10 kk vauva ei ryömi eikä konttaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja amalia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

amalia

Vieras
Pitäiskö huolestua? Istuu ilman tukea, mutta ei osaa itse mennä istumaan. Ei tykkää ollenkaan olla mahallaan, haluaisi vain kävellä tuettuna koko ajan. Tukea vasten seisoo suht hyvin itse. Muuten mielestäni kehittynyt normaalisti, joskin on pienikokoinen ikäänsä nähden.

Kannattaa soittaa neuvolaan jos tuo itseäsi vaivaa. Yleensä joko kontataan tai ryömitään ennen kuin lähdetään kävelemään, usein jopa molempia. Ja tuo motorinen kehitys on osalla lapsista hitaampaa kuin toisilla.

Ryömiminen ja erityisesti konttaaminen ovat erittäin tärkeitä vaiheita aivojen kehitykselle, eikä lapselle tee hyvää "hypätä" niiden yli suoraan kävelemiseen. Mikäli näin tapahtuu, se vaikuttaa haitallisesti koko kehon hallintaan ja erityisesti koordinaatiokykyyn.

Tilanteessasi siis sitkeästi pitäisin lasta lattialla niin mahallaan kuin selällään ja laittaisin vaikka jonkun lempilelun vähän matkan päähän niin, että lapsen pitää vähän ryömiä saadakseen sen käsiinsä. Tietenkin lapsi kätisee alkuun, kun turhautuu, mutta oppimista ei tapahdu muuten kuin harjoittelemalla.

nouseeko lapsi itse seisomaan? Mikäli ei nouse, niin unohtaisin tuon kävelyttämisen kokonaan. Noin jää monta tärkeää kehitysvaihetta välistä. Meidän poika lähti konttaamaan vajaa 11kk iässä eli todella myöhään. Normaalisti kehittynyt leikki-ikäinen on nykyisin. Anna lapsen edetä omassa tahdissa. Pidä paljon pitkällään lattialla, kun turhautuu tarpeeksi, niin kyllä se sieltä nousee:)

Alkuperäinen kirjoittaja amalia:
Pitäiskö huolestua? Istuu ilman tukea, mutta ei osaa itse mennä istumaan. Ei tykkää ollenkaan olla mahallaan, haluaisi vain kävellä tuettuna koko ajan. Tukea vasten seisoo suht hyvin itse. Muuten mielestäni kehittynyt normaalisti, joskin on pienikokoinen ikäänsä nähden.

Meilläpä kuule 1v1kk ei konttaa, ei ryömi... Kulkee pepullaan eteenpäin ja nousee polvilleen!

fyssari sanoi ettei huolta ole, selkeästi omapäinen ja lähtee kun lähtee :)

huoli poies :)

Yhteistyössä