1-vuotiaan yökapina / vinkkejä kaivataan:)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yökyöpeli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

Yökyöpeli

Vieras
Hei,

juuri 1 vuotta täyttänyt tyttäremme on aloittanut yökapinoinnin, eli herätessään ei suostu enää jatkamaan unia omassa sängyssään. Nukahtaa kyllä syliin tai parisänkyyn, mutta heräilee ja itkee pinnasängyssä.

Olisiko kenelläkään vinkkejä, miten tuon oman sängyn saisi jälleen kelpaamaan? Tyttö on puolivuotiaasta asti ollut suht' hyvä nukkuja. Mietinkin, liittyyvätkö nämä järkyttävät yökapinat kävelyn opettelemiseen vai eroahdistukseen äidistä.. Veikkaan viimeisintä. Yöt ovat nyt hyvin repaleisia, ja mieskin viikot töissä muualla, joten kaikki neuvot ovat kullan kalliita:) Ja vielä: tietääkö joku, voiko tässä iässä kokeilla unikoulua; eli yrittää rauhoittaa omaan sänkyyn ja antaa vähän aikaa itkeäkin omassa huoneessa ennen kuin menee väliin? Aion urhoollisesti yrittää saada omaa sänkyä kelpaamaan, sillä nukun itse huonosti jos tyttö on vieressä (hän liikkuu kovasti ja on vaarassa myös pudota..)

Kiitos kaikista vinkeistä!

Meillä 1v.poika heräilee nykyään tiheesti öisin.Jopa parin tunnin välein koko yön.
Hän ei suostu jatkamaan unia kuin maitopullolla.Pitäs huudattaa pois siitä tavasta.Kyllä tota unikoulua tosiaan voi kokeilla.

Kävelyn opettelu tuo kyllä tuon levottomuuden öihin.(Meillä on kolme lasta).Eroahdistus meillä on alkanut n.7-8 kk iässä ja jatkunut n.1,5v:ksi.Hampaiden tulo voi myös itkettää,meillä niitä on tuolle 1-v:lle tullu paljo peräkkäin.4 poskihammasta kerralla.
Kannattaa tosiaan koittaa rauhottaa lapsi omaan sänkyyn.Muuten voi olla vaikea saada pois vierestä.

Meidän kokemus, en tiiä kannattaako tehdä samalla tavalla...
Poika teki totaalisen pinnasängyssä nukkumis-stopin 1v 4kk ikäisenä. Ei jäänyt pinnikseen, vaikka mitä olisi tehnyt. Huuto oli karmeaa... Hermo ei kestänyt taistella nukkumisen kanssa, joten meillä otettiin poika meidän huoneeseen omaan lastensänkyyn nukkumaan. Siinä on siitä lähtien nukkunut, on nyt 2v. Sänky on ihan meidän sängyn vieressä. Yleensä kiipeää aamuyöstä meidän viereen...
En tiedä miten saadaan siirrettyä omaan huoneeseen, en ole vielä asialla stressannut. Mutta saattaahan se vaikeaa olla. Nyt on kuitenkin "rauha maassa" ja saadaan kaikki nukuttua yömme hyvin.

Kiitos vinkeistä! Miten olette tehneet unikoulua? Tassuttelua ja huudattamista - ja sinnikkäästi aina vaan omaan sänkyyn? Kauanko voi antaa itkeä (pöllö kysymys varmaan, kun on niin yksilöllistä, mutta että tietäisin vähän, mistä aloittaa..)

Oon pitäny unikoulua vaan yösyömisten lopettamisen suhteen, sen jälkeen ku ne on jääny pois, ni meillä on loppunu yöheräilyt.
Oon nukkunu samas huonees lapsen kaa ja kun lapsi on heränny itkemään juomista,ni oon vaan silitelly ja antanu tavallisesta mukista vettä vähän, jos muu ei oo auttanu.En pysty antaa lapsen huutaa itekseen,vaan mun on pakko lohdutella siinä vieressä.

Katso neuvoa www.annawahlgren.com, värikkäästi (huonosti) suomennettua mutta hauskaa luettavaa.

Toinen vaihtoehto on antaa nukkua vieressä, ja siirtää omaan sänkyyn kun ymmärtää asiasta itse vähän enemmän, vaikka 2-vuotiaana. Stressittömämpi vaihtoehto, jos pystytte jakamaan sänkynne vauvan kanssa.

Yhteistyössä