1-vuotiaan unista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jaana

Vieras
miten teillä muilla n.1-vuotiaat nukkuu päivä-ja yöunia? meillä kohta 1v poika,joka ennen nukkui tosi hyvin rattaissa päiväunet ja illalla nukahti omaan sänkyyn,kun välillä silitteli.
nyt on jo yli viikon ollut tappelua tuo nukkumaan meno....rattaissa saattaa huutaa tunninkin,ennenkuin nukahtaa. illalla ei puhettakaan omaan sänkyyn...syliin usein nukahtaa aivan yliväsyneenä.
päiväunien pituus lyhentynyt jonkin verran ja 2xpäivässä nukkuu. ei vielä kävele muuten kun tukea vasten. voisiko olla jotenkin ikään liittyvä vaihe!!??
tuntuu vaan tosi kurjalta,kun toinen itkee väsymystä ja uni ei tule millään:(

Meillä oli tollanen vaihe kanssa. Nyttemmin nukkuu päikkärit jotka saattaa kestää 30min-3 tuntia. Silti kuitenkin väsy iskee puol 9 illalla ja ei kun nukkumaan. Niin ja kerran päivässä nukkuu päikkärit vaikka ne kestäis sen 30 minsaa vaan.

Meillä nukutaan yöt nii, että sänkyyn poika menee 21.00. Nukahtaa itsekseen eikä tule pois. Herää 7.30-8.00 nukkuu päiväunet n. 12.00-15.00. Tuolla aikavälillä 2-2,5h unet.

Meillä nukkui aina vieressä. Ja juuri sen takia ei koskaan tullu tuota mukamas "ikään kuuluvaa vaihetta". Menin viereen makoilee ja ku lapsi oli nukahtanu, nousin ylös ja olin vielä miehen kaa olohuoneessa. Nukkumaanmeno ei koskaan näin ollut taistelua.

Mun mielestä oma sänky jos se on eri huoneessa vielä aiheuttaa nämä länsimaiset ongelmat. No, mutta kukin tyylillään. Meille tämä oli helpoin ja paras järjestely.

niin nukkui meilläkin pienenä vauvana vieressä ja omassa pinnasängyssä meidän huoneessa.sitten kun oppi liikkumaan,niin laitoin omaan huoneeseen pinnikseen.hyvin menikin tähän asti....no ei se auta kun jaksaa ja odotella niitä öitä kun nukkuu taas hyvin!!! öisin herää vielä syömään 1-3kertaa.muuten yöt onneksi ihan ok menee!

heh, meidän reilu 1-v. nukkuu myös aina vieressä mutta kyllä on käyty niitä "ikään kuuluvia" taisteluja! eli en nyt ihan heti lähtis syytä etsimään siitä että omassa sängyssä nukkuu :D

mutta ap: meillä liittyi selvästi nukahtamisvaikeudet siihen että kun oli uusia taitoja oppinut niin olisi vaan halunnut koko aika touhuta ja kiivetä pystyyn ja kävellä jne.. meni muutamassa viikossa ohi, nyt nukahtaa taas kuten ennenkin :) vaatii vaan sitä pitkää pinnaa... niinkuin moni muukin asia noitten yksvuotiaitten kanssa ü

Alkuperäinen kirjoittaja jaana:
ja illalla nukahti omaan sänkyyn,kun välillä silitteli.
nyt on jo yli viikon ollut tappelua tuo nukkumaan meno....rattaissa saattaa huutaa tunninkin,ennenkuin nukahtaa. illalla ei puhettakaan omaan sänkyyn...:(

Eiköhän siinä omassa huoneessa ja sängyssä ole se syy selvästi.

Meillä poika nukahtaa itekseen kun vie sänkyyn klo 21 aikoihin, ja heräämättä nukkuu n. 8-9 aamulla. Päikyt 12-14, ja sillonkin nukahtaa kun vaan vie sänkyyn. Hetken saattaa aina soitella unimusiikkia itse kellosta tai leikkiä unilelun kanssa, mutta ei yhtään huutele.. Mutta voi että jos unipupu jäänyt vaikka olkkarin puolelle niin kauhia huuto heti sänkyyn mennessä :O

kiitos kaikille vastanneille:) helpottaa kuulla että en ole ainut joka näitten asioiden kanssa pähkäilee....niin pitäshän minunkin se kokemuksesta tietää että tälläistä tämä vaan on,mutta kyllä se aika kultaa muistot:) niin se meilläkin tuntuu olevan,että ei malttais vaan nukahtaa,kun oppii uutta koko ajan ja maailma avartuu lapselle:)

Mulle tuli noista päikkäreistä sellanen mieleen, että mitäs jos koittaisit siirtää lapsen yksille unille? Eli laittaisitkin vasta vähän myöhemmin nukkumaan? Voisko olla niin, ettei häntä väsytäkään vielä niin aikaisin, jos oliskin jo valmis yksiin uniin, joille kävisi vähän myöhemmin?

joo sitäkin olen miettinyt,mutta poika saattaa herätä jo 5aikaan aamulla ja ei jaksa valvoa 11astikkaan...voihan se tosin olla että kohtapuoliin siirtys yksiin uniin.jos ne olis sitten pitemmät:)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
joo sitäkin olen miettinyt,mutta poika saattaa herätä jo 5aikaan aamulla ja ei jaksa valvoa 11astikkaan...voihan se tosin olla että kohtapuoliin siirtys yksiin uniin.jos ne olis sitten pitemmät:)

Mihin aikaan menee illalla nukkumaan, kun herää noin aikaisin? :o Hyi kamala, mä olisin ihan rättiväsynyt, jos meijän 1v heräis 5 aikoihin! Mutta ne yhdet unet saattais kyllä olla pidemmät, jos on väsyneempi nukkumaan mennessä. Kannattaa kokeilla?

meillä menee nukkumaan jo niinkin aikaseen kun 19-20,pakko laittaa,kun on niin väsy.2jälkeen ei enää suostu päiväunille millään!! koululaiset herää muutenkin jo joka aamu 6..niin samapa tuo herätä aikaseen..

Voi harmi, toivottavasti löydät jonkun hyvän ratkaisun, tai ongelma menee itekseen pois. :hug: Ja mäkään en todellakaan usko, että syy on omassa huoneessa ja sängyssä!

Meillä oli joskus tuota 6 maissa heräämistä. Tein niin, kun itseä laiskotti ;) et rupesin pikkuhiljaa vaan valvottamaan aamupäivällä pidempää pätkää, jolloin nyt nukahtaa päiväunille 12-13 maissa. Vaunuihin siis pienen kiukun ja vatkaamisen kera ;) Sit menee nukkumaan klo 21 molemmin puolin ja herää tosi vaihtelevasti 7-9, joskus jopa vasta 10!

Mutta yhdet päikyt, nukkuu yleensä 1h-1,5h.

Yhteistyössä