1-vuotiaan uni

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "epätietoinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"epätietoinen"

Vieras
Kuinka monta tuntia vuorokaudessa teidän yksivuotiaat lapsenne nukkuvat, ja miten ne jakaantuvat yönueen ja päiväuniin?

Meidän pari viikkoa sitten 1-vuotta täyttäneen tytön unet ja rytmit tuntuu olevan nyt ihan sekaisin... Meillä iltapuuro on klo 20 ja yöunille menee kiltisti iltatoimien jälkeen noin klo 21. Se onkin sitten ainoa kiinteä aika meidän päivissä ja öissä...

Meillä tää kuopus saadaan nukkumaan vasta kymmenen jälkeen eikä välttämättä nukahda ennen puolta yötä. Joskus on menny nukkumaan "jo" ysin aikaan. On jotenki ihan eri rytmissä ku isommat. Heräilee öisin useesti ja siitä syytän mun läsnäoloa, kuopuksen sänky mun sängyn vieressä. Herää 8-9 välillä. Nukkuu yhdet päikkärit 13-17 välillä 2-4 tuntia.
Eli miellä taasen tuo päiväuni aika on joka päivä vakio.

molemmat lapset olen siirtänyt noin 10kk iässä yksiin päiväuniin kun oisivat muuten nousseet 5-6 aikaan aamulla leikkimään. Nyt 14kk ikäinen juniori nukkuu päiväunia 1,5-2h viim klo 13 alkaen. Nukkumaan menee n 20:15 ja nukkuu heräämättä n klo 6 asti jolloin tulee viereen ja jatkaa siinä uniaan n klo 7:30 asti. Isommalla oli pienempänä aivan vastaava rytmi.
Tuohon liian aikaseen heräämiseen en oo keksiny muuta keinoa kun ottaa viereen, pitää valot pois ja sitkeesti vaan yrittää itse nukkua vaikka toinen yrittäisi leikkiä vieressä. Kyllä se joskus nukahtaa.. Nykyään jatkaa mukisematta uniaan kun hakee viereen mutta tuossa siirtymävaiheessa ei ois aina uni maittanu.

Eikä ne lapset itsekseen sitä rutiinia useinkaan kehitä vaan sun on se kerrottava. Meillä vaikka lapset on kotihoidossa on päiväkotimainen rytmi eli aamupala klo 8 riippumatta siitä millon on herätty, 10 aikaa ulos 11 jälkeen sisälle, lounas, hetki lukemista ja nukkumaan. Sitten välipala 1430-15, tarvittaessa ulos, sitten ruoka klo 17, leikkiä, puuro klo 1930. Meillä vaan lapset on paljon helpompia kun rutiini on selvä, tiedän ettei se kaikille sovi..
Jos lapsi ei viihdy ulkona tähän aikaan vuodesta niin sun tarvii keksiä aamupäiviin jotain muuta virikettä että jaksaa lounaaseen.

Meil poika 1v nukku yhteensä tunnin päikät jaettuna kahteen ja yöunia sen 10h. Enemmän ois saanu nukkua kaikenkaikkiaan. Päivisinkin tuntu ettei saa itelleen yhtää aikaa kun toinen torkahtaa vain.

[QUOTE="Annika";25651054]Eikä ne lapset itsekseen sitä rutiinia useinkaan kehitä vaan sun on se kerrottava. Meillä vaikka lapset on kotihoidossa on päiväkotimainen rytmi eli aamupala klo 8 riippumatta siitä millon on herätty, 10 aikaa ulos 11 jälkeen sisälle, lounas, hetki lukemista ja nukkumaan. Sitten välipala 1430-15, tarvittaessa ulos, sitten ruoka klo 17, leikkiä, puuro klo 1930. Meillä vaan

Jos lapsi ei viihdy ulkona tähän aikaan vuodesta niin sun tarvii keksiä aamupäiviin jotain muuta virikettä että jaksaa lounaaseen.[/QUOTE]

Meil kyl rutiinit oli ja lapsella kellon mukaan nälkä jne. Unta se vaan ei sisällyttäny pahemmin päivärytmiin. Sitkui vaan ja torkahti.
5kk oppi nukkumaan ne tunnin päikät yhteensä.

Kiitos vastauksista! Ja selvennykseksi vielä että niin siis kun tässä jossain vaiheessa tyttö nukkui 11-12 tuntia yössä, melkeinpä sinne klo 9 asti (tosin 3-4 heräilyn kera). Ja aikaisemmin nukuttiin kolmet puolen tunnin unet päivässä mutta ilmojen viiletessä niin hän alkoi nukkumaan pitempiä unia. Ja sitten oltiin jo yhdessä kolmen tunnin päiväunessa. Mutta nyt on asiat mennyt ihan sekaisin, sekä yöunet että päiväunet, meinaa herätä aamuun jo 5-6 aikaan. Tosin herää huutaen (usein monta kertaa yössäkin ensimmäisen pidemmän unipätkän jälkeen). Silloin kun heräsi 8-9 aikoihin, heräsi tyytyväisenä ja alkoi sängyssään puuhailla jotain. Eli kuvittelisin ettei ihan tarpeeksi ole nukkunut kuitenkaan. Välillä on auttanut jos on ottanut viereen, mutta usein sekään ei auta. Ja sitten päivät on sekamelskaa, joskus nukkuu tunteja ja on ollut joku päivä että on nukkunut vaan puoli tuntiakin...

Rytmiä olen yrittänyt vauva-aikanakin, mutta tyttö on aina ollut aika epäsäännöllinen enkä ole saanut sellaista aikaiseksi. Mutta olen kyllä useasti viime aikoina miettinyt että pitää yrittää vaan väkisin ottaa tuo päiväkotirytmi käyttöön. Kitinää ja huutoa siinä tulee, mutta jospa sitten tottuisi siihen...

Yhteistyössä