1-v nukahtamisongelmat iltaisin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Milla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Milla

Vieras
Yksivuotias pojan palleroinen ei meinaa illalla nukahtaa millään, neuvoja kaipaan. Saattaa mönkiä ja nousta seisomaan pinnasängyssään tunninkin ajan. Harvassa on ne kerrat kun on vaan nukahtanut maidon jälkeen. Olen antanut tuttipullon sänkyyn unimaidoksi. Tiedän, että siitä varmaan täytyisi pyrkiä eroon.
Ei auta unilelut, laulut ym. Eri aikoihin on yritetty laittaa nukkumaan. Ihan sama onko vähän väsynyt tai yliväsynyt. Tosi rasittavaa alkaa olla tämä homma ja ahdistaa koko nukutusprosessi. Yksin ei nukahda kun alkaa hirveä huuto. Poika haluaisi pitää sormesta kiinni mutta silti se nukahtaminen kestää tosi pitkään. Ei oma selkä kestä kököttää pinnasängyn laidalla. Antakaa vinkkejä mitä voisin tehdä/kokeilla. Kaikki otan ilolla vastaan!:)

Meillä toimii vuosikkaan pojan kanssa ainakin se, että iltapuuron jälkeen "luetaan" joku kirja ja rauhoitutaan sylissä hetki. Sitten annan maidon, pesen hampaat ja pidän vielä hetken sylissä. Hetken päästä nostan sänkyyn, ja yleensä aina sinne myös jää. En siis nukuta syliin, mutta rauhoitan.

Olen joskus jättänyt iltalukemisen pois ja antanut suoraan maidon. Poika nousi tällöin lukemattomia kertoja sängyssään ja ei meinannut nukahtaa millään. Selkeästi tuolla sylihetkellä on siis meillä merkitystä.

Tämä ei varmasti toimi kaikilla, joten ei muuta kuin kokeilemaan eri tapoja (jota olet kyllä varmasti jo tehnyt). Luulen, että jos antaisit tuon maidon sylissä, jolloin poikasi saisi myös läheisyyttä, saattaisi hän nukahtaa helpommin(?). Mene ja tiedä, mutta voit ainakin kokeilla=)

meillä oli sama ongelma pojan kanssa (1vja2kk),sitä ei kestänyt kyllä kauan eli luulen että on vaan jonkin sortin vaihe tuokin..laitoin kanssa pullon kera sänkyyn ja siellä tuntitolkulla "pölistiin",välillä otin viereen ja rauhottelin niin sain pojan nukkumaan kun oli tunninkin verran sängyssään touhuillut.

nyt laitan edelleen pullon kanssa sänkyyn ja menee n.puolisen tuntia (ei aina sitäkään)niin jo kuorsaus kuuluu.meillä ainakin tuli toi "nukkumisongelma" sillon kun poika oli juuri oppinut kävelemään,eli luulen että sillä on vaikutusta kanssa tohon nukahtamisen.

jaksamisia,ja luulisin että vaihe menee kyllä ohi,kuin meilläkin..toivottavasti=)

Kiitos vinkeistä, tuota kirjan katselua ja maidon juottamista sylissä voisin kokeilla huomenna. Väsyneenä sitä ei oikein jaksa kokeilla uusia konsteja kun pelkää että lapsi hermostuu ja ilta menee hankalemmaksi. Tänään ei onneksi mennyt kauaa, mummolareissu taisi uuvuttaa poitsun.
Meillä opetellaan parhaillaan kävelemään, se varmaan vaikuttaa nukkumiseen. Poika on kylläkin ollut aina tosi huono nukkumaan, kaikki uuden opettelu vaikuttaa heti yöuniin. Ois ihanaa kun nukkuisi joskus kuin tukki! Poika on muutenkin herkkäuninen ja äheltää ja liikkuu jatkuvasti. Itse en pysty samassa huoneessa nukkumaan.

Poika täytti juuri vuoden. Hänellä on ollut alusta asti vaikeuksia nukahtaa. Kun vielä imetin, hän nukahti useimmiten rinnalle. Lopetin imetyksen, kun poika oli 8 kk. Sen jälkeen hän usein nukahti maitopullon jälkeen. Jos hän ei nukahtanut, nukahtamiseen meni tuntikin. Lisäksi hän heräili yöllä ja saattoi valvoi tunnin tai kaksi. Mikään ei saanut häntä rauhoittumaan, ei sylittely eikä tassuttelu. Hän nukahti sitten, kun ei jaksanut enää huutaa.

Lääkärin suosituksesta pidimme unikoulun. Aloimme antaa maitopullon jo puuron yhteydessä ennen iltapesua. Luemme pojalle iltasadun ja sen jälkeen pidämme sylissä vielä cd:ltä soitettavan unilaulun ajan. Sitten nostamme pojan sänkyyn ja toivotamme hyvää yötä. Ekat kuusi iltaa poika itki sängyssä ennen nukahtamista 5 - 50 minuuttia. Emme menneet katsomaan, annoimme vaan itkeä. Sen jälkeen poika on itkenyt enää satunnaisesti. Useimmiten hän nukahtaa nätisti itsekseen. Vilkuttelee sängyn pohjalta, kun poistumme huoneesta. Hän ei myöskään enää herää öisin kuin toisinaan.

Yhteistyössä