1-vuotiaan ruokailusta

  • Viestiketjun aloittaja Emmanmamma
  • Ensimmäinen viesti
Emmanmamma
Mielenkiinnosta lähinnä kysyn, että mitä teidän 1-vuotiaat oikein syö, syövätkö itse, tuttipullo vai muki?

Meillä neiti 1v2kk just opettelee mukista hörppäämään. vielä vähän aikaa sitten luulin, ettei ikinä jättäis pulloa. Suuremmat maitomäärät vielä kyllä pullosta. Lämmitättekö vielä maitoa?

Entäs sitten ruoka? Miten paljon syö samaa ruokaa kuin muu perhe? Yritän tehdä tytöllekkin sopivaa, mutta usein tulee laitettua jotain sellaista mitä pitäis vielä välttää esim. aromivahvinne. Mausteitakin lipsahtaa usein paljonkin. Entäs makkarat, kalapuikot jne?

Kiitos ja kumarrus. :)
 
Sarita-80
Meillä tyttö (nyt 3v) siirtyi vuoden vanhana syömään samaa ruokaa kuin muutkin. Kovin suolaisia ruokia (esim. makkarat) koitin välttää tai sitten oli omaa ruokaa tytölle.
Hän tottui meidän maustekulttuuriin (mitä mummi pitää aivan liian tulisena) ja suurta herkkua on isin tekemä tulisesti maustettu wokki.
Eli lapsen maku kehittyy juuri sen mukaan mitä hän syö.
Ja osan söi vuoden vanhana itse, mutta äiti vielä avusti. Muki otettiin meillä käyttöön alle vuoden vanhana ja pullo jäi kokonaan pois kun siirryttiin tavalliseen maitoon (1v).
 
meillä tyttö siirtyi myös syömään täysin samaa ruokaa muun perheen kanssa täytettyään 1 vuotta ja kun maidon totuttelu oli ohi. noin vuoden ja 1 kk iässä jätettiin tuttipullo pois kun oppi juomaan nokkamukista. jos tehdään jotain sellaista ruokaa, jossa on liikaa mausteita, niin laitan sitten tytön ruokaan vaikka ylimääräisen keitetyn perunan ja lantraan maidolla tai sitten annan purkkiruokaa, mutta tällasiin varotoimenpiteisiin on tarvinnut turvautua tosi harvoin kun meillä ei muutenkaan niin hirveän tulisesti maustettuja ruokia syödä. olen myös sitä mieltä, että joskushan sen lapsen on opittava samaa ruokaa syömään kuin muukin perhe eikä mun aika ja energia ainakaan riitä monenlaisen ruuan tekemiseen samalle ruokakerralle. ja noista makkaroista olen sitä mieltä, että eihän niitä jatkuvasti syödä ja silloin kun syödään, niin silloin saa niitä tyttökin syödä. meillä tämä tyttö on nyt 1,5 vuotias ja nyt on alettu antaa lusikka kokonaan hänelle itselle ruokailun ajaksi, mutta vielä se on vähän niinkuin heiluvan kissanhännän nokassa ja äiti joutuu usein auttamaan ruuan lusikkaan vaikka se siitä jo meneekin ihan mallikkaasti suuhun asti.
 
samaa ruokaa syö meidän 1v2kk poika.Tuleepahan itsekin syötyä terveellisesti eikä sorruta ranskalaisiin ja kalapuikkoihin...Maitoa juo nokkamukista,kerran kokeilin antaa mukin reunalta ku unohtui muki kotiin mutta suurin osa tuli rinnuksille..Niin ja kylmänä.
Lusikan oon antanu jo käteen ja yrittää itsekin syödä,välillä onnistuu mutta nyt hiffas että voipi sen perunan noukkia käsinkin suuhun :whistle: jotenka tulos on armoton sotku, sekä äidillä että pojalla menee välillä vaatteet pesuun sen jälkeen...huoh!!!!mutta silleenhän ne oppii,harjoittelemalla.Niin ja jos en meinaa antaa sitä lusikkaa niin rupee komentamaan ja yrittää multa ottaa sen lusikan,ja eipä enää onnistu ruokailu ennenku saa lusikan.
 

Yhteistyössä