1 veen syöminen = taistelutanner

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mokaava Mammako?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mokaava Mammako?

Vieras
Meillä on vesseli just täyttänyt vuoden ja vielä syötän lusikalla ja mössäänkin ruokaa. Mutta kovasti on huitomista ja sotkemista tuo syöminen. Koko ajan lyödään lusikkaan ja heitellään ruokaa suun edestä pois. Välillä myös syljetään. Maitoa ei juo tarpeeksi muualta kuin tuttipullosta ja pullosta tahtoisin jo pikkuhiljaa eroon. Nokkamukista ei suostu juomaan ja lasista ottaa vaan vähän.
Mitäs siis teen että saan veikkosen syömään? Annanko paljon sormiruokaa? Mitä antaisin? Annanko lusikan käteen että syöpäs tuolla? Lautaselle en oikein voi pilkkoa mitään tyyliin; Syöpäs tuosta nätisti itse, lautanen kun on heti nurin päin ja eväät pöydällä ja lattialla. Ruokailujen jälkeen on aina kamala sotku ja kaikki lapsen vaatteet täytyy vaihtaa.

Kuinka teillä toimitaan yksi vuotiaiden syöttämisen ja syömisen kanssa? Antakaa hyviä vinkkejä ja ohjeita, olen valmis yrittämään ja tekemään toisinkin kuin tähän saakka ollaan tehty. En vain oikein tiedä mitä tehdä.

Lapsi ei osaa / halua / viitsi pitää itse kiinni esim. pullosta juodessa ja kuten totesin, nokkamuki ei ainakaan vielä ole toiminut.. Haluaisin kyllä alkaa toimia jo lapsen kanssa toisella tavalla kuin olen toiminut ns. vauvavaiheen.

Tavalliset puurotkaan ei uppoa, ainoastaa nämä "vauvapuurot" eli piltit tms. Millä saan syömään esim. tavallista kaurapuuroa? Vai olisiko suositella jotain hyvää ja helppoa puuroa?

Kiitos kiitos jos vastaatte :)

hei, kuulostaa tutulta. Meillä oli ihan samanlaista ja vaikuttaa tosiaan siltä, että vesseli haluaisi jo itse syödä. Sormiruoka on hyvä tuossa vaiheessa. Minä tein meille risottoa, keitin riisit ja paistoin jauhelihan ihan pieneksi muruksi, riisin joukkoon lisäsin sitten herne maissi paprika pussin ja lopuksi jauhelihan, mausta kuten haluat. Laitoin katilan pöytään ja molemmille oman lautasen ja omat annokset ja vähän vielä raejuustoa päälle, oli mielenkiintoista ruokaa, lapsen pitää antaa tutustua ruokaa ja ei haittaa vaikka sotkua tulee ja sitähän tästä ruuasta tulee mutta sitä söi. Annoin lusikankin käteen mutta sormin söin. Annoin hänen tutustua ruokaan ja söin itse siinä samalla ja välillä pistin lusikalla kuin huomaamatta ruokaa lapsen suuhun. Joskus tein vielä toiselle lautaselle ihan jotain muuta ruukaa mistä syötin tyttöä samalla kun hän söi risottoa/sormiruokaa. Onko hampaita kuinka ? ikenilläkin pystyy jo ihan hyvin syömään esim keitetyjä kasviksia. Meillä aloiteltiin tuo sormiruokailu ja käsin ruokaan tuutstuminen jo 10 kk. Nyt tyttö on 1 v 7 kk ja syö jo täysin itse (lusikalla) ja ei kummemmin edes sotke enää, ihanna :) Mutta kyllä tuo totutteleminen ruokaan oli ihan kamalaa vaihetta ruokaa oli 3 m säteillä pöydästä ja joka päivä lattioiden pesua.

Meillä tyttö siis ihan kunnolla pisti kätensä ruokaan (esim.perunamuussi ja jauheliha mössöä) ja söi käsin, jossain vaiheessa hoksasi lusikan (laitoin sen kuitenkin aina lautaselle) ja alkoi syödä lusikalla. Jotkut varmaan sitä mieltä ettei ruualla saa sotkea ja on epähygeenistä yms. mutta olen sitä mieltä, että lapsi voi kyllä tutustua ruokaan tuollakin tavalla ja ei sitä vaihetta kauaa kestä.

Koita tehdä ruuasta mielenkiintoisen näköistä, paljon värikkäitä kasviksia, raejuustoa jne. Pistä ihan pieniksi paloiksi ei mössöä. Ehkä hän on kyllästynyt mössöön ja kaipaa rakeisempaa ruokaa. Toivottavasti ruoka pysyisi lautasella :) Oletko kokeillut vaihtaa lautasta ? joku kiva oma lasten lautanen ! Tai vastaavasti samanlainen kun itselläsi.

Yksi keino auttaa myös ruokailun opetteluun, syöthän itse samaan aikaan ? ja samaa ruokaa ? Siksi toi risotto on hyvä juttu kun sitä voi itsekin syödä, siihenhän voi tehdä vielä lisäksi kermaviilikastikkeen jos haluaa.

Juomisesta, oletko kokeillut juottaa pillillä ? lasiin maitoa ja pilli siihen, leikkaa pilli lyhemmäksi jotta pysyy lasissa/mukissa. Minäkin jouduin kokeilemaan ainakin 4 erilaista nokkamukia ennen kuin löytyi suosikki. Nukin nokkamuki missä on isot puolipyöreät pehmeät kahvat ja kuminokka.

puuroista, meillä ei olla vieläkään päästy eroon piltti puuroista ei vaan suostu syömään muuta puuroa, kokeilin kaksi viikkoa antaa aamuin ja illoin, ei kelvannut ja jäi nälkä ja rupesi yöllä heräilee nälkään, piti vaihtaa takaisin pilttiin. Kokeilin erilaisia puuroja ja hiutaleetkin soseutin sekoittimella pieneksi yms, mutta ei vaan kelpaa. Eli tavallisten puurojen opettelu on vielä edessä.

Sotketaan ja syödään :)

Meillä juuri 1 vuoden tienoilla söi vain sormiruokaa. Jossain ketjussa kyllä neuvottiin, ettei näin kannattaisi tehdä, koska sitten ei opi syömään lusikalla. No, mieheni hoitaa lasta kotona nyt äidin töissäollessa ja vain sormiruoka meni alas. Kaikki ruoka siis sormiruokana, perunat, makaroonit, riisit, lihat, kalat, kanat, kasvikset. Nyt viimeisen parin viikon aikana on alkanut innolla syödä lusikalla eli ei jäänyt pysyväksi tavaksi tuo sormiruokailu, hienomotoriikka ei vain riittänyt vielä 1-vuotiaana lusikan käyttöön, mutta itse halusi kuitenkin syödä eikä tulla syötetyksi. Eli sormiruokaa ja pikkuhiljaa lusikkaa käteen, siitä se lähtee.

niin ja itse luovuin suosiolla puuronkeitosta, koska meillä se ei mene alas. Illalla ja aamulla syödään jogurttia, leipää ja kaikkea muuta mahdollista. Mutta turha keittää puuroa, koska se menee ruokakaukaloon suoraan suusta.

Kiitos kiitos ihanat vastaajat! Ajattelin tässä aamupäivän aikana lähteä vähän kauppareissulle ja oikein ajatuksella ostaa sitä sormiruokaa.. mitä ostaisin?? Sellaista joka vähän säilyisikin? Vaikka kai sitä tänään annan jo syödä mitä vaan vähän ominkin käsin.. Ja tuota muki+pilli yhdistelmää koitan hetikohta pian.. jos vaikka siinä ratkaisu meidän ainaiselle pullosta juomiselle..

Hei,
Meillä oli sama ongelma nokkamukin kanssa, kunnes kokeilin Nubyn silikoninokkamukia. Sen nokka muistuttaa tuttipulloa, kun on sellainen pehmeä, eikä sotkuakaan tule kun juomaa ei tule ellei nokasta purista. Meidän 1v-poika oppi nopeasti tähän nokkamukiin ja juo siitä hyvin itse (vaikkei pullosta oppinut koskaan pitämään itse kiinni). Ainoa huono puoli on, että edelleen vain ja ainoastaan tuo nokkamuki kelpaa, eli myös hoitoon piti ostaa samanlainen. Myydään ainakin Prismoissa.

Itse totutin lapseni tavalliseen puuroon niin, että lisäilin pikkuhiljaa vauvapuurojauheiden joukkoon enemmän ja enemmän tavallisia kauraryynejä, kunnes puuro muuttui tavalliseksi. Kertarysäyksellä ei meilläkään muutos onnistunut, kun oli tottunut sileisiin vauvapuuroihin. Nykyään tosin iltaisin syödään puuroa vain harvoin, jugurtti ja leipä uppoavat paremmin. Mannapuuroa voisit myös kokeilla, sehän on luonnostaan sileätä.

Minä annan pojalle lusikan omaan käteen ja syötän itse toisella. Välillä poika innostuu itse lusikoimaan ruokaa suuhun, välillä tyytyy leikkimään lusikalla. Suurin osa ruuasta tietty putoaa kaukaloon omasta lusikasta, mutta pikkuhiljaa alkaa jo sujua paremmin. Tai sitten pistän pöydälle lapsen eteen vihanneksia tms. sormiruokaa ja syötän itse välistä aina lusikalla. Meillä avain parempaan syömiseen oli ehdottomasti se, että lapsi saa samaa ruokaa kuin me ja mieluusti vielä samaan aikaan. Esimerkin voima on mahtava.

Tää nyt on ihan asian vierestä eikä ollenkaan neuvova tms - kunhan omaksi huvikseni taas ihmettelen, miten erilaisia lapset ovat. Meillä tyttö on puolivuotiaasta syönyt kaurapuuroa jne, "vauvapuurot" eivät ole koskaan maistuneet. Silloin pienempänäkin jouduin itse keittämään puurot korvikkeesta ja maissiryyneistä/hirssihiutaleista/riisijauhoista. Sormiruokaa meillä on syöty 7 kuisesta, soseet eivät ole koskaan olleet suosiossa. Vettä jne ollaan juotettu ihan vauvasta asti mukista, eli se sujuu ihan hyvin ja siis toivon, ettei nokkamukivaihetta meille tulekaan. Siis ei itse osaa vielä juoda, kuppia täytyy pitää neidille, mutta hän onkin vasta 9 kk.. :)

nii.. olishan se kiva jos syöminen olisi noin helppoa kun jersyn tytöllä, mutta kun ei ole. Lisäksi minulla on vielä vähän huono omatunto siitäkin, että monena päivänä syödään vaan yksi lämmin ruoka.. mutta kun en saa menemään suusta sisään kahta kertaa niin en saa :( Kiitos muuten noista nokkamuki merkki suosituksista. täytyy kirjoittaa oikein ylös ja mennä katsastelemaan tarjontaa.. meidän lapsi on muuten ihan normaali hyvän tuulinen tyyppi, mutta syöminen on nyt taistelua.. tuttua mullekin?

Meillä ei kyllä tuo syöminen ole koskaan mennyt kaikkien taiteen sääntöjen mukaan. Esim. lihaa menee ehkä joka kolmas päivä eikä todellakaan suositusten mukaan. Myöskään juotuja maitomääriä en enää mittaile, toisinaan juo, toisinaan ei. Joskus ei syö juuri mitään, toisinaan aivan ihanteellisesti. Olen lopettanut stressaamisen ja seuraan lapsen hyvinvointia ja kasvua. Jos lapsesi kasvaa mukavasti ja jaksaa touhuta, niin ole huoletta.

Todellakin tutun kuuloista! Kauhulla tässä ajattelen näitä meidänkin syömisharjoitteluja, tai siis tulevia. Meillä kohta 1 v. poika ja en ole vielä antanut syödä itse, mutta olisi vissiin hyvä aika jo koettaa. Pari kertaa olen antanut oman lusikan, mutta sitä ruokaa on siis just sillä 3 m säteellä, joka paikassa. huokaus. Puuro meillä menee hyvin, kokeile aamunhyvä-merkkistä kaurapuuroa, se on mielestäni tosi pehmeää ja meni meidän sihtikurkullekin ihan ilman lisäsoseuttamista. Ja meilläkin NUK merkkinen nokkamuki on ollut erinomainen, kun sillä oppi juomaan niin nyt kelpaa jo muutkin mukimallit. Ja jos ei puurot kertakaikkiaan uppoa, niin anna esim aamuisin jogurttia johon lisäät vehnäleseitä, näin saat vähän tuhdimpaa ja terveellistä ruokaa.

Voi älkää äidit stressatko. Ajatelkaapa niitä lukuisia allergisia lapsia, jotka syövät ehkä parista-kolmesta (jos niistäkään) sopivasta ruoka-aineesta koostuvia ruokia. Siinä olisi ehkä stressattavaa. Terveen lapsen kanssa ei mielestäni kannata huolehtia, kyllä lapsi syö sen minkä tarvitsee. Ei ruokailusta kannata tehdä itselle eikä lapselle kauheaa numeroa.

Harvassapa taitaa olla sellainen äiti, joka ei joskus stressaisi lapsensa syömistä, oli allerginen tai ei. Koska se nyt on ihan luonnostaan niin, että äiti seuraa tarkkaan, että lapsi kasvaa ja kehittyy. Eli ihan luonnollista stressata tietyssä määrin.

Toi on niin totta mitä edellinen kirjoitti! Kasvutaulukot on varmaan pitkälti syy siihen miksi me äidit stressataan... kun opittais ja luotettais siihen että jokainen saa kasvaa ja syödä omaan tahtiin.

ap:lle meillä esikoinen aikanaan yökki tosi pitkään rakeisia ruokia ja puurojen koostumus oli sellasta että yökkäsi ihan heti. Lopulta kun näkikin puurokipon ja lusikka läheni suuta niin yökkäs... sillon lopetin koko puurotouhun ja tarjosin jotain muuta ihan suosiolla.
Syömiset oli muutenkin vähän sitä sun tätä... mutta kyllä tosta ihan hyvän kokonen ekaluokkalainen on kasvanu! =)

Nyt 3 lapsi kohta kk ikänen ja tällä kertaa EN stressaa (ainakin toivottavasti) !

meidän kohta 10kk tyttö ei syö kunnolla.. hyvänä päivänä saattaa mennä aamulla hedelmäpiltti ja sitten päivällä kaksi lihaa ja illalla vielä puuro mutta huonona päivänä siten se aamun hedelmäpiltti ja ehkä lusikallinen puuroa illalla.. päivällä saa yhden pullollisen maitoa ja illalla samoin.. yölläkin menee 1-2 pullollista.. ja nyt tietty sanotte että lopeta se yösyöttö niin paranee ruokahalu mutta yritetty on mutta sitä huutoa ei kuutta tuntia kauemmin jaksa kuunnella kun ei sylissäkään rauhotu..

mutta hyvin on poikakin kasvanut (nyt 4v) samanlainen nirso oli.. joten en jaksa tressata aiheesta.. kyllä sitten syö jos on nälkä.. oppinut juuri liikkumaan niin kaipa siksi ei malta syödä..

Tottakai äidit stressaa lapsensa syömisiä, se on ihan luontainen juttu. Äidille on usein todella kova paikka ettei "pysty" ruokkimaan omaa lastaan. Itsekin yrittää aina järjellä ajatella, ja olla stressaamatta, mutta minä ainakin välillä suorastaan panikoin jos tyttäreni ei syystä tai toisesta syö tai pitää syömälakon.

Meillä on syötetty kaikki kolme lasta melkein 2-vuotiaaksi, joten ei ole ollut sotkemisongelmaa. Oon sen verran siisti ihminen, etten anna leikkiä ja sotkea syödessä. Hyvinpä ovat oppineet syömään itse ja parivuotiaalla on jo sen verran hyvä motoriikka, että oppivat syömään aika siististi. Jos on vähänki ruvettu sotkemaan niin syöttötuolista vaan pois samantien. Eipä oo ollut ongelmia sillä meillä ovat aika kaikkiruokaisia.

Yhteistyössä