1 v raivo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja _Pai_
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

_Pai_

Vieras
1 v 1 kk vanhasta pojastani on tullut ihan mahdoton raivoaja.

Vaipanvaihto on tuskaa, ei ole voitu vaihtaa hoitopöydällä enää aikoihin. Housuvaipat olleet käytössä 4 kk iästä asti, kun muita ei enää saanut puettua päälle. Välissä onnistui silleen että poika oli sylissä istumassa ja siinä sitten vaihdettiin. Mutta nyt rimpuilee vastaan, kirkuu, heittäytyy veltoksi ja kun pääsee irti lähtee juoksemaan karkuun ympäri kämppää, tämä siis pissavaipan kanssa. Kakkavaipat saa vielä jotenkin vaihdettua et on muksu silleen vauva-asennossa tossa käsivarrella. Vaipan pukeminen ei meinaa onnistua mitenkään, saatikka et sais vaatteet takaisin päälle.

No pukeminen on seuraava asia mikä tökkii ja pahasti. Tänäänkin poika huusi sylissä selkä kaarella lähemmäks 10 minsaa kun oltiin lähdössä kylään. Olisi halunnut pois kun piti pukea. Ja siis ei mitään pientä huutoa vaan sellasta kirkumista kun päätä leikattaisiin.

Syöminen sujuu vaihdellen. Välillä menee ok, mutta on ihan normaalia että lapsi istuu syöttötuolissa, hakkaa päätä pöytään, kirkuu ja sätkyy. Olen yrittänyt antaa ruokailun ajaksi vaikka mitä katseltavaa käteen (myös leipää jne) mutta ei ole ollut apua.

Lapseni on siis hyvin vilkas ja hirmunen raivoaja. Tämä raivoaminen on alkanut joskus 10 kk iässä ja välillä on aina rauhallisempia aikoja (tyylillä pari päivää) ja sit tulee takas pahempana. Lisäksi kun poikaa komentaa hän loukkaantuu ja raivostuu.

Poika on kova liikkumaan. Lähti ryömimään 6 kk iässä ja siitä kuukauden päästä nousi pystyyn ja lähti kävelemään tukia pitkin. Ja sitten viikkoa ennen 1 v synttäreitä käveli jo ilman tukea. Jo kovin pienenä hän oli varsinainen sätkyjä vaipanvaihdoissa.

Itselläni alkaa keinot ja voimat loppumaan. Neuvola kuittaa kaiken "kuuluu ikään ja siitä on vaan koitettava selvitä..."
Miten saisin vaihdettua vaipat, puettua ja syötettyä ilman jokakertaista raivokohtausta ? Itse olen aina ihan hiestä läpimärkä kun ollaan lähössä johonkin kun ensin olen taistellut pojan valmiiksi. En tiedä millaisessa asennossa kannattaisi yrittää vaipanvaihtoa tai pukemista ettei poika pääsisi rimpuilemaan ja pelottaa että otanko liian kovin kiinni...

Kauhean sekava teksti, mutta jospa joku vastailisi.

Valitettavasti neuvola taitaa olla oikeessa.... Meillä on kans tuo vastarannankiiskinä olo ajankohtaista. Ainoa miten vauvan saa puettua ulos ilman raivoamista on ottaa lapsi ja vaatteet kainaloon ja pukea ne päälle ulkona. Pihalla oleilu on ainoa asia, joka ei saa poikaa hiiltymään.

Mutta aikansa kutakin.. nykyisin jo tuo vanhempi lapsi on helpompi pukea.

No meillä on välillä melko samanlaista ja mä en juuri keskustele pojan kanssa vaan teen ne hommat mitkä tarttee tehdä ja mahdollisimman rivakasti..Yleensä sitten niin että pidän vaan väkisin kiinni jne..Vaipat saan nykyään vaihdettua helposti kun vien pojan suihkuun ja annan seistä kun otan vaipan pois ja pesen pyllyn ihan siinä suihkussa pojan seistessä..

koitas laittaa teippivaipat sylissä. ne on loppujen lopuks ihan helpo sujauttaa sylissä päälle eikä tartte ottaa housuja kokonaan pois jalasta. laula aina kun teet jotain hoitotoimenpiteitä, se rauhoittaa jonkin verran ainakin.
syökö lapsi purkkiruokaa vai mitä? anna ihan samaa ruokaa kuin te itsekin syötte mutta anna syödä itse sormin tai lusikalla, alkuun vaan muutama palanen kerralle eteen ja sitten aina määrää lisäten. syötät siinä välissä jos ehdit, mutta parempi olis ite keskittyä syömään ja kiinnittää mahdollisimman vähn huomiota pojan temppuiluun. nälkäinen lapsi yleensä kyllä keksii jonkun tavan saada ruokaa suuhunsa..

Yhteistyössä