1-vuotias ei halua että syötetään, mutta ei osaa itsekään syödä... mitä tehdä!!??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Laitan hänelle oman lautasen ja lusikan siihen. Ottaa lusikan oikeaan käteen ja alkaa vasemmalla lääräämään ruokaa. Sormiruokaa osaa kyllä syödä jos vaan haluaa.

Sitten kun läärää tätä omaa ruokaa niin antaa minun syöttää toiselta lautaselta siinä sivussa. Jos ei tuota omaa ruokalautasta hänellä ole, ei suostu syömään lainkaan.

jatkanko vaan näin? Vai olisiko jotain keinoa mitenkä saisin hänet oppimaan mitenkä ruokaa lusikoidaan suuhun?

Pääasia on varmaankin se, että syö. Kaikenlaisia keinoja voi kokeilla.
Leluja, kylpykirjoja viihdykkeeksi. Sormiruokailu on ihan jees.. alussa

Lusikan kanssa voi kokeilla itsenäisesti, jos sén vaan aina sille antaa.. mut sen oppii kun sen aika on ja matkimalla katsoo pian oppia.

Voimia sulle.

lapsi on vasta 1-vuotias..jatkat vaan samaan malliin...kyllä se siitä oppii ajan kanssa :flower: ..juuri nyt hän opettelee sitä lusikan käyttöä...mullakin tai tytöllä oli aina lusikka omassa kädessä ja itte laitoin ruokaa siinä sivussa toisella lusikalla suuhun :heart:

Juu eihän tässä toi hätää ole, en mä sillä. Alkuun ajattelin että mikä on vialla kun ei taaskaan ruoka maistu, mutta en keksi muuta syytä kuin tuon että ei halua että syötetään. Kun sitten kun saa oman lautasen eteen ja siihen sormiruokaa tai samaa ruokaa mitä syötän niin johan saan minäkin syöttää. Mutta jos syötän samalta lautaselta mistä tyttö syö, niin menee suu taas kiinni... =0

Kuten sanottua, pääasia kuitenkin että syö. Kannattaa silti yrittää välttää liiallista pelleilyä ettei tuu pahaakin kierrettä mutta joskus sekin on pakko. 1-vuotias haluaa varmasti jo itse kokeilla syömistäkin, mut auttasko se jos laittasit vaikka leivänpaloja siihen pöydälle ni saapi siitä itse välillä napsia? Ja oma lusikka käteen ja samalta lautaselta välillä itsekin yrittää.

Yhteistyössä