1 vuotias heräilee öisin toistuvasti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja spsp
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

spsp

Vieras
Nyt väsyttää....

Oisko kellään mitään hyvää vinkkiä tai neuvoja tilanteeseen. (Neuvolasta en ole apua saanut). Meidän 1v2kk tyttö heräilee öisin monta kertaa ja tilanne on pahentunut nyt viimeisen puolentoista kuukauden aikana. Ollaan käyty allergiatesteissä (niissä ei näkynyt allergioita) ja ollaan oltu dietillä, mutta siitäkään ei mitään apua ole ollut...

Koen, että lapsi nukkuu liian vähän, koska on päivällä itkuinen, (muskarissakaan ei jaksa oikein osallistua). Viihtyisi vain äidin sylissä koko päivän....

Hän siis nukahtaa illalla helposti ja nukkuukin noin klo 01 asti, jonka jälkeen alkaa tunnin- kahden välin heräily. Ja se on sitten huutoa kurkku suorana, eli ei mitään pientä kitinää.... On vaikea rauhoitella...

Meillä on säännölliset ruoka-ajat ja iltarutiinit, joten en tiedä mitä mä teen väärin tai huonosti. Mua on nyt jo ruvennut pelottamaan, että miten mä pystyn palaamaan töihin takas, jos nää yöt ei meillä rauhoitu. Kun välillä mullakin pääsee itku yöllä, kun en saa nukuttua (oon siis sitä ihmistyyppiä, joka tarvitsee mielellään 8 tunnin yöunet, että aivot pelaa hereillä ollessa.) Ja nyt kun tätä on jatkunut jo pitkään, niin mulla alkaa jotenkin pää jo vähän hajoilla (unohtelen asioita, mulla on päänsärkyä usein, silmät on jotenkin sameat yms.) Eli mun on hyvin vaikea kuvitella nyt palaavani työelämään.

Mutta siis ennenkaikkea olen huolissani mun lapsesta. Onko tälle mitään tehtävissä?

Nukkuuko lapsenne teidän kanssa samassa huoneessa? Mikäli ei, suosittelen kokeilemaan, että tyttö tulee taas teidän huoneeseenne. Tässä asiassa on monta koulukuntaa, mutta mä uskon lähekkäin nukkumiseen. (Samaan sänkyyn en ole ikinä uskaltanut ottaa. Alussa pelkäsin parisuhteen puolesta ja nykyisin miehen sikeäunisuutta.)

Nukkuuko lapsenne teidän kanssa samassa huoneessa? Mikäli ei, suosittelen kokeilemaan, että tyttö tulee taas teidän huoneeseenne. Tässä asiassa on monta koulukuntaa, mutta mä uskon lähekkäin nukkumiseen. (Samaan sänkyyn en ole ikinä uskaltanut ottaa. Alussa pelkäsin parisuhteen puolesta ja nykyisin miehen sikeäunisuutta.)

Tai jos nukkuu samassa huoneessa, voi koittaa siirtää toiseen huoneeseen, tai siirtää vanhemmat vaan toiseen huoneeseen. Meillä toimi.

Pystyisitkö tarkkailemaan, mihin lapsi aina herää. Meillä oli (on toisinaan edelleen) yöt yhtä riehumista ja kerran päätin sitten valvoa lapsen vieressä ja konkreettisesti katsoa, mihin havahtuu (ja alkaa kirkumaan). Ja yllätys oli melkoinen. Lapsi käytännössä melkein tukehtui ylös nousevaan ruokaan... ja diagnoosina olikin myöhemmin silent refluksi...

Hei! Auttaa en osaa, mutta voi kertoa että aina syytä ei löydy tai sen kummempaa syytä edes ole. Terveisin kolmen todellä vähä ja huonounisen lapsen äiti joilla oli samanlaista noin kolmeen ikävuoteen asti jokaisen lapsen kohdalla. Tärkeintä mitä voit tehdä on huolehtia omasta jaksamisestasi eli joku muu välillä lapsen öitä hoitamaan, että saat edes yhden kokonaisen yön viikossa itsellesi. Tsemppiä!

Pystyisitkö tarkkailemaan, mihin lapsi aina herää. Meillä oli (on toisinaan edelleen) yöt yhtä riehumista ja kerran päätin sitten valvoa lapsen vieressä ja konkreettisesti katsoa, mihin havahtuu (ja alkaa kirkumaan). Ja yllätys oli melkoinen. Lapsi käytännössä melkein tukehtui ylös nousevaan ruokaan... ja diagnoosina olikin myöhemmin silent refluksi...

Voi kun jaksaisi tällaisen tehdä, olisi varmasti tosi valaisevaa!

Kiitos, kun vastailette.
Siis me ollaan kokeiltu erilaisia nukkumisjärjestelyitä. Tyttö on nukkunut pinnasängyssä meidän vanhempien huoneessa, sitten hänet siirrettiin nukkumaan siskonsa kanssa samaan huoneeseen ja lopuksi hän on nukkunut yksin omassa huoneessaan. Mikään näistä ei ole mielestäni toiminut sen paremmin....

Enkä imetä häntä enää öisin, sillä sen ohjeen sain neuvolastakin, että kannattaa yöimetys lopettaa, niin ehkä sitten alkaa nukkua kokonaisempia öitä. No, näin ei kuitenkaan tapahtunut.

Kun tyttö herää, niin mä "kiiruhdan" hänen luo ja yritän etsiä tuttia hänen sängystään, että saan sen takas hänen suuhunsa. Joskus se tutin laitto auttaa, joskus huuto vain yltyy. Yritän hyssytellä, mutta tuntuu, että tyttö on välillä ihan hysteerinen sen huutonsa kanssa. En oikein tiedä, onko hän hereillä vai unessa.... Välillä sitten ei auta muu kuin nostaa hänet meidän sänkyyn nukkumaan. Siinä sitten jatketaan unia kuka mitenkin. Huoh....

Niin, ja sitten olisi kiva kuulla teiltä jotka siis ovat kokeneet samaa, että miten olette jaksaneet sitten siellä työelämässä?
Mulla on se vielä onneksi vähän edessäpäin, mutta pelkään jo nyt sitä, että jos tämä tilanne ei tästä miksikään muutu. Mulla odottaa erikoissairaalassa 3-vuorotyö, joten mä en oikeasti tule selviytymään siitä, jos en saa nukuttua öisin. Se uhkaa jo mielestäni potilasturvallisuutta...

Yritän hyssytellä, mutta tuntuu, että tyttö on välillä ihan hysteerinen sen huutonsa kanssa. En oikein tiedä, onko hän hereillä vai unessa....

Voisko tytöllä olla unikauhukohtauksia? Vai mitä ne on, valvepainajaisia? Siis että näkee pahaa unta ja se uni jatkuu hereillä ollessa?

Voisko tyttö tehdä hampaita, tai olla kipeä vaikka korvista?

Mäkin ehdotan hampaita. Kokeile antaa illalla pitkäkestoista särkylääkettä (Pronaxen), josko siitä olisi apua. Toinen vaihtoehto on, että tyttö vain elää yölläkin päivää. Meillä tuo yöheräily alkoi noin 8kk iässä ja kesti tuonne 1v9kk asti. Ei siihen mikään muu auttanut kuin aika. Töissä jaksoi, kun jaettiin miehen kanssa öisin hoitovuorot.

Yhteistyössä