1-vuotiaan ruokailusta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tiinuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tiinuli

Uusi jäsen
16.12.2004
17
0
1
Mitä teidän 1-vuotiaat syö ja monestikko päivässä?
Meidän pojulla ollut aina huono ruokahalu ja tuntuu, että yksikin lämmin ateria päivässä riittäisi! Turhaan kai sitä pakottamaankaan syömään, jos ei maistu??? Aamulla syödään puuro ja iltapäivällä lämmin ruoka ja ehkä joku hedelmä vielä illemmalla! Ennen nukkumaanmenoa juodaan velli! Maitokaan ei maistu kun tuttipullosta! Välillä tuntuu, että poika tulee toimeen pyhällä hengellä?
Vai onko tää taas sitä äiteen huolestunutta luuloa, joka vaivaa melkeen kaikkia äitejä??? :whistle:

Mä olin päiväkodissa töissä ja suurinosa siellä lapsista söi todella niukasti. Esim.kiisseliä laitettiin lasten pikku muovilautasiin niin vähän ettei pohja edes peittynyt ja siltikään eivät syöneet kaikkea. Ja se oli joka päivä sellaista joka ruualla. En sitten tiedä sattuiko siihen ryhmään vaan kaikki nirsot :D :whistle: siitä on jo aikaa 7 vuotta kun siellä olin. Hyvinpä ovat näyttäneet nuo lapset kasvaneen pitkiksi hujopeiksi kun heitä ja äitejään olen kaupungilla nähnyt vuosia myöhemmin. :D Yllättävän vähällä ne lapset pärjää....näköjään...

Meitän neiti syö aamulla puuron. puolen päivän aikana lämmin ruoka. kolmen maissa viiliä/jugurttia ja leipäpalanen/hedelmän pala. viiden maissa lämmin ruoka ja kahdeksalta iltapuuro. Toisinaan tulee sellainen päivä et ei syö muuta kuin puurot ja välipalan, mutta seuraavana päivänä ruoka taas maistuu.

Meillä taas ongelma, kun poika syö ihan hirveesti. Monesti joutuu nostamaan itkevä poika syöttötuolista, kun ei saakaan enää mitään .....siis pojalla ei ole mitään loppua syömisessä, joten raja on vedettävä johonkin.
Poika syö aamupalan, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan. Ruokaa syö meikäläisen annoksen ja lisäksi siihen vielä leipä, hedelmä tai vastaava. Ylipainoinen ei kyllä todellakaan ole, mutta kulutus taitaa olla huippuluokkaa :)

Meillä syö aamupuuron, lämpimän päiväruuan, välipalan (jugurtti, viili ja marjat tms.), lämpimän iltaruuan ja iltapuuron. Lisäksi leipää, hedelmiä ja muutama tissimaito päivän mittaan. Alakäyrillä mekin mennään painon suhteen, vaikka ruokamäärä on minusta todella suuri noin pienelle.

Tervehdys kollegat!

Meillä neiti on aina ollut todella huono syömänen. Päätin että pöytäänhän ei mitään virikkeitä tuoda! No tällä hetkellä katsotaan mainoksia tai muita ohjelmia telkasta et saan lapsen syömään. Se on hermoja raastavaa kun lapsonen ei syö. Itseppähän olen opettanut, mutta muuten ei syö mitään. Ja turha sanoa et syö kun nälkä tulee. Parhaimmillaan olen pitänyt 6-7 tuntia väliä ja ei todellakaan syö yhtään paremmin.

Meillä menee aamulla puuroa ja maitoa pullosta (mukista juo vain vettä). Päivällä ruoka ja maitoa, välipalaa jugurttia tms. klo 15 ja ruoka ja maito n.klo 17. Iltapalana puuroa ja hedelmäsosetta n.klo 19.30-20 ja velliä vielä ennen nukkumaan menoa. Syö nykyään hyviä annoksia kun vaan saa aina syömään.

Voima kanssanne kaikille jotka painitte lapsenne syömä ongelmien kanssa.

Meillä ei tyttö syöny siinä 10kk ikäsenä ku puuroa, potturuoka yhtä taistelua, yks veenä söi 2x puuron, ja yhen lämpimän aterian+ välipalan, viiliä yms. päivässä. Hyvin on kasvanut ja neuvolassa ollaan tyytyväisiä... Tällä hetkellä pikku naisella ikää 1v6kk ja pari kertaa viikossa saa menemään kaks pottua päivässä, yleensä annan jos toinen tahtoo,ja sillon se syödään reippaasti ilman tappelua. pakko syöttöä en harrasta, kummallekkin tulee parempi mieli kun saa syödä rauhassa ja ilman huutoa. Kokemuksesta tiedän että asian kanssa ressaaminen vaan pahentaa tilannetta, joten koittakaa jaksaa!

meillä meinasi kanssa tulla ongelmia ruokailun suhteen.syöttötuoliin kun pääsi ni alko tajuton riehuminen,ei virikkeet paljoa auttanu.mutta nyt kun syö itse ni ruoka maistuu,hitaasti mutta varmasti,poika 1v3kk.

Mulla on 1v2kk ikänen tyttö ja ruokailu on todella vaihtelevaa. Välillä on päiviä että mikään ruooka ei riittäisi ja toisinaan kelpaisi pelkkä maito.Pääperiaatteessa meidän rukailut menee niin et aamulla syödään puuro ja maito(puuroa kannattaa aina vaihdella, ettei aina anna esim vain kaurapuuroa), n.klo 11 lounas,liharuoka, kasvis raastetta, leipää ja maito. Päikkäreiden jälkeen klo 14 on välipalan aika, jotain hedelmää, kiisseliä, jugurttiaym ja maito.Päivällinen on samantapainen kuin lounas ja vielä illalla syödään puuro ja iltamaito.
Minä olen sitä mieltä et lapset ite tietää minkä verran syödä. Ruokailusta pitäisi saada jokaisen nauttia. Ketään ei saa pakottaa syömään mutta maistamisen periaatteesta kannattaa pitää kiinni. Ja turha maanittelu, uhkailu ja lahjonta ei kuulu ruokapöytään myöskään. Jos ei syö, niin sitten pois poydästä ja seuraavan kerran ruokaa annetaan kun on ruokailun aika. Maalaisjärjellä tässäkin asiassa pärjää.Aseta lapselle selvät rajat ruokailun suhteen.

meillä poika 1v2kk syö paljon. (tosin hänelläkin on välillä kausia että ei syö hirveästi)

aamulla saman verran puuroa kuin itsekin syön ja poika vetelee vielä siihen päälle maitoa ja muroja!

seuraava lämmin ruoka : jos syödään perunaa niin poika syö kaksi tosi isoa perunaa tai kolme-neljä pientä (lihat ja muut lisukkeet mukaan lukien) taas melkein sama määrä mitä itse syön

välipalana voi olla jugurttia, leipää ja maitoa, muroja...milloin mitäkin ja taas poikaa uppoa...varsinkin jugurttia söis varmaan ainakin puoli litraa jos antaisin (mutta ei saa)

sitten taas lämmin ateria,mitä milloinkin , mutta edelleen vetelee saman määrän kuin minä.

iltapalana puuroa ja maitoa, saattaa saada myös muroja, leipää...

tästä syömisestä huolimatta poika on miinuskäyrillä siellä ihan alimmaisena. Eli tosi pieni ja hoikka poika. Mutta kulutuskin on hirveää sillä poika koheltaa kaiket päivät, että saa siinä syödäkin sitten.

voin sanoa että silloin kun meillä syödään huonosti olen kanssa tosi huolissani. varsinkin kun olen tottunut pojan suursyöntiin ...

Meillä poika 1v2kk. Aamulla syö noin 4dl kaurapuuroa.yhdeltätoista syö pienen purkin liha-kasvis pöperöä ja juo 2dl maitoa.päikkäreitten jälkeen syö taas pienen ruokapurkin ja viiliksen tai jogurttia jälkiruuaksi. ilta ruualla taas joku pieni ruoka purkki ja maitoa 2dl.ilta puuro ennen nukkumaan menoa noin 2dl. Ja nukkumaan mennessä 2dl maitopullo.Yöllä herää kerran ja on vailla maitoa,mutta en ole enää antanut sitä hänelle.Meillä totutellaan vasta karkeampaan ruokaan, kun poitsu ei meinaa malttaa pureksia ruokaansa vaan nieleksii sen niine hyvineen.Pienet purkit on niitä ponan 5-6kk:den ruokapurkkeja. Vuoden vanhana painoi 12kg ja oli 80cm pitkä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.02.2005 klo 20:48 Pyrystiina kirjoitti:
Meillä syö aamupuuron, lämpimän päiväruuan, välipalan (jugurtti, viili ja marjat tms.), lämpimän iltaruuan ja iltapuuron. Lisäksi leipää, hedelmiä ja muutama tissimaito päivän mittaan. Alakäyrillä mekin mennään painon suhteen, vaikka ruokamäärä on minusta todella suuri noin pienelle.
Meillä 1,1vuotias tyttö syö samoin paitsi että en enää anna tisua vaan lehmänmaitoa juodaan =)

Meidän 1v. 2kk söi mielestäni hirveästi vähän aikaa sitten mutta nyt on tasaantunut, lieneekö ollut kasvupyrähdys.

Nykyään syö
8.00 aamupuuron (sellanen yhen aikuisen mikroannos)
11.00 lämpimän lounaan, yleensä 1-vuotiaan pilttipurkki
15.00 hedelmä-tai marjasoseella (pari teelusikallista) makeutettu viilipurkki
17-18 lämmin ruoka, samaa kuin muu perhe
20.00 iltapuuro (sellanen yhen aikuisen mikroannos)

Ruokajuomana nokkamukista vettä, jos muuten haluaa juotavaa pyytää vettä janoonsa. Maitoa en ole antanut. sanoivat neuvolassa että puoli litraa päivässä riittää eikä tarvitse juottamalla ruveta juottamaan. Eli laskin että aamupuuro 2dl, viili 2dl ja iltapuuro 2 dl = 6 dl eli maitoa saa tarpeeksi ilman sen juomista.

välipalan ja lämpimän ruoan välissä, tai jos joku muu sattuu syömään jotakin niin pitää myös saada syötävää, järsii yleensä näkkileipää, syö pari kelementiiniä (paloittelen) tai annetaan omenanpuolikas lattialla pyöriteltäväksi.

Minä luulen että meidän 1,1v poika elää pyhällä hengellä! On ollut aina erittäin huono syömään. Hyvä jos päivän aikana menee yhteensä 2 dl ruokaa. 5 ateriaa/välipalaa päivässä syödään ja edelleen tissimaitoa väliin. Jotkut väittää että tissimaito vie tilaa ruualta, mutta en siihen oikein usko tässä meidän tapauksessa. Vaikka pojalla olisi nälkä ja tarjoan ruokaa niin ei kelpaa ei. Mutta tissiä kyllä ottaa hanakasti viiden minuutin päästä.
Ja syöttötuolissa riekutaan, kiivetään pöydälle. Kokeilin valjaita, mutta siitä vasta huuto tuli. Ja "leluja" pitää olla käsissä syödessä. Oma vika kun ensimmäisen kerran annoin niitä silloin joskus puoli vuotta sitten syödessä käteen. Voi kun joku olisi silloin sanonut että ei. Mutta sai pojan edes syömään vähän... Miinuskäyrillä mennään tasaisesti, hoikka poika on ja kova liikkumaan. Eli kuluttaa ihan kaiken, sen vähän, mitä syö.
Kyllä tämä äiti ainakin stressaa ihan hirvittävästi pojan syömättömyyden takia ja hermot menee. Miksei poika voi syödä kunnolla? Vaikka sanotaan että ei pitäisi stressata niin silti... Voi miksei meillä voisi olla hyvin syövä lapsi?

Mä nyt vastaan vaik poika 11kk eli syö aamupuuron klo 8 maissa + maitoa 1dl, klo11 lämminruoka(iso purkki) + vettä, klo14.30 jogurtti, viili tms. + vettä, klo17-18 kasvissose tai puuro + maitoa 1dl ja sit klo20.30 iltavelli tai puuro, jos saanu kasvissoseen aiemmin niin puuron annan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.02.2005 klo 20:20 päättäväinen kirjoitti:
Minä olen sitä mieltä et lapset ite tietää minkä verran syödä. Ruokailusta pitäisi saada jokaisen nauttia. Ketään ei saa pakottaa syömään mutta maistamisen periaatteesta kannattaa pitää kiinni. Ja turha maanittelu, uhkailu ja lahjonta ei kuulu ruokapöytään myöskään. Jos ei syö, niin sitten pois poydästä ja seuraavan kerran ruokaa annetaan kun on ruokailun aika. Maalaisjärjellä tässäkin asiassa pärjää.Aseta lapselle selvät rajat ruokailun suhteen.
Meidän neidillä (1v1vko) taas kausi; minä en syö mitään ja yritän ajatella juuri niinkuin "päättäväinen" kijoitti ja joskus se onnistuu, mutta joskus taas menee HERMOT!!!! Niinkuin just äsken :ashamed: Siis uskomatonta, että lapsi voi elää lähes syömättä... Jos lapsi ei ruokaa syö, ei siis suostu edes avaamaan suutaan lusikalle, niin annatteko sitten jotain muuta esim leipää tai raejuustoa? Sellainen meidän neidille kyllä aina maistuu.. Hämäämään en ole tyttöä pystynyt enää kuukausiin, jos saan vaivihkaa ujutettua lusikan suuhun, kun avaa suunsa esim laittaessaan suuhun raejuustoa, niin räkii ja sylkee suunsa puhtaaksi.. Ja äiti on tyytyväinen............ :D

Neuvolassa ainakin sanoivat, että jos ei syö niin ei mitään leipää eikä välipaloja väliin, vaan ruoka tarjotaan seuraavan kerran kahden tunnin päästä. Jos ei silloinkaan syö, niin ei syö, nostetaan taas pöydästä pois ja ruokaa seuraavan kerran kahden tunnin päästä. Kun tarpeeksi monta kertaa tekee, niin kyllä alkaa syömään. Eikä anneta syödessä mitään leluja käteen. Ja kun kutsuu syömään kannattaa aina, kuulemma, sanoa suoraan, että mennään syömään eikä kysyä. Näin siis sanoi neuvolatäti ja kyllä mun mielestä ihan järkevää. Taistelin itse ennenkin tään syömisen kanssa ja kyllä hermostutti. Nyt jos lapsi alkaa leikkiä ruoan kanssa tai ei syö niin sitten pois ruokapöydästä. Kyllä sitten alkaa syödä mitä tarjotaan, kun on oikea nälkä! :D

Yhteistyössä