1 vuotiaan pukeutuminen hautajaisiin - onko tämä hyvä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kukka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kukka"

Vieras
Olemme menossa hautajaisiin. Mikä on 1 vuotiaan pukeutumissääntö? Mustaa ei ole, enkä sitä noin pienelle muutenkaan mielellään pukisi. Nyt parhaalta tuntuu neutraali, hieman vaaleanpunasävyinen mekko, pientä röyhelöä helmassa ja sen päälle tumman luumun värinen neuletakki. Mekossa on kukkia ja se tosiaan on iloisen värinen, mutta ei mikään räiskyvä, vaan oikein hillitty ja kukikkuus ei hyppää silmille. Tuo yksivärinen tumman luumun värinen neule käy hyvin ja tasapainottaa. Mutta häpäistäänkö koko hautajaiset tuolla värillisellä asulla?

Tosi vaikeaa kun tytön vaatekaapissa ei oikein ole mitään tummaa ja en viitsisi käydä ostamassa kun niille ei toivon mukaan ole nyt muuta käyttöä.

Mielestäni lapset ovat elämän ilo eikä heitä tarvitse pukea tummaan ja mustaan! He saavat olla omia, iloisia ja nauravia ja se on monelle surevalle lohtu! Jos joku ei sitä ymmärrä niin hän on silloin väärässä. Laita vaan reilusti kivat vaatteet heille!

Itse laittaisin jotain neutraalimpaa, valkoinen esimerkiksi on hyvä väri ja sen kanssa jokin neutraali yksivärinen vaate. Tuo takki kuulostaa ihan sopivalta. Mustaa ei pikkulapsilla tarvitse olla.

Itse tässä parhaillaan suunnittelen oman perheen hautajaispukeutumista.

Valkoistakin ajattelin, mutta niitä kokeillessa, tuli sellainen tunne että ne oikein räiskyy silmille muiden joukosta. Pitäisiköhän kuitenkin laittaa valkoista ja sit vaikka päälle tuo neuletakki. Kyllä on nyt hankala päättää.

no ei ole mitään sääntöä että pikkulapset valkoisiin. mutta valkoinen on yks vaihtoehto. tummat värit ja niiden kanssa valkoista olis tietysti paras vaihtoehto, esim tummansininen, viininpunainenkin. tietysti vaatteiden tulee olla juhlavat, ettei mitään farkkumekkoa.

vähän tuota vaaleanpunaista karsastan mutta jos on semmoinen hailakka, lähes valkoinen niin voisi käydä

Meillä oli vuosi sitte hautajaiset ja 3v tytöllemme puin tumman liilan juhlamekon, pojalla oli mustat suorat housut, oliivinvihreä kauluspaita ja musta liivi. Mutta kaiketi lapsella voi olla myös vaaleampaakin päällä, eikai se lapsen kohdalla niin tärkeää ole??

[QUOTE="a p";24501861]Se ei ole hailakka vaaleanpunainen, mutta ei räiskyvä. Mutta ne kukkaset on sellaisia luumun värisiä.

Taidan siis etsiä valkoista tuon neuletakin kaveriksi.[/QUOTE]

tää olis varmasti hyvä. voithan kysyä mammakavereilta tms josko saisit jonku koltun lainaan. monilla on ihania mekkoja kaapeissa jotka pääsevät liian vähälle käytölle

[QUOTE="a p";24501875]3 vuotiaalle ostaisin kyllä ihan juhla-asun, tumman. Mutta tämä niin pieni vielä että tuntuu vähän oudolle.[/QUOTE]

Eikö jostain hm:ltä löytys joku vähä juhlavampi body ja siihen vaikka nätit housut? Tarviiko tuon ikäisellä olla ees mekkoa? En usko että noin pienen kohdalla olis niin tarkkaa mitä sillä on päällä! Kyllä moni ymmärtää ettei yksvuotiaalle kannata ostaa viimeisen päälle juhlatamineita kun ne menee niin hetken aikaa ja niille ei oo paljon käyttöä.

no tuota , pienet lapset voi pukea vaikka punaisessn. tärkeintä on siisti vaaatetus. Meidän tyttö oli mumonsa hautajaisissa vaaleanpunaisessa villamekossa ( oli silloin 2v) pikkuveljellä oli päällään valkoiset lappuhaalarit joissa tummia kuvioita ja tumma paita ( poika oli 1v)

Minusta tuo vaaleanpunainen mekko kukkineen ja villatakkineen käy aivan hyvin. Siihen vaikka valkoset sukkikset ja siistit kengät. Meillä oli lapset eka kerran hautajaisissa kun esikoinen oli reilu 2½ vuotias ja nuorempi vähän alle vuoden. Esikoisella tais olla joku aika arkinen punainen liivimekko ja nuoremmalla vaaleansinen (vaikka tyttö onkin) haalariasu eli edes mitenkään hirveän juhlavat vaatteet. Myöhemmin on sitten ollut tummansinistä liivimekkoa ja valkoista paitaa siinä alla.

Olen nyt lukenut eri aloituksia samasta aiheesta ja aika moni on laittanut näin pienelle jopa vaaleanpunaista. Taidan rohkaistua ja laittaa tuon v.pun mekon ja valkoista...?

kengät onkin sitten seuraava murheenkryyni. me ratkaistiin viime vuonna samanikäisen kanssa asia niin että oli sisällä ilman kenkiä, pelkät sukkahousut jalassa. vainaja tuhkattiin, joten ulkona ei käytykään. kun uurnan lasku oli sitten vasta muutaman kuukauden päästä

Kohta haetaan tuo päikkäreitään nukkuva reilu 1-vuotias muistotilaisuuteen. Hänelle laitetaan mekko, jonka yläosa mustaa samettia ja helma violettia jotain kahisevaa ainetta mustin palloin. Helmassa kuminauha, joten mekko on pallomainen ja vyötäröllä rusetti samaa kangasta.

Olen täällä hautajaisetiketistä kirjoitellutkin. Alle kouluikäinen on näissä jutuissa sääntöjen ulkopuolella; hänen tehtävänsä on tuoda lohtua ihan vain olemuksellaan. Kaunista, jos päälle pantavaksi löytyy valkoista tai tummansinistä, mutta ihan ok mennä missä vain siisteissä ja hillityissä vaatteissa. Eikä viimeisen päälle sointuvia kenkiä tarvitse välttämättä yhden tilaisuuden vuoksi hankkia.

Ylipäätään se mustuus ei ole isoin juttu aikuistenkaan hautajaispukeutumisessa. Mieluummin siisti harmaa jakkupuku kuin "seksikäs" pikkumusta. Kannattaa myös muistaa, että sinne hautajaisiin pukeudutaan vainajan lähimpiä varten, ei vainajaa tai jumalolentoa varten. Eli mitä lähemmin suru sinua koskettaa, sitä vapaammin voit pukeutua. Leski ja lapset saavat pukeutua vaikka vaaleanpunaisiin koko poppoo.

Oman äitini hautajaisissa minulla oli paksu musta villatakki, koska sinä päivänä minua palelsi järjettömästi. Eräällä sukulaisellani samassa tilaisuudessa oli musta läpinäkyvä pitsibody jakkunsa alla, mutta ei sekään minua loukannut, koska tunsin hänet ja hänen tyylinsä. Samanlaista pukeutumista olisi ehkä ollut vaikeampi sulattaa tuiki tuntemattomalta kumminkaiman avecilta.

Eli nyrkkisääntö: hautajaisiin pukeudutaan niitä varten, joita suru eniten koskettaa, ja etiketin tarkoitus on ulkoisesti osoittaa sydämen vilpittömyyttä.

kiitos vastauksista. Kohta lähdetään ja vieläkin olen kahden vaiheilla. mielestäni tuo v.pun mekko näyttää paremmalta hautajaisiin kuin tuo valkoinen paita/housut yhdistelmä. huoh, kun ei haluaisi ainakaan lähimpiä omaisia loukata. En usko siihen mutta en tunne niin hyvin että olisin varma.

[QUOTE="a p";24502988]kiitos vastauksista. Kohta lähdetään ja vieläkin olen kahden vaiheilla. mielestäni tuo v.pun mekko näyttää paremmalta hautajaisiin kuin tuo valkoinen paita/housut yhdistelmä. huoh, kun ei haluaisi ainakaan lähimpiä omaisia loukata. En usko siihen mutta en tunne niin hyvin että olisin varma.[/QUOTE]

Kaikkien lähiomaisten puolesta en voi puhua, mutta useimmille ihmisille vauvat ja taaperot ylipäätään tuovat lohtua surussa, pukeutumisesta riippumatta.

Yhteistyössä