1-vuotiaan ruokailut

Hei!

Oma esikoistyttöni täytti vastikään 1 vuotta. Nyt tytölle voisi alkaa syöttää samaa ruokaa kuin muullekin perheelle, mutta minä olen hukassa! :|

Eli siis: millaiset ruokailurytmit teidän 1-vuotiaillanne on? Mitä ja kuinka paljon suunnilleen he syövät ja juovat vuorokaudessa?

Kiitoksin!
 
Meillä tyttö kohta 1v1kk ja ei vielä puhettakaan että söisi samaa ruokaa kuin aikuiset!! Ei ole oppinut karkeeseen ruokaan toivotulla tavalla, leivät yms.sormiruoat syljetään suusta ja loppujen lopux heitetään lattialle :eek:
Mutta 1v purkkiruokia sentäs syödään (tosin muussata pitää)!
Meidän päiväruokailut on suunnilleen näin:
n.klo 8.30 aamupuuro 2dl+juomaksi vettä
n.klo 11 liha-ateria (½ purkkia isosta purkista) ja vähän maitoa lirauta sekaan+juomaksi vettä
n.klo 15 välipala (½purkkia viiliä hed.soseella) ja juomaksi vettä
n.klo 16.30 kasvis ateria (pieni kasvissose purkki+esim.raejuustoa sekaan)+juomaksi vettä
n.klo 19.30 iltapuuro 2dl+juomaksi vettä
Yöllä juo pullollisen maitoa tai velliä

Huom! Meidän neiti tosi huono maidon juoja, ainoastaan yöllä juo ja sekin tapa pitäs pikkuhiljaa saada pois, joten noihin päiväruokiin on pakko lirauttaa maitoa sekaan, että saa edes hieman niitä kautta.
 
Meillä 1v1kk tyttö ja syö samaa ruokaa kun me, eli kaikkee, paitti suolaa rajotetummin.

Meidän aamupala on noin kymmenen mais, eli aamulla puuroo/leipää voilla/jogurttia/juuston tai makkaran siivuja tai jotain hedelmää. Siittä muutaman tunnin päästä maitoo ja hedelmää.

Päikkäreitten jälkeen lämmintä ruokaa, usein eilistä ruokaa, tai paistan munaa, tomaattia ja kinkun siivusta paloja. Sit muutaman tunnin päästä annan mitä tahansa välipalaa, mitä kotoo löytyy, esim jotain noista aamupaloista.
Iltaruoka syödään koko perheen kesken ja sehän vaihtelee, eli ihan kaikkee. Ollaan aika kulinaristeja, ja lapsi on myös kaikkiruokainen. Maistiaisia ollaan annettu kaikesta. Iltapalalla on puuroo tai jogurttia tai viiliä, mihin lorautan puurohiutaleita. Maitoo menee joka ruokailulla, muttei ees desii.
Tyttö on n.8100g, 74cm, eli aika pikkunen pirpana, vaikka ruoka maittaa.

 
meillä koti aamuina menee ruokailut näin..

n.klo 7 aamupuuro ½dl hiutaleita ja 1dl vettä ja maitoa laitan jäähdytykseksi+nokkamukista maitoo n.½dl ja jotain hedelmää.

n.klo 11-11.30 ruoka..samaa ruokaa kuin muutkin syö,+hedelmää+maitoa n.½dl
n.klo 14-14.30 välipala jugurttia+hedelmää,vispipuuroa,kiisseliä ym.
n.klo 16-16.30 lämmin ruoka,samaa kuin aamupäivällä,tai sitten jotakin muuta mitä muutkin syö.yleensä keittoja,laatikoita,perunaa lihakastiketta,kasviksia,salattia ym..
n.klo 19 iltapuuro+jugurttia hedelmää tai marjoja..
ja n.klo 20 hujakoila iltamaito pullosta..

yleensä ruuan kanssa juo rasvatonta maitoa,ja vettä.
ei suostu syömään kaupan valmispurkkiruokia :eek: joten on aina syönyt vaan itse tehtyä,ja nyt n.10kk asti samaa ruokaa kuin muutkin.
yleensä olen antanut ihan rasvatonta maitoa pullosta ennen päikkäreitä ja tuolla aamupäivästä..
 
Kiitos vastauksista. :)

Mitä puuroa te syötätte 1-vuotiaille? Teettekö puuron itse vai syötättekö kaupan valmiita puuroja?

Meidän tyttö suostuu syömään vain 5-6 kk ikäisille suunnattua kaurapuuroa tai 8kk ikäisille suunnattuja puuroja, kuten omenakaura, mango-ananas-kaura tai luumu-ohra-omena. Ollaan koetettu syöttää itse tehtyjä puuroja (Elovenaa, Nallea, Pilttijauheita), mutta ei. Tyttö vain oksentaa puurot pois. :$
 
Meilläkään ei vielä "tavalliset" puurot mene, vaan aamuisin olen antanut vaihtelevasti Nestlen vadelmapuuroa (12kk), ja Nutrician mango-ananasta, omena-kauraa ja sit vielä aprikoosi-omena (vai mikä se olikaan.. ja nää on niitä alkaen 8kk puuroja). Iltapuuron olen tehnyt Täysjyväpuuro jauheesta, joka on sitä nukkumatin unipuuroa.
 
Äh, en tiedä mistä niin monet on saanu päähänsä, että heti kun lapsi täyttää 1v. niin voi alkaa antamaan samaa ruokaa kuin itse syö. Ainakin monissa perheissä, joissa ei ole kuin yksi lapsi aikuiset voivat syödä tujusti maustettua ja rasvaista ruokaa, eikä se ole pienelle lapselle hyväksi. Mielestäni olisi parasta totuttaa lapsi vähitellen samaan ruokaan kuin muutkin syövät ja samalla muuttaa omia ruokailutottumuksia lähemmaksi lapsen makua oleviin ruokiin. Meillä molemmat lapset on alkaneet vähitellen syömään samaa ruokaa kuin aikuiset ja välillä on sitten annettu joko pakkasesta jotain lapselle sopivaa tai purkkiruokaa, jos ei muuta satu olemaan. Ainakin kuopuksen masu on ollu maitoallergian takia sen verran herkkä, että tavallisia kotiruokiakin joutu alussa rajoittamaan, mutta nyt kun ikää on kohta 1,5v. niin hernekeittokin uppoaa ilman masuvaivoja.

Meillä ruokailurytmi on suunnilleen tällainen:
n. klo 8 maissa aamupuuro, kauramaitoa, leipää, hedelmää
n. 11-11.30 päiväruoka, samaa kuin muutkin tai purkkiruoka, aina usein syötän puistossa
n. 14.30-15 välipala, Yosa-kaurajogurtti, leipää, hedelmää
n. 16.30-17 iltaruoka, samaa kuin muutkin
n. 19 iltapala leipää, hedelmiä tai joskus maidoton purkkipuuro tai vispipuuroa, kiisseliä jos sattuu olemaan, maitoa

Aamupuuron teen itse ja se uppoaa ihan kivasti kauramaidon, kiisselin tai hillon kanssa. Purkkipuuroja meillä ei ole syöty oikeastaan ennen kesää, eikä niitä maidoallegiselle oikein voikaan syöttää, kun makuja taitaa löytyä tasan kaksi.

Kokeile ap sekoittaa valmispuuroihin omatekoista puuroa ja jos uppoaa, niin vähennä valmispuuron määrää ja lisää vastavasti omatekoisen puuron määrää. Jos jekku toimii, niin voit kohta unohtaa valmispuurot.

 
Meillä tää vajaa vuoden ikäinen syö ihan normi perunamuusia, jauhelihakastiketta, makruja (muusattuna), riisiä, keittoja, lihakastikkeita ja -patoja, laatikoita... eli lähes tulkoon kaikkea mitä me muutkin (mutta suolaa on ihan inaus), muut saa lisätä makunsa mukaan.

Niin ja meillä inhotaan puuroa, eli äiti syö vaan yksin. En ole saanut koskaan uppoamaan neidille puuroa kuin kolme lusikallista.... mutta viilit ja jogurtit kyllä maistuu.
 

Yhteistyössä