Kuulostaapa tutulta. Ajattelin juuri kysäistä onko muilla tällaista ongelmaa

Taitaa todellakin kuulua ikään ja olla sitä eroahdistusta.
Meillä 1-vuotias poika, joka on syntymästään asti nukahtanut itse aina omaan sänkyynsä, iltarutiineiden jälkeen. Ollut aina hyvä nukkumaan.
Nyt vuoden täytettyään on nukkumaan menosta tullut show, joka kestää n. ½ tuntia, joskus ennemmän joskus vähemmän. Kun pojan laittaa sänkyyn nousee hän heti pystyyn. Hänet saa useamman kerran kammeta alas. Mikäli pojan jättää sänkyy, toivottaa hyvää yötä ja itse lähtee pois,nousee hän kohta pystyyn ja heittää tutin lattialle, jonka jälkeen alkaa itku

Poika temppuilee aikansa ja lopulta nukahtaa, kun hänen vieressään on.
Onkohan kellään saman kokeneella neuvoa miten tuo temppuilun saisi loppumaan? Tiedän, ettei ole kovin järkevää käydä nostamassa sitä tuttia, eikä olla vieressa, mutta itse en ainakaan viitsi poikaa naama punaisena huudattaa, kun pojalla on aivan selvästi läheisyyden tarve nukkumaan mennessä. Täytyy vain toivoa, että tämä on ohi menevää. Pojalla ei ole ollut tähän mennessä mitään eroahdistukseen viittaavaa.
Päiväunille, vaunuihin, poika on ainakin vielä nukahtanut useimmiten itsekseen, tosin välillä heräilee ja vaunuja täytyy käydä vähän hytkyttämässä. Tämäkin on ihan uutta.
Uskon myös siihen, että kaiken uuden oppiminen aiheuttaa myös tuota nukkumisvaikeutta, ei maltettaisi käydä nukkumaan. Meillä ei vielä kävellä ilman tukea, mutta aika montaa sanaa jo on.