi siten saada toisen henkilön vyöruususta vesirokkotartunnan. Joskus harvoin vyöruusussa saattaa kyseessä olla myös uusi varcella zoster-virustartunta. Vyöruusu on syytä erottaa ihon muista "ruusu"-taudeista.

Kummipoikani oli alle 2kk, kun sai vesirokon. Lääkäri sanoi, ettei niin pienelle tule. Vaan tulipa. Vuoden päästä siitä tuli vyöruusu jälkitautina. Sinkkipastalla hoidettiin, ei ollut kivulias, tosin pojalla muutenkin tosi korkea kipukynnys. Kehenkään muuhun ei vyöruusua tullut.

Jos vyöruusun/vesirokon sairastaa vasta aikuisena niin se on usein ärhäkämpi. Lapsena se sairastaa usein lievempänä. Näin muistelisin...Mulla oli vyöruusu joskus 10 vanhana, en siitä oikein muista, mutta ei siinä sen kummempia ollut.

Vesirokko on erittäin tarttuva tauti, jonka itämisaika on kaksi viikkoa. Tartunnan voi saada sekä ilmasta että kosketuksesta. Vesirokko tarttuu sekä itämisaikana että taudin puhjettua - siihen asti, kunnes viimeinenkin näppylä on hävinnyt.

Eli ei se vyöruusustakaan saatu vesirokkotartunta hetkessä ilmene!

Yhteistyössä