1 vuotiaan vaatekoko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Katjuska
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Normaalikokoisen 1v vaatekoko on 80 ja 1½v 86 eli koko 80 1-1½v ja koko 86 1½-2v. Eri asia jos kyseessä on iso lapsi ja pieni ikäsekseen. Vaateissa on myös koko eroja. Meilläkin 1½v pojalla käytössä 74-90 senttisiä vaatteita, tuo 90 on 86 rinnakaiskoko.

No voiko jotain vaatekoosta päätellä painon perusteella? Jos on vaikkapa 12 kg ja 76 cm, niin mahtuukohan 80 cm vaatteet vai onko 86 myös pieni? Mä oon tumpelo näissä... sori.

Lisään vielä, että monet tämän kesän vaateet koko 86, menevät meidän pojalle varmasti vielä ensi kesänä. Nyt on saanut kiristää vyötäröltä vyöllä tai niillä säätönapeilla ja esim. shortsit ja caprit ovat olleet pitkiä lahkeista. Tuttavani liki 3v pojalle menee vielä koon 86 t-paidat.

meillä 1,4 v poika noin 12 kg ja jotai 80 cm? sisävaatteet on 86 cm ja ulkovaatteet osa 86 ja osa 92 (näistä kyllä hihat ja lahkeet vähän pitkät)

1-vuotiaana 80-86 senttiset vaatteet, taisi joku tutan 74 cm mahtua...

Taaperoita on niiiiin eri kokoisia että en missään tapauksessa vuosikkaalle ostaisi 80 senttistä.Meillä niitä käytettiin 7kk iässä ja mm.Lindeksillä pienet koot.Lahjaksi jos menee,haittaa ei jos on reilu eli veisin 90cm.Jos vauva on 12kg ja 76cm luulisin 86 olevan hyvä.Tutan vaatteissa kylläkin iso...

Hei!

Meillä pojalla 10,5 kuukautta vaatekoko tällä hetkellä 74 cm, myös joitakin 80 senttisiä jo on. Eli vuoden iässä tuo 80 senttiä on oikea koko. Uloilupuvun ostin syksyksi kokoa 74 ja oli vielä reilu, kun se ostettiin. Uskon, että vanha Tutan 68 cm:n haalarikin menee vielä alku syksystä. Ja meidän poika on ihan keskimittainen, mutta hiukan hoikan puoleinen. Ihmettelen tuota, kun kaikki sanovat, että Tutan vaatteet ovat isoja. Minä olen kyllä joutunut ostamaan Tutan vaatteista aina isomman koon, kuin esim. Lindexin vaatteista. Siis puhun nyt sisävaatteista. Ulkovaatteet ovat reiluja, kuten edellä jo tulikin esille. Tälläkin hetkellä Lindexin vaatteet ovat kokoa 74 ja Tutan vaatteiden oltava 80 cm. Varsinkin bodyt ovat minun mielestä pienempiä, ainakin ensimmäisen pesun jälkeen. Ja haluan nyt vielä siis korostaa, että puhun sisävaatteista ja erityisesti vielä bodeista.

Kyllä Tutan vaatteet ovat suurempaa kokoa. Eka pesu on ehdottomasti pestävä ohjeen mukaaan eli 60, muuten kutistuvat.

Niin ja opelle sen verran, että 1v voi ostaa huoletta sen 80 ellei tiedän lapsen olevan iso ja pullea. esim. Paino 12kg ja pituus 74cm viittaa pyöreään lapseen, joten vaatteissa tarvitaan leveyttä. Yleensä kasvu tasoittuu kumminkin vuoden iässä myös niillä, jotka ovat käyttäneet 7kk iässä 80 vaatteita, muutoinhan sillä kasvutahdillä 1v olis käytössä 120 cm:)

Hmm, vaatealan ihmisenä jäin miettimään tuota kutistumisväitettä... Kun minun mielestäni liian matala pesulämpö ei kyllä kutista, korkeintaan värit voi levitä.
Jokatapauksessa poikamme, pitkä mutta hoikka, on nyt 1 v. ja vaatekoko vaihtelee vaatevalmistajasta riippuen 74 - 90 cm välillä. Eniten kokoa 80, mutta ei 86 enää hirmuisen iso ole.

Alkuperäinen kirjoittaja UK:
Hmm, vaatealan ihmisenä jäin miettimään tuota kutistumisväitettä... Kun minun mielestäni liian matala pesulämpö ei kyllä kutista, korkeintaan värit voi levitä.
Jokatapauksessa poikamme, pitkä mutta hoikka, on nyt 1 v. ja vaatekoko vaihtelee vaatevalmistajasta riippuen 74 - 90 cm välillä. Eniten kokoa 80, mutta ei 86 enää hirmuisen iso ole.

No, jostain syystä kuitenkin useat, jotka käyttöönottopesun ovat pesseet 40 väittävät Tuttan vaateiden kutistuneen pesussa...

Meillä ei niin ole käynyt.

Meillä nyt 1½v 86 vaatteet alkavat olla soppeleita pituudestä, mutta edelleen hosujen vyötäröt löysiä.

Tuosta kutistumisesta, mielestäni H&M:n vaatteet todella KUTISTUVAT pesussa. Tosin meillä on lisäksi käytössä kuivausrumpu joka kutistaa kaikkia vaatteita mutta olen huomannut että H&M:n vaatteet menevät kasaan melkein yhden koon verran =(

Meillä 1v 4kk poika (11kg ja pituutta jotain 76cm) ja käytössä ovat 80-86cm vaatteet. Paidat pääasiassa 86cm ja housut 86cm. Ja ulkovaatteet ovat reiluja, esim. Rukka sadeasu (sadetakki + housut) on 80cm ja menevät varmasti koko syksyn.

Meillä tyttö 11 kk, pituus oli viimeksi 72,5 cm ja paino varmaan tällä hetkellä 9 kg, paremmin hintelä kuin pullukka. Käytössä on enimmäkseen 74 cm vaatteita, syksyksi olen ostanut 80-senttisiä, ovat vielä aika reilun kokoisia.

Valmistajasta tosiaan riippuu aika paljon, minkä kokoisia ja mallisia vaatteita on.

Esimerkkejä:
Zara, tyttöjen housut melko kapeita ja pitkän mallisia, 9-12 kk on vielä ihan passeli uskoakseni syksylläkin meidän tytölle. Saman kokoiset paidat on kyllä jo käymässä pieniksi. Poikien vaatteet siellä selvästi väljempiä.

Elle, aika niukan mallisia, meidänkin tirriäiselle. Syksyksi olen ostanut muistaakseni 1,5-vuotiaan kokoa, 1-vuotiaan koko oli just nyt passeli, ei olisi jäänyt kasvuvaraa yhtään.

Benetton, aika niukkaa kokoa myös.

Tutta, meillä menee vielä just ja just 68 cm pyjama, 74 cm tuntuu edelleen aika reilulta vaikka käytössä onkin, kompastelee lahkeisiin. Bodyt on mielestäni aika pientä kokoa, housut ja puolipotkarit menneet paljon pidempään kuin vastaavan kokoinen body. 68 cm kevytvanuhaalari käytössä vielä, mutta käymässä pieneksi. 80 cm fleecehaalari todella reilu, mutta varmaan talvella sopiva välihaalarina.

Lindex, bodyt tuntuu olevan pienempää kokoa kuin housut.

Name It, näissäkin paidat ja bodyt pienempiä kuin vastaavan kokoiset housut.

Mutta ihan tosi paljon riippuu lapsesta, tuttavan puolivuotias käytti 80 cm vaatteita, kun oli eri kaliiperia meidän tytön kanssa. Kestovaipat tuntuu vievän myös enemmän tilaa vaatteen alla kuin kertikset.

Ai niin, 74 cm keväthaalari menee vielä uskoakseni alkusyksyn, on Nicky Nelly. Talvihaalarilksi olen ajatellut 80 senttisen riittävän. Keväällä tyttö 1,5 v ja uskoakseni 86 cm olis sopivia.

*:lle tiedoksi, pesen vaatteet pesuohjeen mukaan ja mielellään pesen kaikki vauvan vaatteet 60 asteesta, joten siitä ei voi olla kyse. Ja olen ehdottomasti Kledjumamman kanssa samaa mieltä, että Tutan bodyt ovat pientä kokoa.

Jos lahjaksi meinaa vaatteita ostaa, kannattaa kysyä suoraan vanhemmilta oikeaa vaatekokoa ja mitä vaatteita käytetään. Itse vannoin joskus pukevani pojalle bodeja niin kauan, kun vaan kokoja löytyy. Bodyt sai jäädä 1-vuotis synttärien aikaan. Meillä poika kohta 1,5 v. paidat on kokoa 86 ja housut 74. Housuissakin on aivan huimia eroja. lahkeen pituus saattaa heittää jopa kymmenellä sentillä! Talvea varten oon ostanu muutaman pitkähihasen 92 kokoa. Paidoissa ei mun mielestä haittaa vaikka vähä isompia on. Housuissa se liikapituus on huono, ellei saa nätisti käärittyä lahjetta. Neuvoisin kuitenkin soittamaan ja kysymään, omat vanhemmat sen tietää parhaiten minkä kokoset vaatteet on omalle lapselle hyvät. Meillä poika kotimittausten mukaan 85 cm ja 12,8 kg.

Alkuperäinen kirjoittaja vivi:
Tuosta kutistumisesta, mielestäni H&M:n vaatteet todella KUTISTUVAT pesussa. Tosin meillä on lisäksi käytössä kuivausrumpu joka kutistaa kaikkia vaatteita mutta olen huomannut että H&M:n vaatteet menevät kasaan melkein yhden koon verran =(

Meillä 1v 4kk poika (11kg ja pituutta jotain 76cm) ja käytössä ovat 80-86cm vaatteet. Paidat pääasiassa 86cm ja housut 86cm. Ja ulkovaatteet ovat reiluja, esim. Rukka sadeasu (sadetakki + housut) on 80cm ja menevät varmasti koko syksyn.

Kuivausrumpu kutistaa vaatteita ja muutenkin heikentää niiden laatua. Monissa vaatteissa on kielto kuivausrumpu kuivauksesta.

Meillä ei H&M.n vaatteet ole koskaan kutistuneet! Ovat muutenkin reilua kokoa, joten siihen olis varaa:)

Alkuperäinen kirjoittaja Kledjumamma:
Meillä tyttö 11 kk, pituus oli viimeksi 72,5 cm ja paino varmaan tällä hetkellä 9 kg, paremmin hintelä kuin pullukka. Käytössä on enimmäkseen 74 cm vaatteita, syksyksi olen ostanut 80-senttisiä, ovat vielä aika reilun kokoisia.

Valmistajasta tosiaan riippuu aika paljon, minkä kokoisia ja mallisia vaatteita on.

Esimerkkejä:
Zara, tyttöjen housut melko kapeita ja pitkän mallisia, 9-12 kk on vielä ihan passeli uskoakseni syksylläkin meidän tytölle. Saman kokoiset paidat on kyllä jo käymässä pieniksi. Poikien vaatteet siellä selvästi väljempiä.

Elle, aika niukan mallisia, meidänkin tirriäiselle. Syksyksi olen ostanut muistaakseni 1,5-vuotiaan kokoa, 1-vuotiaan koko oli just nyt passeli, ei olisi jäänyt kasvuvaraa yhtään.

Mulla taas aivan päinvastainen kokemus Benettonista:) Name it on normaalia kokoa, mutta housuista kannattaa ottaa suurempi.

Benetton, aika niukkaa kokoa myös.

Tutta, meillä menee vielä just ja just 68 cm pyjama, 74 cm tuntuu edelleen aika reilulta vaikka käytössä onkin, kompastelee lahkeisiin. Bodyt on mielestäni aika pientä kokoa, housut ja puolipotkarit menneet paljon pidempään kuin vastaavan kokoinen body. 68 cm kevytvanuhaalari käytössä vielä, mutta käymässä pieneksi. 80 cm fleecehaalari todella reilu, mutta varmaan talvella sopiva välihaalarina.

Lindex, bodyt tuntuu olevan pienempää kokoa kuin housut.

Name It, näissäkin paidat ja bodyt pienempiä kuin vastaavan kokoiset housut.

Mutta ihan tosi paljon riippuu lapsesta, tuttavan puolivuotias käytti 80 cm vaatteita, kun oli eri kaliiperia meidän tytön kanssa. Kestovaipat tuntuu vievän myös enemmän tilaa vaatteen alla kuin kertikset.

Moi taas!

Pakko vielä kommentoida tuota kuivausrumpu asiaa... meillä ei ole H&M: n vaatteet kutistuneet, ainakaan merkittävästi, vaikka olen ne rummussa kuivannut. Lisäksi erikoista asiassa on mielestäni se, että ns. halvemmat vaatteet, kuten Lindexin ja H&M:n vaatteet saa kuivata rummussa, mutta kotimaisia "laadukkaita" Tutan vaatteita ei saa. Luulisi äkkiseltään, että on toisin päin. Jotenkin olettaisi, että kotimainen vaate kestäisi rumpukuivauksen, mutta ilmeisesti ei. Muutenkin olen ollut Tutan vaatteisiin todella pettynyt, laatu on vuosien varrella huonontunut huomattavasti. Vaatteet nukkaantuvat todella nopeasti ja värit haalistuvat. Paremmin tuntuvat nuo Lindexin ja H&M:n vaatteet kestävän kulutusta ja pesukertoja. Eräskin Tutan body nukkaantui ensimmäisessä pesussa ihan kamalaksi, vaikka pesin nurinpäin ja muutenkin pesuohjeiden mukaan. Yhdet puolipotkarit taas oli täynnä reikiä saumoista ennen kuin olivat olleet kertaakaan päällä. (Pesen vaatteet ennen käyttöön ottoa.) Äitini toi Reiman sukat lahjaksi ja niissä oli reikä. Aina ei siis voi kotimaiseen laatuun luottaa. Tai sitten meillä on ollut todella huono tuuri. Olen kyllä kuullut muiltakin samaa, että laatu on huonontunut. Ulkovaatteissa, haalarit ym. luotan kuitenkin vielä kotimaiseen ja monesti juuri Reima-Tuttaan. Mutta muita käyttövaatteita en kyllä kauheasti enää Tutalta osta.

Meillä esikoinen käytti 1v 86cm ja kakkonen 74cm eli aika iso ero.

Kuivausrummusta - kuivausrumpu oikein käytettynä ei oikeastaan pitäisi kutistaa vaatteita. Vaatteita ei vain saisi kuivata täysin kuiviksi, eikä varsinkaan antaa pyöriä kuivumassa sen jälkeen kun ovat jo kuivia. Itse jätän vaatteet hieman kosteiksi enkä ole huomannut että mikään olisi kutistunut. Lasten sukkahousuja tosin en laita rumpuun, niistä sanottiin jo liikeessä että kutistuu taatusti.

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinko:
Moi taas!

Pakko vielä kommentoida tuota kuivausrumpu asiaa... meillä ei ole H&M: n vaatteet kutistuneet, ainakaan merkittävästi, vaikka olen ne rummussa kuivannut. Lisäksi erikoista asiassa on mielestäni se, että ns. halvemmat vaatteet, kuten Lindexin ja H&M:n vaatteet saa kuivata rummussa, mutta kotimaisia "laadukkaita" Tutan vaatteita ei saa. Luulisi äkkiseltään, että on toisin päin. Jotenkin olettaisi, että kotimainen vaate kestäisi rumpukuivauksen, mutta ilmeisesti ei. Muutenkin olen ollut Tutan vaatteisiin todella pettynyt, laatu on vuosien varrella huonontunut huomattavasti. Vaatteet nukkaantuvat todella nopeasti ja värit haalistuvat. Paremmin tuntuvat nuo Lindexin ja H&M:n vaatteet kestävän kulutusta ja pesukertoja. Eräskin Tutan body nukkaantui ensimmäisessä pesussa ihan kamalaksi, vaikka pesin nurinpäin ja muutenkin pesuohjeiden mukaan. Yhdet puolipotkarit taas oli täynnä reikiä saumoista ennen kuin olivat olleet kertaakaan päällä. (Pesen vaatteet ennen käyttöön ottoa.) Äitini toi Reiman sukat lahjaksi ja niissä oli reikä. Aina ei siis voi kotimaiseen laatuun luottaa. Tai sitten meillä on ollut todella huono tuuri. Olen kyllä kuullut muiltakin samaa, että laatu on huonontunut. Ulkovaatteissa, haalarit ym. luotan kuitenkin vielä kotimaiseen ja monesti juuri Reima-Tuttaan. Mutta muita käyttövaatteita en kyllä kauheasti enää Tutalta osta.

Tuttalla on todella laatu heikentynyt. Meilläkin monista haalreisra ja bodeysta on saumat auenneet muutaman pesun jälkeen :( H&M.n vaatteet, halvasta hinnasta huolimatta, kestää pesua :)

Yhteistyössä