1-vuotian posket helottaa punaisina...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihan oikeasti......
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ihan oikeasti......

Vieras
Lapsen posket ovat olleet 5kk lähtien huonossa kunnossa ( siis silloin kuin aloitin hedelmät ja marjat) joka päivä enemmän ja vähemmän. Olen rasvannut perusvoiteella ja bepanthenilla mutta ei juurikaan sitä parane. Jos syö marjoja niin punoitus on todella rajua pitkään ( kuin olisi ollut monta tuntia pakkasessa ulkona ) kestää paripäivää, Terveydenhoitajan mukaan kyse ei ole ainakaan allergiasta koska esiintyy vain poskissa. Posket ovat muutenkin aivan korput ja kuivat + että punottaa paljon ja erittäin paljon. Lapsi on muutenkin kitisevä melkein koko ajan ja yöt ovat täyttä hulabaloota kun ei saa nukuttua, heräilee pitkin yötä ja valvoo tunti tolkulla.

En tiedä lopetanko kokonaanm arjojen antamisen vai noudatanko neuvolan ohjetta ja annan marjoja. Millä niitä poskia saisi edes vähän paranemaan.

Meillä johtuu samanlainen ihan vaan talvesta ja kuivasta ilmasta, eli kuivat posket. Rasvaan bepanthen voiteella (pinkki raita) useamman kerran päivässä paksusti ja helpottaa jonkin verran. Itselläni oli myös välillä ihan punaista ja kuivaa koko naama, ja kaikki muut rasvat vai kirveli hirveästi, mutta bepanthen voide auttoi.

Voithan yrittää jättää marjat pois. Tai pyytää lääkäriltä antihistamiinia, mikä voisi rauhoittaa poskien punaisuutta. Voi olla allergiaakin.
Kuuriluontoisesti voi käyttää Sibicortia poskille perusvoiteen lisäksi. Ruokapäiväkirjan pitäminen voi helpottaa myös tilannetta, jos kyseessä ei olekaan esim. marjat/hdelmät.

Tuo levottomuus voi myös liittyä allergiaan.

Onko teillä suvussa atopiaa?

Viimeksi muokattu:
Ei tartte välttis olla allergia voihan olla atooppinen iho, joka vaan reagoi happamiin marjoihin? Eikös atooppisten iho ole herkkä ainakin esim sitrushedelmille. Voithan antaa marjoja vähemmän nyt talvella, kun pakkaset pitää muutenkin ihon kuivana. Oletko kokeillut kortisonirasvaa poskiin?

No, meillä alkoi ipanoiden atooppinen ihottuma juurikin poskista, joten...;)...atooppisessa ihottumassa voi myös olla taustalla allergiaoireita, joten jos tilanne helpottaa välttämällä marjoja, niin mikä jottei vois rauhoittaa sitä. Muutoin rasvausta, rasvausta ja rasvausta :).

Meillä kaksostytøillä ihan sama juttu. Viimekesänä 2-vuotiaana iho oli paremmassa kunnossa, mutta nyt taas pahempi. Olen huomannut että marjojen (mustikka käy) lisäksi suurin osa hedelmistä varsinkin omena ja sitrushedelmät ja tomaatti tekevät saman. Meillä myøs hulabaloo øitä juuri kun iho reagoi. Jonkinlaista atopiaa.

jättäisin marjat ja ruoka-aineet joiden huomaat aiheuttavan atopiaa pois ainakin hetkeksi. Sitäpaitsi tuo mahdoton hedelmä-ja marjasoseiden syønti on kunniassa ainakin pohjoismaista vain suomessa. Sellaista valikoimaa ei løydy kaupoista mistään muualta. Tärkeämpää on saada nukkua kuin syødä jotain joka ei sovi.

todellakin allergiaa. lue rauli mäkelän kirja irti tulehduskierteestä! voi olla allerginen monelle, myös jopa marjoille, itse epäilisin ensin maitoa, mutta voi olla joku jopa marjoista, todellakin mille vain voi tulla allergiseksi. tsemppiä.

Mietin kanssa tuota atoopiaa... maitoallergiaa on ihan vastasyntyneestä asti epäilty jatkuvan maidon oksentamisen vuoksi. Onneksi se nyt on jäänyt pois! Kortisonirasvaa olen kokeillut ja auttoikin mutta kun lopetan sen käytön niin punasuus palaa. Täytyy kokeilla sitä ruokapäiväkirjaa... harmittaa kun eivät suostu neuvolassa auttamaan. Ens viikolla on lapsen rokotusaika ja annan ennen sitä marjoja niin näkevät kuinka rajusta punotuksesta on kyse. Aivan kuin tulikuumaa vettä olis kaadattu lapsen poskiin ja osaan leukaa.

Hei!
Aina ei tarvi olla ns. ruoka-aineallergiaa.
Toisilla on herkkä iho ja jo pelkästään se että syöttäessä naama sotkeentuu marjoista voi aiheuttaa ärsytystä, varsinkin jos iho on kuiva.
Voishan sitä kokeilla lumiukkorasvausta poskiin ennen syömistä.. putsaantuuma marjasoseet poskilta ruokailun jälkeen herkemmin :)
Nimimerkki: atoopikko

Meillä näin: tyttö 1,5v. ja posket aivan tulipunaiset ja karheat, myös reisien ja pohkeiden iho kauttaaltaan kuivan röpelöistä. Olen epäillyt allergiaa suurinpiirtein synytymästä saakkaa kun ollut levottomia öitä ja noita iho-oireita sekä todella runsasta pulauttelua vauvana. Allergiatesteissä kävi, niissä ei tietenkään mitään ja nyt yötkin ihanan rauhallisia, siis todella hyvin nukku. Eikä mitään olla ruokavaliossa muutettu. Iho ilmeisesti vain herkkä, niinkuin minulla itsellä. Ei kaiken tarvitse olla allergiaa... Pakkanen vain saa meillä herkän ihon reagoimaan sillä kesällä kaikki ok.

Meillä on siis samanlainen homma. Epäilin itse allergiaa, mutta kun puna hävisi viikon reissulla etelän lämmössä ja kosteudessa, niin tämä kuiva huoneilmahan sen tekee. Itselläkin kuiva iho niin miksei myös lapsella. Reissun jälkeen rasvaillut aina kun muistan, eikä punaa ole enää tullut.

Yhteistyössä