1-vuotissynttärit lähestyy ja stressi kasvaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja duracellpupu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

duracellpupu

Uusi jäsen
30.06.2004
6
0
1
Hei kaikki yli 1 vuotiaitten äidit :D apua kaivataan
Miten olette järkänneet 1-vuotispäivät? Oletteko kutsuneet kummit, mummit ja ystävät kaikki yhtäaikaa vai onko pidetty useammat juhlat? Kuinka monta vierasta on tuntunut sopivalta määrältä ?
Meillä olisi tulossa sukulaisia ja kummeja yli 20 + vielä ystäviä lapsineen 20! :o
Hiki tulee kun vain ajatteleekin tulevia juhlia. Eipä taida tuo pikku neiti ymmärtää miksi niin paljon ihmisiä on talo täynnä. Vaikea on vaan karsia ketään pois. Jotkut ottavat kenties "nokkiinsa" jos eivät ole kutsuttuja. Mitä tehdä ? Help me.

Kutsut sukulaiset yhtenä päivänä ja kaverit lapsineen toisena. Näin meillä on tehty, muuten ei kerta kaikkiaan kaikki mahtuis eikä ehtisi muuta tekemään kuin keittiössä passaamaan ja kahvia keittämään. Kun vieraita tulee erissä, on paremmin aikaa rupatella.

Mun mielestä synttäreitä ei edes tarvitse kovasti juhlia. Sankari ei ymmärrä yhtään mitään itse. Me ei pidetty 1-vee synttäreitä, koska ei yksinkertaisesti jaksettu leipoa ja siivota niin paljon. Vasta kaksvuotiaana ovat saaneet synttärit.

Meillä on jokaisen kolmen lapsen synttäreitä vietetty ihan vain lähimpien kesken. 4-vuotias sai ekat lastenkutsut keväällä ja perinne pitää eli pikkusiskotkin saa isommat kekkerit 4v täyttäessään.

Itse asiassa en ymmärrä äitien stressiä 1v juhlista... Onko se äiti itse, joka haluaa niitä vieraita välttämättä kestitä tai saada lapselleen kasan lahjoja? 1-vuotiasta voi juhlistaa monin tavoin tekemättä päivästä kaaoksellista ja väkinäistä kaikkien kymmenien vieraiden tungeksiessa kotona pienen juhlasankarin jäädessä melkein jalkoihin.

Mutta kukin juhlii tavallaan. Onhan se joka tapauksessa suuri päivä! :)

Meillä on 3 pientä lasta ja en todellakaan ole ottanut stressiä synttäreistä. On niita isompiaki asioita mitä ressata ku jotain 1-vuotis synäreitä. Meillä käy syntymäpäivillä yleensä vain kummit ja heidän lapset jos pääsevät sekä mummolan väki ku asuvat lähellä. Ekan kerran vanhimman lapsen synttäreillä kävi paras kaveri naapurista ku tyttö täytti viime talvena 3-vuotta.
Juhlimme alle kouluikäisten synttärit siis vain lähimpien ihmisten kesken. Sitten kun ovat kouluiässä niin järjestämme sit isommat synttärit että voivat kutsua ne kaverit jotka itse haluavat. ei siis äitin ja isin kavereita! Näinmeillä.Miksi järjestää lapselle kauheita kekkereitä ku lapsi ei vielä tosiaankaan 1-vuotiaana ymmärrä asiasta mitään? Sit vielä äitit ressaavat asiasta. Itseaiheutettua turhaa stressiä. Mutta kukin taaplaa tyylillään myös tässää asiassa! =)

No on jo markkinat, jos sinä stressaat 1v synttäreistä niin miten ihmeessä tulet pärjäämään ilman vatsahaavaa tulevaisuudessa...hei asiat tärkeysjärjestykseen.

Tuttu tunne tuo stressin pukkaaminen päälle kun synttärit lähestyy. Meillä kans on kutsuttu sukulaiset yhtenä ja kaverit lapsineen toisena päivänä. Mulle lapsen synttärit on ollu ainakin tärkeitä ja yhdessä ollaan sankarin kanssa aina suunniteltu millainen kakku ja teema juhlissa on. Kerranhan lapsi vaan on pieni ja itsestäni on kivaa järkätä kivoja synttäreitä. Meillä synttärit muistetaankin aina teeman mukaan...

meillä sukulaiset ja kummit kävivät eri päivinä sen mukaan mikä kenellekin sopi. sitten lapsen hiekkalaatikko-kamut (olisko niitä ollut 7 äitiä ja 7 lasta) kutsuttiin yhtenä päivänä kahville.

itse selvisin näistä lasten-kekkereistä stressittä siten, että leivoin pakkaseen valmiiksi pullat ja kakkupohjan, mitkä sitten vaan sulatin ennen juhlia. vieraat kutsuttiin päikkäreiden jälkeen ja kutsussa ilmoitin myös juhlien päättymisajankohdan (eli kaikki tajusivat olla istumatta meillä yöhön asti, heh). muuten tarjolla oli vaan kekseja kaupasta sekä rusinoita ja vihannestikkuja. siis 1-vuotiaalle soveliasta ruokaa, sillä lasten kekkerithän ne olivat. aikuisille toki keitin myös kahvit. pullat ja kakut sulatin ja täytin siinä lapsen päikkäriaikana ennen kuin vieraat tulivat. jäätelö on myös helppoa ja nopeaa tarjottavaa.

koristuksena oli 1-v kynttilä oli siinä täytekakun päällä ja värikkäät servietit ja pahvilautaset.

tosi on, että ei noin pieni lapsi niistä juhlista välitä ja väsyykin, jos juhlissa on paljon väkeä ja ne kestävät kauan. mielestäni ehkä jopa noi meidän lasten-kekkerit oli liian suurimuotoiset ja ajattelin ensi vuonna nekin pilkkoa pienempiin osiin esim lähinaapurit yhtenä päivänä ja kauempana asuvat kaverit toisena. tarjoilut on lähinnä vaan aikuisia varten, lapset harvemmin niistä vielä tuossa iässä välittää, joten niihin ei kannata niin hurjasti myöskään panostaa. tärkeintä mielestäni on se, että lapset saavat hetken leikkiä keskenään isommalla porukalla!

Meillä juhlittu aikaisemmin synttäreitä, et vain mummu kutsuttu ja kummeille kyl ilmoitettu , mut asuvat kaukana ni ovat käyneet sit yllättäen jonkun muun asian yhteydessä pyörähtämässä ja vain yks tuttavaperhe, jossa saman ikäisiä lapsia on ollut käymässä. Vasta viime vuonna kun vanhin meni eskariin kutsuttiin pari eskarikaveria synttäreille pariksi tunniksi ilman mitään siivoamisia ja laittamisia . Sipsejä ja limpsaa kakku vain näön vuoksi, koska ton ikäiset ei juuri kakkua syö, pitää vain olla kynttilät puhaltaa. Siivottu on vasta juhlien jälkeen, koska sipsejä löytyy mitä kummallisimmista paikoista.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.09.2004 klo 16:05 Henna kirjoitti:
Mun mielestä synttäreitä ei edes tarvitse kovasti juhlia. Sankari ei ymmärrä yhtään mitään itse. Me ei pidetty 1-vee synttäreitä, koska ei yksinkertaisesti jaksettu leipoa ja siivota niin paljon. Vasta kaksvuotiaana ovat saaneet synttärit.

Näin on. Meillä oli kuitenkin pienimuotoiset synttärit aivan lähiomaisille. Kyllä sitä sitten kerkii järkkäämään niitä juhlia myöhemminkin. :)

Meillä neidin 1-vuotis synttäreitä vietettin kutsumalla vieraat "erissä".
Lapsi ei väsy ja sai nukkua päikkärit rauhassa, jokainen vieras sai kutsun mukana ilmoituksen, milloin on "vastaanottoaika". Kaikki noudattivat yllättäen pyyntöä. Kolmelle päivälle venyivät, mutta hyvä niin.

Yhteistyössä