K
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja UK:Hmm, vaatealan ihmisenä jäin miettimään tuota kutistumisväitettä... Kun minun mielestäni liian matala pesulämpö ei kyllä kutista, korkeintaan värit voi levitä.
Jokatapauksessa poikamme, pitkä mutta hoikka, on nyt 1 v. ja vaatekoko vaihtelee vaatevalmistajasta riippuen 74 - 90 cm välillä. Eniten kokoa 80, mutta ei 86 enää hirmuisen iso ole.
Alkuperäinen kirjoittaja vivi:Tuosta kutistumisesta, mielestäni H&M:n vaatteet todella KUTISTUVAT pesussa. Tosin meillä on lisäksi käytössä kuivausrumpu joka kutistaa kaikkia vaatteita mutta olen huomannut että H&M:n vaatteet menevät kasaan melkein yhden koon verran =(
Meillä 1v 4kk poika (11kg ja pituutta jotain 76cm) ja käytössä ovat 80-86cm vaatteet. Paidat pääasiassa 86cm ja housut 86cm. Ja ulkovaatteet ovat reiluja, esim. Rukka sadeasu (sadetakki + housut) on 80cm ja menevät varmasti koko syksyn.
Alkuperäinen kirjoittaja Kledjumamma:Meillä tyttö 11 kk, pituus oli viimeksi 72,5 cm ja paino varmaan tällä hetkellä 9 kg, paremmin hintelä kuin pullukka. Käytössä on enimmäkseen 74 cm vaatteita, syksyksi olen ostanut 80-senttisiä, ovat vielä aika reilun kokoisia.
Valmistajasta tosiaan riippuu aika paljon, minkä kokoisia ja mallisia vaatteita on.
Esimerkkejä:
Zara, tyttöjen housut melko kapeita ja pitkän mallisia, 9-12 kk on vielä ihan passeli uskoakseni syksylläkin meidän tytölle. Saman kokoiset paidat on kyllä jo käymässä pieniksi. Poikien vaatteet siellä selvästi väljempiä.
Elle, aika niukan mallisia, meidänkin tirriäiselle. Syksyksi olen ostanut muistaakseni 1,5-vuotiaan kokoa, 1-vuotiaan koko oli just nyt passeli, ei olisi jäänyt kasvuvaraa yhtään.
Mulla taas aivan päinvastainen kokemus BenettonistaName it on normaalia kokoa, mutta housuista kannattaa ottaa suurempi.
Benetton, aika niukkaa kokoa myös.
Tutta, meillä menee vielä just ja just 68 cm pyjama, 74 cm tuntuu edelleen aika reilulta vaikka käytössä onkin, kompastelee lahkeisiin. Bodyt on mielestäni aika pientä kokoa, housut ja puolipotkarit menneet paljon pidempään kuin vastaavan kokoinen body. 68 cm kevytvanuhaalari käytössä vielä, mutta käymässä pieneksi. 80 cm fleecehaalari todella reilu, mutta varmaan talvella sopiva välihaalarina.
Lindex, bodyt tuntuu olevan pienempää kokoa kuin housut.
Name It, näissäkin paidat ja bodyt pienempiä kuin vastaavan kokoiset housut.
Mutta ihan tosi paljon riippuu lapsesta, tuttavan puolivuotias käytti 80 cm vaatteita, kun oli eri kaliiperia meidän tytön kanssa. Kestovaipat tuntuu vievän myös enemmän tilaa vaatteen alla kuin kertikset.
Alkuperäinen kirjoittaja Aurinko:Moi taas!
Pakko vielä kommentoida tuota kuivausrumpu asiaa... meillä ei ole H&M: n vaatteet kutistuneet, ainakaan merkittävästi, vaikka olen ne rummussa kuivannut. Lisäksi erikoista asiassa on mielestäni se, että ns. halvemmat vaatteet, kuten Lindexin ja H&M:n vaatteet saa kuivata rummussa, mutta kotimaisia "laadukkaita" Tutan vaatteita ei saa. Luulisi äkkiseltään, että on toisin päin. Jotenkin olettaisi, että kotimainen vaate kestäisi rumpukuivauksen, mutta ilmeisesti ei. Muutenkin olen ollut Tutan vaatteisiin todella pettynyt, laatu on vuosien varrella huonontunut huomattavasti. Vaatteet nukkaantuvat todella nopeasti ja värit haalistuvat. Paremmin tuntuvat nuo Lindexin ja H&M:n vaatteet kestävän kulutusta ja pesukertoja. Eräskin Tutan body nukkaantui ensimmäisessä pesussa ihan kamalaksi, vaikka pesin nurinpäin ja muutenkin pesuohjeiden mukaan. Yhdet puolipotkarit taas oli täynnä reikiä saumoista ennen kuin olivat olleet kertaakaan päällä. (Pesen vaatteet ennen käyttöön ottoa.) Äitini toi Reiman sukat lahjaksi ja niissä oli reikä. Aina ei siis voi kotimaiseen laatuun luottaa. Tai sitten meillä on ollut todella huono tuuri. Olen kyllä kuullut muiltakin samaa, että laatu on huonontunut. Ulkovaatteissa, haalarit ym. luotan kuitenkin vielä kotimaiseen ja monesti juuri Reima-Tuttaan. Mutta muita käyttövaatteita en kyllä kauheasti enää Tutalta osta.